Gå til innhold

Reise til Sverige å kjøpe IKEA-kjøkken

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

Noen som har peiling på om det lønner seg å reise til Sverige og kjøpe IKEA-kjøkken? Må man fortolle?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gamle Alex
Skrevet

Hvot mye du spare økonomisk vet jeg ikke, men hva med frakt?

Skal dere sette det opp selv?

Gjest Gjesta
Skrevet

Mannen hennes er snekker, så det tror jeg de skal

Gjest Bodillen
Skrevet

Vi tenkte å både hente og sette opp selv.

Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)

Ok, du kan jo sammenligne.

vi kjøpte kjøkken til 51000, inkl hvitvarer og frakt i norge

Endret av Gamle Alex
Skrevet

Leste på vg om at tollerne skal ha auksjon snart og de hadde et IKEA kjøkken hvor budet foreløbig ligger på 1.500,-

Sjekk ut sidene deres, www.melby-sonn.no, er firmaet som oppbavarer varene.

Gjest Bodillen
Skrevet
Ok, du kan jo sammenligne.

vi kjøpte kjøkken til 51000, inkl hvitvarer og frakt i norge

Vi har tegnet det nye kjøkkenet vårt på IKEA sitt norske program og funnet nøyaktig pris. Har sjekket den svenske nettsiden, men den er litt uoversiktelig, ikke på langt nær så god som den norske. Skal i hvert fall prøve og se om jeg greier å få tegnet det med svenske priser...

Gjest Gjest
Skrevet
Noen som har peiling på om det lønner seg å reise til Sverige og kjøpe IKEA-kjøkken? Må man fortolle?

Tollgrensen kan du sjekke på toll.no - tror den er på 6000 - koster varen mer enn det ås må du fortolle. En løsning kan være å ta med en haug med folk som fyller opp tollkvota med skrog og skuffer.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Et lite tips . hvis dere har tenget kjøøkenet så send det til IKEA via systemet deres , altså save det i deres program.

Vi lagret det på en memory stick og fikk ikke lov å bruke den, men måtte gjøre alt igjen på IKEA ( fikk masse hjelp der , men allikevel)

Gjest Bodillen
Skrevet
Et lite tips . hvis dere har tenget kjøøkenet så send det til IKEA via systemet deres , altså save det i deres program.

Vi lagret det på en memory stick og fikk ikke lov å bruke den, men måtte gjøre alt igjen på IKEA ( fikk masse hjelp der , men allikevel)

Ah, tusen takk for tipset!

Skrevet

Dersom du er ute av Norge i minst 24 timer kan du ta med deg varer for 6000, er du utenlands kortere enn det så er det 3000 kroner pr voksen menneke (og bare en gang på de 24 timene, så reise frem og tilbake over grensa mange ganger går ikke) Og du kan slite litt med denne:

I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000.

Så ja, du må fortolle. Dvs, betale mva. Du skal vel ikke måtte betale både norsk og svensk mva da. Jeg er noe usikker på hvordan det ordner seg, kanskje en ide å ta kontakt med tollvesenet. (om du ikke finner det på www.toll.no (eller svenske www.tull.se )

Gjest gjest1
Skrevet
Dersom du er ute av Norge i minst 24 timer kan du ta med deg varer for 6000, er du utenlands kortere enn det så er det 3000 kroner pr voksen menneke (og bare en gang på de 24 timene, så reise frem og tilbake over grensa mange ganger går ikke) Og du kan slite litt med denne:

Men betyr det at hvis man to personer er i Sverige i over 24 timer, så kan de ta med seg varer for 12 000?

Gjest Gjesta
Skrevet
Men betyr det at hvis man to personer er i Sverige i over 24 timer, så kan de ta med seg varer for 12 000?

Enten det eller at de må kjøre to biler slik jeg tolker det...

Gjest Gjest
Skrevet

Tror tollerne skal få problemer med å hevde at et kjøkken som er priset pr modul er en helhet. Er bare å få hver modul innslått på kassalappen det.
Gjest Bodillen
Skrevet
Enten det eller at de må kjøre to biler slik jeg tolker det...

Er det ikke sånn at kvoten gjelder pr. voksen person, da? Hør her, vi har 7-seter. Hvis vi tar med oss fem andre, så kan vi slenge hele kjøkkenet på èn henger, da!? Da blir det Sverige-tur på deg, Fjompe :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

hmmm............

Interessant tråd........

Vi skal bruke Ikeakjøkkenskap på det nye vaskerommet vårt. Og her i Norge skal vi betale ca 8000 for det. Men hvis vi kan spare penger på svensketur......

takk for tips, Bodillen :)

Gjest gjest1
Skrevet
Er det ikke sånn at kvoten gjelder pr. voksen person, da? Hør her, vi har 7-seter. Hvis vi tar med oss fem andre, så kan vi slenge hele kjøkkenet på èn henger, da!? Da blir det Sverige-tur på deg, Fjompe  :ler:

Genialt! :ler: Men gi tilbakemelding om det er mye å spare, da!

Gjest Gjesta
Skrevet
Er det ikke sånn at kvoten gjelder pr. voksen person, da? Hør her, vi har 7-seter. Hvis vi tar med oss fem andre, så kan vi slenge hele kjøkkenet på èn henger, da!? Da blir det Sverige-tur på deg, Fjompe  :ler:

Mercedesen til mamma og pappa er også 7-seter, men jeg tror ikke det er hengerfeste på den...

Jippiiiii! :hoppe: Da får jeg kjøpt meg svenskegodteri!!! (Selv om mamma og jeg skal ta med fetter F på Sverigetur svært snart da :sjenert: )

Gjest Gjesta
Skrevet

For øvrig sammnlignet jeg litt priser..............

*prøver å unngå Hannens intense moderering*

Jeg kikket bare så vidt, men et skrivebord som koster 798 her kostet 998 i Sverige........

Jeg vet ikke hva kursen står i akkurat nå, men er man da sikre på at det lønner seg?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet ikke hva kursen står i akkurat nå, men er man da sikre på at det lønner seg?

Jeg leste en gang i en avis at det ikke lønner seg, men husker ikke i hvilken avis eller når jeg leste det.

Dette kunne jeg jo ha skrevet før, men da hadde jo ikke Hannen fått noe å gjøre. *omtenksom*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...