Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På vår arbeidsplass har vi kodelås. Alle har egen kode som de bruker.  Nå viser det seg at arbeidsgiver bruker logg fra låssystemet (og kamera) til å kontrollere ansatte.  Spesielt låse loggen blir brukt til å sjekke når de kommer og drar fra jobb.

Lurer på om det er lov??

Anonymkode: 5c7d6...c68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mange har slike systemer, men tror de færreste sjekker når folk kommer og går.

Det er ikke lov å overvåke ansatte, så en systematisk gjennomgang av elektroniske spor er ikke tillat. 
Å lese loggen på dørene systematisk er ikke lov. Å se på en dag nå og da for moroskyld er antakelig lov.

AnonymBruker
Skrevet

Må da være helt greit å sjekke at ansatte kommer og går på jobb ihht arbeidsavtalen. Med mindre du skulker er det ingenting å bekymre seg over. 

Anonymkode: f0edb...8ed

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde dette var helt normalt innenfor mange bransjer? Preventive kontrolltiltak for å forhindre risikoer? 
Det er vel helt normalt å se når ansatte kommer og går med tanke på timelister, for å sjekke opp mot aktuelle oppsatte timer osv.  Det er jo derfor dere har egne koder?

Jeg jobber i butikk og blir kameraovervåket hele tiden bortsett fra pausen, det blir jo ikke sett på konstant, men det blir kontrollert med jevne mellomrom

Anonymkode: 57f6f...c63

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

På vår arbeidsplass har vi kodelås. Alle har egen kode som de bruker.  Nå viser det seg at arbeidsgiver bruker logg fra låssystemet (og kamera) til å kontrollere ansatte.  Spesielt låse loggen blir brukt til å sjekke når de kommer og drar fra jobb.

Lurer på om det er lov??

I gamle dager kalles slike systemer å stemple. Arbeidstakere måtte stemple inn og stemple ut.

Ja, Dete r overvåking. Hadde det vært ulovlig ville datatilsynet ha reagert.

Vi overvåkes tilsvarende når vi trekker kortet, bruker apper, låser oss inn med elektroniske låser på jobb og hjemme. 

Anonymkode: b9774...999

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Blir jo bare som S

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lurer på om det er lov??

Blir jo akkurat som et stemplingsur, å det er jo lov 

Anonymkode: d3747...6f3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trodde dette var helt normalt innenfor mange bransjer? Preventive kontrolltiltak for å forhindre risikoer? 
Det er vel helt normalt å se når ansatte kommer og går med tanke på timelister, for å sjekke opp mot aktuelle oppsatte timer osv.  Det er jo derfor dere har egne koder?

Jeg jobber i butikk og blir kameraovervåket hele tiden bortsett fra pausen, det blir jo ikke sett på konstant, men det blir kontrollert med jevne mellomrom

De kontrollerer vel ikke den ansatte, men kundene? 

Anonymkode: d34a7...b3b

• Liker 1
Skrevet

"Har arbeidsgiveren virkelig rett til å vite når jeg er på jobb?" Typisk nordmann.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal aldri mer gå inn døra hvis en kollega har låst opp 😄 Plutselig får jeg beskjed om at jeg aldri kom på jobb.

Anonymkode: 2ce03...cdb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Står i arbeidsavtalen. Flere bedrifter bruker dørpassering som grunnlag for timesregistrering for lønn og ikke minst for kontroll ved evakuering.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal aldri mer gå inn døra hvis en kollega har låst opp 😄 Plutselig får jeg beskjed om at jeg aldri kom på jobb.

Er det adgangskontroll på bygget så skal du mest sannsynligvis ikke gjøre det heller. Dumt å sitte med headset på kontoret og høre på musikk mens brannalarmen går og ingen vet du er i bygget.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kontrollerer vel ikke den ansatte, men kundene? 

Anonymkode: d34a7...b3b

Vi blir sjekket vi også faktisk med tanke på om vi driver med stjeling og underslag f.eks. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En sjef jeg hadde da jeg jobbet på butikken pleide å sjekke hvem som gikk ut på baksiden av bygget og hvor ofte, siden det var der man kunne røyke. Men de ansatte bare rottet seg sammen og bytter på hvem som låste opp slik at det så ut som alle var utenfor sjeldent, selv om halve staben forsvant for å røyke flere ganger om dagen. 

Anonymkode: 66456...ae6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eric_B skrev (5 minutter siden):

Står i arbeidsavtalen. Flere bedrifter bruker dørpassering som grunnlag for timesregistrering for lønn og ikke minst for kontroll ved evakuering.

Tar ikke dette veldig lang tid hvis mange kommer samtidig og de må låse seg inn en og en? Hvis mange kommer med samme buss, hvem blir fus på å låse seg inn først?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar ikke dette veldig lang tid hvis mange kommer samtidig og de må låse seg inn en og en? Hvis mange kommer med samme buss, hvem blir fus på å låse seg inn først?

Jo det er naturlig med litt kø. Kommer an på hvordan løsningen er.
Min nåværende jobb må vi ha kort med ID som swipes og passere et sikkerhetspunkt, det går fint det også selv om det er rush i 8-draget.

AnonymBruker
Skrevet
Eric_B skrev (1 minutt siden):

Jo det er naturlig med litt kø. Kommer an på hvordan løsningen er.
Min nåværende jobb må vi ha kort med ID som swipes og passere et sikkerhetspunkt, det går fint det også selv om det er rush i 8-draget.

Hadde (heldigvis) ikke fungert hos oss. Når en låser opp, er døren ulåst i minst 15 sekunder. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uansett, godt verktøy å ha om man mistenker ansatte for å korrigere timer for å dekke opp at man kommer for sent. Om man til stadighet ser registrering som ikke stemmer med adgangskortbruk/pålogging data. Da kan man kanskje også sjekke kameraovervåking(Om man har).

Om man er registrert i systemet klokka 8, og man kan se at personen ikke er der før 9 blir det vel tur til HR

Endret av test1e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Lurer på om det er lov??

Det er jo bare å komme og gå når du skal det, så slipper du å tenke mer på dette. Men hvordan vet du at han sjekker da?

Anonymkode: 9b37d...5db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (1 minutt siden):

Uansett, godt verktøy å ha om man mistenker ansatte for å korrigere timer for å dekke opp at man kommer for sent. Om man til stadighet ser registrerig som ikke stemmer med adgangskortbruk/pålogging data. Da kan man kanskje også sjekke kamera.

Om man er registrert i systemet klokka 8, og man kan se at personen ikke er der før 9 blir det vel tur til HR

Høres ut som en arbeidsplass som vil gå nedenom, hvis det både er en så manglende tillit til ansatte og så mange som skulker unna (selv om de vet det registreres. Det ene følger gjerne det andre, blir man ikke vist tillit, orker man heller ikke å yte. Er dette Lumon indistries?

0f8aa5d40d2fb5a92c3f1a0b316ba7d3_1280x72

• Liker 1
Skrevet

Veldig uting om ikke annet 🐼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...