Gå til innhold

Mannen har fraskrevet seg all økonomisk ansvar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har dere pratet om at han kanskje kjøper seg inn? Har han noen gang eid bolig? 

Anonymkode: 3bc0f...894

Nei, og det vil jeg helst unngå, har mistet bolig en gang før pga en uansvarlig kjæreste og vil helst unngå det igjen.

Anonymkode: 3f441...825

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (8 minutter siden):

Ring svigers og si at du er bekymret han har økonomiske problemer og sett deg ned og la dramaet gå.

Han har veldig gamle foreldre så vet ikke om det er mye hjelp å få der, de har nok med sitt for å si det slik. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du sammen med en som helt klart gir seg en god faen i familien sin? 

Du må faktisk bare sette ned foten.

Anonymkode: 8ef9f...ca8

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Han kunne jo ikke være mer sjekket ut av denne familien om han så bodde i Kuala Lumpur! 

Anonymkode: 728ae...649

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Før regnskap en mnd. alt av felles utgifter føres inn i excel (bruk google docs feks). Det måtte vi gjøre her sist vi var uenig/usikre på om vi fordelte ting rettferdig. Få alt svart på hvitt en mnd eller to, og forklar han at du ikke har råd til å fortsette fø på han. 

Anonymkode: c61d5...10f

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke være vanskelig å vise han hvor lite han betaler. Lag en liste over siste måneders utgifter og spør hva han har betalt av det. 

Anonymkode: 6fc0e...c0e

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså. Her trengs det en skikkelig oppvask til. Uansett hvor forbanna han blir, så stå i det. Denne diskusjonen (krangelen) må dere ha, en gang for alle. Hvorfor lar du det bare skure og gå?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er han frisk? Om min mann hadde begynt sånn hadde jeg blitt alvorlig bekymret. Lurer også på om han egentlig vil avslutte forholdet men ikke tør/vil gjøre det selv, og oppfører seg så håpløst at du går fra han. 

Anonymkode: 13e67...9db

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oida... dere er gift og har barn sammen, men å la han kjøpe seg inn er uaktuelt. Her er det ikke liv laga. Dere bor jo på totalt forskjellige planeter hva gjelder realitetsorientering. 

Anonymkode: 88b0b...3d1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oida... dere er gift og har barn sammen, men å la han kjøpe seg inn er uaktuelt. Her er det ikke liv laga. Dere bor jo på totalt forskjellige planeter hva gjelder realitetsorientering. 

Anonymkode: 88b0b...3d1

Så hun skal la han kjøpe seg inn. Oppleve at han fortsatt ikke betaler sin del, og i tillegg risikere at namsmannen tar pant i hans halvdel. Smart du.... 

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du legger frem et regnestykke med en sum og sier "hver måned PÅ DIN LØNNINGSDAG skal denne summen settes over på felles konto. 

Dersom du glemmer det en gang til, blir vår neste samtale rundt økonomi et meglingsmøte. Du har meldt deg ut, og jeg finner meg ikke i det. Hvis jeg skal stå økonomisk ansvarlig, får du jommen betale barnebidrag og ikke være en hemsko i hverdagen min. Hvem tror du jeg er? Mamma'n din??"

Mange lærer ikke før de får kniven på strupen og mange lærer dessverre ikke før de står der si for og må styre egen husholdning. 

Har en slik eks. Han har tatt kontakt for å be om unnskyldning da han ikke ante hva det gikk i og ikke var interessert i å finne det ut. Etter meg møtte han ei som var helt kaotisk. Etter at strømmen ble strengt og maten ødelagt, fant han ut at det var lurt å betale regninger. 😂

Anonymkode: 931e4...f25

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han lar være å betale sin del av husleie, strømregninger ol. Har prøvd å minne han på det, men så "glemmer" han neste måned, samme gjelder for mathandel, kjøper sjeldent mat til middager, kun det han selv spiser/drikker, kjøper da mye godteri og junk i helgen. Har tatt det opp med han, men da blir han bare dritsur for at jeg i det hele tatt kan antyde noe så frekt at han ikke bidrar like mye økonomisk. Det virker som at det er umulig å nå fram til denne mannen og jeg kjenner virkelig ikke personen jeg giftet meg med (det har pågått siste 1,5 år) Vi har 2 barn i barnehagealder, her er det også jeg som står for regninger, sparing, innkjøp av klær ol ber jeg han om å betale en barnehageregning så gjør han det, men da kommer det gjerne en kommentar type 'er du blakk?' Jeg kjenner jeg blir så sur og vet ikke hvordan det kan endres. På slutten av måneden sier han ofte 'oi, nå er jeg nesten blakk' da tenker jeg hva faen er det du har brukt penger???? Er det virkelig mulig å ha så dårlig råd når man betaler så å si  INGENTING????

Er han på vei ut av forholdet og derfor holder på å spare seg opp til en god egenkapital? Jeg hadde spurt og deretter gitt han en frist på en mnd på å enten begynne å betale eller flytte ut.

Anonymkode: 0dd03...1ef

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett dere ned og lag et budsjett SAMMEN. Du skal ikke lage et for han. Han skal ikke lage et for seg selv. Dere skal lage ett, felles, sammen.

Felles regningskonto er bare en praktisk detalj. Det viktige her er den faktiske fordelingen av utgiftene.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han lar være å betale sin del av husleie, strømregninger ol. Har prøvd å minne han på det, men så "glemmer" han neste måned, samme gjelder for mathandel, kjøper sjeldent mat til middager, kun det han selv spiser/drikker, kjøper da mye godteri og junk i helgen. Har tatt det opp med han, men da blir han bare dritsur for at jeg i det hele tatt kan antyde noe så frekt at han ikke bidrar like mye økonomisk. Det virker som at det er umulig å nå fram til denne mannen og jeg kjenner virkelig ikke personen jeg giftet meg med (det har pågått siste 1,5 år) Vi har 2 barn i barnehagealder, her er det også jeg som står for regninger, sparing, innkjøp av klær ol ber jeg han om å betale en barnehageregning så gjør han det, men da kommer det gjerne en kommentar type 'er du blakk?' Jeg kjenner jeg blir så sur og vet ikke hvordan det kan endres. På slutten av måneden sier han ofte 'oi, nå er jeg nesten blakk' da tenker jeg hva faen er det du har brukt penger???? Er det virkelig mulig å ha så dårlig råd når man betaler så å si  INGENTING????

Dette er en farlig sirkel. Hvorfor fordi hvis han har ubetalte regninger og han får inkasso varsel så drar han deg også med i slukket. Hans dårlige økonomiske sans går også utover deg. Grøss 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

andre gangen sa han at det trengte ikke vi siden vi var så flink til å fordele alt likt uansett.

Dere burde se på økonomien sammen. Sett dere ned med hver deres kontoutskrift og marker hva som er fellesutgifter. Som ektefelle har du et visst krav på innsyn i hans økonomi, i alle fall innsyn i skattemeldingen hans for å se om han gjemmer unna penger.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regn ut og vis han hvor mye dere har i faste utgifter pluss mat pluss en sum til klær/bursdager whatever og krev at han betaler inn halve summen på regningskonto. 

Anonymkode: ccaf4...219

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du legger frem et regnestykke med en sum og sier "hver måned PÅ DIN LØNNINGSDAG skal denne summen settes over på felles konto. 

Dersom du glemmer det en gang til, blir vår neste samtale rundt økonomi et meglingsmøte. Du har meldt deg ut, og jeg finner meg ikke i det. Hvis jeg skal stå økonomisk ansvarlig, får du jommen betale barnebidrag og ikke være en hemsko i hverdagen min. Hvem tror du jeg er? Mamma'n din??"

Mange lærer ikke før de får kniven på strupen og mange lærer dessverre ikke før de står der si for og må styre egen husholdning. 

Har en slik eks. Han har tatt kontakt for å be om unnskyldning da han ikke ante hva det gikk i og ikke var interessert i å finne det ut. Etter meg møtte han ei som var helt kaotisk. Etter at strømmen ble strengt og maten ødelagt, fant han ut at det var lurt å betale regninger. 😂

Dette (eller ihvertfall noe tilsvarende)

Han oppfører seg som en 15-åring som akkurat har begynt å tjene egne penger, ikke en familiefar med to barn. 

Anonymkode: 06b51...7ac

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt sinnsykt idiotisk fra din side å få barn uten å ha felles konto hvor alle regninger trekkes fra med automatisk likt innskudd fra begge. Sitter dere virkelig og betaler regninger manuelt?? Og så betaler han ingenting? Det går jo faktisk ikke an å finne seg i. Her må du til med hardere krutt. Ut med kontoutskrifter og reis til en rådgiver av noe slag sammen. Dette kan du ikke finne deg i!!

Anonymkode: c4cea...570

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Sett dere ned og lag et budsjett SAMMEN. Du skal ikke lage et for han. Han skal ikke lage et for seg selv. Dere skal lage ett, felles, sammen.

Felles regningskonto er bare en praktisk detalj. Det viktige her er den faktiske fordelingen av utgiftene.

Da må han jo være villig til å snakke om det, noe han ikke er..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Pælm han ut. Så ordner di time i konfliktrådet. Hvis han ikke møter der, tar du saken til forliksrådet hvor du krever halvparten av felles utgifter det siste året. 

Siden han ikke kommer til å betale da heller, får du namsmannen til å kreve det inn. 

Holder på med dette selv nå. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...