AnonymBruker Skrevet 26. mai #1 Skrevet 26. mai Trenger tips til hvordan dere har gått frem for å stoppe barnet i å bruke stygt språk. Barnet har fått med seg en god del ord (fra de litt større barna i barnehagen) som vi ikke ønsker at hen skal bruke. Barnet forstår jo ikke hva ordene betyr, men ordene blir ofte ropt ut helt tilfeldig når vi er ute eller på besøk fordi barnet synes det er gøy. Barnet er bare 3 år, så setter pris på om dere det i betraktning når dere kommer med tips. Det har vart en stund nå, og vi gjentar hver gang at sånn kan vi ikke snakke fordi da blir de andre lei seg. Jeg føler nesten vi må begynne med en eller annen form for aldersadekvat “straff” for å få en slutt på dette. Men vet ikke helt hva vi skal gjøre… Anonymkode: 3182f...171
AnonymBruker Skrevet 26. mai #2 Skrevet 26. mai Dere skal ikke gi en stor reaksjon, da synes barnet det er «gøy» med sjokk-effekten. Dere skal ta barnet rett ut av situasjonen. Forklare at slike ord bruker vi ikke. Vær konsekvente, ta barnet ut av situasjonen/leken/rommet HVER gang. Da lærer det kjapt, og det er ikke så gøy å bruke disse stygge ordene. Hilsen trebarnsmor Anonymkode: 50604...79b 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #3 Skrevet 26. mai Andre blir «lei seg»? I alle dager. Er dere sånne som sier barnet må klemme for at bestemor ikke skal bli lei seg? Barn utvikler empatien når de er rundt 7-10 år, så det var da litt av en vinkling. Det er bare å si at sånne ord sier man ikke. Og så må du avdramatisere ordene. «Jævla» kan man si «himla» «veldig» istedenfor osv. Og si man har dårlig fantasi om man bruker ordene. Anonymkode: f52aa...9ff
AnonymBruker Skrevet 26. mai #4 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og si man har dårlig fantasi om man bruker ordene. Anonymkode: f52aa...9ff Det er direkte løgn. En god del forskning som viser det motsatte. Anonymkode: 5a19c...d28 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Andre blir «lei seg»? I alle dager. Er dere sånne som sier barnet må klemme for at bestemor ikke skal bli lei seg? Barn utvikler empatien når de er rundt 7-10 år, så det var da litt av en vinkling. Det er bare å si at sånne ord sier man ikke. Og så må du avdramatisere ordene. «Jævla» kan man si «himla» «veldig» istedenfor osv. Og si man har dårlig fantasi om man bruker ordene. Anonymkode: f52aa...9ff Barn utvikler empati lenge før 7-10 år, hjelpes Anonymkode: 28568...d4e 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #6 Skrevet 26. mai Ville bare ignorert. De syns det er gøy med reaksjoner fra voksne. Anonymkode: bf2eb...ac0 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Andre blir «lei seg»? I alle dager. Er dere sånne som sier barnet må klemme for at bestemor ikke skal bli lei seg? Barn utvikler empatien når de er rundt 7-10 år, så det var da litt av en vinkling. Det er bare å si at sånne ord sier man ikke. Og så må du avdramatisere ordene. «Jævla» kan man si «himla» «veldig» istedenfor osv. Og si man har dårlig fantasi om man bruker ordene. Anonymkode: f52aa...9ff Det var da en veldig fin måte å svare en mor som spør om råd? Du for mene hva du vil, men jeg sier faktisk til barnet mitt at en viss oppførsel eller ordbruk KAN såre andre mennesker. Det er da helt vanlig å si. Et barn som begynner å slå et annet barn trenger jo å få høre at slik oppførsel ikke er akseptabelt, men samtidig så forklarer man at det andre barnet får vondt og blir lei seg. Det er da noe helt annet enn å si at barnet mitt må kose og kysse andre mennesker bare fordi vedkommende spør om det. Og selvom barnet ikke har utviklet empatien før 8-9 års-alderen, så skal man ikke lære barnet å vise omsorg altså? Barnet lærer alt dette selv ifølge dine ord…. Anonymkode: 3182f...171
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ville bare ignorert. De syns det er gøy med reaksjoner fra voksne. Anonymkode: bf2eb...ac0 Jeg har prøvd det en stund, men barnet fortsetter bare med det. Det har blitt ord som sitter fast i minnet. Jeg ignorerer det noen ganger når han sier det hjemme, men ute blant folk kan jeg nesten ikke det. Da tror han det er greit å rope slike ord ut til folk. Anonymkode: 3182f...171
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har prøvd det en stund, men barnet fortsetter bare med det. Det har blitt ord som sitter fast i minnet. Jeg ignorerer det noen ganger når han sier det hjemme, men ute blant folk kan jeg nesten ikke det. Da tror han det er greit å rope slike ord ut til folk. Anonymkode: 3182f...171 Med mindre det er direkte nedsettende eller stygt (typ n-ordet eller «hore») ville jeg latt det gå. De færreste tenker at 3-åringer sier stygge ting for å såre. Anonymkode: bf2eb...ac0
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er direkte løgn. En god del forskning som viser det motsatte. Anonymkode: 5a19c...d28 Haha! Sier du det samme til folk som sier at barna tror på julenissen? Man sier til barna at det er dårlig fantasi å bruke banneord. Prøvde å finne forskningen du påstår viser at banneord viser god fantasi, men fant den ikke. Anonymkode: f52aa...9ff
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Barn utvikler empati lenge før 7-10 år, hjelpes Anonymkode: 28568...d4e Ja, men den er ikke ferdigutviklet. Så det er da revnende likegyldig om noen blir "lei seg" for at man slenger ut et "faen". Det er bare å si til barnet at "sånn snakker vi ikke". Vi begynte å ta bort 1 lørdagsgodt for hvert banneord. Da sluttet det fort gitt. Anonymkode: f52aa...9ff
AnonymBruker Skrevet 27. mai #12 Skrevet 27. mai Ignorer det. Flytt samtalen med en gang. Ikke gi det noe oppmerksomhet. Anonymkode: d7a7a...dfd
AnonymBruker Skrevet 27. mai #13 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men den er ikke ferdigutviklet. Så det er da revnende likegyldig om noen blir "lei seg" for at man slenger ut et "faen". Det er bare å si til barnet at "sånn snakker vi ikke". Vi begynte å ta bort 1 lørdagsgodt for hvert banneord. Da sluttet det fort gitt. Anonymkode: f52aa...9ff Selvfølgelig kan man forklare til en treåring at noen blir lei seg, de forstår det fint fra den alderen. Anonymkode: 28568...d4e
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Skrevet 27. mai Ikke lag noen stor saknet av det. er jo bare å si «sånn er det ikke noe hyggelig å si..», ferdig med det og gå videre. Slik holder de aller fleste barn på en liten stund. Det er helt normalt, og ikke noe man trenger å lage en stor greie ut av. Anonymkode: 19aa4...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #15 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 12.21): Selvfølgelig kan man forklare til en treåring at noen blir lei seg, de forstår det fint fra den alderen. Anonymkode: 28568...d4e Men det er jo ikke sant! Hvem blir lei seg at at et barn banner? Anonymkode: f52aa...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #16 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er jo ikke sant! Hvem blir lei seg at at et barn banner? Anonymkode: f52aa...9ff Det spørs jo hva barnet sier? Det står ikke banner, men bruker stygge ord. Det kan jo f.eks være "drittunge" eller "kjerring". Jeg blir jo ikke lei meg om min seksåring kaller meg dumming, men jeg kan forklare henne at andre kan bli lei seg om hun går rundt å sier det. Å si til et barn "sånt sier man ikke" forklarer jo ingenting som helst. Anonymkode: 28568...d4e
AnonymBruker Skrevet 28. mai #17 Skrevet 28. mai 3,5-åringen min banner verre enn en nordnorsk sjømann. Han er så mild og snill egentlig, så utrolig nær han trasser å høre han si "vil ikke!! Din mamma-faen!". Eller min favoritt, nær jeg sier natta: " natta din faen!". Aner ikke hvor han plukker det opp. Prøver ikke gi det oppmerksomhet, men ikke alltid jeg klarer. Ler av det, det er sikkert helt feil gjort. Anonymkode: 0d018...427
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå