AnonymBruker Skrevet 26. mai #1 Skrevet 26. mai Jeg opplever dessverre at klitoris har blitt mindre følsom enn da jeg var yngre. Bruker p-piller og lurer på om det kan virke inn? Er i midten av 40- årene. Noen som har tips eller råd for å bli mer sensitiv? Savner hvordan det var før. Vanskeligere å få orgasme med menn enn før, savner hvor lett det gikk for bare noen få år siden. Anonymkode: ec878...25e
AnonymBruker Skrevet 26. mai #2 Skrevet 26. mai Har du brukt mye vibrator? Mye bruk av vibratorer rett på klitoris kan kjøre den mindre sensitiv. Anonymkode: 2e827...137 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #3 Skrevet 26. mai Har dessverre ingen råd. Opplever det samme og tror fødsler har noe av skylda her. Anonymkode: 972b3...1c5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #4 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har du brukt mye vibrator? Mye bruk av vibratorer rett på klitoris kan kjøre den mindre sensitiv. Anonymkode: 2e827...137 Bruker vibrator også ja, og vi har mest oralsex. Har aldri kommet uten noe direkte stimuli av klitoris, kun under samleie når han treffer ytre del av klitoris samtidig. Rart om det skal endre følsomheten synes jeg. Anonymkode: ec878...25e
Cor Cubiculum Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bruker vibrator også ja, og vi har mest oralsex. Har aldri kommet uten noe direkte stimuli av klitoris, kun under samleie når han treffer ytre del av klitoris samtidig. Rart om det skal endre følsomheten synes jeg. Anonymkode: ec878...25e Det er en kjent sak at kraftige vibrasjoner kan føre til vevsskade. En parallell er yrkesskadene som kan oppstå av for eksempel mye bruk av trykkluftbor. Lik det eller la være, men dette kan kanskje være enda verre enn menns "dødsgrep". https://www.personskadeadvokat1.no/havs-som-yrkessykdom/
AnonymBruker Skrevet 26. mai #6 Skrevet 26. mai Cor Cubiculum skrev (32 minutter siden): Det er en kjent sak at kraftige vibrasjoner kan føre til vevsskade. En parallell er yrkesskadene som kan oppstå av for eksempel mye bruk av trykkluftbor. Lik det eller la være, men dette kan kanskje være enda verre enn menns "dødsgrep". https://www.personskadeadvokat1.no/havs-som-yrkessykdom/ Huff, er kanskje permanent skadet nå. Flere med erfaringer? Anonymkode: ec878...25e
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai Siden du er i midten av 40-årene tipper jeg det er pga fallende østrogen- og/eller testosteronnivå. Testosteronnivået hos kvinner faller gradvis fra midten av 20-årene, mens østrogen begynner å falle i 40-årene. Og ja, man kan ha normal syklus selv om nivåene har begynt å falle. Faktisk så kan lavt østrogennivå ifbm overgangsalderen (da snakker vi enda lavere) føre til at klitoris minsker - det kalles vaginal atrofi. Det finnes østrogen-krem ("mild" østrogen - østriol) reseptfritt på apoteket for å smøre på/rundt/i vagina, jeg ville startet der. Den kan være med på å vekke resptorene til live igjen. Lengre ut i forløpet er det hormonbehandling som gjelder for å få bukt med dette. Anonymkode: 1f6ef...d0c 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai Dette har ikke noe å gjøre med for høyt bruk av vibrator, men heller at hormonene endrer seg når man blir eldre (hormonene endrer seg hovedsakelig hele livet, bare så det er sagt) og dermed kan følelsen nedentil endres. Hos kvinner er det som oftest på grunn av redusert østrogenproduksjon. Som også kan føre til at de ytre kjønnsleppene minsker eller forsvinner helt. Men dette er individuelt fra kvinne til kvinne. Vi har også ulike perioder i livet. Jeg er i begynnelsen av 30-årene og det hender at det føles annerledes fra hver gang, både alene og med en mann. Ikke i negativ forstand. Noen ganger føler jeg mer, andre ganger mindre. Mest under eller rundt eggløsning føler jeg mest. Men løsning, er jo å utforske seg selv litt, som kan stimulere. Eventuelt få rådgivning av en lege i form av hormonbehandling. Eller andre ting som å spise typer man som kan stimulere hormonene. Det kan også være miljø og din livssituasjon. Det kan være så mangt ☺️ Anonymkode: 09c1a...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai Må bare rette, som å spise ulike typer mat* Anonymkode: 09c1a...7d8
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg opplever dessverre at klitoris har blitt mindre følsom enn da jeg var yngre. Bruker p-piller og lurer på om det kan virke inn? Er i midten av 40- årene. Noen som har tips eller råd for å bli mer sensitiv? Savner hvordan det var før. Vanskeligere å få orgasme med menn enn før, savner hvor lett det gikk for bare noen få år siden. Anonymkode: ec878...25e Begynne på hormoner? Ðu mangler østrogen og progesteron...nad+tilskudd øker og progesteron. Anonymkode: 2a6b2...420
AnonymBruker Skrevet 27. mai #12 Skrevet 27. mai En fun fact, som jeg ikke visste før nå nylig (hvis det er nyttig for noen). Er at når vi er jenter, har vi såvidt kjønnslepper eller ingenting. Men når vi blir eldre vokser de og blir mer fremtredende som følge av østrogenproduksjon. Og når vi blir enda eldre blir de mindre igjen eller kan forsvinne helt på grunn av manglende østrogen. Jeg visste ikke dette og syns det var litt snodig. Blir rart å oppleve at kroppen på en måte går tilbake. Vet ikke om noen eldre kvinner har opplevd dette? Anonymkode: 09c1a...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #13 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Siden du er i midten av 40-årene tipper jeg det er pga fallende østrogen- og/eller testosteronnivå. Testosteronnivået hos kvinner faller gradvis fra midten av 20-årene, mens østrogen begynner å falle i 40-årene. Og ja, man kan ha normal syklus selv om nivåene har begynt å falle. Faktisk så kan lavt østrogennivå ifbm overgangsalderen (da snakker vi enda lavere) føre til at klitoris minsker - det kalles vaginal atrofi. Det finnes østrogen-krem ("mild" østrogen - østriol) reseptfritt på apoteket for å smøre på/rundt/i vagina, jeg ville startet der. Den kan være med på å vekke resptorene til live igjen. Lengre ut i forløpet er det hormonbehandling som gjelder for å få bukt med dette. Anonymkode: 1f6ef...d0c Takk for svar. Dette høres jo sannsynlig ut. Jeg har heller ikke den samme sexlysten som før. Men vil jo tro p-piller jeg går på gir disse hormonene? Men kanskje ikke i tilstrekkelig mengde, og testosteron har kanskje gått ned..? Skal prøve kremen du anbefaler. Anonymkode: ec878...25e
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Dette høres jo sannsynlig ut. Jeg har heller ikke den samme sexlysten som før. Men vil jo tro p-piller jeg går på gir disse hormonene? Men kanskje ikke i tilstrekkelig mengde, og testosteron har kanskje gått ned..? Skal prøve kremen du anbefaler. Anonymkode: ec878...25e Anbefaler også østrogen. Nettopp begynt å bruke det selv, og følte første impulsive kåthet på lenge etter bare en uke. Anonymkode: b0718...0f1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette har ikke noe å gjøre med for høyt bruk av vibrator, men heller at hormonene endrer seg når man blir eldre (hormonene endrer seg hovedsakelig hele livet, bare så det er sagt) og dermed kan følelsen nedentil endres. Hos kvinner er det som oftest på grunn av redusert østrogenproduksjon. Som også kan føre til at de ytre kjønnsleppene minsker eller forsvinner helt. Men dette er individuelt fra kvinne til kvinne. Vi har også ulike perioder i livet. Jeg er i begynnelsen av 30-årene og det hender at det føles annerledes fra hver gang, både alene og med en mann. Ikke i negativ forstand. Noen ganger føler jeg mer, andre ganger mindre. Mest under eller rundt eggløsning føler jeg mest. Men løsning, er jo å utforske seg selv litt, som kan stimulere. Eventuelt få rådgivning av en lege i form av hormonbehandling. Eller andre ting som å spise typer man som kan stimulere hormonene. Det kan også være miljø og din livssituasjon. Det kan være så mangt ☺️ Anonymkode: 09c1a...7d8 Takk for godt svar og gode råd. Huff kanskje på vei inn i overgangsalderen. Hvordan blir man etter den tro, er det fare for at man da blir mindre sensitiv og får mindre sexlyst, eller er det bare noen år det er slik? Vet det er ulikt sikkert, er bare lei for om jeg blir slik. Anonymkode: ec878...25e
AnonymBruker Skrevet 27. mai #16 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar. Dette høres jo sannsynlig ut. Jeg har heller ikke den samme sexlysten som før. Men vil jo tro p-piller jeg går på gir disse hormonene? Men kanskje ikke i tilstrekkelig mengde, og testosteron har kanskje gått ned..? Skal prøve kremen du anbefaler. Anonymkode: ec878...25e P-piller er syntetisk østrogen i slike doser at de hemmer/slår av din egen hormonproduksjon for å forhindre eggløsning. P-piller er absolutt ikke det samme som hormonbehandling ifbm overgangsalder. Hormoner fôr overgangsalder er bioidentiske, og erstatter de hormonene du selv har begynt å produsere for lite av. P-piller har ofte nedsatt sexlyst som bivirkning fordi de fører til økt SHBG, som igjen binder opp testosteronet og gjør det «inaktivt». Hormoner ifbm overgangsalder vil heller øke sexlysten fordi de fører til at hormonene kommer tilbake på normalt nivå. Anonymkode: 1f6ef...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #17 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 17.17): Jeg opplever dessverre at klitoris har blitt mindre følsom enn da jeg var yngre. Bruker p-piller og lurer på om det kan virke inn? Er i midten av 40- årene. Noen som har tips eller råd for å bli mer sensitiv? Savner hvordan det var før. Vanskeligere å få orgasme med menn enn før, savner hvor lett det gikk for bare noen få år siden. Anonymkode: ec878...25e Ja ubalanser i hormoner som kommer når man bikker 40 årene kan gi mindre følsomhet nedentil. Anonymkode: 53c8a...9ca
GlitrendeSjokolade Skrevet 28. mai #18 Skrevet 28. mai Det kan kanskje være på grunn av p-piller. Eller på grunn av fødsler? Ikke vet jeg, men tror begge deler kan gi mindre sexlyst.
AnonymBruker Skrevet 28. mai #19 Skrevet 28. mai Du har fått den kvinnelige versjonen av dødsgrepet. Gratulerer Anonymkode: 197b3...60d
AnonymBruker Skrevet 28. mai #20 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): P-piller er syntetisk østrogen i slike doser at de hemmer/slår av din egen hormonproduksjon for å forhindre eggløsning. P-piller er absolutt ikke det samme som hormonbehandling ifbm overgangsalder. Hormoner fôr overgangsalder er bioidentiske, og erstatter de hormonene du selv har begynt å produsere for lite av. P-piller har ofte nedsatt sexlyst som bivirkning fordi de fører til økt SHBG, som igjen binder opp testosteronet og gjør det «inaktivt». Hormoner ifbm overgangsalder vil heller øke sexlysten fordi de fører til at hormonene kommer tilbake på normalt nivå. Anonymkode: 1f6ef...d0c Takk for god informasjon, det høres veldig sannsynlig ut det du forteller her. Burde da kanskje evt bytte fra p- piller til hormonspiral og få østrogentilskudd.. Anonymkode: ec878...25e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå