Gå til innhold

Katt som ofte kaster opp mat

Anbefalte innlegg

Noen som har lignende erfaringer med katten sin?

Han virker frisk ellers, men har en stund kastet opp etter måltider, spesielt når han har spist tørrfor. Det kommer ikke blod eller slim, bare ufordøyd mat. Bortsett fra dette er han akkurat som han pleier. Jeg klemte forsiktig på magen hans og han reagerte ikke på det, så virker ikke som han har vondt, men jeg kan jo ikke vite det sikkert. Har vært i kontakt med veterinær og hun tror han overspiser. Hun anbefalte også et for som var mildere for magen og en ergonomisk matskål. Jeg bestiller så klart time om ting ikke blir bedre. Er bare så redd det er alvorlig. Noen som kanskje kan berolige meg?

Anonymkode: 13d9c...445

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843203-katt-som-ofte-kaster-opp-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan også hende han sluker maten, hvis du ikke allerede har et tørrfór som har store knotter, tilsett en fórtype som har store knotter, som feks sånne "for Maine Coon"-fór, det måtte jeg gjøre med en vår, hvis han ikke har en viss mengde Maine Coon-størrelse knotter i tørrfóret, tygger han ikke, og kan dermed finne på å spise for fort og så kaste det rett opp igjen.

Alternativt kan du blande tørrfór med våtfór så knottene blir litt mer lettfordøyd og gi litt mindre fór av gangen. Ulempen er at han da kan få mye mer tannstein, så du bør vurdere å pusse tennene hans.

• Hjerte 1

Er nok som andre sier, den sluker maten. Har også en katt som til tider gjør dette, kaster opp om hun har slukt maten. Jeg gir heller litt mindre mengder og oftere, da pleier det å gå bra.

Anonymkode: 04cae...a97

• Hjerte 1

Jeg hadde en omplasserings katt som kastet opp mye mat i starten, det var fordi katten slukte maten. Dette løste jeg med å gi mindre porsjoner samt holde katten litt igjen ved matskålen så han tok det mer rolig, koste masse og roset når han tok det rolig.

Tok ikke lange tiden før problemet var løst.

• Hjerte 1

Det ville vært veldig nyttig vite hva din definisjon av ofte er... Hvis han kaster opp etter å ha spist tørrfor flere ganger om dagen så ville jeg bestilt time asap. Er det noen ganger i måneden så ville jeg slappet av.

Når du sier måltider, betyr det at han ikke har fri tilgang, eller betyr det bare etter han har forsynt seg?

Om pus er ute, når han fikk ormekur, alder, og slike ting vil også kunne være nyttig...

Anonymkode: e8b8c...9fc

• Liker 2
  • Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det ville vært veldig nyttig vite hva din definisjon av ofte er... Hvis han kaster opp etter å ha spist tørrfor flere ganger om dagen så ville jeg bestilt time asap. Er det noen ganger i måneden så ville jeg slappet av.

Når du sier måltider, betyr det at han ikke har fri tilgang, eller betyr det bare etter han har forsynt seg?

Om pus er ute, når han fikk ormekur, alder, og slike ting vil også kunne være nyttig...

Anonymkode: e8b8c...9fc

Hvertfall siden April. Ikke hver dag, men ofte. Han har fri tilgang på tørrfor så han spiser ofte. Er ute. Han er fem år. Ormekur er en stund siden.

Nå har han ikke kastet opp på noen dager 😊

Veterinæren sa det neppe var alvorlig da det bare var ufordøyd mat og den knapt hadde rukket og komme helt ned i magen. Jeg fikk også en spesiell matskål som jeg var innom og hentet i dag og da spurte jeg litt mer om oppkastingen. Var neppe grunn til bekymring, men fortsatte oppkastet så måtte jeg bestille time. 

• Hjerte 1

Min gjorde også dette 😊 Løsningen ble større tørrfôr biter og en skål hvor han må fiske opp maten for å få spist. Da tvinges han til å ta det med ro og tygge ordentlig. Vanlig matskål stuper han nedi og nesten skyver maten inn i munnen 😅

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...