LilleBille Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 15-åringen min må fornye passet sitt. Må jeg ha med fullmakt fra faren - eller holder det med min underskrift - når han har pass fra før - eller trengs ikke det ved fornyelse? Det er ikke noe problem å få det - det er ikke det som er saken - men må jeg ha med fullmakt - er det greit å ha fikset det så vi slipper så mye frem og tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #3 Skrevet 16. mars 2006 Så sant du har med det gamle passet og far har gitt tillatelse til det før går det greit
Gjest Gamle Alex Skrevet 16. mars 2006 #4 Skrevet 16. mars 2006 Så vidt jeg vet må du ha ny fullmakt fra far hver gang pass skal fornyes
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #5 Skrevet 16. mars 2006 Når mor og far skulle ha pass til søstrene mine møtte begge opp. Pappa hadde prøvd en gang alene, og det gikk ikke
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #6 Skrevet 16. mars 2006 Du må enten ha med far eller ha med fullmakt fra far! Synes det er rart at Oslo ikke følger opp det, for det står faktisk i loven. Her hos oss får man ikke pass dersom man ikke har med fullmakt eller far er med!! Dersom du er eneverge trenger du ikke fars tillatelse!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #7 Skrevet 16. mars 2006 Forøvrig finner du alt du trenger å vite på politi.no
LilleBille Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 16. mars 2006 Takk - da fant jeg søknadsskjema - og kravene til fullmakt - så da er det like greit å ta med fullmakten - så blir det ikke noe tull.
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #9 Skrevet 16. mars 2006 Hvis man har foreldreomsorgen og foreldreansvaret alene, behøver man hverken fullmakt eller underskrift. Alle andre må ha dette.
Chihiro Skrevet 17. mars 2006 #10 Skrevet 17. mars 2006 Men hvordan dokumenterer man at man har foreldreansvaret og -omsorgen alene? Hvilke papirer beviser dette? Har som sagt aldri vært borti spørsmål om dokumenatsjon, er bare nysgjerrig... ← Jeg tror de på passkontoret kan søke i folkeregisteret og se hvem som har står oppført med foreldreansvar. Da vi var på passkontoret for å få pass til poden, søkte de på poden sitt personnr og da sto det at bare jeg har foreldreansvar (merkelig siden vi signerte på sykehuset at begge skulle ha det).
Bobeline Skrevet 17. mars 2006 #11 Skrevet 17. mars 2006 Hvis man har foreldreomsorgen og foreldreansvaret alene, behøver man hverken fullmakt eller underskrift. Alle andre må ha dette. ← De som er eneverger trenger ikke den andres underskrift. Dette gjelder ikke foreldre som har daglig omsorg, da det ikke er gitt at den som har daglig omsorg er eneverge. Vergeattest fåes på likningskontoer/folkeregisteret. Men det er godt mulig politiet har tilgang til dette (eller har eget system) hvor dette kan letes opp.
Gjest Gjesta Skrevet 18. mars 2006 #12 Skrevet 18. mars 2006 eneverge vil si det samme som å ha foreldreansvar alene.
Bobeline Skrevet 18. mars 2006 #13 Skrevet 18. mars 2006 eneverge vil si det samme som å ha foreldreansvar alene. ← Det er riktig. Men å være eneverge er ikke det samme som daglig omsorg. Jeg har lest at du skriver foreldre omsorg og foreldreansvar alene, så påstanden er riktig. Jeg ville bare forsikre meg om at det ikke ble oppfattet som om daglig omsorg er det samme som å være eneverge, for en kan ha delt foreldrerett når det gjelder daglig omsorg. Jeg ser denne feilen ofte i min arbeidsdag (og blir ofte skjelt ut av foreldre som tror daglig omsorg er det samme å være eneverge). Eneverge må dokumenteres med vergeattest eller i noen tilfeller med en egenerklæring.
Gjest Gjesta Skrevet 18. mars 2006 #14 Skrevet 18. mars 2006 Det er riktig. Men å være eneverge er ikke det samme som daglig omsorg. Det var derfor jeg skrev slik jeg skrev vettu
Gjest Gjesta Skrevet 24. mars 2006 #15 Skrevet 24. mars 2006 Jeg var for å få nytt pass til lillemann i dag. Og måtte krangle noe skikkelig. For dama nektet å tru på at jeg ikke var gift med lillemanns far. Jeg prøvde å si at det var lov til å gifte seg selvom man hadde barn fra før, men hun mente at så lenge det ikke stod på folkeregisteret hvem jeg var gift med, kunne jeg ikke få pass til ungen uten fars samtykke. Etter en halvtimes heftig diskusjon ga hun seg. Jeg fikk pass til han (hvis reglene hadde vært så strenge kunne hun vel ikke bare gi seg) Dumme dama. Anyway, dersom du har foreldreansvar for barnet ditt alene, vil jeg herved på det sterkeste anmode om at du tar turen innom folkeregisteret før du går på lennsmannskontoret. For på folkeregisteret hadde de fått med seg hvem jeg er gift med, og de hadde fått med seg at jeg har foreldreansvaret alene. Så snart dukker det opp en bekreftelse i posten. Den skal jeg ta godt vare på.
LilleBille Skrevet 24. mars 2006 Forfatter #16 Skrevet 24. mars 2006 Vi har delt foreldreansvar - og jeg har fått fullmakt - med kopi av legitiamasjon og alt - så da bør jeg være dekket - så jeg ikke skal risikere å måtte ta to turer. Det er greit å ha fått oversikt over hva som måtte til - for å spare en bomtur. (Deter såpass mange år mellom hver fornying - at jeg glemmer reglene)
Gjest Gjesta Skrevet 24. mars 2006 #17 Skrevet 24. mars 2006 Jeg kunne har ringt far til jeg ble blå i trynet, han ville ikke tatt telefonen, langt mindre skrevet noe som gjorde ting lettere for meg. Heldigvis har jeg foreldreansvaret alene.
LilleBille Skrevet 24. mars 2006 Forfatter #18 Skrevet 24. mars 2006 Misunner ikke dere som har det sånn. Heldigvis har vi enklere samarbeidsforhold - og greit er jo det i og med at vi har delt ansvar. (Ikke det at jeg alltid er fornøyd - eller at det holder med en beskjed .. .men stort sett er han mottakelig for fornuft)
Bobeline Skrevet 25. mars 2006 #19 Skrevet 25. mars 2006 Jeg var for å få nytt pass til lillemann i dag. Og måtte krangle noe skikkelig. For dama nektet å tru på at jeg ikke var gift med lillemanns far. Jeg prøvde å si at det var lov til å gifte seg selvom man hadde barn fra før, men hun mente at så lenge det ikke stod på folkeregisteret hvem jeg var gift med, kunne jeg ikke få pass til ungen uten fars samtykke. Etter en halvtimes heftig diskusjon ga hun seg. Jeg fikk pass til han (hvis reglene hadde vært så strenge kunne hun vel ikke bare gi seg) Dumme dama. Anyway, dersom du har foreldreansvar for barnet ditt alene, vil jeg herved på det sterkeste anmode om at du tar turen innom folkeregisteret før du går på lennsmannskontoret. For på folkeregisteret hadde de fått med seg hvem jeg er gift med, og de hadde fått med seg at jeg har foreldreansvaret alene. Så snart dukker det opp en bekreftelse i posten. Den skal jeg ta godt vare på. ← For tiden jobber jeg i en av landets største banker, og vi løser problemet med krangling på denne måten; vi oppretter konto til mindreårige uten begge vergers underskrifter, og sperrer konto etterpå. Dette gjelder foreldre som ikke leverer vergeattest eller egenerklæring når lovverket rundt kontoåpning er forklart, og insisterer på at kontoåpning skal gjøres på deres premisser. Så vi krangler litt, gir oss, og så kommer problemene etterpå. Og nei, jeg synes ikke dette er en fin måte å gjøre tjenesten på, men noen ganger blir det slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå