AnonymBruker Skrevet 26. mai #1 Skrevet 26. mai Jeg har pådratt meg store summer med kredittkort gjeld og studiegjeld som har gått til inkasso for leeenge siden, den gjelda har nå doblet og tredoblet seg. Når jeg søkt nye kredittkort på den tiden hadde jeg ingen fast inntekt, men hadde da ingen betalingsanmerkninger så det var jo veldig enkelt å få innvilget nye lån. Har hørt om andre som har ringt direkte til de selskapene de skylder og fått betalt det opprinnelige beløpet og fjernet resten av regningen. Mulig det er gjort før regningene begynt å gå til inkasso. Har også vært i kontakt med gjeldsrådgiver fra NAV men det var lite hjelp å få der. Er det noen som har erfaring med noe lignende? Er veldig innstilt på å betale ned all gjelda men med min økonomi kommer det til å ta flere tiår. Anonymkode: 96110...c7e 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #2 Skrevet 26. mai Inkassoselskapene er lite villige til å slette særlig mye, dessverre, og de opprinnelige selskapene henviser bare til inkassoselskapet. Min erfaring. Jeg fikk hjelp av gjeldsrådgiver i NAV til å forhandle noe, f.eks nedbetalingsavtaler der det ble presisert at innbetalt beløp skulle gå til hovedstol og noen minimale slettinger av renter. Anonymkode: a47f5...af5 5
newman01 Skrevet 26. mai #3 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har hørt om andre som har ringt direkte til de selskapene de skylder og fått betalt det opprinnelige beløpet og fjernet resten av regningen. Mulig det er gjort før regningene begynt å gå til inkasso. Har også vært i kontakt med gjeldsrådgiver fra NAV men det var lite hjelp å få der. Anonymkode: 96110...c7e Det må nok gjøres veeeldig tidlig i en slik fase. Når gjelden først er overtatt av inkassoselskapet er gjelden solgt og selskapet du opprinnelig skyldte penger har fått sine penger. Nå skal de som kjøpte gjelden skvise sitronen og lage god saft. Om du klarer å få tak i fersk kapital kan du betale ned de verste postene med høyest rentesats, alternativt bruke pengene for å lage en nedbetalingsplan sammen med kreditorene 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #4 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er veldig innstilt på å betale ned all gjelda men med min økonomi kommer det til å ta flere tiår. Her tror jeg ikke du skal håpe på så alt for mye reduksjon, og i hvert fall ikke med det første. Ring og få ordnet betalingsplaner med alle de du skylder penger. Etter du har overholdt avtalen en stund, ville jeg forsøkt å ringe på ny og etterspørre en reduksjon basert på ny historikk, men du har lite å tilby, så det er bare å håpe på flaks. Det tar tid å betale gjeld, men tar det flere tiår, så har du nok også fått og brukt ganske store summer i tiden som har vært. "Gammel moro" er alltid surt, men det er nå også noe vi lærer av. Anonymkode: be36a...eea 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har pådratt meg store summer med kredittkort gjeld og studiegjeld som har gått til inkasso for leeenge siden, den gjelda har nå doblet og tredoblet seg. Når jeg søkt nye kredittkort på den tiden hadde jeg ingen fast inntekt, men hadde da ingen betalingsanmerkninger så det var jo veldig enkelt å få innvilget nye lån. Har hørt om andre som har ringt direkte til de selskapene de skylder og fått betalt det opprinnelige beløpet og fjernet resten av regningen. Mulig det er gjort før regningene begynt å gå til inkasso. Har også vært i kontakt med gjeldsrådgiver fra NAV men det var lite hjelp å få der. Er det noen som har erfaring med noe lignende? Er veldig innstilt på å betale ned all gjelda men med min økonomi kommer det til å ta flere tiår. Anonymkode: 96110...c7e Å la statlig gjeld gå til inkasso er å skyte seg selv i foten. Da har du et problem du knapt kan løse, uten penger i mengder. Du må jo bare prøve å ringe kreditt selskapene og spørre om du kan få en deal, men det fordrer at du betaler hele avtalen samme dag. Hjelper deg dog lite når du har studielån du må betale prompte. Anonymkode: 18a89...749 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #6 Skrevet 26. mai Forventer du at andre skal betale for din gamle moro? Nei, her må du nok inngå en betalingsavtale og betale inn så mye som mulig Anonymkode: 31d73...5b8 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai Du må først og fremst få en full oversikt over gjelden din. Lag en liste over hva som er opprinnelig krav og hva som er nåværende beløp. Så er det egentlig bare starte ringe. Det er varierende hvor mye suksess man har med det. Men de som har ok suksess er de som kan betale ut opprinnelig krav øyeblikkelig. Altså de samtalene som er slik: "opprinnelige krav er tusen kroner, jeg betaler det nå innen ti minutter, om dere sletter rentene". Hvis du skal prøve forhandle på krav du ikke kan betale øyeblikkelig, så må du ha klar forslag til nedbetalingsplan. Men før du inngår en nedbetalingsavtale, så må du få kontroll på studiegjelden. For hvis staten går inn å krever lønnstrekk, så vil eventuelle andre nedbetalingsavtaler ryke. Anonymkode: c2aba...ed9 4
anonym 4545 Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai newman01 skrev (3 timer siden): Når gjelden først er overtatt av inkassoselskapet er gjelden solgt og selskapet du opprinnelig skyldte penger har fått sine penger. Kan være solgt. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai Godt å høre at det er flere i samme situasjon som meg.. veldig fortvilt situasjon å være i. Anonymkode: 17034...538 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai Jeg var i samme fella for mange år siden. Tok meg til slutt sammen, solgte masse greier, solgte bilen, ski etc. og tok kontakt med alle kreditorer. Alle gikk med på å avskrive masse renter og lage gode avbetalingsplaner mot at jeg betalte inn en litt større sum med en gang. Enkelte avskrev alt bortsett fra opprinnelig krav, om jeg betalte det inn med en gang. Var kvitt gjelda iløpet av noen måneder (hadde omlag 250 000,- i gjeld) Anonymkode: 912ba...705 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Godt å høre at det er flere i samme situasjon som meg.. veldig fortvilt situasjon å være i. Anonymkode: 17034...538 Jeg ser ikke hva som skal være godt med dette...? Anonymkode: 8adb8...6ed 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai Vanskelig å gi råd når ikke vet hvor mye det er snakk om og hvilke inntekt du har Anonymkode: de6b9...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai Ta opp et folkelån hos Perx Folkefinans. De refinansierer hva som helst. Investorer investerer så i gjelden din, og når du ikke betaler den tilbake, refinansierer du bare enda en gang, etc. Anonymkode: cb131...155
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Skrevet 26. mai Jeg fikk lånet mitt i Lånekassa overført til Statens innkrevingssentral. Ikke pga. overforbruk, men et halvt år uten inntekt. Jeg fikk til en avtale med de da jeg fikk jobb igjen. Jeg betalte avtalt beløp etter inntekten hver måned og slapp krav via lønn. Tok meg 2-3 år å få det ajour og da var jeg tilbake til vanlig nedbetaling. Måtte betale alt av forsinkelsesrenter. Det offentlige kan du ikke forhandle med når det gjelder det. Det er mulig å forhandle ned renter og salær hos inkassoselskaper. Det betinger at du mer eller mindre betaler ut det skyldige beløpet der og da. Har du en nedbetalingsavtale med de kan du si ved hver innbetaling at beløpet skal gå til hovedstol, dvs det opprinnelige skyldige beløpet. Det gjør at du får mindre å betale i renter framover. Anonymkode: 43024...6e2
Slarti Skrevet 26. mai #15 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ta opp et folkelån hos Perx Folkefinans. De refinansierer hva som helst. Investorer investerer så i gjelden din, og når du ikke betaler den tilbake, refinansierer du bare enda en gang, etc. Anonymkode: cb131...155 Dem krever sikkerhet i eiendom. Og dem formidler kun lån til bedrifter.
AnonymBruker Skrevet 26. mai #16 Skrevet 26. mai Slarti skrev (44 minutter siden): Dem krever sikkerhet i eiendom. Og dem formidler kun lån til bedrifter. Et enk ordner det. Anonymkode: 8adb8...6ed
newman01 Skrevet 27. mai #17 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg fikk lånet mitt i Lånekassa overført til Statens innkrevingssentral. Ikke pga. overforbruk, men et halvt år uten inntekt. Jeg fikk til en avtale med de da jeg fikk jobb igjen. Jeg betalte avtalt beløp etter inntekten hver måned og slapp krav via lønn. Tok meg 2-3 år å få det ajour og da var jeg tilbake til vanlig nedbetaling. Måtte betale alt av forsinkelsesrenter. Det offentlige kan du ikke forhandle med når det gjelder det. Det er mulig å forhandle ned renter og salær hos inkassoselskaper. Det betinger at du mer eller mindre betaler ut det skyldige beløpet der og da. Har du en nedbetalingsavtale med de kan du si ved hver innbetaling at beløpet skal gå til hovedstol, dvs det opprinnelige skyldige beløpet. Det gjør at du får mindre å betale i renter framover. Anonymkode: 43024...6e2 Hvorfor benyttet du deg ikke av de 36 månedene med betalingsutsettelse Lånekassen gir alle som har lån der? Det er tre år du ikke trenger å betale på studielånet 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #18 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har pådratt meg store summer med kredittkort gjeld og studiegjeld som har gått til inkasso for leeenge siden, den gjelda har nå doblet og tredoblet seg. Når jeg søkt nye kredittkort på den tiden hadde jeg ingen fast inntekt, men hadde da ingen betalingsanmerkninger så det var jo veldig enkelt å få innvilget nye lån. Har hørt om andre som har ringt direkte til de selskapene de skylder og fått betalt det opprinnelige beløpet og fjernet resten av regningen. Mulig det er gjort før regningene begynt å gå til inkasso. Har også vært i kontakt med gjeldsrådgiver fra NAV men det var lite hjelp å få der. Er det noen som har erfaring med noe lignende? Er veldig innstilt på å betale ned all gjelda men med min økonomi kommer det til å ta flere tiår. Anonymkode: 96110...c7e Nedbetalingsplan der du betaler så mye du kan eller samle alt til et forbrukslån. Jobbe ekstra over en lang periode, selge ting du ikke trenger. Sette ned forbruket kraftig. Skriv gjerne inntekt og dine vanlige utgifter så kan jeg hjelpe med budsjett. Bruk appen horde for å få oversikt over gjeld. Bruk appen optius for oversikt over mat og husholdning, da ser du hvor du kan bruke mindre. Den appen har hjulpet meg i å halvere forbruket. Anonymkode: deee7...d0a
AnonymBruker Skrevet 27. mai #19 Skrevet 27. mai newman01 skrev (1 time siden): Hvorfor benyttet du deg ikke av de 36 månedene med betalingsutsettelse Lånekassen gir alle som har lån der? Det er tre år du ikke trenger å betale på studielånet Hvordan er det med dette når man f.eks har hatt 12 mnd med utsettelser og så tar ny utdanning? Oppstår det nye 36 mnd etter dette da? Anonymkode: 8adb8...6ed
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan er det med dette når man f.eks har hatt 12 mnd med utsettelser og så tar ny utdanning? Oppstår det nye 36 mnd etter dette da? Anonymkode: 8adb8...6ed Må man betale på studielånet, når man er under utdanning da? Anonymkode: 6310d...49b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå