Gå til innhold

Mannen har fraskrevet seg all økonomisk ansvar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han spiller bort pengene og/eller har massive forbrukslån. Garantert. 

Anonymkode: 7a8e7...874

Enig. Her skjuler det seg garantert noe mer enn «kjøper noen dyre klær til seg selv».
TS, hvis han nekter å endre dette mønsteret umiddelbart, er det bare å ende forholdet. Du eier uansett boligen alene, noe som gjør det enklere. 

Anonymkode: ae542...4d8

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, og det vil jeg helst unngå, har mistet bolig en gang før pga en uansvarlig kjæreste og vil helst unngå det igjen.

Anonymkode: 3f441...825

Men har han eid før?

Jeg tenker at det kan være at han ikke vil betale på ditt bare og det hadde vært lettere hvis det var felles.  Samtidig, hvis du fortsatt betaler lån på bolig og, dere er gift, og dere ikke har ektepakt så har han også krav på bolig ved eventuell skillsmisse...

Hvis han ikke har eid bolig, kan det være at han ikke er klar over alle utgifter som følger med og hva det koster.

Anonymkode: 3bc0f...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis råd til å forsørge deg selv og barna uten han. Så hva venter du på? Uansett hvor glad du er i han på andre områder så viser dette ekstrem respektløshet fra han side. Å ikke bidra økonomisk der man kan er ikke forenelig med et godt samliv/ekteskap. 

Anonymkode: c4cea...570

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du skjønte ikke den symbolske verdien og den tradisjonelle akvulatet av et ekteskap, nei.

Anonymkode: 88b0b...3d1

Det er vel helst mannen til TS som ikke skjønner dette?

Anonymkode: 27b38...4dc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lar være å betale sin del av husleie, strømregninger ol. Har prøvd å minne han på det, men så "glemmer" han neste måned, samme gjelder for mathandel, kjøper sjeldent mat til middager, kun det han selv spiser/drikker, kjøper da mye godteri og junk i helgen. Har tatt det opp med han, men da blir han bare dritsur for at jeg i det hele tatt kan antyde noe så frekt at han ikke bidrar like mye økonomisk. Det virker som at det er umulig å nå fram til denne mannen og jeg kjenner virkelig ikke personen jeg giftet meg med (det har pågått siste 1,5 år) Vi har 2 barn i barnehagealder, her er det også jeg som står for regninger, sparing, innkjøp av klær ol ber jeg han om å betale en barnehageregning så gjør han det, men da kommer det gjerne en kommentar type 'er du blakk?' Jeg kjenner jeg blir så sur og vet ikke hvordan det kan endres. På slutten av måneden sier han ofte 'oi, nå er jeg nesten blakk' da tenker jeg hva faen er det du har brukt penger???? Er det virkelig mulig å ha så dårlig råd når man betaler så å si  INGENTING????

Og dette vil du fortsette å bo sammen med? 
Hvordan er det med boligen dere? Er den felleseie? 
Du får lage en oversikt med alle husholdningens utgifter i løpet av en måned. Så får du ha en kolonne der det viser betalt av, og sette et kryss i kolonnen utforbi betalingen. Du kan jo gjøre det mer avansert, og skrive inn forfalls dato, og sette et grønt kryss utforbi etter hvert som de forfaller og blir betalt. 

Ikke si ett pip, men heng listen opp på kjøleskapet. Se om det blir noen reaksjon, samtidig som du får oversikt over hvor mye du egentlig betaler. Du kan og begynne å samle på kassalappene slik at dere begge kan se hva du har brukt penger på. Alternativt kan han si at du bare kjøper ting til deg selv. 

Begynn og å vurdere om du skal bo alene. 

Anonymkode: d02ab...036

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fortstår ikke hvordan eller hvorfor du TS har latt mannen slippe unna alt av regninger så lenge som 1,5 år. 

Har du ikke satt opp et budsjett, basert på det du betaler til fellesskapet hver måned og vist ham? 

Har dere aldri hatt noen fordeling dere imellom på utgifter og hvis ja - hvorfor er det greit for deg at han bare slutter å bidra? 

jeg skjønner at han blir sur når du nevner det, og da lar du det bare være, "fordi det er enklere å betale enn å krangle med han". Men det er jo bare tull. Du lar deg selv behandles som en dørmatte samtidig som du ødelegger din egen økonomi. Selvsagt skal begge betale for bolig og mat og alt som har med barna å gjøre. Han kan ikke bare "mene" at fordi du tjener noe bedre enn han, så skal du forsørge ham. For det er jo det du gjør nå. Det går utover din egen økonomi, du får ikke kjøpt eller spart noe til deg selv, fordi du forsørger en voksen mann. 

Du må tenke gjennom hva slags liv du vil ha og hvilken person du vil være. VIl du virkelig ikke stå opp for deg selv - og rettferdighet  i samlivet, men heller gå rundt passivaggressiv "for jeg er jo så konfliktsky"? Vil du ha et liv hvor du ikke har råd til hyggelige ting for deg selv, fordi "jamen jeg er jo så konfliktsky og det blir så dårlig stemning når jeg tar opp økonomisk fordeling". 

Du ser jo hva dette har gjort med dine følelser for mannen, vil du fortsatt ha det sånn? 

Du må ta den tunge samtalen om økonomi, om deres forhold. Selv om han blir sur og det blir dårlig stemning. Syns du ikke du skylder deg selv (og barna!) det? Er det virkelig så fælt å leve en stund med dårlig stemning hvis det på noe lengre sikt faktisk får fram en endring? Det du har gjort til nå fører ikke til endring - så da er det vel på tide å gjøre noe annet. Lag en oversikt over utgifter som dere har som familie og vis ham de enkelte postene og hvor mye du faktisk har dekt av dette det siste året. Enkelt å få til og mye bedre med harde fakta enn at du bare sier at han ikke betaler nok. Ha det svart på vitt og spør han om han virkelig mener at du skal forsørge en voksen mann. Og så må du tåle dårlig stemning! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er finansministeren hos oss.

Som betyr:

Alt betales - og sparetrekk gjøres på forhånd.

Jeg har laget budsjett, og faste trekk osv. 

Det som blir igjen fordeles likt på 2, pg skal holde til forbruk for oss/barn. 

Jeg har egen konto til forbruk som er variabelt - type klær etc. 

Så om jeg ser i nettbanken at han kjøpte klær til barn eller noe nødvendig til hjemmet så overfører jeg fra den kontoen.

Anonymkode: 72284...0f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han lar være å betale sin del av husleie, strømregninger ol. Har prøvd å minne han på det, men så "glemmer" han neste måned, samme gjelder for mathandel, kjøper sjeldent mat til middager, kun det han selv spiser/drikker, kjøper da mye godteri og junk i helgen. Har tatt det opp med han, men da blir han bare dritsur for at jeg i det hele tatt kan antyde noe så frekt at han ikke bidrar like mye økonomisk. Det virker som at det er umulig å nå fram til denne mannen og jeg kjenner virkelig ikke personen jeg giftet meg med (det har pågått siste 1,5 år) Vi har 2 barn i barnehagealder, her er det også jeg som står for regninger, sparing, innkjøp av klær ol ber jeg han om å betale en barnehageregning så gjør han det, men da kommer det gjerne en kommentar type 'er du blakk?' Jeg kjenner jeg blir så sur og vet ikke hvordan det kan endres. På slutten av måneden sier han ofte 'oi, nå er jeg nesten blakk' da tenker jeg hva faen er det du har brukt penger???? Er det virkelig mulig å ha så dårlig råd når man betaler så å si  INGENTING????

Dette kaller jeg økonomisk utroskap

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg er i samme situasjon. Vi har særeie, jeg eier leilighet ( betaler boliglån fortsatt), har et barn sammen. Vi har vært sammen i 15 år. De første 6-7 årene var alt bra, utgifter delte vi 60:40 fordi han tjente to ganger mer enn jeg, alle ferie ble betalt 50:50. Men han ville ha egen firma, gjorde det og alt gikk til helvete.  På dette tidspunktet betalte jeg 60% av felle utgifter. Han ble utført og betaling til felles utgifter ble mindre og mindre, det siste året har han betalt for tv/internet, strøm til bilen og 50% av bompenger ( 90% av tida er det han som bruker bilen) og ca 2000 for mat i måneden.  De siste månedene har jeg fått ham å betale 5000,- ekstra i måned. Blir sint og irritert hver gang når jeg prøver å finne ut hvor hans penger går. 

Anonymkode: dfb34...e56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Shit, jeg er i samme situasjon. Vi har særeie, jeg eier leilighet ( betaler boliglån fortsatt), har et barn sammen. Vi har vært sammen i 15 år. De første 6-7 årene var alt bra, utgifter delte vi 60:40 fordi han tjente to ganger mer enn jeg, alle ferie ble betalt 50:50. Men han ville ha egen firma, gjorde det og alt gikk til helvete.  På dette tidspunktet betalte jeg 60% av felle utgifter. Han ble utført og betaling til felles utgifter ble mindre og mindre, det siste året har han betalt for tv/internet, strøm til bilen og 50% av bompenger ( 90% av tida er det han som bruker bilen) og ca 2000 for mat i måneden.  De siste månedene har jeg fått ham å betale 5000,- ekstra i måned. Blir sint og irritert hver gang når jeg prøver å finne ut hvor hans penger går. 

Anonymkode: dfb34...e56

Dette er så skremmende lesning, hjelp hva enkelte må finne seg i. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ingen MÅ finne seg i sånt som dette, det er bare å gå, eller de vil fortsette å la seg utnytte.

Anonymkode: 0dd03...1ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du legger frem et regnestykke med en sum og sier "hver måned PÅ DIN LØNNINGSDAG skal denne summen settes over på felles konto. 

Dersom du glemmer det en gang til, blir vår neste samtale rundt økonomi et meglingsmøte. Du har meldt deg ut, og jeg finner meg ikke i det. Hvis jeg skal stå økonomisk ansvarlig, får du jommen betale barnebidrag og ikke være en hemsko i hverdagen min. Hvem tror du jeg er? Mamma'n din??"

Mange lærer ikke før de får kniven på strupen og mange lærer dessverre ikke før de står der si for og må styre egen husholdning. 

Har en slik eks. Han har tatt kontakt for å be om unnskyldning da han ikke ante hva det gikk i og ikke var interessert i å finne det ut. Etter meg møtte han ei som var helt kaotisk. Etter at strømmen ble strengt og maten ødelagt, fant han ut at det var lurt å betale regninger. 😂

Anonymkode: 931e4...f25

👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har tatt opp ideen om felles brukskonto flere ganger, ene gangen sa han at han ikke ville ha det i banken min, da sa jeg at det trengte ikke å være banken min, hvilken som helst bank er fint, jeg er fleksibel, andre gangen sa han at det trengte ikke vi siden vi var så flink til å fordele alt likt uansett. Jeg tror at han oppriktig mener at vi fordeler all økonomi likt, jeg tjener litt mer enn han og da mener han at jeg skal bidra mer økonomisk også, det er jo greit nok, men ila siste året har det gått over fra mer til nesten alt.

Gidder ikke å mase lenger derfor betaler jeg bare alt selv men det har ødelagt relasjonen min til han fullstendig. 

Skal se om jeg får han til å bli med på felles konto en siste gang, eller så må han ut. Det er fryktelig kjipt å betale alt selv og sitte med nesten ingenting igjen. Jeg har ikke råd til å kjøp meg noe selv eller kjøpe noe til huset da alt går til regninger, mat og barn. 

Hvorfor er du frivillig så dum som gjør det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere gift har du innsynsrett i hans økonomi. Bare ta kontakt med skatteetaten, bank etc.

Anonymkode: 61e2f...429

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er faktisk mange dårlige forhold. Jeg tror det er flere dårlige forhold enn bra men jeg tror også at enkelte kvinner godtar mer og når vi håpløse går så blir noen sett ned på av samfunnet fordi skilsmisse er fortsatt tabu i noen miljøer. Men samlivsbrudd gjør deg sterkere fordi vi er ikke så godtroende lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vær så snill og forlat han ts!

gresset er virkelig grønnere på andre siden i denne situasjonen.

Anonymkode: 4b477...b52

Vet ikke jeg. Tydelig vis nummer to av samme type, så ser ut som om gresset var like brunt på begge sider av gjerdet for ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ut fra det man leser her inne er det ganske vanlig. Og jeg tror det er like mange damer som er like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Vet ikke jeg. Tydelig vis nummer to av samme type, så ser ut som om gresset var like brunt på begge sider av gjerdet for ts.

Kanskje gresset i singel verden er grønt for ts?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...