Gå til innhold

Hvilken hunderase?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par i 20-årene med en baby på 6 mnd som ønsker oss hund. Rasene vi står mellom er Labrador, engelsk cocker spaniel og samojed, men er åpen for forslag om noen har gode erfaringer med andre raser. Vi kommer til å gå lengre turer med hunden, men ikke sikkert vi har mulighet til å gå lang tur hver eneste dag da samboer jobber offshore. Vi har stor hage og bor relativt landlig til. Trenger en stabil familiehund som er glad i barn. 

Anonymkode: 28112...d30

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke gå lang tur hver dag bør dere iallfall utelukke Samjoed.

Labrador blir lett overvektig så bør heller ikke droppe daglig lang tur.

Cocker Spaniel er også veldig energisk, det er jo en jakthund, og kan bli bøllete ved for lite stimuli. Så kan den ikke få turene må du aktivisere hodet dens på andre måter de dagene.

Eneste hundene jeg vet om kan slås av og på i forhold til lange turer en dag og hage-kos den andre er Mynder, spesielt Whippet. Den er ekstremt familievennlig også og er happy med å bli med hvor som helst så lenge det ikke regner. En skikkelig koseklump inne, som ikke lager mye styr så lenge den får ligge inntil deg eller gå i beina din 😂🤩

Anonymkode: 1df59...c1c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

En portugisisk vannhund;) det har vi. Skikkelig sofa gris, har energi når det trengs, eller trenger den ikke så lange turer. Men krever mye pels stell siden den ikke røyter 

Skrevet

Takk for svar! Med "ikke lang tur" mener jeg opptil flere timer tur, men vi skal få til minst en liten time hver dag, i tillegg til flere kortere turer :) 

Skrevet (endret)

Svært forskjellige raser det står mellom.

En labrador trenger mye aktivisering, ikke bare mosjon, men kognitive oppgaver og oppmerksomhet og samspill. En veloppdragen labrador er en veltrent labrador som får sine behov for samspill og mestring i oppgaveløsning dekket. De egner seg godt til hundesport og arbeid. De FUNGERER som "bare" familiehunder fordi de er tilpasningsdyktige, men de kan være en håndfull og finne på mye ugang om en bare har en for å ha en uten å bruke nok tid på den. 

Samojed er kjent for å være sta og vanskelige. Ikke verdens letteste hund å håndtere, men utrolig søte, så folk finner seg i det. 

Engelsk cocker spaniel er en jakthund. Det avles på ulike linjer, men den såkalte selskapsvarianten er fortsatt en jakthund med sånne instinkter i behold.

Jeg er enig om mynder. Greie hunder som ikke krever stort. Gi dem mat, kos og lufteturer, og legg organisert lure coursing inn i ukentlig timeplan, så har de sine behov dekket. 

Hva angår gemytt så er det store variasjoner innad i rasene. Cocker spaniel er generelt ikke kjent for å være de mest barnevennlige. Mulig det er fordi de har vært populære som selskapshunder hos lekfolk og blitt grinete av å ikke bli forstått. Jeg tror ikke samojed heller er det tryggeste valget som familiehund med små barn. 

Labrador pleier å være en safe bet med barn. Generelt godmodige, med godt språk og med myk munn om de skulle se behovet for å enforce boundaries som ikke blir respektert med klare signaler. Om dere lar hunden få sette grenser med et tydelig språk, altså ikke straffer den for å kommunisere tydelig ved å knurre og flekke tenner om barnet går så langt at den føler behov for å få det på avstand - for knurring og flekking av tenner er et tydelig språk barn forstår og pleier respektere - så er det svært lav risiko for alvorlige bittskader med en labrador, sammenlignet med de aller fleste andre raser og små barn. 

..men de er store og sterke og viltre. Det er en viss fare for hodeskader, beinbrudd og masse blåmerker og skrubbsår mens barna er små ^^

Alle raser må gjennom unghundperiode, og labrador er ikke den mest behagelige og lettvinte unghunden. Det er mye ENERGI. Kan fort bli mye masse og fart. 

Selv begikk jeg tabben å velge min første egne hund på grunnlag av at "Den rasen der er jo så lydig," da jeg kjøpte min første hund. Det viste seg å være fordi de fleste som velger den rasen TRENER den, mesteparten av fritiden, hver dag. Den er en livsstil. Fordi jeg selv var n00b i hundetrening "fikk" vi ALLE adferdsproblemer det var mulig å få, og halve livet handlet om å dekke hundens behov for å få den noenlunde under kontroll. 

Det var en reise verdt å ta. Lærte mye og ble bitt av basillen. Å trene hund er gøy, men fem hunder og masse kurs og trening i klubb senere, så sliter jeg fortsatt med å oppdra den nye hunden min, fordi de metodene jeg brukte på de tidligere hundene kommer til kort på denne som er en såkalt krevende rase. Ikke for nybegynnere, så ta sånne rasebeskrivelser på alvor. "Egner seg best for mer erfarne," er ikke en enkel hund å ha med å gjøre, den er for erfarne som liker å ha det vanskelig. 

De fleste erfarne velger som regel rasene beskrevet som "velegnet som førstegangshund" fordi de er enkle og greie og lettere å trene til gode resultater.

Ikke velg rase basert på hva du ser andre får til med dem. Andre er i andre situasjoner. Vær nøye med å velge en som passer livsstil de nærmeste 10 årene, så dere slipper tilpasse dere selv til den grad at det blir slitsomt enn gledelig å ha hunden. 

Har dere tid til å gå valpekurs og etterpå delta i organisert lydighetstrening en gang i uka? Det å delta i organisert trening er kvalitetstid med hunden og en motivasjonsfaktor for å trene litt mer hver dag, noe som sikrer dere et triveligere hundehold med en mer veloppdragen hund. 

(Og ja, jeg har åpenbart et tydelig bias for labrador, og synes dere skal velge den om dere har tid, evt. en whippet om dere bare vil ha et enkelt og greit, levende kosedyr)

Endret av Bruker navn
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Av de rasene dere nevner hadde jeg unngått samojed med små barn. De er sære, sta og krevende å lese spør du meg. Stoler ikke så veldig på de heller. 

Labrador er jo som å kjøpe seg en liten ku. Som velter alt av unger og ting og tang overende i pur glede. Sånn bare det skjer noe litt spennende. Snille som dagen er lang, men mange kilo hund og veldig glupske. Leverposteinnsmurte leker glir ned som bare det 

er dere helt imot en whippet? Hva med en schipperke? Eller kanskje en erosjon springer spaniel. De er litt mykere enn Cockeren syns jeg. 

Anonymkode: 2adf2...744

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mynde saluki, enig om at mynde er fine familie hunder. De liker kos og kan fint klare seg uten tur om de kan løpe fritt i hagen. Sånn sett ganske enkelt og ha med å gjøre jeg bor det over veien det er grasslette for høy og fikk lov til og slippe hundene der. Bare gå over veien stå og stirre også gå hjem. Så ofte med mynde at en ender opp med 2 eller flere. Er vel den beste flokk hunden. Ja gikk og syklet tur med de og men de har en easy mode også. I tillegg er mynde ofte vært med i jakt med rov fugler så da ligger det ikke i dem og bite fort. Men de løpet etter det meste de ser, til og med en plast bit. De er en sighthound. 

Vi selv nå har langhåret collie 3 år med vår lille som snart er 1år.  Tålmodig rase, de tilpasser seg godt aktivitet nivå men er mer late om de ikke blir tatt med ut. De a tykk god pels og de liker og være ute og følge med og de kan være ute i allslags vær. Vår hund er glad i barn men da det er mange barn blir det litt mye for han og det er veldig delig at han bare går til døra også bestemmer han litt selv om han ute i 1 time eller 5. Med de fleste mynde er ikke det en løsning på vinteren. 

Men kanskje det viktigste med å skaffe hund med et så lite barn og ha en god plan. Så hunden blir god og trygg. Uansett valp det klør i tennene, en voksen hund skjønner ofte at et barn er mindre og er da mer forsiktig. En valp og ung hund kan være røff og veldig uforsiktig. Om det er litt mye med barn og hund, da partner er på platform og du er alene. Har du god tilgang på hundepass og skulle det bli noe større atferdsproblemer som krever mer en vanlig er det noen som er villig til å hjelpe der eks separasjon angst. Bare greit og ha noen tanker før hunden er i huset. 

Anonymkode: 7fcb8...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at det fins ikke barnevennlige hunder, men hundevennlige barn. Det er viktig at begge respekterer hverandre, at hunden får være i fred.

Ellers, ville jeg gått for en middels stor hund uten så mye jaktinstinkt.

Eksempler: Keeshound, Irish softcoated wheaten terrier, lagotto romangnolo, norsk buhund(mange har jaktinstinkt), spansk vannhund.

Selv har vi en leonberger, men den er for stor for de fleste. Men det er faktisk verdens beste hunder!

Anonymkode: 80a1a...3e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke undervurder tibetansk terrier.

mange fine familiehunder 😀

Anonymkode: 2adf2...744

AnonymBruker
Skrevet

Spansk vannhund som nevnt over er kjent for å ha en del aggresjonsproblemer, ikke mot familien men mot folk og dyr den møter, det kan være litt vanskelig å holde styr på på tur med små barn osv. 

Vi har en Finsk Lapphund og har hatt en Bearded Collie. Begge er gode familiehunder som er glad i å være ute på tur. Lapphunden kan være bjeffete men min erfaring er at det kan trenes bort, vår bjeffer lite og adlyder godt om hun får beskjed om å stoppe med bjeffingen. Hun er ikke overbegeistret for små barn som kommer brått på henne (men det har nok med vane å gjøre da våre barn er tenåringer), men om de lar henne være den som kommer bort først, har aldri vist tegn til aggresjon men kan "kjefte" litt for å vise at hun ikke er fornøyd. 

Anonymkode: a9168...e49

AnonymBruker
Skrevet

Om dette er deres første hund, ville jeg ikke anbefalt å skaffe valp når ungen er så liten. Jeg ville venta til barnet er minst 5 år.

Å ha en valp er fulltidsjobb i starten! Den må følges opp 24/7, og du vil ha to små babyer som trenger deg og henger på deg, men med helt ulike behov og forskjellig språk.

Du vil bruke masse tid og energi på å holde valp og unge adskilt, passe på at valpen ikke spiser opp alt av ungens leker og klær. Og mange får seg en overraskelse når ungen blir såpass stor at hen begynner å gå og løpe rundt for egen maskin, og det viser seg at hunden synes det blir alt for mye...

Så klart hører man noen rosenrøde historier om at alt bare gikk fint og at valpetiden var en drøm, men det hører nok til sjeldenhetene realistisk sett.

Ta det fra en som har overtatt flere omplasseringshunder fra ulike hjem med små barn - det blir fort mer enn man så for seg. Og får hunden noen adferdsvansker eller problemer i tillegg, så blir det mer strev enn hygge med hundeholdet...

Jeg ville sett etter en godt voksen omplasseringshund som er vant til barn, om dere ønsker hund nå.
Ellers ville jeg ventet. 

Jeg svartmaler litt her, men jeg har drevet med hund i mange år, hatt flere omplasseringshunder, og sett mange eksempler på at ferske hundeeiere biter over langt mer enn de kan håndtere når det gjelder barn og dyr sammen. 

Anonymkode: d1533...72f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Mynder (som forøvrig består av 13 raser som er svært forskjellige i forhold til hverandre!) kan være sensitive og ha stor intimsone. Klåfingra, høylytte barn kan derfor være et problem. Greyhounds, saluki, affe... dette er ikke raser som nødvendigvis tolererer at et barn ramler over dem ved et uhell.

Anonymkode: 371eb...66b

• Liker 1
Skrevet

Ingen levende hund passer for dere å anskaffe nå. En hund, uansett alder, er som et barn, det er et levende vesen med artstypiske behov, og ikke et kosedyr eller møbel. Fokuser på babyen, når barnet er i siste del av barneskole, og dere fortsatt ønsker hund, da kan dere undersøke hvilken type hund dere kan tilby et godt liv. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 14.25):

Vi er et par i 20-årene med en baby på 6 mnd som ønsker oss hund. Rasene vi står mellom er Labrador, engelsk cocker spaniel og samojed, men er åpen for forslag om noen har gode erfaringer med andre raser. Vi kommer til å gå lengre turer med hunden, men ikke sikkert vi har mulighet til å gå lang tur hver eneste dag da samboer jobber offshore. Vi har stor hage og bor relativt landlig til. Trenger en stabil familiehund som er glad i barn. 

Anonymkode: 28112...d30

Jeg tenker at det er mange fine raser og jeg er sikker på at det finnes en hund for dere men, og her kommer det berømte men..... det å ha hund og barn er ikke alltid like lett kombo, og det som du bør ta med i betrakning, hva hvis du ikke får gått tur en dag elelr 2 fordi du har sykt barn, siden mannen din jobber offshore så er det liksom ikke bare å komme hjem, og da kan du fort få en hund som er rastløs.... men på en annen side det er jo å sette det på spissen på en måte. Det jeg tror jeg hadde valgt er en rase som ikke røyter mye. Jeg har en bekjent av meg som driver med oppdrett av Samojed og det som de pleier å gjøre er å invitere potensielle valpekjøpere og andre som er nyskjerrig på om rasen passer de med på turer så man kan bli kjent med rasen på en annen måte.

De 3 rasene du nevner er jo super fine men ingen hunder er født barnevennlige, det må tilvennes og læres opp ( tenker på barnet) og man må alltid ha det i bakhodet at ting kan skje..... men siden du har barn og regner med at barnet etterhvert vil begynne å bevege seg i gulvområdet så tror jeg at jeg hadde valgt en rase som røyter lite. Men spør deg selv/ dere selv om hvorfor dere vil ha akkurat de nevnte rasene, hva kan du tilby gjennom en dag og er det kun tur dere kan tilby eller andre ting også. 

Det nevnes Mynder og jeg kan ikke si meg uenig i det selv om jeg kun har erfaring fra barndommen med Afghansk Mynde.

Ta dere en tur på en utstilling og sjekk ut ulike raser, spør og kanskje dere blir som oss som endte med en annen rase enn vi så for oss

Skrevet

Jeg har en hund på 8 mnd nå, og selv om han har vært en enkel valp, mener jeg at det er galskap å få valp samtidig som baby på 6 mnd. Ville tatt en omplasseringshund var jeg deg..

Anonymkode: 26da7...7db

• Liker 3
Annonse
Skrevet
tankebobla skrev (23 timer siden):

hva hvis du ikke får gått tur en dag elelr 2 fordi du har sykt barn, siden mannen din jobber offshore

Whippet går i sympatimodus og legger seg trøstende ved siden av den syke. Har to og når hele huset har vært sykt samtidig har de ligget inntil oss i sofaen og kun løpt raskt ut for å gå på do de dagene vi har vært låst. De er verdens beste terapi. De har aldri vært urolige eller mast om tur når det er sykdom i hus. De følger med og passer på deg slik jeg aldri har opplevd hos noen annen hund.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Whippet går i sympatimodus og legger seg trøstende ved siden av den syke. Har to og når hele huset har vært sykt samtidig har de ligget inntil oss i sofaen og kun løpt raskt ut for å gå på do de dagene vi har vært låst. De er verdens beste terapi. De har aldri vært urolige eller mast om tur når det er sykdom i hus. De følger med og passer på deg slik jeg aldri har opplevd hos noen annen hund.

Ja jeg har hørt flere si det samme som sine mynder, jeg har jo en Toller og hun gjør og det, ikke rakkern om hun går på tur med noen hvis jeg er sengeliggende

Skrevet

Jeg jobber på kennel og har en del erfaring med de fleste hunder og det som går igjen angående disse rasene er: 

Samojed = "voksenhunder" som krever mye aktivitet, stell og mosjon. Ofte litt nervøse. 

Labrador = MYE energi, ikke helt kontroll på kropp og sinn, bruker munnen mye mer enn andre hunder i lek. Typ de holder hånda med munnen. Blir fort tjukke. Men blide og positive hunder. 

Cocker spaniel er vel den jeg anbefaler minst til småbarnsfamilier. De kan være veldig ustabile. De er en brukshund i liten kropp, og blir ofte misforstått fordi de er så søte. Bortsett fra cobberdog er det cocker spaniel som biter oss oftest, gjerne i forbindelse med foring eller håndtering. De kan bli dritsure på veldig kort tid. De sliter også med allergier og cherry eye, rennende øyne og tette tårekanaler. 

Anonymkode: 1a571...6dd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...