Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke lenge til AI kan programmere seg selv.

Anonymkode: 33e07...a50

Det kan de tildels allerede gjøre

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg er nå skeptisk til AI, den er god til å lage tekster, men dårlig på fakta.

her er det ChatGPT ga meg når jeg spurt om bein i hånd på latin, sjekk med et leksikon, GPT tar helt feil, og er ikke til å stole på, tror det kan bli farlig om noen bruker slikt i et kritisk tilfelle!

chatgpt-hånd.png

Anonymkode: 921ed...b02

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å sette seg ned på rumpa å si at du heller vil nave enn å utvikle deg faglig er bare barnslig. 

Når vi om et års tid har AGI og litt senere ASI som kontrollerer humanoide roboter, er det lite jobb igjen til mennesker. Da er det AI selv som videreutvikler AI, og det er AI som driver med forskning, styrer selskapene og hele økonomien. Alle oppgaver blir håndtert av hyperintelligente roboter som er mye mer effektive enn mennesker. 

Det er kanskje lurt å begynne å reformere Nav allerede nå, slik at det finnes trygdeordninger/borgerlønn for mennesker før arbeidsledigheten blir for stor. Om et par år er det massearbeidsledighet, enten man vil erkjenne det eller ei. 

Anonymkode: 6e4b9...f5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det moderne mennesket:

må jo ha en "jobb" ellers blir livet meningsløst.

Steinaldermennesket:

la oss gå å jakte etter en hjort så vi har mat resten av uken. Så slapper vi av.  

Anonymkode: 031cb...6bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

På 1 år har jeg nå mistet min andre stilling som grafisk designer.

Hvorfor har vi ikke borgerlønn? Det er jo åpenbart at AI allerede har begynt å ta jobbene våre, så tiltaket må jo inn nå. Eller må de bortskjemte politikerne miste jobbene sine også før alvoret går opp og de begynner å handle?

Hvordan tenker du at borgerlønn skal finansieres? 

Hva er passende borgerlønn for et individ? Skal folk som jobber som brannmenn også få borgerlønn? 

AnonymBruker
Skrevet
Jobs requiring creativity, complex problem-solving, strong social skills, and unpredictable situations are less likely to be replaced by AI and robots. These include roles in healthcare, education, creative arts, human resources, and many skilled trades like plumbing and electrical work. 

Here's a more detailed breakdown:

1. Healthcare: 

• Doctors, nurses, and other healthcare professionals require not only medical knowledge but also empathy, clinical judgment, and the ability to build relationships with patients.
  • AI can assist with diagnostics and treatment recommendations, but the human touch remains essential.
2. Education: 

• Teachers and educators go beyond delivering information; they serve as mentors, role models, and builders of relationships with students.
  • While AI can improve education through personalized learning and coaching, it can't replicate the human aspects of mentorship and guidance.
3. Creative Arts: 

• Jobs in the creative industries, such as writers, artists, musicians, and designers, rely on human creativity and imagination, which AI struggles to replicate.
4. Human Resources: 

• HR professionals need strong social skills, interpersonal communication, and the ability to navigate complex situations.
  • AI can automate some tasks in HR, but it cannot replace the human element of managing and developing employees.
5. Skilled Trades: 

• Plumbers, electricians, carpenters, and other skilled trades require manual dexterity, problem-solving skills, and the ability to work in unpredictable environments.
  • While some tasks in these fields might be automated, the overall roles will likely remain largely human.
6. Other roles:
  • Social workers, mental health professionals, and legal professionals also require strong social skills, empathy, and the ability to understand and respond to complex human situations. 

• Food and beverage professionals, including chefs and bakers, require a combination of skill, creativity, and taste, which are difficult for AI to replicate. 

Anonymkode: 9b544...e98

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært tydelig hvor tafatt det er å legge skylden på AI for at jobber forsvinner. Det virker som om mange ikke evner å innse at problemet i realiteten ligger hos dem selv — i mangel på forståelse for den reelle verdien av fagkompetanse og kreativitet. Å skylde på AI blir dermed en svak unnskyldning som ikke tåler nærmere etterprøving. I stedet for å ta ansvar og møte endringene med tilpasning, velger enkelte å legge ansvaret over på teknologien. Det sier mer om deres egen svakhet enn om AI.

Anonymkode: 64986...881

Skrevet
newman01 skrev (På 27.5.2025 den 9.14):

Hvordan tenker du at borgerlønn skal finansieres? 

OpenAI og andre selskaper som profiterer på AI, har stjålet (scrapet) svært mye opphavsrettslig beskyttet materiale, altså menneskelig åndsverk. Det er derfor rett og rimelig at disse selskapene finansierer borgerlønnen. Det er ikke spesielt originalt av meg å nevne dette heller, det har blitt nevnt av mange før. Temaet kommer jevnlig opp i massemediene. 

Og ja, borgerlønn er lik for alle, med eller uten arbeid og formue. Det er en flat trygd som er akkurat like stor enten man er milliardær eller arbeidsledig uteligger. Dette blir også nevnt nesten daglig i aviser verden over nå for tiden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2025 den 12.37):
Jobs requiring creativity, complex problem-solving, strong social skills, and unpredictable situations are less likely to be replaced by AI and robots. These include roles in healthcare, education, creative arts, human resources, and many skilled trades like plumbing and electrical work. 

Here's a more detailed breakdown:

1. Healthcare: 

• Doctors, nurses, and other healthcare professionals require not only medical knowledge but also empathy, clinical judgment, and the ability to build relationships with patients.
  • AI can assist with diagnostics and treatment recommendations, but the human touch remains essential.
2. Education: 

• Teachers and educators go beyond delivering information; they serve as mentors, role models, and builders of relationships with students.
  • While AI can improve education through personalized learning and coaching, it can't replicate the human aspects of mentorship and guidance.
3. Creative Arts: 

• Jobs in the creative industries, such as writers, artists, musicians, and designers, rely on human creativity and imagination, which AI struggles to replicate.
4. Human Resources: 

• HR professionals need strong social skills, interpersonal communication, and the ability to navigate complex situations.
  • AI can automate some tasks in HR, but it cannot replace the human element of managing and developing employees.
5. Skilled Trades: 

• Plumbers, electricians, carpenters, and other skilled trades require manual dexterity, problem-solving skills, and the ability to work in unpredictable environments.
  • While some tasks in these fields might be automated, the overall roles will likely remain largely human.
6. Other roles:
  • Social workers, mental health professionals, and legal professionals also require strong social skills, empathy, and the ability to understand and respond to complex human situations. 

• Food and beverage professionals, including chefs and bakers, require a combination of skill, creativity, and taste, which are difficult for AI to replicate. 

Anonymkode: 9b544...e98

Når tror du AI kommer til å slutte å formulere seg som et reklamebyrå? Denne teksten har ingenting med virkeligheten å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

For en innstilling du har. Jeg skjønner at det er frustrerende å bli erstattet av en maskin, men AI, roboter og hjelpemidler er fremtiden. Er bare å omstille seg og gjøre det beste ut av det. Jeg har mye hjelp av AI i min jobb. Jeg er mer effektiv og får flere ting gjort. Jeg får masse tips skreddersydd. Har jeg 6 varer jeg skal bruke til middag så spør jeg bare AI om tips. Genialt. Så nei, jeg er ikke enig i at AI kommer til å overta og det bare er negativt. Men tidene endrer seg og det er viktig å endre seg med. Hilsen ei som tok ny 5 års utdannelse som godt voksen.

Anonymkode: 3438a...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange yrker som skriker etter fagfolk. Helsepersonell og håndverkere for eksempel. 

Anonymkode: c4abf...ea3

AnonymBruker
Skrevet

Borgerlønn til alle som mister jobbene sine fordi de ikke vil omskolere seg? Det vil ikke jeg at mine skattepenger skal gå til i hvert fall.

Anonymkode: d299b...964

• Liker 1
Skrevet
Real Virtuality skrev (17 timer siden):

OpenAI og andre selskaper som profiterer på AI, har stjålet (scrapet) svært mye opphavsrettslig beskyttet materiale, altså menneskelig åndsverk. Det er derfor rett og rimelig at disse selskapene finansierer borgerlønnen. Det er ikke spesielt originalt av meg å nevne dette heller, det har blitt nevnt av mange før. Temaet kommer jevnlig opp i massemediene. 

Og ja, borgerlønn er lik for alle, med eller uten arbeid og formue. Det er en flat trygd som er akkurat like stor enten man er milliardær eller arbeidsledig uteligger. Dette blir også nevnt nesten daglig i aviser verden over nå for tiden. 

Så du skal få trygd betalt av OpenAI fordi de scapet noen andres verk? Hva var ditt bidrag til det hele? Og hvordan skal OpenAI eksistere om de må betale 1000 milliarder til Norge alene for å finansiere borgerlønna? 

Skrevet
newman01 skrev (18 timer siden):

Så du skal få trygd betalt av OpenAI fordi de scapet noen andres verk? Hva var ditt bidrag til det hele? Og hvordan skal OpenAI eksistere om de må betale 1000 milliarder til Norge alene for å finansiere borgerlønna? 

Legg merke til at jeg nevnte Open AI og andre selskaper. 

Det er mange selskaper som kommer til å tjene store penger på AI-revolusjonen etterhvert, og som tjener penger bl.a. fordi de har scrapet menneskehetens samlede åndsverk (ikke mitt alene, men alles). Det gjelder bl.a. de desidert største selskapene i verden, som Apple, Microsoft og ikke minst Nvidia. Til sammen har disse selskapene en børsverdi som er større enn bruttonasjonalproduktet til de rikeste og største landene i verden.

Så lenge man selv har en jobb man føler man sitter trygt i, trenger man selvsagt ikke bry seg om alle de millioner som allerede er blitt arbeidsledige pga AI, eller alle de som blir det i løpet av de neste årene. 

Men den dagen man selv blir arbeidsledig, får kanskje pipen en annen lyd. 

Selv har jeg jobb, enn så lenge. Men det betyr ikke at jeg mangler empati med de mange som er blitt arbeidsledige pga AI, eller de som blir det snart.

Humanity’s Next Leap: Quantum AI, UBI And A Fair Chance For All

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
Real Virtuality skrev (På 30.5.2025 den 12.43):

Legg merke til at jeg nevnte Open AI og andre selskaper. 

Det er mange selskaper som kommer til å tjene store penger på AI-revolusjonen etterhvert, og som tjener penger bl.a. fordi de har scrapet menneskehetens samlede åndsverk (ikke mitt alene, men alles). Det gjelder bl.a. de desidert største selskapene i verden, som Apple, Microsoft og ikke minst Nvidia. Til sammen har disse selskapene en børsverdi som er større enn bruttonasjonalproduktet til de rikeste og største landene i verden.

Så lenge man selv har en jobb man føler man sitter trygt i, trenger man selvsagt ikke bry seg om alle de millioner som allerede er blitt arbeidsledige pga AI, eller alle de som blir det i løpet av de neste årene. 

Men den dagen man selv blir arbeidsledig, får kanskje pipen en annen lyd. 

Selv har jeg jobb, enn så lenge. Men det betyr ikke at jeg mangler empati med de mange som er blitt arbeidsledige pga AI, eller de som blir det snart.

Humanity’s Next Leap: Quantum AI, UBI And A Fair Chance For All

Jeg skjønner hva du mener, men jeg lurer fortsatt på hvordan borgerlønn skal finansieres. Om hver nordmann over 18 skal få 400’000 hver i borgerlønn vil det koste Norge alene 1600000000000 kroner, noe som er rett rundt et statsbudsjett. Hvordan skal AI betale mer skatt til Norge enn hele befolkningen og alle norske selskaper til sammen? Det finnes ikke engang et norsk AI-selskap…

AnonymBruker
Skrevet

Er enig borgerlønn bør komme, en fast sum alle er sikret som kan være ca 13-14k. Ingen kan kreve på så lite, så vil uansett være behov jobbe. Når en er mer sikret økonomisk og har fast inntekt, er flere også villig bidra frivillig

Anonymkode: 7ea38...b65

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo en tullejobb, jeg forstår godt at ingen gidder å betale for dette mer.

Anonymkode: ef2a0...1af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (38 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, men jeg lurer fortsatt på hvordan borgerlønn skal finansieres. Om hver nordmann over 18 skal få 400’000 hver i borgerlønn vil det koste Norge alene 1600000000000 kroner, noe som er rett rundt et statsbudsjett. Hvordan skal AI betale mer skatt til Norge enn hele befolkningen og alle norske selskaper til sammen? Det finnes ikke engang et norsk AI-selskap…

Du har misforstått. Det er bare dagens navere som skal få borgerlønn, vi andre skal fortsatt jobbe og finansiere kalaset.

Anonymkode: ef2a0...1af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (40 minutter siden):

AI skaper jo masse verdi (som i dag skapes av mennesker), og dette vil jo bare eskalere i årene som kommer. Verdien AI skaper, gir inntekter til alle selskapene som bruker den, og selskapene skatter av inntektene. Offentlig sektor (spesielt på forvaltningsnivå) vil også kunne erstattes mer mer av AI i årene som kommer, og kan dermed nedbemannes. Da blir også offentlig sektor billigere å drifte, og det, sammen med alle skatteinntekter fra selskaper (+ skatteinntekter fra folk i yrker som ikke uten videre kan erstattes av AI) vil kunne gi en stor pott som kan deles ut som borgerlønn.

Anonymkode: 45677...b05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...