Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Camelia
Skrevet
Jeg tror ikke jeg har anlegg for å bli hysterisk, bare fordi jeg får barn... Hadde nok tenkt akkurat det samme som jeg har gjort nå, dersom jeg hadde barn, nemlig at så lenge kjøttdeigen ikke kommer i kontakt med andre matvarer, og vi steker kjøttet skikkelig, så holder det lenge som forhåndsregler.

Ok.

Bare vent og se! ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Oki, nå føler jeg meg litt teit her, men KAN den helvetes E-coli-bakterien smitte gjennom morsmelk? OM jeg skulle være uheldig å få i meg den, kan ungen min få det når jeg ammer ham da? Sikkert det dummeste spørsmålet på denne sida av jul, men....

Gjest Gjest
Skrevet
Oki, nå føler jeg meg litt teit her, men KAN den helvetes E-coli-bakterien smitte  gjennom morsmelk? OM jeg skulle være uheldig å få i meg den, kan ungen min få det når jeg ammer ham da? Sikkert det dummeste spørsmålet på denne sida av jul, men....

Kan du ikke ringe Mattilsynet i morgen for å få et helt sikkert svar - er vondt å gå rundt å være redd for sånt.

http://www.mattilsynet.no/

Det er mye du kan gjøre for å unngå bakterien - det viktigste er å koke eller steke kjøttet skikkelig, og ikke la andre matvarer komme i berøring med noe fra det råe kjøttet.

Skrevet
Norsk elg er visst ikke trygt for tiden heller.

Nei, den norske elgen har vært så nær ved å drepe meg at jeg holder meg til den svenske jeg har i fryseren ;)

Jeg er for øvrig mye mer engstelig i forhold til svinekjøtt (Og spiser det så og si aldri!) enn jeg er m.h.t. storfe/elg. Årsaken er rett og slett at det er langt større sjanse for at svin kan overføre sykdommer til mennesker enn f.eks. elg fordi svin og mennesker er langt mer genetisk like.

Bakterien overføres i hvert fall ikke gjennom morsmelk, så det kan du ta helt med ro! (Virus kan i helt ekstreme tilfeller overføres på den måten, men ikke bakterier...)!

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg tror ærlig talt at mye av problemet ligger i hvordan folk behandler mat hjemme på sitt eget kjøkken. Folk tenker ofte ikke over hva de gjør, og hvor viktig det er å vaske både hender og redskaper mellom tilberedning av de forskjellige råvarene.

Jeg har en venninne som er ekstrem. Hun er veldig ordentlig og pertentlig når det gjelder det meste, men på kjøkkenet er hun et svin; hun klæsjer kjøttbiten ned på fjøla og skjærer i vei. Når hun er ferdig med det, legger hun kjøttet bort og tørker av fjøla med den samme kluten hun tørker av benkene med!! Deretter legger hun salaten (vasket) på den samme fjøla og skjærer opp den... Og til slutt kommer nesten det verste; hun vasker seg på hendene og tørker seg med kluten!! Altså den samme kluten hun har tørket både benker og blodtilsølt fjøl med...

Hun gjør det jo fordi hun ikke vet bedre. Heldigvis er det sjelden jeg spiser hos henne, men de få gangene jeg gjør det er jeg rimelig selektiv med hva jeg forsyner meg med...

Gjest Gjest
Skrevet

hvorfor blir man syk av E. coli-bakterien hvis den allikevel finnes fra før i tarmen?noen som vet?

Skrevet
hvorfor blir man syk av E. coli-bakterien hvis den allikevel finnes fra før i tarmen?noen som vet?

E.Coli-bakterier finnes til vanlig i tarmen, men akkurat denne typen E.Coli (103) er veldig sjelden og finnes ikke i tarmen til vanlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal ikke spise det som er i tarmene våre. Det er bakterier som er i tarmen og ingen andre steder - de har altså ikke kommet til tarmen via spiserøret.
Gjest Gjest
Skrevet
Fullstendig enig. Jeg synes de burde ha trukket alle mistenkelige kjøttprodukter fra butikker umiddelbart. Produksjonen burde også stanses helt til at de har funnet synderne. Det er forkastelig at dette får lov til å fortsette slik at Gilde tjener penger på barns sykdom. En gambler ikke med våre barns liv på den måten!

HAHAHAHAHAHAHA....................ler meg skakk.... Tjene penger på barns sykdom??? ROFLMAO (rolling on the floor laughing my ass of....)

Gjest gaja ii
Skrevet
Oki, nå føler jeg meg litt teit her, men KAN den helvetes E-coli-bakterien smitte  gjennom morsmelk? OM jeg skulle være uheldig å få i meg den, kan ungen min få det når jeg ammer ham da? Sikkert det dummeste spørsmålet på denne sida av jul, men....

dette er den tarmbakterie! eneste måten du kan smitte ungen på er hvis du tar på rått kjøtt og så stikker fingeren i ungens munn, eller hvis du er blitt smittet og så ikke vasker hendene etter at du har vært på do. helt normal hygiene altså ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...