Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #21 Skrevet 17. mars 2006 Og skifter man kjønn får man ikke nytt personnr. ← Dette er feil.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #22 Skrevet 17. mars 2006 Og skifter man kjønn får man ikke nytt personnr. ← Dette er feil. det er en som sier at man kan ha likt personnr, bare om man har ulik fødselsdato. Dette tviler jeg sterkt på.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #23 Skrevet 17. mars 2006 Hmm, så hvis det er oddetall for menn og partall for kvinner, er jeg registrert som mann, da? Hvis det er det midterste tallet i det femsifrede personnummeret?
Gjest Gjesta Skrevet 18. mars 2006 #25 Skrevet 18. mars 2006 ehm Er 0 et partall? ← jepp, kvinner har null som et av sine alternativer i personnummeret
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #26 Skrevet 18. mars 2006 det er en som sier at man kan ha likt personnr, bare om man har ulik fødselsdato. Dette tviler jeg sterkt på. ← Vedkommende sikter vel da til de siste fem som personnr vil jeg tro, og da sier det seg selv at flere mennesker vil ha samme kombinasjon. Dersom man med personnr mener alle 11 tallene sier det seg selv at de ikke kan være identiske, da de første seks sifrene jo vil være forskjellige.
Kaffeavtalen Skrevet 18. mars 2006 #27 Skrevet 18. mars 2006 Individnummeret viser til året og dagen vi er født, sammen med nummeret som viser om det er et kvinnelig eller mannlig fødselsnummer. En venn av meg og jeg er født i samme årsgruppe (1900 til 1999), men på ulike dager med noen års mellomrøm. Våre individnummer er like, bortsett fra det tredje tallet og kontrollsifrene. Så vi kan ha delvis likt individnummer, selv om vi er født på ulik dag. Men ellers er individnummeret ikke likt andres, så det er ingen som har likt individnummer. Individnummeret er unikt for personen som har dette, og viser tilbake på kjønn, årstall og dag. Kontrollsifrene kan multipliseres med to vekter, hvorav en vekt er en bestemt tallrekke med elleve tall (og disse tallene husker jeg ikke). Når disse summene adderes skal svaret være delelig på elleve. ← Du kan tydeligvis masse om dette. Kan du da svare meg på hvorfor det kun er 30 nr som skiller mine to sønner? De er født med 1 år og 3 ukers mellomrom, og har nesten identiske tall i slutten av personnr. Den ene slutter på 50 og den andre på 80, ellers er tallene like. Eks agabjf xxx50 og cjabjg xxx80 Dette har jeg lurt på siden den yngste fikk personnr.
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2006 #28 Skrevet 18. mars 2006 Ok, tenk logisk her nå da. 5 tall= det får ikke blitt flere enn 99999 ulike kombinasjoner. Vi er over 4 millioner mennesker i det landet her. Ergo må endel mennsker ha likt personnummer. Men to mennesker som er født på samme dato får ikke tildelt det samme nummeret. Hadde over 100 000 barn blitt født hver dag her i landet, så hadde vi måtte hatt flere siffer i personnummeret.
Gjest Gjest_Kristine_* Skrevet 22. mars 2006 #29 Skrevet 22. mars 2006 Hei! Er det noen som vet om personnr viser til hvilket land du er ifra? Og hvordan vet man om det er mann / kvinne? Er f.eks oddetall for menn og partall for kvinner? Kristine
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2006 #30 Skrevet 23. mars 2006 Og hvordan vet man om det er mann / kvinne? Er f.eks oddetall for menn og partall for kvinner? ← Hvis du leser gjennom innleggene, så står det tydelig.
abelille Skrevet 24. mars 2006 #31 Skrevet 24. mars 2006 Det er ikke slik at man gir ut et nummer, og så gir det neste i rekkefølge. Dette regnes ut fra en formel. Det finnes verktøy på nettet som kan regne ut gyldige personnummer, men jeg husker ikke adresse til dem i farten. Gyldige personnummer regnes bl.a. ut fra fødselsdatoen din. Så det betyr ingenting selv om to personer har ganske like personnummer (altså de 5 siste sifrene)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå