Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Reiser 2-3 ganger i året. Har ikke akkurat en inntekt å skryte av, men vi valgte å bo litt mindre, kjøpte bil som ikke var særlig fancy osv..  Da fikk vi til å spare/investere store deler av det som kom inn. Planlegger nøye, så følger med på hvor vi kommer til å få mest mulig utav pengene, booker fly/hotell 6 mnd i forveien osv. Bruker ikke penger på alkohol og slike ting, og det sparer oss en del det også :)

Ikke akkurat umulig å få til 7 dager på all inclusive for 3, på et fint hotell for 15k i Tyrkia for eksempel. Så er det kanskje ikke drømme ferien for alle, men det blir hva man gjør det til selv også, tenker jeg :) Gå på kiwi, google flights, finn reise osv.. Dra rett før feriesesongen starter der du vil reise, da får du mye for en billig penge. 

Anonymkode: 7a1f0...051

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Niks, dette er kunnskap. Og du kan si hva du vil, jeg syns uansett du er en snobb. Og jeg mener vi må bruke og støtte Norge og, vi trenger det. 

Anonymkode: e522b...b45

Jeg støtter Norge mye. Det meste av pengene jeg tjener ligger jo igjen her. Inkludert toppskatt og eiendomsskatt. 

Du da? 

Anonymkode: 8c4f0...a65

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser hele familien (to voksne og tre barn) utenlands en til to ganger i året. Og så reiser vi som par eller jeg alene 1-2 ganger i tillegg. Og en hel del utenlandsturer med jobb. Vi har familie i utlandet, så vi bor gratis. Så har vi tatt oss råd til sydenturer, men det kan gå noen år mellom hver gang. Tipper vi bruker 100.000 på ferier i året. Men jeg bestiller flybilletter tidlig, da blir det ikke så dyrt. Når vi har reist på sydenferie har vi bestilt når det har vært tilbud. Fikk f.eks to uker med all inclusive for 56.000 på et flott nyoppusset resort, inkludert bagasje, transport og mat på flyet. Bestilte på riktig tidspunkt. Vi sparer ikke til ferie, men hvis det bygger seg opp på bufferkontoen og vi vet det ikke kommer noen store utgifter, så tar vi derfra. Kunne aldri falt meg inn å kjøpe ferietur på kreditt. Hvis man ikke har råd til å reise på ferie bør man heller feriere i nærområdet. Ferie er aldri verdt å sette seg i økonomisk uføre for. Nå skal det sies at vi ikke sparer ellers og har relativt høye inntekter. Så hadde vi vært fornuftige hadde vi ikke reist så mye som det vi gjør. Men vi er glad i å reise. Når det nærmer seg konfirmasjonsårene blir vi neppe å reise til syden f. Eks.

Anonymkode: b958d...230

AnonymBruker
Skrevet

La nå folk få reise som de vil. Utrolig merkelig å skulle rakke ned på andres sydenturer og Norgesferier, voksne folk. 

Jeg reiser utenlands minst en gang i året. Det gjør jeg fordi jeg bor et sted der det er bekmørkt hele vinteren, og gjerne kan være 7 grader og regn hele «sommeren». Har vi sol, kan det likevel være iskald vind og 12 grader. 

Jeg reiser ikke på Norgesferie siden jeg har sett det meste av vårt langstrakte land, feriene blir dyrere, og jeg trenger sol og varme for å holde ut månedene i mellom. 

Hadde jeg bodd på Østlandet kunne jeg gjerne feriert i Norge, men ikke når jeg bor i et kombiskap med kjøl og frys.

Anonymkode: d0bc3...e9e

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi drar til Sør-Frankrike en gang i året, og så tar vi noen dager i Danmark eller Sverige. Lever ganske billig, har hotellrom med kjøkken og lager mat selv. Jeg er utdannet kokk så vi spiser mye bra mat 😆 Har ikke tatt oss råd til å reise utenfor Europa, men planlegger å begynne spare til en Japantur.

Anonymkode: a4553...0d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er mange år vi bare har vært i Norge, evt en tur til Sverige/Danmark. Men har begynt å reise litt mer rundt i Europa nå. Minstemann har blitt større, så mye enklere å reise.

Anonymkode: a1341...647

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser ikke på ferie hvert år, nei. I begynnelsen av 30-årene var det 5 år på rad hvor vi ikke dro på ferie, 2 av disse årene var det Korona. På den tiden sparte vi over 500 000 kr på aksjer. 

Anonymkode: 838ba...500

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt greit å være for snobbete til Norgesferie og å si at DU ikke syns det er bra nok for deg. Men kom ikke å si at det ikke er plenty og oppleve og se i Norge for da har du ikke sjekka det ut i det hele tatt. 

Anonymkode: e522b...b45

Folk er forskjellige. Vi har ulike interesser og utgangspunkt. 

For egen del kan jeg godt sette pris på en tur i Norge, men så er det noen punkter som gjør at det ikke nødvendigvis er det som havner øverst på lista. 

1. Jeg er ikke interessert i friluftsliv. Jeg har null planer om å kave meg opp på et fjell, sove i telt og bade i kaldt vann. Det utgår kraftig. Og det er denne type opplevelser som fremmes her i Norge. Det kulturelle og historiske underkommuniseres så det holder.

2. Jeg har ikke lappen. Og dermed er det mange severdigheter jeg rett og slett ikke kommer meg til. Eventuelt må jeg planlegge ned til minste lille detalj, og bruke en dag eller to på å komme meg dit. Det er dårlig med offentlig kommunikasjon utenfor byene, og jeg liker å reise alene.

3. Jeg liker sol og varme. Sommeren ( eller burde kanskje si "sommeren") de siste årene har lært meg at jeg må ut av Norge, for å kunne ha på meg sommerklær uten å risikere frostskader og svømmehud mellom tærne. Derfor prioriterer jeg det også.

Som sagt tidligere, så får jeg oppleve mye av Norge også, på grunn av jobb. Jeg føler jeg har sett og opplevd mye, og hatt mange fine opplevelser. Men punktene over gjør at jeg, når jeg har ferie, fort prioriterer å reise utenlands. 

Endret av Skogkatten
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I sommer er det 7 år siden jeg har vært på skikkelig utenlandstur, utover en ferje til Kiel og Danmark og hjem igjen. Ellers hardnet vært norgesferie over en langhelg/en uke. Har ikke råd til annet. I år blir det en langhelg i Sverige.

Anonymkode: 3e26b...50b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor noen har råd til det og ikke andre? Prioriteringer. Jeg har ei venninne med dårlig råd som likevel reiser mange ganger i året fordi hun kan leve på "vann og knekkebrød" i en måned for å få råd til å reise. Litt overdrevet, men hun kan spare inn til beinet andre steder for å få råd til å reise fordi det er hennes lidenskap.

Jeg elsker å reise, gjerne til nye steder. Og siden jeg har grei økonomi (men er ikke rik) og er ferdig med dårlige hoteller, så er jeg villig til spytte i litt ekstra for et fint hotell. Jeg bruker vanligvis rundt 100.000 kr i året på å reise. I år blir det kanskje mer. Tre ferier bestilt så langt. En langhelg til Paris med noen venner, en storfamilietur til Spania der vi skal leie et svært feriehus med basseng, og en tur til Mexico med en vennegjeng på ca 10 stk. Det er også snakk om en tur til venner som bor i Houston, en tur til en europeisk storby med ei venninne og dattera hennes, en helgetur til en europeisk storby med to venninner, og en tur til Syden med ei annen venninne.

Anonymkode: 2e0c0...3ca

AnonymBruker
Skrevet

Reiser til utlandet på ferie minst 2 ganger i året. Minst 2-3 uker sammenlagt.

Prioriterer ferier høyt, spares hver mnd og eventuelle skattepenger og feriepenger går alltid rett til feriekontoen. Gar forøvrig flere feriekontoer, blant annet en som jeg sparer til em 2028 - 750 kr I mnd bør dekke størsteparten av den turen for meg og datter. 

Anonymkode: 6e25b...fba

AnonymBruker
Skrevet

Flere ganger i året, både i Europa og til andre kontinenter. I løpet av det siste året har vi vært i USA, et par land i Asia (på samme tur) og flere europeiske land og storbyer. Er heldig og har ikke noe eget feriebudsjett. Det koster det det koster, men vi er samtidig nøkterne med bosted og pengebruk. Ting behøver ikke å være "smashing", det er alle opplevelsene og variasjonen vi er ute etter. Men igjen, vi er heldige. På den annen side: jeg gidder ikke bruke penger på restauranter og fjas her hjemme i Norge, og klær og luksus er ingen av oss opptatt av.

Hvordan vennene dine finansierer sine turer er det bare de som vet. Det er veldig ofte et spørsmål om prioriteringer i livet og hverdagen, og det hjelper selvsagt å være voksen, gjeldfri og uten barn/med utflyttede barn.

På den annen side tror jeg det er nok av folk som lever over evne, og tar ferieturen(e) på krita. En kollega fortalte uten blygsel og i plenum at nå hadde de bestilt en herlig ferietur til xxx, og at hun og mannen om et par måneder var ferdige med å betale ned fjorårets cruise fra Florida... Det er jo bare til å riste på hodet av.

Anonymkode: 35fbf...f82

AnonymBruker
Skrevet

Ja, en utenlandsferie hver sommer. Leier hus med basseng i f.eks Kroatia eller Spania. Langt unna bamseklubb og fulle folk. To fantastiske uker med god mat, varme og nye impulser. Leier bil og ser mange nye steder.

Forstår heller ikke hvordan folk har råd til å reise utenlands både sommer, påske, høst og vinterferie. Venner og bekjente som tjener mye mindre enn oss. Fatter det ikke.

Påske, vinter og høstferie hender det vi er så heldige å få komme på hyttetur med familie eller venner. Kjempekoselig! Ikke sjans til å eie egen hytte.

Anonymkode: 0d674...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Ja, reiser på ferie hvert år. Et par turer innenlands (siden både jeg og mannen har familie andre steder i landet), et par familieturer utenlands, samt en eller flere turer utenlands hver for oss, enten alene eller med venner. Aldri typiske "Sydenturer", da hverken vi eller ungene har tålmodighet til å ligge på stranda, men typisk en blanding av naturopplevelser (les: fotturer) og byferie med fokus på kultur/museum og god mat. UK er favorittferiemålet, men vi er også glade i Frankrike og Italia. 

Vi prioriterer reise høyt, og bruker tilsvarende mindre penger på interiør, klær og oppussing enn mange i omgangskretsen.

Anonymkode: 73638...14f

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser på ferie hvert år. Stort sett 2-4 uker i utlandet, og i tillegg til noen langhelger i Norge. Da er det kombinasjon av å låne hytter på fjellet, høyfjellshotell, AirBnb og å bo hos venner/familie.

Familie på 4, litt over snittet mtp inntekt (litt over, på ingen måte rike). Prioriterer reise før mye annet. 

Anonymkode: 1fee7...ebf

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar på ferie til Spania nå på torsdag for 4 gang i år,  vi har leilighet der og er der ca 8 g i året.

Anonymkode: dbf76...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Minsteufør og reiser aldri utenlands. Kun innenlands en natt eller to hvis foreldrene mine tar meg med. 

Anonymkode: b9eae...e3d

Skrevet
Guddla skrev (22 timer siden):

Ja vi reiser hvert år, men for en familie på 5 pluss hund så blir det meste dyrt så vi kjøpte campingvogn å reiser med den. Begrenset til Europa da men det går fint for oss. Vi har 2 vanlige lønninger. 

Hva med hund til Europa, går det greit gjennom mange land?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, en utenlandsferie hver sommer. Leier hus med basseng i f.eks Kroatia eller Spania. Langt unna bamseklubb og fulle folk. To fantastiske uker med god mat, varme og nye impulser. Leier bil og ser mange nye steder.

Forstår heller ikke hvordan folk har råd til å reise utenlands både sommer, påske, høst og vinterferie. Venner og bekjente som tjener mye mindre enn oss. Fatter det ikke.

Påske, vinter og høstferie hender det vi er så heldige å få komme på hyttetur med familie eller venner. Kjempekoselig! Ikke sjans til å eie egen hytte.

Anonymkode: 0d674...3cd

Digresjon, men vil bare skyte inn at på hoteller som har bamseklubb har jeg knapt sett fulle folk, så akkurat disse har liten sammenheng. 

Forøvrig er ikke jeg heller så glad i hverken bamseklubb eller fulle folk. Men resten av familien hadde en hang til det første i noen år, så jeg føyde meg, og fikk helt fine ferier ut av det. Men skal nok aldri sette mine bein på et sånt sted igjen... 😅

Men som sagt, forbinder overhodet ikke disse stedene med fyll.

Anonymkode: ae886...0e4

• Nyttig 1
Skrevet
Sykepleierinnen skrev (22 timer siden):

Stort sett 2 utenlandsturer hvert år, med 3 barn og helt ordinære lønninger. Livet handler om prioriteringer, og reise er det som gir meg aller mest glede i livet. 

Går fort 200 K til ferie hvert år dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...