Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger virkelig ærlige råd her. Har to barn på 5 og 1 år, og har så veldig lyst på en tredje men er redd for å ta oss vann over hodet... har grei økonomi, plass og bil, men tenker på hvordan det blir å være færre voksne enn barn, hvordan blir det med fritidsaktiviteter og skoleårene osv... vi bor veldig sentralt da så sånn sett burde det gå greit, men tenker litt på å rekke over alt..

noen som kan komme med innspill?

Anonymkode: 9614b...1c6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. 

Anonymkode: 2afd4...b15

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke gjør det. 

Anonymkode: 2afd4...b15

Takk for innspill men håpte på litt mer utfyllende enn somså😅

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Problemet med å være en voksen mindre enn barn er egentlig ganske overkommelig. Men veldig mye enklere om man har besteforeldre i nærheten som kan stille opp når alle tre skal noe samtidig.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det meste blir nesten dobbelt så dyrt når man er mer enn kjernefamilien på 4stk. Man må ha et ekstra hotellrom, man må ha 7seter, få hus har fire soverom, man blir flere enn den typiske familiebilletten dekker osv osv. Vi har fire barn, nr to viste seg å være tvillinger så vi gikk fra 1-3 barns familie (og da kunne vi like gjerne få nr 4 for vi var utenfor standard uansett)

Nå har vi tre tenåringer som fremdeles bor hjemme, og det er DYRT. De spiser som voksne, klær, utstyr, reiser, hobbyer. Vi har relativt god råd, men det merkes godt at vi er 5(6 når studenten er hjemme) på 2 inntekter!

Det er travel logistikk, men vi har alltid hatt gode allierte på alle fritidsaktiviteter sånn at vi kan dele på kjøring, og ofte tilby "vi kjører til på onsdager" feks, om den treningen starter sånn at vi kan hente en av de andre på veien hjem feks 😉

Endret av Summeer
  • Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå for nr 3.! Det er så mye fint med å være en familie på fem..! Ungene får også selskap i hverandre, og ikke får dere tre bleiebarn samtidig heller. Kjør på😍

Anonymkode: 48088...5c1

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er i tvil, bør du la være. Det er ikke angrefrist på barn. 

Anonymkode: 4721a...968

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (26 minutter siden):

Det meste blir nesten dobbelt så dyrt når man er mer enn kjernefamilien på 4stk. Man må ha et ekstra hotellrom, man må ha 7seter, få hus har fire soverom, man blir flere enn den typiske familiebilletten dekker osv osv. Vi har fire barn, nr to viste seg å være tvillinger så vi gikk fra 1-3 barns familie (og da kunne vi like gjerne få nr 4 for vi var utenfor standard uansett)

Nå har vi tre tenåringer som fremdeles bor hjemme, og det er DYRT. De spiser som voksne, klær, utstyr, reiser, hobbyer. Vi har relativt god råd, men det merkes godt at vi er 5(6 når studenten er hjemme) på 2 inntekter!

Det er travel logistikk, men vi har alltid hatt gode allierte på alle fritidsaktiviteter sånn at vi kan dele på kjøring, og ofte tilby "vi kjører til på onsdager" feks, om den treningen starter sånn at vi kan hente en av de andre på veien hjem feks 😉

Ja klart det er krevende, er sånne ting jeg bekymrer meg for... men har lyst likevel, er bare redd det skal bli mer negativt enn positivt for spesielt barna når alt kommer til alt. Å være mamma er meningen med livet mitt!

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Gå for nr 3.! Det er så mye fint med å være en familie på fem..! Ungene får også selskap i hverandre, og ikke får dere tre bleiebarn samtidig heller. Kjør på😍

Anonymkode: 48088...5c1

Takk! 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du er i tvil, bør du la være. Det er ikke angrefrist på barn. 

Anonymkode: 4721a...968

Det er sant men jeg har jo veldig lyst på en tredje da, er mer det praktiske jeg er redd for :)

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Plutselig er barna 18 åt og flyttet ut....men du har de RESTEN AV LIVET- og livet- det er langt det! Da vil dine 3 barn være det mest dyrebare du har!°°

Anonymkode: f99b3...74f

• Liker 5
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Plutselig er barna 18 åt og flyttet ut....men du har de RESTEN AV LIVET- og livet- det er langt det! Da vil dine 3 barn være det mest dyrebare du har!°°

Anonymkode: f99b3...74f

Det er sånn jeg føler og tenker mye på, småbarnstida er så kort selv om den er mye kaos (og likevel mye kos) :)

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere foreldrene da? Jeg er 47 og yngste er 10. Altså var jeg 37 da yngste ble født. Har tenkt flere ganger at jammen var det bra jeg ikke var eldre. Eldste er 13. Begge spiser som «hester» og merker at klær, utstyr og fritidsaktiviteter blir dyrere. 

Hvis dere er relativt unge og har god økonomi og helse, så kjør på:-) 

Hvis du vet med deg selv at du trenger egentid til trening, pleie og venninner, så tenk en gang til…

Anonymkode: 99333...1a5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 time siden):

Enig. Det er enormt stor forskjell på to og tre rent pengemessig, og barn BLIR dyrere jo eldre de blir. Jeg vet det er vanskelig å tro når man betaler barnehageregningen og parkdress, men det er sant.
I tillegg til faren for tvillinger bør du også ta med faren for diagnoser. Det fikk vi på barn nummer tre.

Anonymkode: 7d8a8...9e8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor gamle er dere foreldrene da? Jeg er 47 og yngste er 10. Altså var jeg 37 da yngste ble født. Har tenkt flere ganger at jammen var det bra jeg ikke var eldre. Eldste er 13. Begge spiser som «hester» og merker at klær, utstyr og fritidsaktiviteter blir dyrere. 

Hvis dere er relativt unge og har god økonomi og helse, så kjør på:-) 

Hvis du vet med deg selv at du trenger egentid til trening, pleie og venninner, så tenk en gang til…

Anonymkode: 99333...1a5

Er 33 og 39. Skjønner at det krever sitt med én til, men sliter med å se hvor mye verre det skal være enn to da vi ikke reiser mye på pakkereiser osv😅

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Enig. Det er enormt stor forskjell på to og tre rent pengemessig, og barn BLIR dyrere jo eldre de blir. Jeg vet det er vanskelig å tro når man betaler barnehageregningen og parkdress, men det er sant.
I tillegg til faren for tvillinger bør du også ta med faren for diagnoser. Det fikk vi på barn nummer tre.

Joda jeg vet det koster mye, men det synes jeg det er verdt. Mer redd for evt sykdom ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er 33 og 39. Skjønner at det krever sitt med én til, men sliter med å se hvor mye verre det skal være enn to da vi ikke reiser mye på pakkereiser osv😅

Joda jeg vet det koster mye, men det synes jeg det er verdt. Mer redd for evt sykdom ja.

Det er ikke bare pakkereiser, det er ALLE reiser. Hver gang du skal reise noe sted, må du enten ha to hotellrom, eller leie en leilighet. Da blir reisen fort dobbelt så dyr, pga én ekstra person. Familiebillett? Det er to barn og to voksne. Bilen blir for liten, i mange tilfeller. 
Som sagt, jeg har tre stk, hvorav to tenåringsgutter. Du skulle sett matbudsjettet vårt. 😵‍💫

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Summeer skrev (2 timer siden):

Det var å ta litt vel mye i. Enig at feriebudsjettet blir veldig mye høyere med tre barn, men bil og hus ville vært de samme for oss.

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du i tvil, så ikke gjør det. Jeg var i tvil men hørte på de som sa at det var så fantastisk og «plutselig så er de vokst opp». Angrer på det nå ja…..

Anonymkode: e48e7...9fa

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn og det går veldig bra. Er veldig heldig og alle tre er friske. 

Men du skal jo ha tid og overskudd til det, syns du det er nok med 2 så er det kanskje ikke det beste å gjøre. 

Anonymkode: a31af...18f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du i tvil, så ikke gjør det. Jeg var i tvil men hørte på de som sa at det var så fantastisk og «plutselig så er de vokst opp». Angrer på det nå ja…..

Anonymkode: e48e7...9fa

Hvorfor? :)

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke bare pakkereiser, det er ALLE reiser. Hver gang du skal reise noe sted, må du enten ha to hotellrom, eller leie en leilighet. Da blir reisen fort dobbelt så dyr, pga én ekstra person. Familiebillett? Det er to barn og to voksne. Bilen blir for liten, i mange tilfeller. 
Som sagt, jeg har tre stk, hvorav to tenåringsgutter. Du skulle sett matbudsjettet vårt. 😵‍💫

Brunello skrev (9 minutter siden):

Det var å ta litt vel mye i. Enig at feriebudsjettet blir veldig mye høyere med tre barn, men bil og hus ville vært de samme for oss.

Vi har både husrom og bil, og reiser ganske lite på ferie allerede, men klart det blir dyrere med 1 person mer 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har tre barn og det går veldig bra. Er veldig heldig og alle tre er friske. 

Men du skal jo ha tid og overskudd til det, syns du det er nok med 2 så er det kanskje ikke det beste å gjøre. 

Anonymkode: a31af...18f

Både og, hadde jeg følt 2 var for mye hadde jeg jo ikke ønsket en til. Det er jo en grunn til at jeg tenker på den tredje😄

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan jeg spørre om budsjettet på matbutikken? Vi er familie på 5, men foreløpig er barna små så matbudsjettet vil jo skyte i været om noen år ! Hos oss er matbudsjett alt man kjøper på butikken, altså inkl deodorant, såpe, toalettrull osv. hvor mye er denne posten for dere med tenåringsbarn?

Anonymkode: 857bd...1a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...