AnonymBruker Skrevet 26. mai #41 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er jo mulig å få utbetalt lønn på forskudd. Hvis det er helt krise, hører man med arbeidsgiver om dette. Jeg sier ja takk til både feriepenger og egen sparing. Ser ikke på feriepenger som noen tvangssparing. Anonymkode: 8d5b9...03a Bedre å slippe å be om forskudd, og feriepenger er jo faktisk etterskudd. Siden man er tvunget til å være med på feriepengeordningen, så er det jo faktisk tvangssparing. Tufsla&Vifsla skrev (39 minutter siden): Det er forsåvidt riktig at både feriepenger og halv skatt i desember er tvanssparing. For noen veldig få ville det lønt seg om man fikk hele lønna utbetalt - brutto - og selv var ansvarlig for både skatt og feriepenger gjennom året. For de aller fleste av oss er det gull verdt at staten gjør dette for oss. Selv om det er tvangssparing er realiteten at de fleste av oss ikke ville satt av penger i løpet av året til ferie eller skattesparing for den delen. Mange har problemer med å spare selv, men at det gjelder de aller fleste av oss går jeg ikke med på. Langt mindre at det for de aller fleste er bedre å ikke få avkastning på pengene sine. Derimot tror jeg de aller fleste av oss bestiller ferien vår en god stund før juni. Anonymkode: bff8a...f13 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #42 Skrevet 26. mai Dere som nevner «jeg har ikke råd til å legge av» har misset poenget. Du hadde hatt akkurat det samme økonomiske handlingsrommet som i dag, om staten ikke sparte for deg både mtp skatt og feriepenger. Men, du måtte SELV klart å holde igjen pengene til riktig tid. Selv kunne jeg gjerne fått alle penger starten av året, og betalt all skatt i bolker mer som næringsdrivende, så kunne jeg investert/spart i mellomtiden og fått renter på det. Men når man ser i dag hvor mange som sliter med å komme i forkant økonomisk, så tenker jeg det er helt greit å ha det som idag. Kjipt for noen, men bra for svært mange, at vi ikke legger opp til enda flere med kredittkortgjeld i ferien og for lite penger igjen til skatten når den regninga dukket opp. Anonymkode: 50540...86e 3
Flintis Skrevet 26. mai #43 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller tar jeg feil? Du får jo ikke ekstra penger. Bare porsjonert ut lønnen din til ferie. Anonymkode: 75f71...55c Feripenger er for å sikre at du har jevn tilgang på penger de dagene du ikke jobber. Om du har råd til å kjøpe deg ferie i form av reiser og andre opplevelser er en annen sak. De kan utbetales før om du ønsker det.
AnonymBruker Skrevet 26. mai #44 Skrevet 26. mai Jeg synes det er topp. Jeg har fullstendig kontroll på min egen økonomi og hadde fint klart meg uten denne ordningen. Allikevel setter jeg pris på det. Jeg har nemlig evnen til å tenke litt lenger enn min egen nesetipp. Folk må gjerne lukke øynene for at det finnes mennesker blant oss som ikke klarer å forvalte ressurser på samme måte som de av oss som "klarer oss sjæl". Men det er til samfunnets beste og ha en ordning som kan demme litt opp for de som sliter mer med å holde styr på økonomien. Det gagner oss alle i lengden. Jeg blir uvel av tendensen om et mer og mer egosentrisk, "individualistisk" tankegang lik den vi ser i USA, der det råder en antipati og motvilje mot at noen "skal få noe gratis". De vil heller betale enorme summer i forsikringer og annet, intrikat komplisert snyltesystem som kun gagner forsikringsselskap og legemiddelindustrien, enn å at de verdifulle skattepengene deres skal gå til dem selv + de som er mindre heldig stilt vha et skattesystem med en rimelig fordelingsnøkkel på fellesskapets goder. Jeg virkelig HATER at dette er en tendens i det norske samfunnet. Og at vi er i ferd med å undergrave det aller beste med landet vårt. En fellesskapstanke om at ved å ta vare på de svake tar vi også vare på oss selv og opprettholder et velfungerende samfunn. Anonymkode: 265d3...1f8 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #45 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en av de «idiotene» og lever godt med det. Jeg er aleneforsørger og har ikke mulighet å spare så mye på en lønning som jeg gjerne skulle ønske. Det jeg sparer går til sønnen min. Men jeg har tak over hodet og bil, penger nok til det viktigste ( mat, klær etc) og kan betale alle regningene mine hver mnd. Det at jeg får litt ekstra å rutte med nå ( skattepenger + feriepenger) er for meg helt fantastisk. Da kan jeg kjøpe en ny sofa som jeg har ønsket meg , uten å ta opp lån.. Vi kan reise på en fin ferie osv.. Ikke alle er like «heldige» og har mulighet å spare ellers i året. Så for dere som kan det, se heller hvor heldige dere er, i stedet for å se ned på andre ! Anonymkode: 54cc6...565 Ja, men om du hadde fått mer utbetalt mer hver måned i stedet for at det ble tvangsspart for deg så hadde du jo hatt råd til å spare selv... Anonymkode: f6416...312
AnonymBruker Skrevet 26. mai #46 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo mulig å få utbetalt lønn på forskudd. Hvis det er helt krise, hører man med arbeidsgiver om dette. Jeg sier ja takk til både feriepenger og egen sparing. Ser ikke på feriepenger som noen tvangssparing. Anonymkode: 8d5b9...03a Det er da slett ikke alle arbeidsgivere som utbetaler forskudd på lønn. Anonymkode: f6416...312
AnonymBruker Skrevet 26. mai #47 Skrevet 26. mai Feriepenger er jo å spare til ferie. Anonymkode: b51f4...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #48 Skrevet 26. mai Enkelte er litt vel høye på seg selv, rett og slett. Vi har alle ulike behov. Tidvis tar vi valg som er til fordel for majoriteten av folket der ute. Man kan kanskje si feriepenger er et slikt valg. Det er regelrett pompøst og selvopphevende å mene at dette er noe som kun er for idioter av den grunn. Manglende innsikt i hvordan samfunnet fungerer, og hvordan enkeltindivider tidvis har det. Hva som egentlig er idioti her, skinner vel godt igjennom. Anonymkode: 739fc...36e 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #49 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som nevner «jeg har ikke råd til å legge av» har misset poenget. Du hadde hatt akkurat det samme økonomiske handlingsrommet som i dag, om staten ikke sparte for deg både mtp skatt og feriepenger. Men, du måtte SELV klart å holde igjen pengene til riktig tid. Anonymkode: 50540...86e Nettopp, eller litt mer handligsrom, siden man da ville fått en del avkastning i tillegg. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg synes det er topp. Jeg har fullstendig kontroll på min egen økonomi og hadde fint klart meg uten denne ordningen. Allikevel setter jeg pris på det. Jeg har nemlig evnen til å tenke litt lenger enn min egen nesetipp. Folk må gjerne lukke øynene for at det finnes mennesker blant oss som ikke klarer å forvalte ressurser på samme måte som de av oss som "klarer oss sjæl". Men det er til samfunnets beste og ha en ordning som kan demme litt opp for de som sliter mer med å holde styr på økonomien. Det gagner oss alle i lengden. Anonymkode: 265d3...1f8 Det er en ærlig sak at du ikke tenker lenger enn egen nesetipp. Men trenger det gå ut over andre? Det er ikke noe enten eller, man kunne fint hatt en ordning der man valgte selv om man ville ha feriepenger eller pengene utbetalt med en gang. Folk klarer jo å sette skattetrekket for høyt, så da burde det gå greit å krysse av ja takk til feriepenger også. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Feriepenger er jo å spare til ferie. Anonymkode: b51f4...3ed Ja, ufrvillig. For alle, også de som ikke har råd til ferie. Og utbetalt på et ugunstig tidspunkt, når det ofte er for sent å bestille billig ferie. I hvert fall sommerferie, og det er ikke alle som får langfri utenom sommeren. Anonymkode: bff8a...f13 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #50 Skrevet 26. mai Jeg er en av idiotene som syns feriepenge ordningen er fin. Hadde nok aldri i verden klart å spare det opp på egenhånd. Av samme årsak så har jeg ikke rammelån selv om banken maser om at jeg skal ha det, for jeg stoler ikke på at jeg hadde klart å passe på riktig avdrag og ikke falt for fristelsen av å bruke pengene på andre ting. Anonymkode: 0b765...b82 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #51 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men om du hadde fått mer utbetalt mer hver måned i stedet for at det ble tvangsspart for deg så hadde du jo hatt råd til å spare selv... Anonymkode: f6416...312 Ikke meg du svarer men kan du ikke bare la de som kjenner seg selv og egen økonomi bestemme hva som funker? Om det funker så vi har nytte av det slik så la det ligge. Uansett kan man ikke velge om man vil ha feriepenger betalt litt hver mnd. Anonymkode: b2a99...9b4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #52 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, ufrvillig. For alle, også de som ikke har råd til ferie. Og utbetalt på et ugunstig tidspunkt, når det ofte er for sent å bestille billig ferie. I hvert fall sommerferie, og det er ikke alle som får langfri utenom sommeren. Så da sparer man pengene, ev. bestiller neste års ferie når de kommer. Dette er i grunn ikke et problem, at tidspunktet er "ugunstig". Siden det virker som om de fleste ikke er idioter (ref. tittel), så burde dette gå meget fint for folk flest. Avkastningen man taper er vitterlig ikke voldsomme greier, det klarer jeg fint å leve med. Anonymkode: 739fc...36e
Knirke Skrevet 26. mai #53 Skrevet 26. mai Jeg har aldri skjønt det tullet der… Heldigvis har jeg hverken ferie eller feriepenger, og får samme lønn hver måned.
AnonymBruker Skrevet 26. mai #54 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så da sparer man pengene, ev. bestiller neste års ferie når de kommer. Dette er i grunn ikke et problem, at tidspunktet er "ugunstig". Siden det virker som om de fleste ikke er idioter (ref. tittel), så burde dette gå meget fint for folk flest. Avkastningen man taper er vitterlig ikke voldsomme greier, det klarer jeg fint å leve med. Anonymkode: 739fc...36e Det er jo fullstendig selvmotsigende, da må man altså spare feriepengene til året etter, samtidig som hele bakgrunnen for ordningen er enkelte ikke klarer å spare. At du klarer deg fint uten avkastning på pengene er fint, men det er mange med dårlig råd som kunne hatt god nytte av over 5% som man får i renter nå. Anonymkode: bff8a...f13
AnonymBruker Skrevet 26. mai #55 Skrevet 26. mai Vi bruker feriepengene som lommepenger til ferie, men selve ferien er allerede bestilt og betalt. Ts må gjerne kalle meg for idiot, men etter at faste utgifter er trukket fra sitter vi igjen med 240k til lommepenger i ferien🤪 Anonymkode: 3791f...c5d
AnonymBruker Skrevet 26. mai #56 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi bruker feriepengene som lommepenger til ferie, men selve ferien er allerede bestilt og betalt. Ts må gjerne kalle meg for idiot, men etter at faste utgifter er trukket fra sitter vi igjen med 240k til lommepenger i ferien🤪 Anonymkode: 3791f...c5d Om dere hadde fått dette utbetalt jevnt gjennom året før hadde dere jo da kunnet få en ganske så god avkastning på disse pengene... Anonymkode: f6416...312 1 1
Brunello Skrevet 26. mai #58 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som nevner «jeg har ikke råd til å legge av» har misset poenget. Du hadde hatt akkurat det samme økonomiske handlingsrommet som i dag, om staten ikke sparte for deg både mtp skatt og feriepenger. Men, du måtte SELV klart å holde igjen pengene til riktig tid. Selv kunne jeg gjerne fått alle penger starten av året, og betalt all skatt i bolker mer som næringsdrivende, så kunne jeg investert/spart i mellomtiden og fått renter på det. Men når man ser i dag hvor mange som sliter med å komme i forkant økonomisk, så tenker jeg det er helt greit å ha det som idag. Kjipt for noen, men bra for svært mange, at vi ikke legger opp til enda flere med kredittkortgjeld i ferien og for lite penger igjen til skatten når den regninga dukket opp. Anonymkode: 50540...86e Vil tro nivået da hadde blitt redusert. Ellers hadde det blitt en høyere kostnad for staten og bedriftene.
BobbySocks Skrevet 26. mai #59 Skrevet 26. mai Det er jo likt for hele landet, så om alle er idioter, så..
AnonymBruker Skrevet 26. mai #60 Skrevet 26. mai Enig. Det er statens måte å prente inn i oss at vi er som barn som ikke klarer å passe på oss selv. Akkurat det samme med halv skatt i desember og mye annet. Mulig det gjelder hele Oljefondet også. Staten sparer til pensjon for oss for vi er jo for imbecile til å klare det selv. En litt selvoppfyllende profeti? For hvis vi behandles som barn og semi-slaver lenge nok så blir man som barn. Jfr russere som ennå ikke har kastet diktaturåket fra seg pga denne mentalitetssperren som fortsatt sitter i, og mange østeuropeere ser ut til å være på vei inn igjen. Så for å oppsummere: feriepenger er totalitært og diktaturisk! Anonymkode: c3b88...bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå