sisini Skrevet 26. mai #1 Skrevet 26. mai Hei! Jeg har en datter på snart 1 år, og ønsker etter hvert å gi henne et søsken. Hva burde vi tenke på når vi skal planlegge aldersforskjell? Har i utgangspunktet tenkt at 2 eller 3 år høres bra ut, men hører masse forskjellig. Vi var så heldige å bli fort gravid på nr 1, så tenker det kan skje når vi prøver på nr 2 også.
Daisy-love Skrevet 26. mai #2 Skrevet 26. mai Ulike aldersforskjeller har alle sine fordeler og ulemper, og personligheten til barna, og om dere er ovenpå har også veldig mye å si. Er dere utslitte av nattevåk nå, og barnet har kolikk, eller er klistemerkebaby så hadde jeg ventet, men har dere gode rutiner og overskudd til mer, så hadde jeg bare satt i gang. Er ikke gitt at det går like raskt neste gang. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #3 Skrevet 26. mai Har 2 år mellom våre. Vært svært hektisk de to første årene med mye overvåkning så ingen blir skadet😂 men nå leker de så fint og er veldig glad i hverandre og opptatt av de samme tingene. Så glad for at det ikke ble større aldersforskjell 😊 Anonymkode: b2377...3ce
Maleficenta Skrevet 26. mai #4 Skrevet 26. mai sisini skrev (4 timer siden): Hei! Jeg har en datter på snart 1 år, og ønsker etter hvert å gi henne et søsken. Hva burde vi tenke på når vi skal planlegge aldersforskjell? Har i utgangspunktet tenkt at 2 eller 3 år høres bra ut, men hører masse forskjellig. Vi var så heldige å bli fort gravid på nr 1, så tenker det kan skje når vi prøver på nr 2 også. Tror ikke det er noe regel på dette. Men om jeg skal si min personlige mening så tror jeg ikke det er positivt om de er for tette i alder. Kan fort bli at de blir sammenlignet ubevisst og at det blir en del konkurranse og da kanskje til og med uvennskap som kan vare til oppi voksen alder faktisk. Vet om et par tilfeller av dette. Da var det ett års aldersforskjell Så ville ventet iallefall til førstemann er 2-3 før dere får en til.
solsolsol Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai Personlighet har så utrolig mye mer å si enn alder om hvor nære ungene kommer til å være. Men for deres del kan dere jo tenke på om dere synes det er kjekt å ta alt i en smell eller om dere vil spre det litt. Da min eldste flyttet ut var jeg sinnsykt glad for at vi hadde god aldersspredning. Tipper vi rekker å få barnebarn før yngste flytter ut. Har også likt babytid mye bedre med de med stor aldersforskjell opp til yngste storesøsken. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #6 Skrevet 26. mai Kan bare snakke for oss selv, men vi ville ha to ganske nære i alder (endte opp med 2 år og 3 måneder) sånn at vi fikk unna denne småbarnstiden i ett løp. Vi ville ikke bli vant til å sove hele netter og kunne sove ut på morgenen med selvstendige barn, og så starte hele prosessen på nytt. Vi ville også at de skulle være litt nære i alder i håp om at de leker fint sammen i mange år, men her vil jo personligheten ha mye å si, det er jo ingen garanti på den fronten. Minste er nå 5 måneder og enn så lenge syns jeg det er en fin aldersforskjell. Eldste er stor nok til å (stort sett) høre litt etter, og det er veldig greit. Anonymkode: 4bca3...e94
AnonymBruker Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai Har 3.5 år mellom og det er kjempefint, men tror alt fra 2.5 er overkommelig mtp at da begynner eldste å forstå litt mer ift et nytt familiemedlem Anonymkode: cfabd...033
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai Både 2 og 3 år er fint når eldste er jente. Var eldste gutt ville jeg sagt minst 3 år. jenter tar gjennomsnittlig igjen gutter mentalt med ca.2 år, ville ikke risikert at lillesøster tok igjen storebror, slikt blir sier mye krangling og konkurranse av. Anonymkode: b0f2c...50c 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Både 2 og 3 år er fint når eldste er jente. Var eldste gutt ville jeg sagt minst 3 år. jenter tar gjennomsnittlig igjen gutter mentalt med ca.2 år, ville ikke risikert at lillesøster tok igjen storebror, slikt blir sier mye krangling og konkurranse av. Anonymkode: b0f2c...50c Har su kilde på sette? Vet jenter statistisk utvikler seg raskere, men så mye som 2 år?? Anonymkode: 169c2...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai Jeg tror man må se mest på hva man har lyst til selv, og om man kjenner seg klar. Jeg tenkte at jeg ville hatt 3-4 år mellom fordi jeg kjente flere med den aldersforskjellen hvor det har så ut til å funke så fint. Dessuten tenkte jeg at den eldste da ville være litt mer selvstendig, og litt mindre avhengig av oss når nr. to kom. Men så trengte vi prøverør for å få første barn, og plutselig ikke for å få andre barn, så da ble det 1,5 år mellom. Det ble veldig, veldig fint det, de er gode venner, krangler lite, passer på hverandre. Men det handler nok absolutt mest om flaks med personligheter som klaffer og utfyller hverandre. Jeg kjenner andre som syns 1,5 år mellom var et mareritt de første årene. Og nå har jeg møtt noen som skulle ønske de hadde hatt både kortere og større aldersforskjell enn mitt eget ideal på 3-4 år også. Anonymkode: 6d4c6...fe7
strawberry88 Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai Det er dessverre ingen garanti for at dere kan få flere bare for at dere har fått en. Og det er heller ingen garanti for at det går like kjapt. Fruen her i huset blir forsåvidt lett gravid, nr 1 satt på andre forsøk. Nr 2 var det flere spontanaborter før vi kom i mål. Så man kan forsåvidt planlegge seg ihjel, men ikke sikkert at livet er med på det man planlegger. Får håpe dere er en av de heldige, der alt går etter planen ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har su kilde på sette? Vet jenter statistisk utvikler seg raskere, men så mye som 2 år?? Anonymkode: 169c2...cfe Ja, 1-2 år. https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-kilden-kjonn-og-samfunn/hvor-mye-av-karakterforskjellene-mellom-gutter-og-jenter-kan-forklares-med-forskjeller-i-modning/2483943 Anonymkode: b0f2c...50c
AnonymBruker Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kan bare snakke for oss selv, men vi ville ha to ganske nære i alder (endte opp med 2 år og 3 måneder) sånn at vi fikk unna denne småbarnstiden i ett løp. Vi ville ikke bli vant til å sove hele netter og kunne sove ut på morgenen med selvstendige barn, og så starte hele prosessen på nytt. Vi ville også at de skulle være litt nære i alder i håp om at de leker fint sammen i mange år, men her vil jo personligheten ha mye å si, det er jo ingen garanti på den fronten. Minste er nå 5 måneder og enn så lenge syns jeg det er en fin aldersforskjell. Eldste er stor nok til å (stort sett) høre litt etter, og det er veldig greit. Anonymkode: 4bca3...e94 Dette var tanken vår også. Vi ville ikke ha for stort mellomrom, men heller ha ferdig hele småbarnsperioden. Nå er være litt eldre. 2 år og 5 mnd mellom. Samme kjønn, 7 og 5. Vi angrer ikke. Det er to totalt ulike unger, men de går uansett veldig fint sammen. De er også veldig nære, gode venner som finner mye glede og trøst i hverandre(har dessverre opplevd 3 nære dødsfall etter at de ble født og de har hatt god støtte i hverandre også på den fronten.) Anonymkode: 70446...3cd
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Skrevet 26. mai sisini skrev (5 timer siden): Hei! Jeg har en datter på snart 1 år, og ønsker etter hvert å gi henne et søsken. Hva burde vi tenke på når vi skal planlegge aldersforskjell? Har i utgangspunktet tenkt at 2 eller 3 år høres bra ut, men hører masse forskjellig. Vi var så heldige å bli fort gravid på nr 1, så tenker det kan skje når vi prøver på nr 2 også. Ser de med 2 år i mellom peker på at barna leker så fint sammen etter hvert og at de fikk unnagjort småbarnstiden fort. Vil bare legge til at jeg kjenner meg igjen i det også med litt større aldersforskjell - 2 år og 8 mnd her. Mine er venninner og det er ikke akkurat sånn at vi rakk en pause fra småbarnstidne før nestemann. Så trenger ikke være så tett som 2 år og o mnd. Anonymkode: d847f...5d4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #15 Skrevet 26. mai sisini skrev (6 timer siden): Hei! Jeg har en datter på snart 1 år, og ønsker etter hvert å gi henne et søsken. Hva burde vi tenke på når vi skal planlegge aldersforskjell? Har i utgangspunktet tenkt at 2 eller 3 år høres bra ut, men hører masse forskjellig. Vi var så heldige å bli fort gravid på nr 1, så tenker det kan skje når vi prøver på nr 2 også. To år er bra, seks år er altfor mye. Anonymkode: 629cd...e81
AnonymBruker Skrevet 26. mai #16 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, 1-2 år. https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-kilden-kjonn-og-samfunn/hvor-mye-av-karakterforskjellene-mellom-gutter-og-jenter-kan-forklares-med-forskjeller-i-modning/2483943 Anonymkode: b0f2c...50c Gjelder først når puberteten inntreffer. Ikke småbarn og barneskolebarn. Anonymkode: 169c2...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #17 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gjelder først når puberteten inntreffer. Ikke småbarn og barneskolebarn. Anonymkode: 169c2...cfe Nei, jenter er tidligere ute da også. https://www.barnehage.no/atferd-forskning-sprak/jenter-blir-tidligere-selvstendige/101479 https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-partner-universitetet-i-stavanger/jenter-mer-selvstendige-og-sosiale-allerede-som-toaringer/478154 Anonymkode: b0f2c...50c 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #18 Skrevet 27. mai Mellom 1 til 3 år. Når det begynner å bli 5 og 6 år mellom vil jeg si blir for mye. Så det selv i oppveksten har 3 søsken som er 5, 6 og 8 år yngre enn meg. Og kan si jeg hadde ikke noe glede av de originale barndommen, ungdommen eller nå i voksen alder. Sprukket ble for stort. Og ser at de 3 yngre er nesten som erteris og jeg er den som ble utenfor Anonymkode: b3ed0...ae9
AnonymBruker Skrevet 27. mai #19 Skrevet 27. mai 20 mnd mellom våre to, vært en fin forskjell hele veien. Mye av de samme interessene når det gjelder hva man gjør på ferier, i helger osv. Mye glede av hverandre. Nå er de straks tenåringer ☺️ Anonymkode: 861c9...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Skrevet 27. mai Har akkurat 4 år mellom første og tredje, helt perfekt. Ville heller hatt de tettere enn lengre fra hverandre. Er utrolig fint å ungen ei ca samme livsstadie gjennom oppveksten, jeg synes det gjør ting mye letter. Anonymkode: 80aad...884
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå