AnonymBruker Skrevet 26. mai #1 Skrevet 26. mai Ja mange sier ting som at «barnevernet tok barna grunnet rotete kjøkken hjemme» eller «barnevernet kom å tok barna uten å ha prøvd å hjelpe familien først» mens sannheten er at det i rapportene fra barnevernet kan stå i en bisetning at kjøkkenet var rotete. Men så var grunnlaget for å fjerne ungene være feks noe helt annet eller mer alvorlig . Likevel påstår at barnevernet tok barna grunnet det rotete kjøkkenet og ignorerer det som står om «dårlig ivaretatt hygiene , tenner pusses ikke, klær ikke tilpasset årstid eller vær, gjør aldri lekser. Ungene ute til all slags tid. Barna sier de er sultene hele tiden, spør om mat fra naboer. Vi bemerker et kaotisk hus med mye rot og søppel, blant annet kjøkken» så hvorfor ikke si sannheten når man går til media eller Facebook ? Barna ble ikke fjernet grunnet et rotete kjøkken og i eksempelet med at «barna ble tatt ut av det blå uten at familien fikk hjelp» kan det være at barnevern har foreslått mange hjelpetiltak eller kurs, men at foreldrene ikke vil/takker nei eller er uenig ja så hvorfor evner de ikke å lese helheten og ta inn over seg helheten ? Anonymkode: 5163b...fa1 22 3 7
Brunello Skrevet 26. mai #2 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja mange sier ting som at «barnevernet tok barna grunnet rotete kjøkken hjemme» eller «barnevernet kom å tok barna uten å ha prøvd å hjelpe familien først» mens sannheten er at det i rapportene fra barnevernet kan stå i en bisetning at kjøkkenet var rotete. Men så var grunnlaget for å fjerne ungene være feks noe helt annet eller mer alvorlig . Likevel påstår at barnevernet tok barna grunnet det rotete kjøkkenet og ignorerer det som står om «dårlig ivaretatt hygiene , tenner pusses ikke, klær ikke tilpasset årstid eller vær, gjør aldri lekser. Ungene ute til all slags tid. Barna sier de er sultene hele tiden, spør om mat fra naboer. Vi bemerker et kaotisk hus med mye rot og søppel, blant annet kjøkken» så hvorfor ikke si sannheten når man går til media eller Facebook ? Barna ble ikke fjernet grunnet et rotete kjøkken og i eksempelet med at «barna ble tatt ut av det blå uten at familien fikk hjelp» kan det være at barnevern har foreslått mange hjelpetiltak eller kurs, men at foreldrene ikke vil/takker nei eller er uenig ja så hvorfor evner de ikke å lese helheten og ta inn over seg helheten ? Anonymkode: 5163b...fa1 For det første, vil jo folk ofte fremstille seg selv så godt som mulig. Og for det andre er det stort sett ikke de best utrustede av oss som får barna overført til barnevernet omsorg. 28 18
AnonymBruker Skrevet 26. mai #3 Skrevet 26. mai Jeg tror at foreldre som mister barna sine, står i en så stor krise at de ikke klarer å ta inn over seg helheten. Det ligger mye skam i dette sett fra samfunnets side. Det handler nok om menneskelige forsvarsverker. De aller fleste mennesker, selv de som ikke klarer å ivareta omsorgen, er svært glad i barna sine. Andre grunner kan være at de selv er så syke, eller har så mangelfulle ressurser at de klarer ikke å se, hvor de ikke strakk til. Anonymkode: 8cdae...140 14 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai #4 Skrevet 26. mai Klart de lyver. Det er jo både skamfullt og vondt å miste barna. Hadde jeg vært i den situasjonen, hadde jeg sikkert gjort det samme selv. Anonymkode: 42f7b...8e0 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai Av og til fordi de skammer seg over den faktiske årsaken. Andre ganger - oftere, i min erfaring - fordi de faktisk ikke forstår hvorfor. Det er ikke alltid det lykkes å få en felles forståelse av dette, og ofte kan det ta svært lang tid. Anonymkode: ba86a...e42 25 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai Det som er ille etter at foreldre mister sine barn, er ikke at de lyver om årsaken, men at samfunnet ikke har et støtteapparat for å hjelpe disse foreldrene i krise. Anonymkode: 01ef0...a1a 9 2 14
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja mange sier ting som at «barnevernet tok barna grunnet rotete kjøkken hjemme» eller «barnevernet kom å tok barna uten å ha prøvd å hjelpe familien først» mens sannheten er at det i rapportene fra barnevernet kan stå i en bisetning at kjøkkenet var rotete. Men så var grunnlaget for å fjerne ungene være feks noe helt annet eller mer alvorlig . Likevel påstår at barnevernet tok barna grunnet det rotete kjøkkenet og ignorerer det som står om «dårlig ivaretatt hygiene , tenner pusses ikke, klær ikke tilpasset årstid eller vær, gjør aldri lekser. Ungene ute til all slags tid. Barna sier de er sultene hele tiden, spør om mat fra naboer. Vi bemerker et kaotisk hus med mye rot og søppel, blant annet kjøkken» så hvorfor ikke si sannheten når man går til media eller Facebook ? Barna ble ikke fjernet grunnet et rotete kjøkken og i eksempelet med at «barna ble tatt ut av det blå uten at familien fikk hjelp» kan det være at barnevern har foreslått mange hjelpetiltak eller kurs, men at foreldrene ikke vil/takker nei eller er uenig ja så hvorfor evner de ikke å lese helheten og ta inn over seg helheten ? Anonymkode: 5163b...fa1 Når foreldrene ikke klarer å ta seg sammen etter en advarsel fra barnevernet, er løpet kjørt. De synes vel det er flaut å fortelle sannheten. Anonymkode: 85b6b...f57 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai Det er jo ikke vanskelig å skjønne hvorfor de skylder på bagateller. Alle skjønner jo at vold, omsorgssvikt osv er galt. Derfor vil de ikke vedkjenne seg det. Trenger ikke være Einstein for å skjønne det. noen klarer kanskje heller ikke å se hva de gjør galt. Lav selvinnsikt Anonymkode: 1db90...7b1 20 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det som er ille etter at foreldre mister sine barn, er ikke at de lyver om årsaken, men at samfunnet ikke har et støtteapparat for å hjelpe disse foreldrene i krise. Anonymkode: 01ef0...a1a Det har egentlig blitt gitt i oppdrag til familievernet, siden det åpenbart kan være vanskelig for mange å skulle ha barneverntjenesten i en slik støttefunksjon. Det er dessverre veldig varierende hvor godt det fungerer. Anonymkode: ba86a...e42 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai Jeg og mine søsken skulle ikke vært under min mors omsorg. Men hun hadde ALDRI innrømmet at vi ble utsatt for det vi ble, uansett hvor mye hun hadde blitt grilla på det. Hun hevder fremdeles hardnakket den dag i dag at hun var en fantastisk mor for oss, selv om jeg vet at hun innerst inne vet at det ikke er sant. Så det kan nok være noe sånt. Anonymkode: 39c06...da6 1 15 1
Pilleville Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det som er ille etter at foreldre mister sine barn, er ikke at de lyver om årsaken, men at samfunnet ikke har et støtteapparat for å hjelpe disse foreldrene i krise. Anonymkode: 01ef0...a1a Bv har plikt til å følge de opp. Noen ganger vil ikkje foreldrene forholde seg til bv for de er sinte på de. I noen tilfeller klarer ikj bv følge opp på en god nok måte. De har alt for mangen saker pr.ansatt og har ikkje hodet over vannet engang. 1 1
Pilleville Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når foreldrene ikke klarer å ta seg sammen etter en advarsel fra barnevernet, er løpet kjørt. De synes vel det er flaut å fortelle sannheten. Anonymkode: 85b6b...f57 Husk at de aller fleste foreldre gjør så godt de kan ut i fra sine forutsetninger. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Skrevet 26. mai Det er mye enklere å samle støtte om du klarer å overbevise andre om at barna ble tatt på et absurd grunnlag. Og det kan være at de velger å rope høyt om det for å ta kontroll på historien, hvis alle vet at du ikke har omsorg for dine barn, men ikke hvorfor, så vil mange spekulere i hvor ille det kan være. Man vil da eie sin egen historie, men tør ikke være ærlig. Anonymkode: f2321...aab 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #15 Skrevet 26. mai Pilleville skrev (2 timer siden): Husk at de aller fleste foreldre gjør så godt de kan ut i fra sine forutsetninger. De aller fleste som vokste opp med omsorgssvikt hadde foreldre som hadde en personlighet i offentligheten og en helt annen hjemme. De foreldrene har absolutt IKKE gjort så godt de kan! Hvis du klarer å ta på deg en maske utad så vet du jævlig godt at det du gjør mot barna hjemme absolutt ikke er ok. Anonymkode: 498b1...19a 8 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai #16 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja mange sier ting som at «barnevernet tok barna grunnet rotete kjøkken hjemme» eller «barnevernet kom å tok barna uten å ha prøvd å hjelpe familien først» mens sannheten er at det i rapportene fra barnevernet kan stå i en bisetning at kjøkkenet var rotete. Men så var grunnlaget for å fjerne ungene være feks noe helt annet eller mer alvorlig . Likevel påstår at barnevernet tok barna grunnet det rotete kjøkkenet og ignorerer det som står om «dårlig ivaretatt hygiene , tenner pusses ikke, klær ikke tilpasset årstid eller vær, gjør aldri lekser. Ungene ute til all slags tid. Barna sier de er sultene hele tiden, spør om mat fra naboer. Vi bemerker et kaotisk hus med mye rot og søppel, blant annet kjøkken» så hvorfor ikke si sannheten når man går til media eller Facebook ? Barna ble ikke fjernet grunnet et rotete kjøkken og i eksempelet med at «barna ble tatt ut av det blå uten at familien fikk hjelp» kan det være at barnevern har foreslått mange hjelpetiltak eller kurs, men at foreldrene ikke vil/takker nei eller er uenig ja så hvorfor evner de ikke å lese helheten og ta inn over seg helheten ? Anonymkode: 5163b...fa1 Jeg vil tro at det at de ikke klarer å ta det innover seg er en del av årsaken det også. Jeg meldte venner av meg til BV etter å ha vært barnas trygge havn lenge. Barnevernet hadde vært inne i bildet i flere år uten at det skjedde særlig. Jeg meldte på barnas ønske og meldte kun fra om det barna ytret. Alt viste seg å være sant, vi snakker svære foreldrekontakter (det visste jeg), forsømmelser og vold (hadde mine mistanker). Det ble omsorgsovertakelse. En av foreldrene takker meg, og den andre mener det er min feil og at dette aldri hadde skjedd hvis ikke jeg hadde eksistert. Til syvende og sist kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva denne forelderen mener. Min samvittighet er ren og barna har det bedre i dag. Anonymkode: 38477...3c4 4 12
Eva-Lena Skrevet 26. mai #17 Skrevet 26. mai Det paret jeg kjenner som ble fratatt babyen sin forsto ikke hvorfor, mens alle rundt forsto 100% hvorfor. De klaget på av BV mente de ikke hadde hygiene, men det klarte ikke å forstå hva som var rot. Babyens behov ble ikke tilfredsstilt. De løy ikke om årsaken, de rett og slett hadde ikke forståelse av årsakene til at BV tok barnet. Dette paret hadde PU diagnoser og klarte ikke holde orden hjemme. Det var så rotete hjemme hos de at det var sti igjennom leiligheten, allikevel tråkket gjester på klær, pizzaesker og Gud vet hva annet som lå der. De ble fulgt opp av BV så fort de ble gravide og klarte ikke å ta til seg råd og hjelp fra BV og familie/venner. Å ta seg av babyen visste de ikke hvordan skulle gjøres. En av foreldrene hadde blitt fratatt 2 barn tidliger og begge barna havnet i forskjellige fosterhjem. Begge disse fedrene var også helt uegnet som foreldre. Disse folkene skulle vært sterilisert. 16 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #18 Skrevet 26. mai De mangler ofte selvinnsikt, dette er også oftest grunnen til at de ikke er gode foreldre. I tillegg er det skamfullt. Anonymkode: 6dd6e...0e1 7 2
Bacteria Skrevet 26. mai #19 Skrevet 26. mai (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): De aller fleste som vokste opp med omsorgssvikt hadde foreldre som hadde en personlighet i offentligheten og en helt annen hjemme. De foreldrene har absolutt IKKE gjort så godt de kan! Hvis du klarer å ta på deg en maske utad så vet du jævlig godt at det du gjør mot barna hjemme absolutt ikke er ok. Anonymkode: 498b1...19a Enig i det, men hvis vi ser på eksemplet i hi er det der snakk om en helt annen type forelder. Hvis ting sklir så totalt ut som i beskrivelsen er det overhodet ikke snakk om foreldre som viser en ok fasade utad. Hi beskriver rus og eller psykiatri på et nivå folk er langt forbi å ta seg sammen utad. Det sagt, tror jeg den typen foreldre du beskriver er mer skadelig for barna enn det kaoset som ts beskriver. Kaotiske foreldre med utfordringer kan tross alt vise kjærlighet iblant. Endret 26. mai av Bacteria 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #20 Skrevet 26. mai Min mor mistet omsorgen for oss da vi var tidlig ungdom. Hun skjønte ikke hvorfor folk meldte. Det var bl.a naboer, skole, tannlege og foreldre til vennene våre. Barnevernet var inne i mange år og folk fortsatte å melde, men barnevernet gjorde ikke nok for å hjelpe min søster og meg. Min mor fikk vaskehjelp, avlastningshjem, pengehjelp og jeg ble sendt på sommerferier med barnevernet. Til slutt var omsorgssvikten så omfattende at jeg ringte til barnevernet selv og ba dem hente meg. Det handlet blant annet om grov omsorgssvikt og grov vold (+ en del andre ting). Men ifølge min mor var alle korrupte. Leger, skolen, barnevern, alle var korrupte. Hun vaksinemotstander og tok oss aldri med til lege eller legevakt. Et under at vi har overlevd alt hun har utsatt oss for 😅 Hun mente barnevernet "tjente penger" på å ta barn. Hun var dessverre svært psykisk syk og mente at hun ble overvåket, blant annet. I dag jobber jeg selv i barnevernet. Min søster har dessverre "arvet" mye av den samme problematikken, og hun har også mistet omsorgen for barna sine. Hun klarer heller ikke forstå hvorfor. Hun mener det er min feil , og mine «korrupte barnevernsvenner» som har "stjålet" barna hennes. Jeg fikk daglige drapstrusler i en periode og ble til slutt rådet av politiet til å be om besøksforbud. Hun ble fratatt barna før jeg i det hele tatt startet på masteren min. Ikke er det jeg som har kontaktet barnevernet heller. I mange tilfeller handler det nok om psykisk sykdom. Anonymkode: 3f162...f87 5 15 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå