Gå til innhold

Bor med en fantastisk kvinne, men føler meg litt urettferdig behandlet økonomisk....

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 år gammel og bor sammen med drømmedama og det er hun som eier leiligheten fullt og helt. Hun er veldig ambisiøs, jobber mye og gikk målrettet etter studier med en gang skolen var ferdig, mens jeg var i militæret i noen år og ble senere ferdig og har nå begynt i min første jobb. Vi er like gamle og bor sammen. Det er ganske stor leilighet med attraktiv beliggenhet og derfor synes hun at det var riktig at jeg skulle betale for å få bo der, og det var jeg enig i og jeg betaler 8000 kr + felleskostnader og strøm som vi deler på. Jeg så en artikkel forleden dag på Vg som brukte begrepet "rema-fellen" og kjenner meg faktisk litt igjen i den, blant annet fordi jeg ofte handler mat, betaler for bilen vi bruker mv uten å tenke så mye på det, mens hun avbetaler sitt lån. I tillegg har jeg en del praktisk kompetanse og hjulpet henne med oppussing og dermed gitt henne en høyere verdi på sin bolig. 

Er jeg litt havnet i rema-fellen her eller er det rimelig? Dere trenger ikke fortelle meg at det er vanlig å betale for å bo, det er jeg kjent med, og det er dyrt å bo i området vi bor og m2 prisene er helt vanvittige og hun betaler mye renter for å ha lånet sitt, men likevel er det også et av områdene der boligprisene stiger mest prosentmessig og dermed tjener hun jo penger på sikt på å ha lånet sitt, mens jeg bare mister penger.

Anonymkode: a05e6...004

• Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja her må du ordne opp. 

Folk har forskjellige løsninger på ting, men det viktigste er at dere deler på løpende utgifter som mat og slikt, slik at det ikke ender med at du betale for at hun skal overleve mens hun nedbetaler eget lån. Det er ikke greit. 

Og så må du finne ut av leie/eie situasjonen. Skal kjøpe noe eget og leie ut? Kjøpe deg inn i hennes bolig med en lavere eierandel enn 50/50? Du må iallfall prioritere å komme deg inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 33e2d...ac8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Sunnfjording skrev (6 minutter siden):

Den som flytter inn skal betale halvparten av løpende utgifter som renter, strøm, tv, forsikring og dagligvarer.

Skal IKKE betale avdrag på lån eller verdiøkende investeringer i boligen du ikke eier.

Feil. Hun leier også ut areal. Så hun kan fint også kreve leie.

Meeeen 8000 fra en kjæreste, i tillegg til å dele utgifter, det ert mye. Med mindre hun ellers kunne leid ut deler av boligen som kollektiv til samme pris. Og selv da, kan man slå av en tusenlapp for den store kjærligheten.

TS: Det er en fare for at du blir utnyttet her. Hadde det vært motsatt hadde alle skreket "kvinne-fella", så ja, du er litt i "rema-fella" nå.

Ideelt sett i forhold anbefaler jeg at dere kjøper sammen noe begge har råd til å eie 50% av, gitt at du har noe egenkapital. 
Og at den som har mye mer verdier finner en annen måte å investere de på, for det finnes mer enn primærbolig å investere penger i. Det blir mye mer fair, og mye triveligere for begge i forholdet. Særlig for fremtiden. Så, hvor mye fremtid hun ser her ville jeg helt ærlig lurt endel på...sorry altså. Men som kvinne selv, hadde jeg aldri satt kjæresten min i en slik posisjon om jeg ville ha en fremtid med han... 

Anonymkode: 1e878...f09

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet

Er de samboere eller er de husutleier og leietaker? Hva slags forhold ønsker man å ha?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feil. Hun leier også ut areal. Så hun kan fint også kreve leie.

Meeeen 8000 fra en kjæreste, i tillegg til å dele utgifter, det ert mye. Med mindre hun ellers kunne leid ut deler av boligen som kollektiv til samme pris. Og selv da, kan man slå av en tusenlapp for den store kjærligheten.

TS: Det er en fare for at du blir utnyttet her. Hadde det vært motsatt hadde alle skreket "kvinne-fella", så ja, du er litt i "rema-fella" nå.

Ideelt sett i forhold anbefaler jeg at dere kjøper sammen noe begge har råd til å eie 50% av, gitt at du har noe egenkapital. 
Og at den som har mye mer verdier finner en annen måte å investere de på, for det finnes mer enn primærbolig å investere penger i. Det blir mye mer fair, og mye triveligere for begge i forholdet. Særlig for fremtiden. Så, hvor mye fremtid hun ser her ville jeg helt ærlig lurt endel på...sorry altså. Men som kvinne selv, hadde jeg aldri satt kjæresten min i en slik posisjon om jeg ville ha en fremtid med han... 

Anonymkode: 1e878...f09

Hun leide ut til lillesøsteren sin tidligere før jeg flyttet inn. Jeg vet ikke hva hun tok i husleie da. Det er veldig dyrt å bo i området vi bor. Jeg prioriterte feil i mange år, sparte lite som student og brukte pengene mine på de tingene jeg synes var gøy, mens hun har spart siden konfirmasjonen til å komme seg inn på markedet og er veldig sparsom. Jeg synes også at 8000 er mye og har tatt det opp med henne og hun ser poenget mitt, omvendt vil hun også sikre seg for dårligere tider, hvis hun for eksempel blir syk eller får lavere inntekt av en annen grunn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bør du enten:

- Kjøpe deg inn

- Dere kjøpe noe nytt sammen

- Du kjøpe en utleie leilighet ved siden av

Slik du lever nå går du ut med 0,- etter betalinger i årevis.

Anonymkode: f219f...904

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun leide ut til lillesøsteren sin tidligere før jeg flyttet inn. Jeg vet ikke hva hun tok i husleie da. Det er veldig dyrt å bo i området vi bor. Jeg prioriterte feil i mange år, sparte lite som student og brukte pengene mine på de tingene jeg synes var gøy, mens hun har spart siden konfirmasjonen til å komme seg inn på markedet og er veldig sparsom. Jeg synes også at 8000 er mye og har tatt det opp med henne og hun ser poenget mitt, omvendt vil hun også sikre seg for dårligere tider, hvis hun for eksempel blir syk eller får lavere inntekt av en annen grunn. 

Hva betaler hun selv i avdrag og renter da? Er det type 25 000 i måneden er ikke dine 8000 så mye, men passelig. Er det derimot 10-12000 betaler du mye.

Anonymkode: a3129...628

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg personlig mener at begge bør tjene omtrent like mye på samboerskapet.  Hvor mye mer penger sitter dere igjen med hver måned som direkte resultat av samboerskapet? Det er altså ikke bare hun som skal kunne dra mest mulig ned på sitt lån, du skal også ha muligheten til å spare tilsvarende. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor også i min leilighet. Har betaler halvparten av rentene og halvparten av felles faste utgifter. Maten betaler vi 50/50. Vi bruker hans bil, så jeg betaler halvparten av det den koster i bruk. Alt som går til mitt hus dekker jeg, og det han har bidratt med av praktisk oppussing eller med peger har vi skrevet opp slik at det kan godskrives når han kjøper seg inn.

Den kjerringa di utnytter/lurer deg.

Anonymkode: e9398...fbc

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva betaler hun selv i avdrag og renter da? Er det type 25 000 i måneden er ikke dine 8000 så mye, men passelig. Er det derimot 10-12000 betaler du mye.

Anonymkode: a3129...628

Det er snarere 35-36 tusen per mnd for boligen tror jeg, inkl felleskostnader. Det er som sagt skikkelig dyrt. Hadde jeg ikke bodd hos henne, hadde hun nok leid ut det andre soverommet sitt

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er snarere 35-36 tusen per mnd for boligen tror jeg, inkl felleskostnader. Det er som sagt skikkelig dyrt. Hadde jeg ikke bodd hos henne, hadde hun nok leid ut det andre soverommet sitt

Du skal ikke tro, du skal forlange å se de faktiske kostandene. Man kan ikke være dum selv om man er forelska.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi bor også i min leilighet. Har betaler halvparten av rentene og halvparten av felles faste utgifter. Maten betaler vi 50/50. Vi bruker hans bil, så jeg betaler halvparten av det den koster i bruk. Alt som går til mitt hus dekker jeg, og det han har bidratt med av praktisk oppussing eller med peger har vi skrevet opp slik at det kan godskrives når han kjøper seg inn.

Den kjerringa di utnytter/lurer deg.

Min forresten. Så nå at den ble anonym.

AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke tro, du skal forlange å se de faktiske kostandene. Man kan ikke være dum selv om man er forelska.

Det virker det realistisk, med dagens rentenivå og beløpet hun har lånt. Jeg så lånesummen da vi gjorde skattemeldingene våre for et par uker siden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du må ikke ramme deg selv så hardt, jeg tror du er som helt vanlige folk. Mens kjærestene din høres kanskje litt gnien og kjip ut. Og det er jo på ingen måte ok at du skal betale overpris fordi hun er redd for dårligere tider. Hun høres ut som en av de som sparer seg til fant. Men nok om det. 

Du må uansett, uavhengig av henne, lage din egen plan for hvordan du skal komme deg inn på boligmarkedet. Dersom dette vil si at du først må ta deg tiden til å spare til EK, og det ikke vil lønne seg for deg å flytte ut fra henne fordi der ikke er rimeligere steder å bo, så må du spare knallhardt på det som er igjen. Og det vil si at du kan ikke lenger handle all maten til dere begge på Rema. Du må også droppe annen kos og nye fancy klær. Du må nå gjøre det hun gjør. Og da må du si til henne at du for eksempel bare har tre tusen igjen når alt er brukt opp (inkludert knallhard sparing) og så må hun bidra like mye. Da har dere seks tusen til mat i måneden. Ikke legg fra deg sparepengene dine i butikken for å sørge for mat osv til henne. 

Anonymkode: 33e2d...ac8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo foreslå å kjøpe deg inn i leiligheten?

Anonymkode: 7dded...095

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er 30 år gammel og bor sammen med drømmedama og det er hun som eier leiligheten fullt og helt. Hun er veldig ambisiøs, jobber mye og gikk målrettet etter studier med en gang skolen var ferdig, mens jeg var i militæret i noen år og ble senere ferdig og har nå begynt i min første jobb. Vi er like gamle og bor sammen. Det er ganske stor leilighet med attraktiv beliggenhet og derfor synes hun at det var riktig at jeg skulle betale for å få bo der, og det var jeg enig i og jeg betaler 8000 kr + felleskostnader og strøm som vi deler på. Jeg så en artikkel forleden dag på Vg som brukte begrepet "rema-fellen" og kjenner meg faktisk litt igjen i den, blant annet fordi jeg ofte handler mat, betaler for bilen vi bruker mv uten å tenke så mye på det, mens hun avbetaler sitt lån. I tillegg har jeg en del praktisk kompetanse og hjulpet henne med oppussing og dermed gitt henne en høyere verdi på sin bolig. 

Er jeg litt havnet i rema-fellen her eller er det rimelig? Dere trenger ikke fortelle meg at det er vanlig å betale for å bo, det er jeg kjent med, og det er dyrt å bo i området vi bor og m2 prisene er helt vanvittige og hun betaler mye renter for å ha lånet sitt, men likevel er det også et av områdene der boligprisene stiger mest prosentmessig og dermed tjener hun jo penger på sikt på å ha lånet sitt, mens jeg bare mister penger.

Dere trenger en bank og økonomi dag. Der dere setter dere ned og ser på hvilke utgifter dere har, hvem som betaler hva og organisering av as hjemmet deres. 

Anonymkode: e7e1f...d75

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det virker det realistisk, med dagens rentenivå og beløpet hun har lånt. Jeg så lånesummen da vi gjorde skattemeldingene våre for et par uker siden.

Det er noe du reagerer på og ikke er trygg på her siden du har opprettet en tråd om at du føler deg urettferdig behandlet økonomisk. Om du ikke faktisk setter deg inn i dette så får du aldri vite om situasjonen er urettferdig eller ei.

Du må ihvertfall begynne å forlange at hun tar del i bil og mat. Slutt å pusse opp med mindre dere har kontrakt på det. Det er ufattelig dyrt å være dumsnill.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da betaler du jo lite i forhold til hva du får av verdi. Begge tjener litt men ingen skor seg. Det er slik det bør være. Hun betaler 20000kr mer enn deg i mnd for å bo, der er det også avdrag på boliglånet men hun betaler altså mye mer enn deg uansett hvordan du vrir og vender på det.

Hun tjener ikke på deg om hun kunne leid ut dyrere og også gjorde det før deg. Tvert imot taper hun/familien hennes på å ikke kunne hjelpe søstra si med en gunstig ordning.

Jeg mener 50/50 på løpende utgifter er riktig i samboerskap der begge parter lever etter evne. Evt justert etter bidragsevne der det er naturlig, feks ved veldig skeivfordelt inntekt. Løpende utgifter er da renter, ikke avdrag på boliglån så kommer selvsagt forsikring, strøm, felleskostnader, avgifter osv oppå. Vedlikehold også men oppgraderinger går utenom.

Anonymkode: 13823...538

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er noe du reagerer på og ikke er trygg på her siden du har opprettet en tråd om at du føler deg urettferdig behandlet økonomisk. Om du ikke faktisk setter deg inn i dette så får du aldri vite om situasjonen er urettferdig eller ei.

Du må ihvertfall begynne å forlange at hun tar del i bil og mat. Slutt å pusse opp med mindre dere har kontrakt på det. Det er ufattelig dyrt å være dumsnill.

Bevare meg vel så mye random AB jeg skulle komme med i dag. Denne er min...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...