Gå til innhold

Feriepenger er for idioter som ikke klarer å spare til ferie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville ikke brukt ordet idioter, men det er en dårlig ordning for de fleste med orden på økonomien. Og mange forstår ikke hvor dårlig den egentlig er. Tvungen sparing uten rente. Og i tillegg blir den utbetalt når de fleste allerede har bestilt ferien sin. Hadde den nå i det minste kommet i januar. 

De som synes det er en god ordning, er gjerne de samme som synes det er supert å spare i skatt og "få" penger året etter. Jeg synes feriepenger og "halv skatt" i desember, burde vært frivillige ordninger for de som ikke klarer å spare på egenhånd.

Anonymkode: bff8a...f13

Halv skatt er frivillig. Det er bare å gi beskjed om man ikke ønsker det. Men det vet du vel kanskje eller? Sifen du har så kontroll? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: fdb4d...057

• Liker 1

Da vi har folk i Norge som ikke klarer å forvalte lønna fra en uke til en annen er jeg veldig tilhenger av at vi har ordninger som feriepenger, halv skatt i desember, pensjon som ikke styres av den enkelte.

Det systemet vi har fungerer utrolig bra :norsk:

Endret av test1e
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uten feriepenger er det mange som ikke ville hatt noe å leve av den måneden de ikke tjener penger. 

Anonymkode: a7968...d87

De ville jo ha fått pengene sine for lenge siden, bare med mulighet for avkastning. 

test1e skrev (1 minutt siden):

Da vi har folk i Norge som ikke klarer å forvalte lønna fra en uke til en annen er jeg veldig tilhenger av at det ordninger som feriepenger, halv skatt i desember, pensjon ikke styres av den enkelte.

Det systemet vi har fungerer utrolig bra :norsk:

Men hvorfor må den være lik for alle, inkludert de som klarer styre pengene - som jeg antar er de fleste? 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med andre ord så har man da ikke en ordnet økonomi. Hadde tjent mer på å sette av feriepenger hver mnd på en sparekonto, og det samme gjelder penger man heller betaler for mye i skatt.

Anonymkode: 312c6...d15

Nei, du hadde ikke tjent mer. Det bedriften hadde tapt på å gi deg pengene, ville de tatt tilbake gjennom lønn. Dvs, du hadde hatt lavere lønn. 

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men hvorfor må den være lik for alle, inkludert de som klarer styre pengene - som jeg antar er de fleste? 

Men greia er at „de fleste“ nettopp IKKE klarer å styre pengene så fornuftig som de burde. Mange bruker kredittkort som om morgendagen ikke finnes, mange sparer ikke noe særlig fordi de ikke får det til, mange bruker rett og slett penger over evne. Det er en grunn til at et program som Luksusfellen har gått i et titalls år, det er stadig folk som ikke greier å styre pengene sine. 

At DU fikser det er fint for deg, men da regner jeg med at du betaler så lite skatt du kan for å få restskatt, som du selvsagt har greid både å spare opp til og få avkastning på fra ett år til det neste. Og fint for deg! Men for det store gross, meg selv inkludert, er det helt ok at vi har systemer som gjør at også de som ikke greier å spare eller ikke er superflinke til det, har penger både til å betale sin skatt og får sine feriepenger. for ikke å snakke om at den samme staten da får inn skattepengene som den skal, uten mer dill og dall. 

Tufsla&Vifsla skrev (31 minutter siden):

Men for det store gross, meg selv inkludert, er det helt ok at vi har systemer som gjør at også de som ikke greier å spare eller ikke er superflinke til det, har penger både til å betale sin skatt og får sine feriepenger. for ikke å snakke om at den samme staten da får inn skattepengene som den skal, uten mer dill og dall. 

Dette gir jo ingen mening, betale ekstra skatt for å ha penger til å betale sin skatt? Og man ville fått sine feriepenger selv om det ble jevnt fordelt over året. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette gir jo ingen mening, betale ekstra skatt for å ha penger til å betale sin skatt? Og man ville fått sine feriepenger selv om det ble jevnt fordelt over året. 

Det jeg mente var at det systemet flere her mener vi burde ha, er at den enkelte SELV er ansvarlig for å betale sin skatt, av den lønna man får utbetalt. Altså et system hvor du får bruttolønn, ikke netto, som i dag. Og da ville mange IKKE hatt disse pengene når staten krevde inn skatten, fordi de allerede var brukt opp. Fordi svært mange ikke er så flinke til å styre penger.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om dere hadde fått dette utbetalt jevnt gjennom året før hadde dere jo da kunnet få en ganske så god avkastning på disse pengene...

Anonymkode: f6416...312

Ja, det kunne vi men trenger det ikke. 

Klarer heller aldri å bruke opp beløpet på ferie så resten havner i en og annen sparefond. 

Anonymkode: 3791f...c5d

Det har jo lett for å være sånn at jo mer man tjener, jo mer bruker man.  Det er veldig lett å venne seg til et høyere forbruk, men mye verre å skru det ned.  De fleste lever slik de tar seg råd til, både med bolig, mat, klær og fritid.

Anonymkode: 54974...29b

Tufsla&Vifsla skrev (2 timer siden):

Det jeg mente var at det systemet flere her mener vi burde ha, er at den enkelte SELV er ansvarlig for å betale sin skatt, av den lønna man får utbetalt. Altså et system hvor du får bruttolønn, ikke netto, som i dag. Og da ville mange IKKE hatt disse pengene når staten krevde inn skatten, fordi de allerede var brukt opp. Fordi svært mange ikke er så flinke til å styre penger.

Det hadde vært supert. Man må jo legge av penger til husleien, strømmen osv, så hvorfor ikke skatten?

• Liker 1

Hjertens enig!!
Selv synes jeg at det er en uting at jeg blir påtvunget en spareordning på denne måten. 
Jeg ønsker meg heller en høyere månedslønn, for å selv ta ansvar for egen økonomi og investere slik jeg selv ønsker, og ikke la arbeidsgiver høste rentene. Jeg blir skåret under samme kam som de som ikke har økonomistyring, og «må» få hjelp av de voksne for å ha penger i ferien. 
Det samme med skatten egentlig. Å få utbetalt hele bruttolønnen og selv være ansvarlig for å betale skatten årlig hadde gitt meg, med flere større økonomisk frihet til investeringer og plasseringer.

Anonymkode: ad7c4...c6a

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nettopp, eller litt mer handligsrom, siden man da ville fått en del avkastning i tillegg. 

Det er en ærlig sak at du ikke tenker lenger enn egen nesetipp. Men trenger det gå ut over andre? Det er ikke noe enten eller, man kunne fint hatt en ordning der man valgte selv om man ville ha feriepenger eller pengene utbetalt med en gang. Folk klarer jo å sette skattetrekket for høyt, så da burde det gå greit å krysse av ja takk til feriepenger også.

Ja, ufrvillig. For alle, også de som ikke har råd til ferie. Og utbetalt på et ugunstig tidspunkt, når det ofte er for sent å bestille billig ferie. I hvert fall sommerferie, og det er ikke alle som får langfri utenom sommeren.

Da kan du jo bruke handlingsrommet ditt til å spare årets feriepenger og bruke i høst/januar for å kjøre neste års sommerferie billig.

Anonymkode: b581e...e9e

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hjertens enig!!
Selv synes jeg at det er en uting at jeg blir påtvunget en spareordning på denne måten. 
Jeg ønsker meg heller en høyere månedslønn, for å selv ta ansvar for egen økonomi og investere slik jeg selv ønsker, og ikke la arbeidsgiver høste rentene. Jeg blir skåret under samme kam som de som ikke har økonomistyring, og «må» få hjelp av de voksne for å ha penger i ferien. 
Det samme med skatten egentlig. Å få utbetalt hele bruttolønnen og selv være ansvarlig for å betale skatten årlig hadde gitt meg, med flere større økonomisk frihet til investeringer og plasseringer.

Anonymkode: ad7c4...c6a

Hvordan skulle det fungert å dele opp etter grad av økonomistyring, i så fall? 

Anonymkode: b581e...e9e

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eller tar jeg feil? Du får jo ikke ekstra penger. Bare porsjonert ut lønnen din til ferie.

Anonymkode: 75f71...55c

men tenk hvor smart du føler deg av det da. er ikke det bra? 

Anonymkode: b6b36...5ab

Annonse

Med andre ord så har man da ikke en ordnet økonomi. Hadde tjent mer på å sette av feriepenger hver mnd på en sparekonto, og det samme gjelder penger man heller betaler for mye i skatt.

Anonymkode: 312c6...d15

Selvsagt kan man fint ha en velordnet økonomi selv om man mottar feriepenger.

Man ordner økonomien inn i de rammene som foreligger, det blir ikke mer velordnet enn det.

Kan man tjene et par laken på å ha pengene på egen konto? Sikkert. Det gjør heller ikke økonomien mer velordnet, selv om den kanskje er mer optimalisert.

• Liker 1

Jeg er en av de «idiotene» og lever godt med det. Jeg er aleneforsørger og har ikke mulighet å spare så mye på en lønning som jeg gjerne skulle ønske. Det jeg sparer går til sønnen min. Men jeg har tak over hodet og bil, penger nok til det viktigste ( mat, klær etc) og kan betale alle regningene mine hver mnd. Det at jeg får litt ekstra å rutte med nå ( skattepenger + feriepenger) er for meg helt fantastisk. Da kan jeg kjøpe en ny sofa som jeg har ønsket meg , uten å ta opp lån.. Vi kan reise på en fin ferie osv.. Ikke alle er like «heldige» og har mulighet å spare ellers i året.  Så for dere som kan det, se heller hvor heldige dere er, i stedet for å se ned på andre ! 

Anonymkode: 54cc6...565

Men de pengene du nå får til ferie og igjen på skatten, er jo penger du kunne spart hadde du fått de på lønna jevnt gjennom året..🤔🫣

Anonymkode: bfc0f...3ca

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men de pengene du nå får til ferie og igjen på skatten, er jo penger du kunne spart hadde du fått de på lønna jevnt gjennom året..🤔🫣

Anonymkode: bfc0f...3ca

Men det betyr ingenting. En kan spare dem uansett.

Anonymkode: 01b5d...e0e

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det betyr ingenting. En kan spare dem uansett.

Anonymkode: 01b5d...e0e

Dagens ordning betyr jo at man får mange tusen mindre i året.

Anonymkode: f6416...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...