Gå til innhold

Hvorfor «lyger» foreldre som mistet barna til barnevernet , om hvorfor de mistet dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de hadde skjønt hvorfor de mista ungene, så hadde de sannsynlig ikke mista dem.

Anonymkode: b8eeb...d56

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Veldig ofte er det mangel på selvinnsikt. Det er faktisk ikke nok å være glad i ungene sine, man må kunne tilby dem trygghet, stabilitet og ordnede forhold også. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gjennom en barnevernssak. Det var aldri foreslått noen tiltak hos oss. Det ble aldri gjort noen undersøkelse fra den kommunen sin side som tok omsorgen, det er ikke gitt eller satt fokus på tydelige feil eller mangler som det ble gjort noe med. Det var ingen reelle beskrivelser av omsorg, meg som mor eller trukket fram ting som var ønskelig at var bedre.

Det var helt fabulerende og uriktige påstander som ble slengt ut, hver gang fakta kom på bordet, ble påstanden ikke nevnt igjen, da ble det funnet opp noe nytt. Det var alvorlige påstander om meg.

Barnet ble flyttet og BV har siden opprettholdt plasseringen selv når de selv sier den «ikke er intuitiv riktig» og «at om saksbehandler kunne velge hadde hun selv kjørt barnet mitt hjem til meg i dag».

Jeg tror folk som sier de ikke vet hvorfor barna deres ble tatt.

Selv har jeg gått igjennom min hukommelse tusenvis av ganger. Jeg ser noen punkter jeg kunne valgt annerledes, og skal jeg fortelle historien, en dag gjør jeg nettopp det, er den så nyansert og uformelig at den utfolder seg som om det er lag på lag av stadig mørkere materie, og hvor jeg er den som velger barnet framfor meg selv. Der oppfølgeren viser systemenes iboende galskap og tilfeldige overgrep, min egen dype tvil og siden atomvinteren i livet mitt etterpå.

Jeg har enda til gode å møte noen andre som har mistet omsorgen for barnet sitt, eller jeg vet av ei, hun ble i følge henne selv jaktet ned av en avdeling som har rykte på seg for å være aggressiv. Og ja, den kommunen er kjent for det. Der hun bodde før var BV involvert og de omtalte henne som en god mor.

Løgn oppstår av og til når virkeligheten blir uforståelig og altfor kompleks. Jeg stiller jeg ikke til doms over andres historier, men jeg eier min egen.

Anonymkode: d2e17...8cd

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja mange sier ting som at «barnevernet tok barna grunnet rotete kjøkken hjemme» eller «barnevernet kom å tok barna uten å ha prøvd å hjelpe familien først» 

mens sannheten er at det i rapportene fra barnevernet kan stå i en bisetning at kjøkkenet var rotete. Men så var grunnlaget for å fjerne ungene være feks noe helt annet eller mer alvorlig . Likevel påstår at barnevernet tok barna grunnet det rotete kjøkkenet og ignorerer det som står om «dårlig ivaretatt hygiene , tenner pusses ikke, klær ikke tilpasset årstid eller vær, gjør aldri lekser. Ungene ute til all slags tid. Barna sier de er sultene hele tiden, spør om mat fra naboer. Vi bemerker et kaotisk hus med mye rot og søppel, blant annet kjøkken»

så hvorfor ikke si sannheten når man går til media eller Facebook ? Barna ble ikke fjernet grunnet et rotete kjøkken 

og i eksempelet med at «barna ble tatt ut av det blå uten at familien fikk hjelp» kan det være at barnevern har foreslått mange hjelpetiltak eller kurs, men at foreldrene ikke vil/takker nei eller er uenig 

ja så hvorfor evner de ikke å lese helheten og ta inn over seg helheten ?

Anonymkode: 5163b...fa1

Tenk den skammen…å miste barna fordi en ikke var skikket som forelder. Det finnes vel ikke verre ting å feile i enn foreldrerollen. Tror hvem som helst hadde løyet litt da. Og det er barnevernet som får svi for dette.

Min søster jobber i barnevernet. Hun kan skrive under på at folk lyver. Mange går til avisa også. 98% av alle sakene som kommer ut i media er en forvridd sannhet om barnevernet fra foreldrenes synsvinkel. Og barnevernet har taushetsplikt og kan ikke komme med kommentarer eller forsvare seg rundt saken. Politi og rettsvesen derimot, de  sitter selvfølgelig på samme informasjon om saken som barnevernet. Derfor er det sjeldent slike media saker om barnevernet vinner frem i foreldrenes favør. Det eneste de oppnår er støtte og omsorg rundt familie og venner som velger å tro på sine kjære.

Anonymkode: a3eec...141

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hos noen tror jeg det er en aktiv fortrenging fordi alternativet er for vondt. Jeg kjenner bare et menneske som har mistet omsorgen for barna. Hun sier at det er fordi hun ikke hadde ulltøy til barna. Sannheten er at både hun og far ruser seg. 

Anonymkode: bdedd...65e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som er åpent om hvorfor hun har mistet omsorgen for barna, det er på grunn av intelligens. Det er såvidt hun bor for seg selv. Hun burde egentlig ikke gå gravid men ingen kan nekte henne det. Hun har et avslappet forhold til at hun ikke har omsorg, og hun får treffe barna. 

Skrevet

En sjelden gang så kan bv også gjøre feil, og lyve litt. 

• Liker 1
Skrevet

Ja mange sier ting som at «barnevernet tok barna grunnet rotete kjøkken hjemme» eller «barnevernet kom å tok barna uten å ha prøvd å hjelpe familien først» 

mens sannheten er at det i rapportene fra barnevernet kan stå i en bisetning at kjøkkenet var rotete. Men så var grunnlaget for å fjerne ungene være feks noe helt annet eller mer alvorlig . Likevel påstår at barnevernet tok barna grunnet det rotete kjøkkenet og ignorerer det som står om «dårlig ivaretatt hygiene , tenner pusses ikke, klær ikke tilpasset årstid eller vær, gjør aldri lekser. Ungene ute til all slags tid. Barna sier de er sultene hele tiden, spør om mat fra naboer. Vi bemerker et kaotisk hus med mye rot og søppel, blant annet kjøkken»

så hvorfor ikke si sannheten når man går til media eller Facebook ? Barna ble ikke fjernet grunnet et rotete kjøkken 

og i eksempelet med at «barna ble tatt ut av det blå uten at familien fikk hjelp» kan det være at barnevern har foreslått mange hjelpetiltak eller kurs, men at foreldrene ikke vil/takker nei eller er uenig 

Hva om de sier sannheten?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som har evnen til å inrømme sine egne feil. Derfor skylder de på andre.

Anonymkode: 35435...f40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Blir jo litt rart å skulle arrestere dem for noe så og si alle gjør. Alle pynter på sannheten. Gir du alle flombelysning på skittentøyet ditt, kanskje? Og hvis du ikke gjør det, kan jeg da ‘ta’ deg på at du prøver å skjule noe? Og hvorfor har du egentlig behov for å skjule skittentøyet ditt? Hva har du drevet på med? 

Anonymkode: 3a3db...b14

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg kjenner ei som er åpent om hvorfor hun har mistet omsorgen for barna, det er på grunn av intelligens. Det er såvidt hun bor for seg selv. Hun burde egentlig ikke gå gravid men ingen kan nekte henne det. Hun har et avslappet forhold til at hun ikke har omsorg, og hun får treffe barna. 

Pga intelligens? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har vært gjennom en barnevernssak. Det var aldri foreslått noen tiltak hos oss. Det ble aldri gjort noen undersøkelse fra den kommunen sin side som tok omsorgen, det er ikke gitt eller satt fokus på tydelige feil eller mangler som det ble gjort noe med. Det var ingen reelle beskrivelser av omsorg, meg som mor eller trukket fram ting som var ønskelig at var bedre.

Det var helt fabulerende og uriktige påstander som ble slengt ut, hver gang fakta kom på bordet, ble påstanden ikke nevnt igjen, da ble det funnet opp noe nytt. Det var alvorlige påstander om meg.

Barnet ble flyttet og BV har siden opprettholdt plasseringen selv når de selv sier den «ikke er intuitiv riktig» og «at om saksbehandler kunne velge hadde hun selv kjørt barnet mitt hjem til meg i dag».

Jeg tror folk som sier de ikke vet hvorfor barna deres ble tatt.

Selv har jeg gått igjennom min hukommelse tusenvis av ganger. Jeg ser noen punkter jeg kunne valgt annerledes, og skal jeg fortelle historien, en dag gjør jeg nettopp det, er den så nyansert og uformelig at den utfolder seg som om det er lag på lag av stadig mørkere materie, og hvor jeg er den som velger barnet framfor meg selv. Der oppfølgeren viser systemenes iboende galskap og tilfeldige overgrep, min egen dype tvil og siden atomvinteren i livet mitt etterpå.

Jeg har enda til gode å møte noen andre som har mistet omsorgen for barnet sitt, eller jeg vet av ei, hun ble i følge henne selv jaktet ned av en avdeling som har rykte på seg for å være aggressiv. Og ja, den kommunen er kjent for det. Der hun bodde før var BV involvert og de omtalte henne som en god mor.

Løgn oppstår av og til når virkeligheten blir uforståelig og altfor kompleks. Jeg stiller jeg ikke til doms over andres historier, men jeg eier min egen.

Anonymkode: d2e17...8cd

Jepp, du eier din egen historie. Problemet er bare at de fleste historiene om folk som mister barna sine blir fremstilt av foreldrene slik som du gjør her. Jeg tror deg når du sier at du opplever situasjonen slik du skriver, desverre tror jeg ikke at din opplevelse stemmer med virkeligheten.

Anonymkode: 7327e...ecc

• Liker 9
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener mange av barneverns sakene er komplekse, tidkrevende og de ansatte har verken tid eller kompetanse til å imøtekomme hver enkelt sak. Jeg ble selv plassert i fosterhjem som tenåring, men endte senere opp i institusjon med farlige ungdom. Jeg måtte bo innelåst på rommet mitt i 3 måneder fordi den ene ungdommen skulle ta livet mitt. I ettertid har daværende saksbehandler sagt til meg at jeg hadde hatt det mye bedre hos min mor, men slik systemet er lagt opp, kan de ikke gjennomføre tilbakeføring. De hadde verken tid eller kompetanse til å foreldre veilede min mor, og kunne derfor ikke tenke på tilbakeføring. Det jeg mener er problematisk med dette er at hadde min mor fått den veiledningen hun trengte kunne jeg blitt værende hjemme og unngått flere traumatiske opplevelser i barnevernets omsorg. I dag studerer jeg til å bli barneverns pedagog og brenner virkelig for mange av de foreldrene som står i saker der systemet svikter dem. 

Anonymkode: 9dde0...6e9

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med at barnevernet var i bildet flere ganger, og det ble sendt flere bekymringsmeldinger av folk fra helt forskjellige plasser. Vi var på nippet til å bli tatt ut av hjemmet, de hadde til og med funnet en fosterfamilie. Min mor til den dag i dag forstår ikke hvorfor, og mener selv at det var helt ut av det blå og urimelig. Mens jeg som er voksen nå, kan se tilbake å utpeke mange grunner, og forstår definitivt hvorfor. Hos min mor er det ingen reflektering over egne handlinger i det hele tatt.

Anonymkode: abb86...451

• Liker 3
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at andre foreldre er løgnere? Ute og lufter fordommene dine? Alle kan komme i barnevernets søkelys, du skulle bare visst.

Anonymkode: 2b221...887

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jepp, du eier din egen historie. Problemet er bare at de fleste historiene om folk som mister barna sine blir fremstilt av foreldrene slik som du gjør her. Jeg tror deg når du sier at du opplever situasjonen slik du skriver, desverre tror jeg ikke at din opplevelse stemmer med virkeligheten.

Anonymkode: 7327e...ecc

Så nedlatende du er mot henne. 

Anonymkode: 2b221...887

• Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring er at barnevernssaker er komplekse. Noen foreldre er totalt uskikkede, men jeg har selv opprettet tilsynssak mot barnevern ulike steder i en av Norges største byer fordi de oppretter x antall undersøkelser på anonyme meldinger.

Når man har henlagt tre saker på to år med bekymring fra noen som har trukket bekymringene sine så sier det seg selv at det er sjikane. Ofte siteres de anonyme bekymringsmeldingene og opplysninger fra tidligere saker gjenbrukes igjen og igjen. 

Ja, det finnes uegnede foreldre, men systemet har mange hull og svakheter også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er såpass ressurssvake at de ikke klarer å gi grunnleggende omsorg til barna sine, er de vel for ressurssvake til å forstå vedtak. Langt mindre stå inne for det offentlig. Tenker her på tvangsovertakelser, ikke frivillige grunnet sykdom og slikt.

Klart det er sårt og vondt og flaut å bli fratatt barn.

Anonymkode: 1ccf9...e37

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre utsatte meg for grovt seksuelt misbruk, fysisk og psykisk vold. Første hendelse med vold jeg vet om, så var jeg 3 mnd. Selvfølgelig forteller de ikke dette til noen, de skjønner jo at da vil jo alle rundt kutte de ut, og se ned på de. Her så ble jeg tatt av barnevernet alt for sent, da var jeg tenåring. Så mine foreldre fortalte at jeg var kriminell, og hadde rusproblemer. Jeg har aldri prøvd narkotika, da hadde jeg aldri drukket alkohol heller, og aldri gjort noe kriminelt. 

Og kjenner jo mange barnevernsbarn, og alle foreldrene lyver. 

Anonymkode: 05f79...f72

• Hjerte 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...