Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å si opp min faste stilling i helsevesenet. Og bare ta ekstravakter. Er sykepleier med 5 års ansiennitet. I min kommune er det lett å få vakter. På sikt vil jeg over i et annet felt, og vil derfor ikke binde meg for mye til én arbeidsplass. Jeg har spart opp ca en årslønn for å kunne gjøre dette. Jeg har litt helseproblemer (lettere kroniske smerter og en del psykisk) men KAN jobbe. Og VIL jobbe. Men å være bundet til én arbeidsplass hvor det er mye sladder, stress og man blir nesten som en slave for systemet er ikke helt min greie. Er det veldig dumt å si opp det man har fast? Vil dette vektlegges når jeg er på jobbintervju for andre jobber? Er det noen som har gjort dette og trives?

Anonymkode: d64fa...011

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843161-leve-p%C3%A5-ekstravakter-i-helsevesenet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kollega av meg sa opp for bare være vikar,hun klarer seg veldig bra.Tar vakter når det passer henne.Fått masse røde dager og virket ikke som det er et problem for henne.

Anonymkode: 4ab6d...3d2

• Liker 4
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vurderer å si opp min faste stilling i helsevesenet. Og bare ta ekstravakter. Er sykepleier med 5 års ansiennitet. I min kommune er det lett å få vakter. På sikt vil jeg over i et annet felt, og vil derfor ikke binde meg for mye til én arbeidsplass. Jeg har spart opp ca en årslønn for å kunne gjøre dette. Jeg har litt helseproblemer (lettere kroniske smerter og en del psykisk) men KAN jobbe. Og VIL jobbe. Men å være bundet til én arbeidsplass hvor det er mye sladder, stress og man blir nesten som en slave for systemet er ikke helt min greie. Er det veldig dumt å si opp det man har fast? Vil dette vektlegges når jeg er på jobbintervju for andre jobber? Er det noen som har gjort dette og trives?

Jeg har sagt opp min faste jobb på en skole(SFO) nå for å jobbe som tilkallingsvikar etter sommeren. Jeg vet at det er mulig å få vikartimer hver dag om man gjør en innsats.

Jeg verdsetter frihet veldig, og det å kunne jobbe når jeg vil, og sannsynligvis også tjene bedre, fremfor å måtte være et bestemt sted hver dag, hvor jeg i tillegg tjener dårlig, er egentlig en no-brainer.

Anonymkode: c0c1e...b49

• Liker 4
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har sagt opp min faste jobb på en skole(SFO) nå for å jobbe som tilkallingsvikar etter sommeren. Jeg vet at det er mulig å få vikartimer hver dag om man gjør en innsats.

Jeg verdsetter frihet veldig, og det å kunne jobbe når jeg vil, og sannsynligvis også tjene bedre, fremfor å måtte være et bestemt sted hver dag, hvor jeg i tillegg tjener dårlig, er egentlig en no-brainer.

Anonymkode: c0c1e...b49

Takk for svar folkens. Eneste bekymringen min er leiligheten min. Den er nedbetalt, men man skal jo ha penger til strøm, oppussing osv... 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det uthevede er det som gjør dette problematisk, du mister rettigheter hos NAV, når du ikke er fast ansatt, tegn i så tilfelle gode forsikringer som dekker deg, 

Anonymkode: 83112...5dd

• Liker 5
  • Nyttig 7

Jeg gjorde det en periode for det var lite faste vakter. Det er litt "dritt" å måtte leve på nåde hele tiden. De fine stedene man trivdes godt har ofte lite sykemeldinger, og det kan fort bli mange om benet. Feks den ene plassen jeg var vikar, ble det plutselig sånn at de med lav fast stilling fikk førsterett på vakter... Så ble det plutselig en bemanningsenhet som tok alle løse vakter. Pluss at du som sykepleier er dyrere å leie inn enn en ufaglært   

Anonymkode: 00fd7...882

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det uthevede er det som gjør dette problematisk, du mister rettigheter hos NAV, når du ikke er fast ansatt, tegn i så tilfelle gode forsikringer som dekker deg, 

Men skal vi ikke ta litt risiko i livet da? Er det ikke der man også kan oppdage det gode livet?

for all del, ta så mye risiko du vil, men vær klar de i forkant, slik at du slipper å sippe i avisen når NAV ikke utbetaler deg en dritt fordi du ikke orker å jobbe  fordi du er nedbrutt eller fordi du fikk kreft eller annen alvorlig sykdom!

• Liker 3

Jeg hadde en kollega som gjorde dette da jeg jobbet i kommunehelsetjenesten, og hun var fornøyd helt til hun oppdaget at hun ikke lenger hadde rett på velferdspermisjon med lønn. Min kollega søkte seg tilbake i fast stilling ved samme arbeidssted etter forholdsvis kort tid (kanskje et år?)

Det er ingen problem å få tilstrekkelig med vakter, men du må påregne å bli tilbudt en overvekt av ukurante vakter (kveld, natt og helg)

TS bør også være klar over at tilkallingsvikarer kun har rett på lønn for oppsatte vakter i arbeidsgiverperioden. Dette vet helseforetakene veldig godt, så de unngår typisk å leie inn lang tid i forveien. Ved sykdom må du altså være forberedt på å gå 16 dager uten lønn. 

Du må også påregne å bli oppringt med spørsmål om å møte på kort varsel, og dersom du ikke takker ja til en god del av disse vaktene risikerer du å bli droppet som tilkallingsvikar. 

Du vil også stille svakere når det gjelder å få innvilget boliglån. Nå er ikke dette relevant for TS, men det er verdt å nevne likevel.

Spør du meg er nok dette for spesielt interesserte, men for arbeidsgiver er en tilkallingsvikar med autorisasjon som sykepleier, og som ikke utløser overtid, gull. 

Anonymkode: a5731...936

• Liker 1
  • Nyttig 3

Jeg glemte å nevne at tilkallingsvikarer ikke har rett til å benytte egenmelding dersom h*n har hatt et opphold på mer enn 14 dager mellom vakter. Opptjeningstiden er 8 uker, så dersom du f.eks. avvikler mer enn 14 dager ferie så må du ha sykmelding dersom du blir syk de påfølgende 8 ukene.

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 18.23):

Jeg gjorde det en periode for det var lite faste vakter. Det er litt "dritt" å måtte leve på nåde hele tiden. De fine stedene man trivdes godt har ofte lite sykemeldinger, og det kan fort bli mange om benet. Feks den ene plassen jeg var vikar, ble det plutselig sånn at de med lav fast stilling fikk førsterett på vakter... Så ble det plutselig en bemanningsenhet som tok alle løse vakter. Pluss at du som sykepleier er dyrere å leie inn enn en ufaglært   

Anonymkode: 00fd7...882

Deltidsansatte har fortrinnsrett til ekstravakter etter arbeidsmiljøloven § 14-3, så da har arbeidsgiver eventuelt gått fra å ikke følge loven til å faktisk følge den. 

Og med bakgrunn i dette kan det for TS sin del lønne seg å vurdere å beholde en liten del av stillingen og si opp resten, slik at man faktisk har fortrinn på vakter. Eventuelt er det jo også en del bemanningsløsninger for sykepleiere, men det er kanskje mer rettet mot reisende sykepleiere. For eksempel her: https://www.dedicare.no/ledig-jobb/sykepleier/reisesykepleier/?utm_term=&utm_campaign=[Sök]+[Nurse]+[DSA]+-+Hela+hemsidan&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=7161956980&hsa_cam=801287669&hsa_grp=41714329655&hsa_ad=190525457161&hsa_src=g&hsa_tgt=dsa-851145542088&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gad_campaignid=801287669&gbraid=0AAAAADM8erOP3WCqaRviG1Wn-KMH2vD3P&gclid=CjwKCAjw6NrBBhB6EiwAvnT_royIxju31UXRRO70QLp_254rytK7u-ub_TN4Wph4BMglWEgw5iEOYxoCrXMQAvD_BwE

Anonymkode: 004fe...358

Det er litt av et paradoks at mens mange sliter med å få full stilling som sykepleier, er det noen som vurderer å si opp sin faste stilling for å jobbe som vikar. 

Hvis du virkelig vurderer dette, bør du kanskje også tilby dine tjenester i nabokommunene? 

Jeg har en tysk bekjent som startet eget firma der hun tilbyr sykepleievikarer. Det går så det griner, hennes tjenester er landsdekkende. Men det passer nok ikke så bra å bli sendt på oppdrag i en annen landsdel hvis man har hjemmeboende barn. 

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde en kollega som gjorde dette da jeg jobbet i kommunehelsetjenesten, og hun var fornøyd helt til hun oppdaget at hun ikke lenger hadde rett på velferdspermisjon med lønn. Min kollega søkte seg tilbake i fast stilling ved samme arbeidssted etter forholdsvis kort tid (kanskje et år?)

Det er ingen problem å få tilstrekkelig med vakter, men du må påregne å bli tilbudt en overvekt av ukurante vakter (kveld, natt og helg)

TS bør også være klar over at tilkallingsvikarer kun har rett på lønn for oppsatte vakter i arbeidsgiverperioden. Dette vet helseforetakene veldig godt, så de unngår typisk å leie inn lang tid i forveien. Ved sykdom må du altså være forberedt på å gå 16 dager uten lønn. 

Du må også påregne å bli oppringt med spørsmål om å møte på kort varsel, og dersom du ikke takker ja til en god del av disse vaktene risikerer du å bli droppet som tilkallingsvikar. 

Du vil også stille svakere når det gjelder å få innvilget boliglån. Nå er ikke dette relevant for TS, men det er verdt å nevne likevel.

Spør du meg er nok dette for spesielt interesserte, men for arbeidsgiver er en tilkallingsvikar med autorisasjon som sykepleier, og som ikke utløser overtid, gull. 

Jeg er litt usikker på om det som er uthevet stemmer. Denne artikkelen tilsier at det ikke stemmer. Artikkelen sier at hvis sykdom så vil man få et gjennomsnitt beregnet av hva man har jobbet. Kan med andre ord få for mer enn oppsatte vakter. 

https://fagbladet.no/nyheter/er-du-tilkallingsvikar-og-har-blitt-syk-du-kan-ha-rett-pa-mer-penger-enn-du-tror-6.91.1021868.5be055ee5e

Anonymkode: 9bd6f...742

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er litt usikker på om det som er uthevet stemmer. Denne artikkelen tilsier at det ikke stemmer. Artikkelen sier at hvis sykdom så vil man få et gjennomsnitt beregnet av hva man har jobbet. Kan med andre ord få for mer enn oppsatte vakter. 

https://fagbladet.no/nyheter/er-du-tilkallingsvikar-og-har-blitt-syk-du-kan-ha-rett-pa-mer-penger-enn-du-tror-6.91.1021868.5be055ee5e

Tilføyelse fra meg: Man kan faktisk få sykepenger for de dagene/ukene man er sykemeldt - om man ikke er satt på en eneste vakt også i det sykemeldingen starter. (Ut i fra en gjennomsnittsberegning som nevnt- som betinger en del, blant annet regularitet i vaktene før sykemelding startet.)

• Liker 2

Har en bekjent som lever på kun vikariat bevisst. Hun ville tape å gå over til fast jobb. Hun har voksne barn og en pensjonert mann. Nå er ikke penger ett problem der, det er mer daglig sysselsetting.  Men det er uvisst når og hvor lenge hun jobber hver gang. Noen vakter kommer på kort varsel.

Anonymkode: c240e...976

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 18.21):

Dette er fjas..Man mister ikke mange rettigheter hos Nav om man ikke er fast ansatt. Man har rett på sykepenger selv om det ikke er avtalt vakter om man har jobbet jevnlig tre måneder eller mer

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...