Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 Det er midterste nr i de fem siste sifferne som skiller mann/kvinne på personnummerne, sant? Noen som har hørt om noen personer som har fått feil nr der, altså kvinner som har fått mannsnr eller motsatt ved en feil?
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #2 Skrevet 16. mars 2006 det er riktig oddetall for menn og partall for damer ikke hørt om noen som har fått feil nei
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #3 Skrevet 16. mars 2006 Nei, har aldri hørt om en feil der.......... Det stemmer iallefall på alle oss fire her hjemme
hecuba Skrevet 16. mars 2006 #4 Skrevet 16. mars 2006 Stemmer at det er partall for kvinner og oddetall for menn. Har ikke sett det feil noe sted.. MEN jeg har blitt stemplet som mann i passet mitt(M istedet for F).
Gjest -eline- Skrevet 16. mars 2006 #5 Skrevet 16. mars 2006 Stemmer at det er partall for kvinner og oddetall for menn. Har ikke sett det feil noe sted.. MEN jeg har blitt stemplet som mann i passet mitt(M istedet for F). ← Aouch...da tror jeg kanskje jeg ville ha gått og klaget og fått nytt... du kan risikere å bli stoppa dersom noen ser det...
hecuba Skrevet 16. mars 2006 #6 Skrevet 16. mars 2006 Aouch...da tror jeg kanskje jeg ville ha gått og klaget og fått nytt... du kan risikere å bli stoppa dersom noen ser det... ← Hadde passet fra jeg var 10 til 15.. Reiste flere ganger da.. Ble aldri stoppet.. Jeg tenkte jo ikke over hva som stod i passet mitt da jeg var 10, men mistenker at noen kan ha kikket rart på den lille langhårede gutten i kjole. Har nytt pass nå, da..
Gjest Liten Tapir Skrevet 16. mars 2006 #7 Skrevet 16. mars 2006 Jeg fikk mannlig personnummer. Dette ble faktisk ikke oppdaget før jeg ble registrert som gutt når jeg begynte på videregående. Da reagerte jeg selv. Så nå har jeg nytt personnummer
Bobeline Skrevet 16. mars 2006 #8 Skrevet 16. mars 2006 Personnummeret består av elleve tall, der de første seks sifrene er fødselsdato. De tre neste tallene er individnummer som er eget for personen som eier nummeret og er unikt for hver person som er født den spesielle dagen, og det siste av disse tre forteller om det er mann eller kvinne (oddetall for menn og partall for kvinner). Disse sifrene forteller også hvilket århundre vi er født i. Person født i 1850 til 1899 har individnummer fra intervallet 500 til 750. Personer født i 1900 til 1999 har individnummer i intervallet 000 til 499. Personer født i 2000 til 2049 har individnummer i intervallet 500 til 999. De to siste sifrene i personnummeret er kontrollsifre.
Grooo Skrevet 17. mars 2006 #9 Skrevet 17. mars 2006 Jepp, var det jeg trodde ja! (Var jeg som startet tråden...) Er en elev hos oss på vgs som har fått kvinnepersonnr, enda han selv er ganske så sikker på at han er gutt. Og han har ikke oppdaget det før nå *ler*
Gjest Chica Skrevet 17. mars 2006 #10 Skrevet 17. mars 2006 Og skifter man kjønn får man ikke nytt personnr.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #11 Skrevet 17. mars 2006 Og skifter man kjønn får man ikke nytt personnr. ← Dette er feil. Man får nytt personnummer nå man har gjennomført kjønnskifteoperasjon.
Amanlis Skrevet 17. mars 2006 #13 Skrevet 17. mars 2006 Personnummeret består av elleve tall, der de første seks sifrene er fødselsdato. De tre neste tallene er individnummer som er eget for personen som eier nummeret og er unikt for hver person som er født den spesielle dagen. ← Det er mulig jeg misforstår det du skriver, men er det da sånn at dersom man f eks er født 23. september har kun de som er født den dagen det individnummeret? Eller kan andre som er født en annen dag ha like individnummer?
Bobeline Skrevet 17. mars 2006 #14 Skrevet 17. mars 2006 Det er mulig jeg misforstår det du skriver, men er det da sånn at dersom man f eks er født 23. september har kun de som er født den dagen det individnummeret? Eller kan andre som er født en annen dag ha like individnummer? ← Individnummeret viser til året og dagen vi er født, sammen med nummeret som viser om det er et kvinnelig eller mannlig fødselsnummer. En venn av meg og jeg er født i samme årsgruppe (1900 til 1999), men på ulike dager med noen års mellomrøm. Våre individnummer er like, bortsett fra det tredje tallet og kontrollsifrene. Så vi kan ha delvis likt individnummer, selv om vi er født på ulik dag. Men ellers er individnummeret ikke likt andres, så det er ingen som har likt individnummer. Individnummeret er unikt for personen som har dette, og viser tilbake på kjønn, årstall og dag. Kontrollsifrene kan multipliseres med to vekter, hvorav en vekt er en bestemt tallrekke med elleve tall (og disse tallene husker jeg ikke). Når disse summene adderes skal svaret være delelig på elleve.
Amanlis Skrevet 17. mars 2006 #15 Skrevet 17. mars 2006 Så vi kan ha delvis likt individnummer, selv om vi er født på ulik dag. Men ellers er individnummeret ikke likt andres, så det er ingen som har likt individnummer. Individnummeret er unikt for personen som har dette, og viser tilbake på kjønn, årstall og dag. ← Men det stemmer ikke helt (tror jeg), en bekjent av meg og jeg er født på ulike dager i ulike år, men de fem siste sifrene i personnummeret er like. (Hvis ikke jeg fortsatt har misforstått dette da.)
Bobeline Skrevet 17. mars 2006 #16 Skrevet 17. mars 2006 Men det stemmer ikke helt (tror jeg), en bekjent av meg og jeg er født på ulike dager i ulike år, men de fem siste sifrene i personnummeret er like. (Hvis ikke jeg fortsatt har misforstått dette da.) ← Jeg har lest at de skal være ulike. Så da vet jeg ikke lenger, jeg skal ikke påstå at ditt og din venns personnummer er feil. Det kan være en glipp, eller det kan være at informasjonen jeg har lest er feil. Uansett er det viktig at alle de elleve sifrene er ulike fra person til person. Et personnummer er noe vi "eier" og ingen skal ha det samme. Det har også vært reist sprøsmål om hva vi skal gjøre når rekken av personnummer er brukt opp, skal vi ta i bruk gamle personnummer, eller lage et nytt system?
LilleBille Skrevet 17. mars 2006 #17 Skrevet 17. mars 2006 Jeg har ikke møtt noen som har likt nummer som meg - men en venninne - født på en annen tid på året - og i et annet år - har nummeret etter meg. Litt snodig. Eksmann + et av barna mine har også nummer som er rimelig tett opp til mitt - selv om det er en god del år i forskjell på oss.
Gjest gjest1 Skrevet 17. mars 2006 #18 Skrevet 17. mars 2006 (endret) To personer kan ha samme personnummer så lenge de ikke har samme fødselsdato. jmf: De seks første sifrene i fødselsnummeret viser fødselsdato. De tre neste sifrene er individnummer. De skiller mellom personer som er født på samme dag, viser århundret vedkommende er født i og om personen er kvinne eller mann. De to siste sifrene er kontrollsiffer. www.skatteetaten.no Endret 17. mars 2006 av Rosin
14062003 Skrevet 17. mars 2006 #19 Skrevet 17. mars 2006 Pappan min hadde "feil" kjønn på personnummeret. De tok det svenske personnummeret hans, og der har de ikke det samme systemet.
Hu i Svingen Skrevet 17. mars 2006 #20 Skrevet 17. mars 2006 Men det stemmer ikke helt (tror jeg), en bekjent av meg og jeg er født på ulike dager i ulike år, men de fem siste sifrene i personnummeret er like. (Hvis ikke jeg fortsatt har misforstått dette da.) ← Ingenting i veien for at de fem siste siffrene skal være like, så lenge en ikke har samme fødselsdato.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå