Gå til innhold

Stengte T-baner i Oslo, så vanskelig med barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir 778 når man kjøper i appen hvert fall, noe rabattgreier kan det se ut som. Kjøpte månedskort for et par dager siden.

Jeg skjønner at situasjonen er veldig kjedelig ts og at du blir frustrert, men slikt vedlikehold er nødvendig og det er nok rett og slett begrenset hvilken kapasitet de har til å sette inn alternativer. Derfor prøver de å legge mesteparten av slikt arbeid til sommeren når det generelt er mindre reisende. 

Anonymkode: bb47e...2ed

Takk for tips, prøver i appen:)

Anonymkode: 74677...372

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan får man månedskort for 778?

På ruter.no står det at det koster 985 kroner for en 30 dagers biletter.

Kjøper man årskort koster det 820 pr måned, men bruker gjerne ikke månedskortet i ferier så prisen blir allikevel nærmere 985. 

Oslo sone 1 er 778, det du nevner er vel en sone forbi Oslo til 985. De sier en sone I prisforklaring på ruter men de mener gammel sone 2 ie forbi Fornebu  i mitt tilfelle så kun Oslo holder for meg

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (43 minutter siden):

Oslo sone 1 er 778, det du nevner er vel en sone forbi Oslo til 985. De sier en sone I prisforklaring på ruter men de mener gammel sone 2 ie forbi Fornebu  i mitt tilfelle så kun Oslo holder for meg

Jeg klarer ikke se at det er det som står her:

Screenshot_20250602_094407_SamsungInternet.thumb.jpg.9a8f66b5782f3fff16d09680411c2393.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært inne i appen nå og ser atdeterrimeligere priser der enn det som står på Ruter sin nettside. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Screenshot_20250602_094407_SamsungInternet.thumb.jpg.9a8f66b5782f3fff16d09680411c2393.jpg

Dette er ikke "Sone1" = Oslo, men "1 sone" = 1 sone i Akershus

Anonymkode: c4be0...9be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her er riktig pris for Oslo: 

image.thumb.png.9741989410625e5c0728df49a3bd437b.png

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er berørt. Skal fra jobb på vestsiden ved linje 2 av Oslo til en annen jobb på østkanten på linje 5 (jobber to jobber) med kort tid imellom jobbene. 

Anonymkode: 5b096...ae0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 10.08):

Hei, jeg er gravid og har et barn på 3 år fra før, vivhar barnehage i annen bydel, altså et sted mellom hjemmet og jobb.

Og nå som det utføres oppgraderinger på Majorstuen stasjon og flere baner er stengt, medfører det en rekke bytter med både t-bane og buss til både barnehagen og jobben.

Dette er veldig belastende for meg som gravif med plager og i tillegg skal ha med lite barn kl. 7 om morgenen. 

Er det flere som er berørt av dette?

Synes også det er merkelig at man betaler fullpris for biletter, altså nesten 1000 kr pr måned for dette styret.

Det varer fra mars 2025- midten av november 2025, og jeg er rimelig utslitt. 

Jeg kommer til å skrive dette på kontoen «jeg er gravid og sliten». De fleste er berørt av dette, og vi må bare leve med det for oppgradering må skje :) 

Anonymkode: 60aef...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tok meg 30 sek å finne på ruter sine sider. 

IMG_7019.png

Anonymkode: 60aef...2fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her er riktig pris for Oslo: 

image.thumb.png.9741989410625e5c0728df49a3bd437b.png

Takk for oppklaringen!😊

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke transportkostnaden var noe særlig å klage på, men det hørtes forferdelig slitsomt ut pga det så tungvint i hverdagen, spesielt som gravid. 

Anonymkode: 0254a...173

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan får man månedskort for 778?

På ruter.no står det at det koster 985 kroner for en 30 dagers biletter.

Kjøper man årskort koster det 820 pr måned, men bruker gjerne ikke månedskortet i ferier så prisen blir allikevel nærmere 985. 

Det virker ikke som om du har kjøpt billett i Oslo før? 
For din del håper jeg ikke du har hatt billett for 1 sone (Akershus) og brukt denne i Sone 1 (Oslo) frem til nå. For da har du reist uten gyldig billett. 

På den annen side er jeg ganske sikker på at du må velge HVILKEN sone 1-sones billetten din skal gjelde for, så da skal man ha tenkt over det før man velger en og betaler. 

Men, ja, det er et utfordrende år å reise kollektivt for alle som bor/reiser mellom Majorstuen og Borgen. T-banen tar enormt mange mennesker, og det er tilnærmet umulig å få erstattet den med buss på en effektiv måte. 
Men sånn blir det når det skal kobles inn ny bane fra Fornebu, bygges om stasjon og byttes signalanlegg. Det blir en ganske lang og slitsom stengeperiode, men så blir det ikke behov for store stengninger på denne strekningen en stund. 

Og det legges i størst mulig grad til en periode med færre reisende i rushtiden. (Sommeren) Og jeg mener å ha hørt at i perioden det er stengt mellom Majorstua og Jernbanetorget, så økes antall trikker som kjøres på linjen, fordi trikk faktisk har bedre kapasitet enn buss, og mange busser inn i sentrum ville skapt ekstra mye hindringer både for andre busser og for trikken. 

Dette er slik det er ved større vedlikehold. 
Det er ikke første gang en T-bane linje stenges gjennom sommeren og erstattes med buss. Det er jo ikke lenge siden linje 3 var helstengt i Øst. Og heller ikke så lenge siden linje 4 var stengt fra Ryen og ut. 
Og, ja, de bussene er fulle i rushen. Og varme, og svette, og har sjelden plass til en barnevogn. 

Min anbefaling er å finne deg alternative løsninger. Kan du leie en sykkel med barnesete? Eller en lastesykkel?  Så kan du sykle til barnehagen med barnet, og ta kollektivt derfra til jobb. (Evt. sykle helt til jobb.) 
Kan dere reise uten vogn? 

Ferie? Hjemmekontor? (Reise etter Rush?) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker ikke som om du har kjøpt billett i Oslo før? 
For din del håper jeg ikke du har hatt billett for 1 sone (Akershus) og brukt denne i Sone 1 (Oslo) frem til nå. For da har du reist uten gyldig billett. 

På den annen side er jeg ganske sikker på at du må velge HVILKEN sone 1-sones billetten din skal gjelde for, så da skal man ha tenkt over det før man velger en og betaler. 

Men, ja, det er et utfordrende år å reise kollektivt for alle som bor/reiser mellom Majorstuen og Borgen. T-banen tar enormt mange mennesker, og det er tilnærmet umulig å få erstattet den med buss på en effektiv måte. 
Men sånn blir det når det skal kobles inn ny bane fra Fornebu, bygges om stasjon og byttes signalanlegg. Det blir en ganske lang og slitsom stengeperiode, men så blir det ikke behov for store stengninger på denne strekningen en stund. 

Og det legges i størst mulig grad til en periode med færre reisende i rushtiden. (Sommeren) Og jeg mener å ha hørt at i perioden det er stengt mellom Majorstua og Jernbanetorget, så økes antall trikker som kjøres på linjen, fordi trikk faktisk har bedre kapasitet enn buss, og mange busser inn i sentrum ville skapt ekstra mye hindringer både for andre busser og for trikken. 

Dette er slik det er ved større vedlikehold. 
Det er ikke første gang en T-bane linje stenges gjennom sommeren og erstattes med buss. Det er jo ikke lenge siden linje 3 var helstengt i Øst. Og heller ikke så lenge siden linje 4 var stengt fra Ryen og ut. 
Og, ja, de bussene er fulle i rushen. Og varme, og svette, og har sjelden plass til en barnevogn. 

Min anbefaling er å finne deg alternative løsninger. Kan du leie en sykkel med barnesete? Eller en lastesykkel?  Så kan du sykle til barnehagen med barnet, og ta kollektivt derfra til jobb. (Evt. sykle helt til jobb.) 
Kan dere reise uten vogn? 

Ferie? Hjemmekontor? (Reise etter Rush?) 

Jeg har hatt årskort og kjøpt det på Narvesen, har vært i kontroll flere ganger og fått bilettene godkjent, så regner med jeg har hatt riktig biletter.

Å sykle blir alt for langt. Og buss for bane gjelder ikke bare om sommeren har er vi berørt fra mars til november.

Men bekkenet mitt tålte ikke dette, så jeg er 100% sykemeldt nå. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har vært inne i appen nå og ser atdeterrimeligere priser der enn det som står på Ruter sin nettside. 

De har forandret navn på soner, jeg måtte sjekke ordentlig da det som før var sone 1 er nå Oslo sone. 

Ikke helt heldig med den er for Ruter, tenk på folk som nå kjøper sone 1 pga feil

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (På 26.5.2025 den 10.15):

Det er jeveli slitsomt når t-bane oppgraderer, når bane 2 østover var nede 4 måneder

T-banen fra Kolsås til Majorstuen hadde buss for bane i noe sånt som 7 år. Bussen stod i køen med alle bilene, så i mandagsrushet kunne det ta over to timer på en strekning som tok 25 min med banen. Det var slitsomt. 

Anonymkode: 5a1c7...fab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

T-banen fra Kolsås til Majorstuen hadde buss for bane i noe sånt som 7 år. Bussen stod i køen med alle bilene, så i mandagsrushet kunne det ta over to timer på en strekning som tok 25 min med banen. Det var slitsomt. 

Dette var fordi politikerne ikke evnet å ta ansvar i de 2 kommunene linjen gikk gjennom.

Helt unødvendig lang stenging strekkningen mot Kolsås. Ikke sammenlignbart med dagens situasjon hvor det er aktiv oppgradering og utbygging under hele stengeperioden.

Anonymkode: df8e9...f7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og Holmenkollbanen var stengt i 1,5 år for femten år siden.

Så stengning i noen få måneder er til å leve med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke noe problem.... Bare bruk bil som vi gjør på utsiden av byen?? 

Anonymkode: 71a56...4ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo ikke noe problem.... Bare bruk bil som vi gjør på utsiden av byen?? 

Anonymkode: 71a56...4ef

Ja for alle har bil og alle har lappen🙄

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...