Gå til innhold

Bor med en fantastisk kvinne, men føler meg litt urettferdig behandlet økonomisk....

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Du sitter i rema-fella. Og sånn kan dere ikke ha det i lengden.

Man skal bo i rema-fella maks 1-2 år mens man finner ut om forholdet er liv laga, før enten du kjøper deg inn, eller dere kjøper noe annet sammen.

Du betaler i realiteten ned på hennes lån. Du taper penger hver eneste måned!

Anonymkode: b3d25...6da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er mine fritidsinteresser som koster ganske mye penger. Hun betaler nok i direkte tall mer for bolig enn meg, men hun har også fått mye verdistigning under siste. Jeg ville si at jeg betaler 70% av maten, men spiser selvfølgelig også mere, det er et argument. 

Anonymkode: a05e6...004

Jo mer jeg leser jo mindre skjønner jeg hva du stusser på.. du betaler langt under markedspris for å bo, du betaler 70% av maten men spiser også mer så da høres det ut som dere er 50/50 på maten. Hvorfor skal hun betale mer enn halvparten av maten om du spiser mer?

Du nevner bil og at hun får bruke den, men hvor ofte gjør hun det til egen bruk (altså ikke ting sammen med deg/for å handle ting til dere osv)?

Og så sier du at du har ganske dyre fritidsaktiviteter, du ville jo hatt enda mindre å rutte med til sånt om du skulle leid i byen selv eller om dere skulle kjøpt noe sammen nå. Du bør prioritere å spare så du en gang får tatt opp lån og eie noe sammen med henne. 

Jeg tror det kan være lurt å faktisk se realistisk på hva du betaler nå og ikke kjøre deg inn i et spor der du føler du betaler mye, mens du egentlig ikke gjør det. 

Anonymkode: 168e8...6b4

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er dere økonomiske analfabeter hele gjengen på dette forumet, eller? Hvordan i huleste klarer så mange av dere å regne dere frem til at TSs husleie er for høy for den kåken? 

TS er en sløsefant uten peiling på økonomistyring. Ta tak i sløsingen din og start å spare opp egenkapital! Du kommer aldri igjen til å bo så billig i noen storby. 

Anonymkode: 93809...ef6

Det er de som sitter i rema-fellen som er økonomiske analfabeter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei det er mine fritidsinteresser som koster ganske mye penger. Hun betaler nok i direkte tall mer for bolig enn meg, men hun har også fått mye verdistigning under siste. Jeg ville si at jeg betaler 70% av maten, men spiser selvfølgelig også mere, det er et argument. 

Kjæresten din har god økonomisk sans. Hun har jobbet og spart i årevis for å komme seg dit hun er i dag. 

Du lever livet og koser deg og bruker penger på fritidsinteressene dine. Hvordan hadde du bodd hvis du ikke hadde bodd med henne? Kvalifiserer du for boliglån?

Hun kunne sikkert tatt mer enn 10 000 kr i leie for det ekstra soverommet i leiligheten. Du er den heldige her. Dere lever begge med konsekvensene av valgene deres. 

Anonymkode: 5203c...a9c

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er at du blir utnyttet. Men som andre her påpeker kommer det veldig ann på hvor dyrt det er å bo der. Hva er halvparten av leien på en tilsvarende bolig i området? Er summen mindre enn 8000 + felleskostnadder så er svaret enkelt.

Hadde en samboer/kjæreste bodd hos meg hadde renter og lån ikke vært med i beregningen -(De er kun mine utgifter, siden jeg eier alene). Kun halvparten av fellesutgifter/strøm/kommunale avgifter/internett. Hadde uansett blitt billigere enn om jeg bodde alene. 

Dere som blander inn rente og avdrag når det kommer til en samboer som ikke er medeier er noen grådige folk. Det er kjæreste/samboer det er snakk om, ikke en leietaker.

Anonymkode: e7008...0a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du ordne opp fort som mulig, og setter hun seg på bakbena, så bør du komme deg langt vekk 

Anonymkode: 896a4...0f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Min første tanke er at du blir utnyttet. Men som andre her påpeker kommer det veldig ann på hvor dyrt det er å bo der. Hva er halvparten av leien på en tilsvarende bolig i området? Er summen mindre enn 8000 + felleskostnadder så er svaret enkelt.

Hadde en samboer/kjæreste bodd hos meg hadde renter og lån ikke vært med i beregningen -(De er kun mine utgifter, siden jeg eier alene). Kun halvparten av fellesutgifter/strøm/kommunale avgifter/internett. Hadde uansett blitt billigere enn om jeg bodde alene. 

Dere som blander inn rente og avdrag når det kommer til en samboer som ikke er medeier er noen grådige folk. Det er kjæreste/samboer det er snakk om, ikke en leietaker.

Anonymkode: e7008...0a7

Husleien for en slik leilighet 27-28.000 per mnd alt inkl, maks 29.000 om man er heldig. De 8000 betaler jeg fast til henne den 1. i måneden, halvparten av felleskostnader og strøm sender hun vippskrav på. Jeg betaler ca 12.000kr vil jeg tro, men sitter igjen med ingenting, men hun sitter med høyere kostnader, men også en eiendel, som har steget kraftig i verdi, bare i 2025.

Det er sant nok at det er billig husleie, men som mange påpeker er det en kjæreste hun krever disse pengene av, ikke en leietaker, jeg vet at hun krevde 4500 av lillesøsteren hennes, men siden jeg er i full jobb, ville hun ha 8000 i leie. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kjæresten din har god økonomisk sans. Hun har jobbet og spart i årevis for å komme seg dit hun er i dag. 

Du lever livet og koser deg og bruker penger på fritidsinteressene dine. Hvordan hadde du bodd hvis du ikke hadde bodd med henne? Kvalifiserer du for boliglån?

Hun kunne sikkert tatt mer enn 10 000 kr i leie for det ekstra soverommet i leiligheten. Du er den heldige her. Dere lever begge med konsekvensene av valgene deres. 

Anonymkode: 5203c...a9c

Enig i at hun har god økonomisk sans. Jeg kvalifiserer for lån, har jo fast jobb med en god inntekt også, men lite egenkapital per dags dato. Samboerskapet er relativt nytt og hun er nok ikke gira på at jeg skal kjøpe meg inn per dags dato. Omvendt jo lengre jeg venter, så verre blir det mtp fremtidig verdistigning. Hun skal mest sannsynlig ha markedsverdi den dag jeg kjøper meg inn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig i at hun har god økonomisk sans. Jeg kvalifiserer for lån, har jo fast jobb med en god inntekt også, men lite egenkapital per dags dato. Samboerskapet er relativt nytt og hun er nok ikke gira på at jeg skal kjøpe meg inn per dags dato. Omvendt jo lengre jeg venter, så verre blir det mtp fremtidig verdistigning. Hun skal mest sannsynlig ha markedsverdi den dag jeg kjøper meg inn. 

Ja nå kan du angre på at du valgt å bruke masse penger på dyre fritidssysler fremfor å spare opp egenkapital og investere i eiendom.

Anonymkode: 368b2...85e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Kattugla skrev (9 timer siden):

Jeg personlig mener at begge bør tjene omtrent like mye på samboerskapet.  Hvor mye mer penger sitter dere igjen med hver måned som direkte resultat av samboerskapet? Det er altså ikke bare hun som skal kunne dra mest mulig ned på sitt lån, du skal også ha muligheten til å spare tilsvarende. 

Sånn tenker jeg også. Hva betalte du for å bo tidligere? 

Begge skal få en økonomisk fordel av å bo sammen. Hun får redusert utgifter på f.eks 5.000 og du skal ha reduserte utgifter på det samme. Det er hun som eier, som har valgt belligenhet og størrelse. Du fulgte bare med til hva hun hadde. 

Du har i tillegg bidratt til verdiøkning for henne ved å bidra med oppussing.

Jeg har gått i den fella selv. Han fikk f.eks. tidvis halvert sine utgifter til f.eks. strøm samt streaming. Jeg fikk ingen endring i strømutgifter og jeg streamet ikke så økte utgifter for meg der. For meg personlig så tapte jeg på det med tanke på hvilke utgifter jeg hadde før. 

Sett deg ned og tenk etter hva som er en fair fordeling. Strøm, mat, fellesutgifter, renovasjon, Internett mm. er fair å dele i to. Alt annet?

Anonymkode: a8991...792

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fast jobb som betaler greit, er det veldig rart å sitte igjen med ingen ting, når leia er på 'kun' 12.000. 

Og ja, jeg sier 12.000 for det er en helt normal pris her jeg bor, som er nesten ei time unna Oslo. 

Anonymkode: 60213...f5d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, leiligheten hadde nok kostet nærmere 27.000 å leie ut i dag tipper jeg.... Det er en veldig fin leilighet og jeg trives godt i den, jeg har bare lagt merke til at jeg betaler litt mye tror jeg. Samboeren trenger i hvertfall heller ikke å bekymre seg for selge med tap. Hun kjøpte i et rolig marked i senhøsten 2023, og jeg tror halvparten av boligene som ble omsatt i sameiet vårt hittil i 2025 gikk minst en halv million over prisantydningen.

Nei da betaler du ikke mye. 

Verdiøkning eller tap har ingenting å si. Hun sitter med den risikoen, eller gevinsten. Du får også kjøpe deg noe om du vil være i samme situasjon. At hun har vært flink til å spare og investere skal hun selvfølgelig ha mest igjen for, istedenfor at du da har stor rett til å snylte, fordi hun har klart det hun har klart. 

Er det du som skal tjene på hennes innsats tenker du? Hun skal tape på å bo med deg istedenfor å leie ut et rom til andre? Fordi hun har vært flink og du ikke skal hun nå fikse dette for deg? 

Bli enige om et felles budsjett til mat og forbruk, og bruk den felles kontoen til å handle. Urimelig at hun skal forsørge deg. Du får nå i det minste vente til dere har felles barn og gjerne er gift før hun skal bære deg og din økonomi. Iallefall om du fremdeles ikke er flink til å spare. 

Ellers kan du jo flytte ut. Betale mer for mindre. Kanskje finne deg en kvinne som har mindre og tjener mindre enn deg, og så vurdere om du vil bære henne økonomisk. 

Anonymkode: 11c9d...731

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Anonymkode: a05e6...

Du bor helt vilt billig mtp utgiftene hun har på boligen sin. 
At du sløser med penger og VELGER å ha dyre fritidsaktiviteter er ikke hennes problem. 

Du betaler så lite i bolig at man skulle tro du bodde på landsbygda. Tro meg, jeg har bodd i by og bor nå på landet og vet dette. 

Jeg er kvinne, og før jeg kjøpte meg inn hos min samboer betalte jeg halvparten av boutgiftene. Nå er ikke vårt hus like dyrt som din samboer sitt. Men han hadde ca 13000,- på boliglån samlet og jeg betalte 6000,- pluss mat osv. Det anså jeg som BILLIG for å ha et sted å bo. Når jeg bodde i byen så betalte jeg ALENE 12000,-(inkludert strøm). 

Du slår meg som en bortskjemt mann som har sløst med penger og ikke ser hvor heldig du faktisk er mtp de lave utgiftene du nå har. Har du en normal lønn, med så lave boutgifter som du har nå, så skal du faktisk ha muligheten til å spare og på sikt kjøpe deg inn, eller kjøpe noe annet sammen.

Anonymkode: cd3d7...fbc

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir du lurt..? Jeg leier selv ut til samboer for en total på 13.000kr i måneden. Er en stor 4roms sentralt på Løkka i Oslo med balkong og fri tilgang på min bil når han vil. Han hadde fått et kott på Bjølsen om han leide utenom. Selv betaler jeg 30.000kr KUN i renter per måned og 9000 KUN i felleskostnader. 

Og da har vi ikke startet å se på nedbetaling av avdrag en gang. Det koster helt ekstremt mye å bo fint i Oslo, og man skal og kan ikke sponse kjærester. Jeg hadde også leid ut et rom om jeg ikke bodde med typen min, til 15k i måneden (gjorde det for et par år siden, så realistisk sett enda dyrere nå).

Anonymkode: e13f3...ae3

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tydelig mange som svarer her som ikke forstår at prisene i Oslo sentrum ikke kan sammenlignes med landet. Nei. Hun utnytter han IKKE.

Anonymkode: e13f3...ae3

• Liker 10
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du bor helt vilt billig mtp utgiftene hun har på boligen sin. 
At du sløser med penger og VELGER å ha dyre fritidsaktiviteter er ikke hennes problem. 

Du betaler så lite i bolig at man skulle tro du bodde på landsbygda. Tro meg, jeg har bodd i by og bor nå på landet og vet dette. 

Jeg er kvinne, og før jeg kjøpte meg inn hos min samboer betalte jeg halvparten av boutgiftene. Nå er ikke vårt hus like dyrt som din samboer sitt. Men han hadde ca 13000,- på boliglån samlet og jeg betalte 6000,- pluss mat osv. Det anså jeg som BILLIG for å ha et sted å bo. Når jeg bodde i byen så betalte jeg ALENE 12000,-(inkludert strøm). 

Du slår meg som en bortskjemt mann som har sløst med penger og ikke ser hvor heldig du faktisk er mtp de lave utgiftene du nå har. Har du en normal lønn, med så lave boutgifter som du har nå, så skal du faktisk ha muligheten til å spare og på sikt kjøpe deg inn, eller kjøpe noe annet sammen.

Bare for å sette det i perspektiv: Jeg bodde alene før jeg møtte han i samme bygd, og da betalte jeg 8000,- for å bo alene her. Nå har prisene på leiemarkedet økt her også, så de fleste ligger ute for 10 000,- pr mnd i leie og da ofte med strøm utenom. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var jeg deg ville jeg vært stolt av å ha en kjæreste som var så flink økonomisk. Det å spare innebærer å avstå fra en rekke fristelser over lang tid, noe som ikke alltid er like lett. For det betyr i praksis at hun har prioritert bolig over blant annet dyre fritidsaktiviteter. At hun får betalt for det nå, gjennom å eie en bolig som bare stiger i verd, er vel fortjent! 

Hun har allerede gjort jobben, og så må du velge om du vil gjøre det samme. Vil du f.eks. prioritere bolig over de dyre fritidsaktivitetene dine? Er du villig til å ofre det hun har gjort? 

Jeg er sikker på at om du spør vil hun mer enn gjerne dele råd og tips til hvordan du kan spare mer. Og hun vil sikkert støtte deg 100% på veien. Lykke til:) 

Anonymkode: 72678...55e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er 30 år gammel og bor sammen med drømmedama og det er hun som eier leiligheten fullt og helt. Hun er veldig ambisiøs, jobber mye og gikk målrettet etter studier med en gang skolen var ferdig, mens jeg var i militæret i noen år og ble senere ferdig og har nå begynt i min første jobb. Vi er like gamle og bor sammen. Det er ganske stor leilighet med attraktiv beliggenhet og derfor synes hun at det var riktig at jeg skulle betale for å få bo der, og det var jeg enig i og jeg betaler 8000 kr + felleskostnader og strøm som vi deler på. Jeg så en artikkel forleden dag på Vg som brukte begrepet "rema-fellen" og kjenner meg faktisk litt igjen i den, blant annet fordi jeg ofte handler mat, betaler for bilen vi bruker mv uten å tenke så mye på det, mens hun avbetaler sitt lån. I tillegg har jeg en del praktisk kompetanse og hjulpet henne med oppussing og dermed gitt henne en høyere verdi på sin bolig. 

Er jeg litt havnet i rema-fellen her eller er det rimelig? Dere trenger ikke fortelle meg at det er vanlig å betale for å bo, det er jeg kjent med, og det er dyrt å bo i området vi bor og m2 prisene er helt vanvittige og hun betaler mye renter for å ha lånet sitt, men likevel er det også et av områdene der boligprisene stiger mest prosentmessig og dermed tjener hun jo penger på sikt på å ha lånet sitt, mens jeg bare mister penger.

Betyr det at du betaler omtrent 12000 for å bo?  Dersom du betaler mer i bil og mat så blir det det uheldig i din favør.

Dere kan opprette en felles mat og diversekonto der dere begge legger in fast det som trengs, for eks 10000pr mnd, og så bruker du det bankkortet til mat og bil. Hva som er riktig fordeling på bolig har ikke jeg regnet på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husleien for en slik leilighet 27-28.000 per mnd alt inkl, maks 29.000 om man er heldig. De 8000 betaler jeg fast til henne den 1. i måneden, halvparten av felleskostnader og strøm sender hun vippskrav på. Jeg betaler ca 12.000kr vil jeg tro, men sitter igjen med ingenting, men hun sitter med høyere kostnader, men også en eiendel, som har steget kraftig i verdi, bare i 2025.

Det er sant nok at det er billig husleie, men som mange påpeker er det en kjæreste hun krever disse pengene av, ikke en leietaker, jeg vet at hun krevde 4500 av lillesøsteren hennes, men siden jeg er i full jobb, ville hun ha 8000 i leie. 

Du bor billig. Og ja, du sitter igjen med ingen ting, men det gjør man når man leier. Men man har heller ikke noe ansvar. Man kan flytte når man vil, slipper å betale rørleggerregning, når renta går opp, skjer ingen ting etc etc. Foreslår at du slutter å sutre. Og ja, jeg ville sagt akkurat det samme hvis du hadde vært kvinne. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er veldig forståelig at man ikke ønsker at en helt fersk samboer skal kjøpe seg inn, det hadde ikke jeg ønsket heller. Det blir mye vanskeligere å evt avslutte forholdet hvis man gjør det. Viktig å prøve å bo sammen en stund før man kjøper sammen. 
Og selvsagt skal hun ha markedsverdi hvis du skal kjøpe deg inn!!! 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja nå kan du angre på at du valgt å bruke masse penger på dyre fritidssysler fremfor å spare opp egenkapital og investere i eiendom.

Anonymkode: 368b2...85e

Jepp! 
Du velger å bruke masse penger på fritidsaktiviteter,  TS. 
Og når det gjelder at du hjelper til med oppussing - vel, du får jo også fordelen av å bo i en leilighet med nymalte rom, eller hva dere nå gjør. Jeg kjenner mange som har malt leiligheter de selv har leid, hvor utleier bare har betalt malingen. 

Slutt å sutre, hun utnytter deg ikke. Og angående maten - dere kan jo gå over kontoutskriftene i noen måneder og se hvordan det er fordelt? Du sier du spiser mer. Kanskje ønsker du også å kjøpe inn dyrere/ekstra ting som hun ikke ønsker/spiser/drikker? Det må også inn i regnskapet. 

Anonymkode: a66d4...7c4

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er de som sitter i rema-fellen som er økonomiske analfabeter.

Men ts gjør jo ikke det. Han bor grisebillig, deler også omtrent likt på maten og burde kunne spare masse, men gjør ikke det fordi han sløser bort pengene sine på fritidsaktiviteter.

Han er bare en økonomisk analfabet som ikke skjønner hvor godt han har det og hvor grei samboeren er med han økonomisk.

Anonymkode: 187bf...69d

• Liker 13
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...