Gå til innhold

Psoriasis - egenbehandling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen mente utslettet jeg har kunne være psoriasis. Fikk en kortisonkrem på resept jeg skulle smøre på i 10 dager. Hjalp forsvinnende lite. Jeg skal ta det opp ved neste legebesøk.

Jeg smører flere ganger daglig med Locobase Repair. Det mykgjør for en time eller to. 

Jeg ser at utslettet sprer seg veldig sakte. Begge albuene mine er nå så såre.

Siden jeg er ukjent med psoriasis så kunne det vært fint med litt hjelp. Er det andre kremer/oljer eller annet som kan hjelpe mens jeg venter på legetime?

Om jeg blir henvist til hudspesialist så tar det veldig lang tid. 

Anonymkode: 231d9...568

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er veldig ulikt fra person til person, men dette fungerer/fungerer ikke for meg (har psoriasis på hele kroppen):

- klesvaskemiddel. Bruker kun blenda eller neutral, gjelder også skyllemiddel. Får forverring hvis jeg bruker andre typer

- alkohol, stor forverring kun timer etter inntak

- dusj såpe, må være mild og uparfymert. Gjerne beregnet på baby

- shampoo, kan kun bruke mild, uparfymert og uten silikoner. Bruker jeg feil type får jeg væskende sår i hodebunnen og hovne lymfer i nakken.

- dusjer kun annen hver dag. Dusjer jeg hver dag tørker huden ut.

- fuktighetskrem. Har veldig god erfaring med kremene og olje fra 8hour-serien fra Elizabeth Arden.

Anonymkode: 55d6c...451

AnonymBruker
Skrevet

Du må be om å bli henvist til hudlege. 
Der går en den beste hjelpen og undervisning i hvordan en skal behandle huden/ psoriasis. 

Anonymkode: b0ba5...af8

AnonymBruker
Skrevet

Prøv den lilla tuben i locobase eller decubal lipid..

Anonymkode: 2862e...837

AnonymBruker
Skrevet

Her er to fagfellevurderte vitenskapelige studier, som tester virkningen av D-vitamin mot psoriasis. Begge studier har før- og etter-bilder som viser hva som skjer når en med psoriasis tar D-vitamintilskudd.

Studie fra 2022: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014

Studie fra 2013:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3897595/

Jeg har fått høre at "hvis dette er sant, ville alle med psoriasis blitt behandlet med D-vitamin".

Problemet er at leger får sparken hvis de behandler psoriasis med D-vitamin. Det er forbudt for leger å behandle psoriasis med D-vitamin, slik det gjøres i disse studiene. Derfor er ikke disse studiene "relevante" for norske leger. De må se bort fra dem, for de får ikke lov til å bruke disse forskningsresultatene i klinisk behandling.

Selv om studiene viser god virkning uten tegn til bivirkninger, får ikke forskere i Norge engang lov til å teste om det som disse studiene påstår er feil.

Hvorfor det er sånn, det vet vi ikke, men det er lov å se på bildene og tenke selv.

Anonymkode: a8b25...4a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er to fagfellevurderte vitenskapelige studier, som tester virkningen av D-vitamin mot psoriasis. Begge studier har før- og etter-bilder som viser hva som skjer når en med psoriasis tar D-vitamintilskudd.

Studie fra 2022: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014

Studie fra 2013:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3897595/

Jeg har fått høre at "hvis dette er sant, ville alle med psoriasis blitt behandlet med D-vitamin".

Problemet er at leger får sparken hvis de behandler psoriasis med D-vitamin. Det er forbudt for leger å behandle psoriasis med D-vitamin, slik det gjøres i disse studiene. Derfor er ikke disse studiene "relevante" for norske leger. De må se bort fra dem, for de får ikke lov til å bruke disse forskningsresultatene i klinisk behandling.

Selv om studiene viser god virkning uten tegn til bivirkninger, får ikke forskere i Norge engang lov til å teste om det som disse studiene påstår er feil.

Hvorfor det er sånn, det vet vi ikke, men det er lov å se på bildene og tenke selv.

Jeg vil bare legge til denne informasjonen din at det finnes salve med kortison og D-vitamin som leger skriver ut på blå resept til oss med psoriasis. Den har vært på markedet i årevis . 
Jeg har har også fått beskjed om å spise D-vitamin fordi jeg har tar opp D vitamin dårlig 

Anonymkode: b0ba5...af8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også bestille sterke D-vitamin fra utlandet. 

Gå barfot i gresset.

Spis hovedsaklig råvarebasert. 

Lag egne vaskemidler til hjem. 

Anonymkode: f5965...fbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan også bestille sterke D-vitamin fra utlandet. 

Anonymkode: f5965...fbf

Hva er poenget med det når du kjøpt så mye D-vitamin du vil på samvirkelaget?

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tar D-vitaminer som jeg faktisk har kjøpt fra utlandet i mange år. Nivået mitt er over 100. 

Anonymkode: 231d9...568

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...