Gå til innhold

Bor med en fantastisk kvinne, men føler meg litt urettferdig behandlet økonomisk....

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ikke ramme deg selv så hardt, jeg tror du er som helt vanlige folk. Mens kjærestene din høres kanskje litt gnien og kjip ut. Og det er jo på ingen måte ok at du skal betale overpris fordi hun er redd for dårligere tider. Hun høres ut som en av de som sparer seg til fant. Men nok om det. 

Du må uansett, uavhengig av henne, lage din egen plan for hvordan du skal komme deg inn på boligmarkedet. Dersom dette vil si at du først må ta deg tiden til å spare til EK, og det ikke vil lønne seg for deg å flytte ut fra henne fordi der ikke er rimeligere steder å bo, så må du spare knallhardt på det som er igjen. Og det vil si at du kan ikke lenger handle all maten til dere begge på Rema. Du må også droppe annen kos og nye fancy klær. Du må nå gjøre det hun gjør. Og da må du si til henne at du for eksempel bare har tre tusen igjen når alt er brukt opp (inkludert knallhard sparing) og så må hun bidra like mye. Da har dere seks tusen til mat i måneden. Ikke legg fra deg sparepengene dine i butikken for å sørge for mat osv til henne. 

Anonymkode: 33e2d...ac8

Jeg betaler mye mindre enn hvis jeg skulle bodd i en slik bolig på egenhånd ja, å bo er bare blitt ekstremt dyrt, og det er bare synd. Jeg får også spart opp, men det er fortsatt langt igjen til å kunne kjøpe meg skikkelig inn, i tillegg til at boligprisene skal opp i området vi bor i, i hvert fall i følge ekspertene. 

Anonymkode: a05e6...004

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg betaler mye mindre enn hvis jeg skulle bodd i en slik bolig på egenhånd ja, å bo er bare blitt ekstremt dyrt, og det er bare synd. Jeg får også spart opp, men det er fortsatt langt igjen til å kunne kjøpe meg skikkelig inn, i tillegg til at boligprisene skal opp i området vi bor i, i hvert fall i følge ekspertene. 

Okei, men hva er egentlig problemet da? Tar du for mye av løpende utgifter som mat, strøm, tv, hygge som kino og ut og spise, ferier? Da må du sørge for at det skal bli likt. For det kan ikke være slik at du ikke får spart opp EK for at hun skal få spart opp sin gjennom å betale på boliglånet. Og så må dere kanskjr rett og slett leve mer sparsommelig fremover begge to. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du trenger jo ikke å spare opp noe for å kjøpe deg inn.  Dere bare blir enige om en eierbrøk.

Anonymkode: 7dded...095

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe deg inn? 
Ellers synes jeg du skal betale halvparten av hva en tilsvarende leilighet ville kostet å leie. 

Selvfølgelig skal du betale halvparten av utgifter, men at bare du handler mat er ikke rettferdig.

Anonymkode: 215d2...f88

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okei, men hva er egentlig problemet da? Tar du for mye av løpende utgifter som mat, strøm, tv, hygge som kino og ut og spise, ferier? Da må du sørge for at det skal bli likt. For det kan ikke være slik at du ikke får spart opp EK for at hun skal få spart opp sin gjennom å betale på boliglånet. Og så må dere kanskjr rett og slett leve mer sparsommelig fremover begge to. 

Hun er nok mer sparsommelig enn meg og sparer mye i fond e.l, det skjønner jeg lite av. Jeg bruker ofte penger på ting (fritidsaktiviteter) som hun mener er unødvendige, men henger seg lite opp i det så lenge jeg betaler for det vi er blitt enige om. Det er jo heller ikke slik at jeg betaler for all maten, men nok mesteparten mistenker jeg. Bilen står på meg, så det er kanskje naturlig at jeg betaler for den, selvom hun bruker den av og til.....

AnonymBruker
Skrevet

Så hun får prisvekst og du betaler like mye i leie som et rom i kollektiv ville kostet? For å bo med kjæresten din? Hun høres lite gem ut.

Anonymkode: dd2bf...481

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 30 år gammel og bor sammen med drømmedama og det er hun som eier leiligheten fullt og helt. Hun er veldig ambisiøs, jobber mye og gikk målrettet etter studier med en gang skolen var ferdig, mens jeg var i militæret i noen år og ble senere ferdig og har nå begynt i min første jobb. Vi er like gamle og bor sammen. Det er ganske stor leilighet med attraktiv beliggenhet og derfor synes hun at det var riktig at jeg skulle betale for å få bo der, og det var jeg enig i og jeg betaler 8000 kr + felleskostnader og strøm som vi deler på. Jeg så en artikkel forleden dag på Vg som brukte begrepet "rema-fellen" og kjenner meg faktisk litt igjen i den, blant annet fordi jeg ofte handler mat, betaler for bilen vi bruker mv uten å tenke så mye på det, mens hun avbetaler sitt lån. I tillegg har jeg en del praktisk kompetanse og hjulpet henne med oppussing og dermed gitt henne en høyere verdi på sin bolig. 

Er jeg litt havnet i rema-fellen her eller er det rimelig? Dere trenger ikke fortelle meg at det er vanlig å betale for å bo, det er jeg kjent med, og det er dyrt å bo i området vi bor og m2 prisene er helt vanvittige og hun betaler mye renter for å ha lånet sitt, men likevel er det også et av områdene der boligprisene stiger mest prosentmessig og dermed tjener hun jo penger på sikt på å ha lånet sitt, mens jeg bare mister penger.

Dere burde jo begge vinne på dette, det gjør ikke du nå. Du burde selfølgelig ikke betale felleskostnader siden du ikke eier der. 

Leie+ 50% av mat, strøm, tv, av bil om dere eier bilen ilag osv. 

Anonymkode: 0da63...56a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke egenkapital til å kjøpe egen leilighet? 8000 i husleie i sentralt strøk, du får knapt ett kott. Du kommer aldri til å bo så billig noen gang og har du en vanlig lønn, burde du har råd til å spare mye pr måned. 

Anonymkode: 54c6b...230

• Liker 25
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Sunnfjording skrev (1 time siden):

Den som flytter inn skal betale halvparten av løpende utgifter som renter, strøm, tv, forsikring og dagligvarer.

Skal IKKE betale avdrag på lån eller verdiøkende investeringer i boligen du ikke eier.

Jeg er litt uenig da. Jeg syns man fint kan ta noe penger for ren leie. Hva vedkommende gjør med de pengene, er opp til hen. Men leie bør være rimelig, ikke like mye som det ville kostet å leie noe alene. Tenker feks et par tusen er ok. 

Da jeg eide leilighet og ble sammen med kjæresten, og han flyttet inn, så betalte han leie. Strøm, felleskostnader osv kom på kun 4000kr i mnd. Skulle han betalt halvparten ville det blitt 2000kr. Det er jo en svært rimelig "leie". Jeg hadde også lån å betale på. Vi ville etterhvert kjøpe noe sammen. Hadde han betalt 2000 i mnd kunne han spart opp MYE i EK og dermed kunne han eid mer av felles bolig. Jeg hadde ikke hatt mulighet å spare særlig mye. Jeg betalte jo ned på lånet, men markedet var dårlig på den tiden og flere gikk i tap når de solgte (og dermed mindre EK). Så han betalte i tillegg en leie på 3000. 

Anonymkode: 993ce...545

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er noe du reagerer på og ikke er trygg på her siden du har opprettet en tråd om at du føler deg urettferdig behandlet økonomisk. Om du ikke faktisk setter deg inn i dette så får du aldri vite om situasjonen er urettferdig eller ei.

Du må ihvertfall begynne å forlange at hun tar del i bil og mat. Slutt å pusse opp med mindre dere har kontrakt på det. Det er ufattelig dyrt å være dumsnill.

Anonymkode: e9398...fbc

Han sier jo ikke at det kun er han som betaler mat og bil. Mener folk at hun skal sponse ham med både mat og bil? Jeg forstår ikke helt hva folk reagerer på her, kanskje bortsett fra at han har bidratt til å øke verdien på leiligheten ved å pusse opp. Men det kan jo være andre områder som han ikke nevner, der hun tar en større del av byrden.

Han reagerer på noe, ja, men om det er reelt eller bare noe han har fått for seg fordi hun krever at han må bidra i det hele tatt, det vet vi ikke. 

Det jeg reagerer på, er at han sier han har vært "noen år" i militæret. Hvis det dreier seg om noe utover førstegangstjeneste (som man ikke er i flere år på rad), er det jo snakk om enten betalt utdanning eller en eller annen lønnet stilling, altså ingen grunn til at det skulle gå utover økonomien. 

Selvsagt hadde det vært mer lønnsomt for ham å eie bolig enn å leie, men så lenge han frivillig velger å leie i en flott leilighet i et attraktivt boligområde i stedet for å eie, blir det som det blir, og hans situasjon virker ikke spesielt urettferdig for meg. Kanskje med unntak av oppussingen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stort boliglån ville du fått dersom du søkte om finansieringsbevis i dag? Avhengig av hvor solid forhold dere har og din låneevne ville jeg diskutert hvorvidt det er aktuelt at du kjøper deg inn i en eller annen grad. Evt kjøper noe på egenhånd som du kan leie ut. 

Anonymkode: 5203c...a9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun leide ut til lillesøsteren sin tidligere før jeg flyttet inn. Jeg vet ikke hva hun tok i husleie da. Det er veldig dyrt å bo i området vi bor. Jeg prioriterte feil i mange år, sparte lite som student og brukte pengene mine på de tingene jeg synes var gøy, mens hun har spart siden konfirmasjonen til å komme seg inn på markedet og er veldig sparsom. Jeg synes også at 8000 er mye og har tatt det opp med henne og hun ser poenget mitt, omvendt vil hun også sikre seg for dårligere tider, hvis hun for eksempel blir syk eller får lavere inntekt av en annen grunn. 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hun er nok mer sparsommelig enn meg og sparer mye i fond e.l, det skjønner jeg lite av. Jeg bruker ofte penger på ting (fritidsaktiviteter) som hun mener er unødvendige, men henger seg lite opp i det så lenge jeg betaler for det vi er blitt enige om. Det er jo heller ikke slik at jeg betaler for all maten, men nok mesteparten mistenker jeg. Bilen står på meg, så det er kanskje naturlig at jeg betaler for den, selvom hun bruker den av og til.....

Hun har vært flink, spart og jobbet, mens dybhav brukt opp pengene dine..

tenker vel her at det ikke er rettferdig at hun skal sponse deg med bolig, bare fordi hun er flink med penger? 

Det dere kan snakke om er jo om du kan kjøpe deg inn i en liten brøk av leiligheten (så mye du har mulighet til å ta opp i lån). 

Anonymkode: 785d2...cf9

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den som flytter inn skal betale halvparten av løpende utgifter som renter, strøm, tv, forsikring og dagligvarer.

Skal IKKE betale avdrag på lån eller verdiøkende investeringer i boligen du ikke eier.

Det er jo rimelig å betale noe husleie. Man hadde ikke bodd gratis andre steder heller.

Ikke betale for oppussing. 
Mat og bil deles likt.

Særkullsbarn = den som har barna betaler mer for mat, strøm etc. 

Men er det et langvarig forhold, er det viktig å ha et bevisst forhold til det. Uansett skal utgangspunktet være at begge kommer bedre ut av det økonomisk enn om man ikke hadde bodd sammen. I et langvarig forhold er det ofte naturlig at den andre kjøper seg inn, evt kjøper annen eiendom. 

Anonymkode: a66d4...7c4

• Liker 1
Skrevet

Du er samboer, men også leieboer. Du leier billigere enn om du skulle bodd alene. Hadde du leid hos fremmede, kunne du gått ut fra at din husleie gikk til nedbetaling av utleiers boliglån. 

Nå fikk jeg ikke med meg hvor lenge dere har bodd sammen? Jeg skjønner også din samboer, som ikke vil selge halve leiligheten sin. 

Hva om du foreslår at dere på sikt kjøper en ny leilighet sammen? Hun vil uansett ha mer egenkapital, mens du må låne til din andel. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

løpende utgifter som renter,

med fradrag på 22 % 

Anonymkode: 86432...b33

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ut fra det du forteller synes jeg ikke du betaler urimelig mye, men at dere bør få et felles budsjett og felles konto til mat og forbruk, så den delen blir bedre kontroll på. Menn spiser som regel mer enn kvinner, så du går nok ikke i minus på å dele det mer 50/50. 

Om bilen er din og du i hovedsak bruker den også er det naturlig at du betaler for den, men kanskje at det at hun har bil tilgjengelig til å låne blir tatt litt med i betraktning. 

At du ikke har vært flink til å spare og også er mindre flink til å spare medfører ikke at hun da bør være snillere med deg. Mer at du bør ta tak og vise at du også prioriterer økonomi og fremtid fornuftig nok til at dere sammen kan skape en god fremtid. 

Begge skal vinne på å bo sammen. Om leiligheten hadde kostet 16000 eller mer å leie i måneden, eller hun kunne få like mye ved å leie ut til noen andre enn deg er ikke leia urimelig. Hun skal jo ikke tape på å være samboer med deg heller, og om du ikke sparer det du kan, men sløser en del, er det ikke så rart om hun ikke vil la deg betale mindre leie, for da ligger jo fremtiden deres tungt på henne. Lettere å være raus mot en samboer som i handlinger viser at han/hun prioriterer økonomisk slik at man sikrer felles fremtid enn å være grei for å oppleve at da sløses det mer penger. Virker som du har litt å bevise der. 

For 8000 kr mnd får man en liten hybel eller bo i et kollektiv i storbyer nå. Jeg får 10000 kr mnd + strøm for en hybel jeg leier ut. Naboen tar mer for tilsvarende. 

Anonymkode: 11c9d...731

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

så flytt ut skaff deg egen leilighet så sparer du sikkert masse på det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja og der er vel litt av problemet. Hun har råd til leiligheten og å kose seg fordi du betaler for kosen. Og det må du slutte med. Og samtidig så får du gjerne en pekepinn for hvordan det forholdet kommer til å bli fremover.. Enten betaler du for all kos eller så blir det ingen kos. Jeg kunne virkelig aldri bodd sammen med et sånt menneske. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 30 år gammel og bor sammen med drømmedama og det er hun som eier leiligheten fullt og helt. Hun er veldig ambisiøs, jobber mye og gikk målrettet etter studier med en gang skolen var ferdig, mens jeg var i militæret i noen år og ble senere ferdig og har nå begynt i min første jobb. Vi er like gamle og bor sammen. Det er ganske stor leilighet med attraktiv beliggenhet og derfor synes hun at det var riktig at jeg skulle betale for å få bo der, og det var jeg enig i og jeg betaler 8000 kr + felleskostnader og strøm som vi deler på. Jeg så en artikkel forleden dag på Vg som brukte begrepet "rema-fellen" og kjenner meg faktisk litt igjen i den, blant annet fordi jeg ofte handler mat, betaler for bilen vi bruker mv uten å tenke så mye på det, mens hun avbetaler sitt lån. I tillegg har jeg en del praktisk kompetanse og hjulpet henne med oppussing og dermed gitt henne en høyere verdi på sin bolig. 

Er jeg litt havnet i rema-fellen her eller er det rimelig? Dere trenger ikke fortelle meg at det er vanlig å betale for å bo, det er jeg kjent med, og det er dyrt å bo i området vi bor og m2 prisene er helt vanvittige og hun betaler mye renter for å ha lånet sitt, men likevel er det også et av områdene der boligprisene stiger mest prosentmessig og dermed tjener hun jo penger på sikt på å ha lånet sitt, mens jeg bare mister penger.

Du har havnet i "kvinnefella" og den må du ut av idag. Du skal betale halvparten av strøm, internett, tv, renovasjon ( hvis det ikke er inkludert i fellesutg) mat, fellesutgiften, og et par tusen pr mnd i slitasje. Hun skal betale lånet og halvparten av de faste utgiftene. Husk på det at hvis hun selger om noen år, sitter hun med all verdien på huset og du har 0. Utrolig at du har funnet deg i dette. 

Anonymkode: 5d209...f42

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ut fra det du forteller synes jeg ikke du betaler urimelig mye, men at dere bør få et felles budsjett og felles konto til mat og forbruk, så den delen blir bedre kontroll på. Menn spiser som regel mer enn kvinner, så du går nok ikke i minus på å dele det mer 50/50. 

Om bilen er din og du i hovedsak bruker den også er det naturlig at du betaler for den, men kanskje at det at hun har bil tilgjengelig til å låne blir tatt litt med i betraktning. 

At du ikke har vært flink til å spare og også er mindre flink til å spare medfører ikke at hun da bør være snillere med deg. Mer at du bør ta tak og vise at du også prioriterer økonomi og fremtid fornuftig nok til at dere sammen kan skape en god fremtid. 

Begge skal vinne på å bo sammen. Om leiligheten hadde kostet 16000 eller mer å leie i måneden, eller hun kunne få like mye ved å leie ut til noen andre enn deg er ikke leia urimelig. Hun skal jo ikke tape på å være samboer med deg heller, og om du ikke sparer det du kan, men sløser en del, er det ikke så rart om hun ikke vil la deg betale mindre leie, for da ligger jo fremtiden deres tungt på henne. Lettere å være raus mot en samboer som i handlinger viser at han/hun prioriterer økonomisk slik at man sikrer felles fremtid enn å være grei for å oppleve at da sløses det mer penger. Virker som du har litt å bevise der. 

For 8000 kr mnd får man en liten hybel eller bo i et kollektiv i storbyer nå. Jeg får 10000 kr mnd + strøm for en hybel jeg leier ut. Naboen tar mer for tilsvarende. 

Anonymkode: 11c9d...731

Nei, leiligheten hadde nok kostet nærmere 27.000 å leie ut i dag tipper jeg.... Det er en veldig fin leilighet og jeg trives godt i den, jeg har bare lagt merke til at jeg betaler litt mye tror jeg. Samboeren trenger i hvertfall heller ikke å bekymre seg for selge med tap. Hun kjøpte i et rolig marked i senhøsten 2023, og jeg tror halvparten av boligene som ble omsatt i sameiet vårt hittil i 2025 gikk minst en halv million over prisantydningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...