Tjorven Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 Vi er så heldige at vi skal overta en katt fra Dyrebeskyttelsen, en kattunge på 4 mnd. Hva slags utstyr bør/må vi skaffe oss? Vil jo gjerne ha alt på stell når han kommer om noen uker. Vi har allerede: -reisebur -kattedo -leker -kattegodteri (viktige saker ) -halsbånd -Spade til kattesanden Men hva mer bør vi skaffe oss? Selvagt må vi ha matskåler. Bør en kattunge på 4 mnd få egen kattungemat? Kan den spise annet enn tørrfor? Vi bør vel også skaffe oss et klatrestativ eller liknende? Vil gjerne ha alle tips jeg kan få!
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #2 Skrevet 16. mars 2006 Du har jo mye utstyr allerede. Ett klorestativ er lurt og kanskje en børste til å stelle pelsen med. Jo tidliger du venner katten til å bli børsta jo bedre. Når det gjelder fôr så burde du gi den tørrfôr for kattunger.
Tjorven Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2006 Klorestativ har vi også planer om å kjøpe, muligens med en liten kasse som den kan gjemme seg i om vi blir litt skumle. Børste kan kanskje også være lurt, selvom den er korthåret. Tar gjerne i mot flere tips!
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #4 Skrevet 16. mars 2006 Skikkelig klumpesand til kattedoen, det vil spare deg mye arbeid og være nesten luktfri. Matskåler, helst ikke plast siden den lett får riper og danner grobunn for bakterier. Zoolac, et mage- og tarmregulerende middel som er utrolig kjekt å ha i huset om katten får dårlig mage e.l.! Halsbånd er jeg derimot litt mer usikker på om du bør bruke. De medfører alltid en fare for at katten setter seg fast, de faller gjerne av etc. Da er det bedre å merke med tatovering i øret.
Tjorven Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2006 Halsbånd er jeg derimot litt mer usikker på om du bør bruke. De medfører alltid en fare for at katten setter seg fast, de faller gjerne av etc. Da er det bedre å merke med tatovering i øret. ← Halsbåndet er kattesikkert, og låsen løser seg ut om katten skulle sette seg fast, så det tror jeg skal gå bra. Det er iallfall spesieldesignet for aktive katter og jeg har lest at disse anbefales. Takk for andre tips, tar til eg alt. Dette er kjekt!
Abr@xas Skrevet 16. mars 2006 #6 Skrevet 16. mars 2006 Vær klar over at mange av disse cat-safe halsbåndene sitter så løst i denne låsen at katten får den av selv. Vanlig halsbånd fungerer ofte bedre, og det er sjelden stor fare for at pus setter seg fast. De skal jo ikke henge og slenge rundt halsen, men sitte skikkelig. Slik får du også gitt et signal om at denne katten har en eier. Ellers vil jeg anbefale mikrochip. Et klorestativ/klorebrett er lurt å anskaffe seg for å skåne møbler og annet inventar. Kloklipper kan også være greit å ha, selv om man skal være forsiktig med å klippe klørne på utekatter. En 4 mnd gammel kattunge bør få kattematfòr ja, tørrfòr, og det beste er om du kjøper dette fra dyrebutikk eller dyrlege for å få riktige næringsstoffer. Du kan gi pusen litt våtfòr innimellom, men dette er ikke nødvendig. Noen gir dette som en form for kos. Jeg anbefaler også klumpesand fremfor sand man får kjøpt i dagligvarebutikker. Det er mye lettere å bare fjerne klumpene. Når det gjelder do, vil jeg anbefale do med tak. Det kan spare deg for endel sand overalt, da mange katter elsker å grave med høy beinføring. Men, vær obs på at mange katter nekter å gå på en slik do før du fjerner døra. Mange syns den er skummel.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #7 Skrevet 16. mars 2006 Ellers vil jeg anbefale mikrochip. ← Jeg vet Dyrebeskyttelsen her i Oslo bruker øretatovering framfor chip, siden den er synlig. Du skal jo kastrere katten om en 2 måneders tid, og da er det vanlig å tatovere øret samtidig. Hvis du velger chip vil jeg anbefale deg å få veterinær til å tatovere en M el når katten er i narkose, sp vanlige folk ser den er merket. Det er veldig lurt med chip, men det er desverre veldig få som tenker på å ta med en katt de finner ute med til veterinær for å sjekke etter chip. Når det gjelder for, så hør med Dyrebeskyttelsen hvilket for katten er vant med fra før. Den får kattungemat der den er allerede, så det kan være greit at dere kjøper samme merket så kattungen slipper forskiftet. Ellers vil dyrebeskyttelsen gi deg alt annet av informasjon. Husk at katten må holdes inne til den er kastrert. Lykke til med pus
Abr@xas Skrevet 17. mars 2006 #8 Skrevet 17. mars 2006 (endret) Det er delte meninger om chip og tatovering. Noen dyrleger anbefaler det ene mens andre foretrekker det andre. Ang. tatovering, mente min dyrlege at dette er smertefullt for katten, og tallene har det med å flyte ut eller blekne med tiden, og da er man like langt, om man mangler et tall. Skulle katten bli påkjørt og få revet av et øre helt eller delvis, hjelper det ikke med tatovering. Også i forbindelse med mye blodsøl ved ulykke. På utstillingskatter kan man vel heller ikke tatovere (tror jeg). Velger man chip sitter denne i nakken, og er på størrelse med et riskorn. Det stemmer at en del ikke tenker over eller vet hva chip er, derfor er det greit å kjøpe en brikke til å feste i halsbåndet hvor det står at katten er chippet. Dette kan du jo snakke med dyrlegen din om, og høre hva h*n mener om saken Endret 17. mars 2006 av Abr@xas
Tjorven Skrevet 17. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 17. mars 2006 Har ikke helt bestemt oss om vi skal øremerke eller chippe, men vi får se. Det er litt tid igjen til det så. Men et annet spørsmål. Bør en katt ha klatrestativ inne, eller er ikke det så viktig når han har et helt hus å boltre seg på?
Abr@xas Skrevet 17. mars 2006 #10 Skrevet 17. mars 2006 (endret) Et klorestativ eller brett er alltid lurt å ha, katten kan ha klorebehov også innendørs, og slik kan du også skåne møblene dine for å bli oppklort.. Klatrestativ.....Strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe inn noe stort, dyrt og fancy om katten din er mye utendørs. Endret 17. mars 2006 av Abr@xas
lillesky Skrevet 17. mars 2006 #11 Skrevet 17. mars 2006 Ja, klorestativ bør du absolutt ha! Vi har et slikt brett som vi har montert på veggen. Ang. chip, så tror jeg nok det er noe veterinæren/Falck/Politiet sjekker med en gang de får inn en katt. Ellers så kan det være greit å ha en bok om katter. Plantasjen har forresten fine (og billige) kattedoer og senger. Doen koster 129,- og det må være noe av det billigste av doer? Er sånn med tak og (avtagbar) dør.
Tjorven Skrevet 17. mars 2006 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2006 Vi har handlet både reisebur og so på Plantasjen, og kattebok har vi skaffet oss. Doen kjøpte vi uten tak, men jeg begynner jo å skjønne at vi kanskje bør ha sånn med tak. Men jeg tror vi kanskje får gå over til det etterhvert når han er litt tryggere på situasjonen. Han er ikke vant til do med tak der han kommer fra. Klorebrett skal vi uansett ha. Har fått tips om at Felleskjøpet har billige stativ til katter, så da tar vi en titt der.
jordbær Skrevet 17. mars 2006 #13 Skrevet 17. mars 2006 Anbefaler et klatrestativ.Det er det vi har mest bruk for av ting til dyret. Elsker å klatre på det, ja! Klatrestativet har "innebygd" klorestativ, slik at man slipper å tenke på dette. Ellers trenger ikke pus så mye. Aluminiumsfolie og pistasjnøtteskall er kulere å leke med enn noen typer katteleker Og kyllingbiter er mer populært enn hvilken som helst kattegodt! Vil tipse om www.olivers.no , som har fin pusemat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå