Kapt.Chat Skrevet 18. juni #101 Skrevet 18. juni Majer skrev (4 timer siden): Altså- dersom man vil at folk skal ha mer penger de kan investere i nærmiljøet osv. er det jo mye bedre å redusere inntektsskatten først. Det at flest mulig får skattelette vil være langt mer konkurransefremmende enn at de med store formuer får det. Men det må gjøres på en fornuftig måte. Skattelette på noen tusenlapper spises bare opp i at boliger blir dyrere Men det er vel akkurat det jeg sier: "Når folk får mer penger som følge av økt skattelette, blir ofte disse pengene brukt i nærmiljøet, som fremmer vekst i det lokale næringsliv som også gir økt skatteinngang." Men når det gjelder formueskatten så må også den innrettes på en annen måte enn i dag.
tvertimot Skrevet 18. juni #102 Skrevet 18. juni Egenskap skrev (På 26.5.2025 den 8.45): Jeg anser Fremskrittspartiet som stor favoritt til å vinne valget. Fra Frp får du ikke valgflesk, falske løfter, men ett nytt Norge med ny retning. Lavere skatter, fjerne formueskatten... Det er nå vi får se hvem som bor i befolkningen. Med slike løfter FrP gir så kan jeg ikke annet enn å tro Frp får 50% av stemmene. At FRP skal få 50% av stemmene er fullstendig urealistisk, så dum er ikke nordmenn at det skjer. Men klart, man har sett i mange land at det er mange som er dumme nok til at de stemmer mot sine egeninteresser, at mange således vil skyte seg selv i foten (hvor dumt det nå enn er), det vil skje og slike dumrianer er kjernevelgerne til FRP (mange av dem tar ikke egen livssituasjon og hvem de er i betraktningen). 4
PrivatiserAlt Skrevet 18. juni #103 Skrevet 18. juni PeeWee skrev (På 17.6.2025 den 15.06): Allikevel er det de mest sosialdemokratiske landene som har minst forskjeller mellom fattige og rik, mens i mer høyreorienterte land som USA og Singapore er forskjellene atronomiske. Det du ønsker det er jo nettopp den politikken som gjør forskjellene mellom fattig og rik større? Jeg håper vi ikke må bo som i Norilsk skapt av byråkratisk enevelde for å snu utviklingen mot en dystopisk stat styrt av Jeff Bezos eller Elon.
Majer Skrevet fredag kl 15:18 #104 Skrevet fredag kl 15:18 (endret) Synes også noe må gjøres med frp din retorikk. Vi ser det samme som i Russland, Polen og USA, men i mindre skala. Jo mer drøy retorikken blir jo flere av deres velgere begår drøye handlinger. Mann ble slått i barnehagen da han konfronterte en som stjal et regnbueflagg osv. Hatkriminaliteten øker. Dette svekker demokratiet. Venstresiden har tatt avstand fra Sovjet og Kina. Nå må Frp på banen Endret fredag kl 15:18 av Majer 1
newman01 Skrevet fredag kl 17:15 #105 Skrevet fredag kl 17:15 Majer skrev (1 time siden): Synes også noe må gjøres med frp din retorikk. Vi ser det samme som i Russland, Polen og USA, men i mindre skala. Jo mer drøy retorikken blir jo flere av deres velgere begår drøye handlinger. Mann ble slått i barnehagen da han konfronterte en som stjal et regnbueflagg osv. Hatkriminaliteten øker. Dette svekker demokratiet. Venstresiden har tatt avstand fra Sovjet og Kina. Nå må Frp på banen Sovjet? Det er vel noe som gikk under på 90-tallet. De fleste har omtalt området som Russland siden. Med forbehold om at jeg ikke har lest noen tidligere poster, og ikke aner hvorfor venstresiden har tatt avstand fra Sovjet. Det er vel ingen som har omtalt Sovjet i positiv retning noensinne 1
Kapt.Chat Skrevet lørdag kl 22:47 #106 Skrevet lørdag kl 22:47 tvertimot skrev (På 18.6.2025 den 10.51): At FRP skal få 50% av stemmene er fullstendig urealistisk, så dum er ikke nordmenn at det skjer. Men klart, man har sett i mange land at det er mange som er dumme nok til at de stemmer mot sine egeninteresser, at mange således vil skyte seg selv i foten (hvor dumt det nå enn er), det vil skje og slike dumrianer er kjernevelgerne til FRP (mange av dem tar ikke egen livssituasjon og hvem de er i betraktningen). Skal være enig med deg i at det er helt urealistisk at FRP får 50% av stemmene ved neste stortingsvalg. Men der slutter enigheten, og påstå at 25% av velgermassen er dumme, tror jeg er feil konklusjon. Videre prøver du å indikere at velgerne ikke vet sitt eget beste, og at det er de som blir dårligere stilt under FRP som stemmer på partiet. Jeg vil heller snu på det og si at disse velgerne som du sier får dårligere vilkår under FRP, kanskje er litt fremsynte. De innser kanskje at staten må stramme inn på utgiftssiden og legge litt mer til rette for næringslivet for at vi skal ha et bærekraftig samfunn i fremtiden. Kanskje de har fått med seg at Norge har den laveste veksten av alle OECD land. Skal de få trygden sin i fremtiden, så må Norge tjene penger, så kanskje dumriane av noen kjernevelgere er smartere enn du tror. "OECD spår at Norge vil ha den laveste veksten blant OECD-landene i 2025, med en forventet vekst på 1,7 prosent. Dette er lavere enn gjennomsnittet for OECD-landene, som er på 4,7 prosent. OECD forventer at veksten i Norge vil ta seg litt opp i 2026, til 1,9 prosent, men fortsatt være lav sammenlignet med andre nordiske naboer. " "OECD anbefaler at Norge stimulerer privat investering og styrker virkemidler for innovasjon for å bedre den økonomiske veksten. De peker på hull i investeringsklimaet og skatteendringer som svekker insentivene for gründere som strukturelle utfordringer for Norge. " Jeg tror det kan være i egeninteresse til mange at Norge kommer på riktig spor igjen, at vi satser på et sunt næringsliv hvor arbeidspalssene skapes i privat sektor og ikke kun i offentlig sektor. Det er venstresiden som er flinkest til å jage velgere til FRP, dette gjør de med en hodeløs politikk som fører landet i en stadig brattere nedoverbakke. Offentlige utgifter øker, og medisinen på det er høyere skatt og avgifter for å få budsjettet til å gå opp. Og nå som Høyre er blitt et AP light, og er snart like håpløse som AP, så er det kun FRP som står igjen som alternativ for de som vil ha en reell kursforandring. 1
PeeWee Skrevet søndag kl 05:50 #107 Skrevet søndag kl 05:50 Kapt.Chat skrev (7 timer siden): Men der slutter enigheten, og påstå at 25% av velgermassen er dumme, tror jeg er feil konklusjon. Jeg vil heller si at et anslag på 25 prosent er for lite. Det er nok langt flere dumme velgere enn bare 25%. Kapt.Chat skrev (7 timer siden): Jeg vil heller snu på det og si at disse velgerne som du sier får dårligere vilkår under FRP, kanskje er litt fremsynte. Jeg vil heller si de er "husniggere". De ønsker å ofre seg selv til fordel for de ressurssterke kan man få inntrykk av noen ganger. Dette gjelder ikke bare Norge. Også i USA er det stadig flere og flere arbeiderklasseidioter som stemmer på Republikanerne.
Skyblue7 Skrevet søndag kl 06:02 #108 Skrevet søndag kl 06:02 Frp er der siste partiet jeg ønsker skal komme til makten i Norge, det finnes sikkert greie folk i det partiet også.. men… se på hvilket som helst innlegg på VG og Dagbladet… enhver hyllest til «Geniet Trump», den heltmodige «forsvarskrigen» til Israel og alt hat mot pride og mangfold føres i pennen av «Stem Frp» og kommunestyremedlemmer i Agder Frp… Utrolig mye rasisme og hat i det partiet og deres støttespillere, dessverre. 3
Egenskap Skrevet søndag kl 17:07 Forfatter #109 Skrevet søndag kl 17:07 Det er viktig at Frp, holder på prioritet kortene, og ikke akselerer langt ut i viddene, for det ser jeg på en del reklamer, og de har ikke folk nok til å takle det. Det er viktig med tydelig politisk budskap, men ikke skli spagaten for da mister folk interessen.
tvertimot Skrevet mandag kl 20:21 #110 Skrevet mandag kl 20:21 PeeWee skrev (På 22.6.2025 den 7.50): Jeg vil heller si at et anslag på 25 prosent er for lite. Det er nok langt flere dumme velgere enn bare 25%. Jeg vil heller si de er "husniggere". De ønsker å ofre seg selv til fordel for de ressurssterke kan man få inntrykk av noen ganger. Dette gjelder ikke bare Norge. Også i USA er det stadig flere og flere arbeiderklasseidioter som stemmer på Republikanerne. Tror som deg at mer enn 25% av velgerne, de stemmer feil sett i lys av deres egen situasjon og med det egeninteressene de har. - Tror trygdede og arbeidsledige er overrepresentert hva gjelder å lese tanketomme blekker som Se&Hør m.fl., mange av disse dyrker sine idoler de ser opp til, og kan lettere enn andre styres mot å stemme slik eliten ønsker. At de bokstavlig talt da skyter seg selv i foten er åpenbart, man har sett det i USA hvor kjernevelgerne til Trump i stor grad er de som er lavest i samfunnet (og så har de stemt frem en politikk som gagner eliten mest, ikke dem selv). Samme toskeskapen ser man her, mer enn en gang har jeg møtt arbeidsledige og trygdede som røyker rullings, som tror at innvandrere er årsaken til at de har havnet utenfor (de ser ikke at det er dem selv som er største hinder for at de skal være i arbeidslivet). Få er mer FRP-entusiaster, enda FRP fører en politikk som åpenbart ikke er i deres interesse, og det er jo ikke slik at med mindre innvandring så forbedres deres livssituasjon seg (snarere tvert imot dersom FRP skal sitte i regjering). Så ja, er mange tosker der ute og paradoksalt nok er FRP's kjernevelgere Se&Hør-lesere heller enn lesere av Aftenposten.
Kapt.Chat Skrevet mandag kl 21:02 #111 Skrevet mandag kl 21:02 tvertimot skrev (15 minutter siden): Tror som deg at mer enn 25% av velgerne, de stemmer feil sett i lys av deres egen situasjon og med det egeninteressene de har. - Tror trygdede og arbeidsledige er overrepresentert hva gjelder å lese tanketomme blekker som Se&Hør m.fl., mange av disse dyrker sine idoler de ser opp til, og kan lettere enn andre styres mot å stemme slik eliten ønsker. At de bokstavlig talt da skyter seg selv i foten er åpenbart, man har sett det i USA hvor kjernevelgerne til Trump i stor grad er de som er lavest i samfunnet (og så har de stemt frem en politikk som gagner eliten mest, ikke dem selv). Samme toskeskapen ser man her, mer enn en gang har jeg møtt arbeidsledige og trygdede som røyker rullings, som tror at innvandrere er årsaken til at de har havnet utenfor (de ser ikke at det er dem selv som er største hinder for at de skal være i arbeidslivet). Få er mer FRP-entusiaster, enda FRP fører en politikk som åpenbart ikke er i deres interesse, og det er jo ikke slik at med mindre innvandring så forbedres deres livssituasjon seg (snarere tvert imot dersom FRP skal sitte i regjering). Så ja, er mange tosker der ute og paradoksalt nok er FRP's kjernevelgere Se&Hør-lesere heller enn lesere av Aftenposten. Svaret ditt forutsetter at alle bare stemmer etter hva som gagner dem selv i øyeblikket, og ikke har noen tanker over hva som er best for landet. Du fastlår at de er dumme og ikke stemmer hva som er best for akkurat dem, men kan det tenkes at noen tenker så langt at visst systemet de lever av skal være bærekraftig, så må det en innstramming til. Så kanskje de ikke er så dum som du vil ha det til. Kan det tenkes at han som sitter forkrøplet uten å være i stand til å jobbe, synes at det er urettferdig at en ungdom som aldri har vært i arbeidslivet skal få mer utbetalt i stønad enn ham selv, som har slitt seg ut i arbeidslivet. Han er kanskje lenket til gåstolen og ser på naboen som jobber i hagen og får til det meste bortsett fra å jobbe. To hus bortenfor der igjen sitter det en gruppe mannfolk og tygger khat, som også mottar mer enn han. Så din logikk er at alle de som er nevnt ovenfor burde stemt SV eller Rødt, siden det gavner best alle som ikke tilfører samfunnet verdier i form av skatt, arbeid eller annet. Altså partiet for de som vil nyte og ikke yte. FRP er ikke et parti som ønsker store forandringer i sosiale ordninger, men er for en bedre kontroll, og for at man skal betale en liten egenandel gjennom karensdager. Altså det skal koste litt og ta seg enda en egenmelding. 2
PeeWee Skrevet tirsdag kl 07:27 #112 Skrevet tirsdag kl 07:27 Kapt.Chat skrev (10 timer siden): Du fastlår at de er dumme og ikke stemmer hva som er best for akkurat dem, men kan det tenkes at noen tenker så langt at visst systemet de lever av skal være bærekraftig, så må det en innstramming til. Så kanskje de ikke er så dum som du vil ha det til. Ja, man ser jo dette i USA hvor flere innvandrere får sjokk når man plutselig kaster ut de innvandrerne som de kjenner eller endog dem selv. De er jo snille og oppfører seg... Hadde nok vært det samme med trygd også. Det er ikke DE det er noe galt i, det er de andre på trygd som snylter så det blir mindre på det fortjendne mindretall. Kapt.Chat skrev (10 timer siden): . Han er kanskje lenket til gåstolen og ser på naboen som jobber i hagen og får til det meste bortsett fra å jobbe. To hus bortenfor der igjen sitter det en gruppe mannfolk og tygger khat, som også mottar mer enn han. Hvis du mener at det å jobbe litt i hagen gjør deg arbeidsføre, så er du virkelig en idiot. Det er typisk slikt som idioter hevder. Det å ha en fulltidsjobb er faktisk mer krevende enn å jobbe litt i hagen...
Kapt.Chat Skrevet tirsdag kl 14:21 #113 Skrevet tirsdag kl 14:21 PeeWee skrev (6 timer siden): Ja, man ser jo dette i USA hvor flere innvandrere får sjokk når man plutselig kaster ut de innvandrerne som de kjenner eller endog dem selv. De er jo snille og oppfører seg... Hadde nok vært det samme med trygd også. Det er ikke DE det er noe galt i, det er de andre på trygd som snylter så det blir mindre på det fortjendne mindretall. Hvis du mener at det å jobbe litt i hagen gjør deg arbeidsføre, så er du virkelig en idiot. Det er typisk slikt som idioter hevder. Det å ha en fulltidsjobb er faktisk mer krevende enn å jobbe litt i hagen... Og kalle meningsmotstandere for idioter er lavmål, og fortjener vanligvis ikke svar. Men du kan kanskje analysere det du selv skriver, i første omgang så innrømmer du glatt at der er folk som utnytter systemet i USA, altså ulovlige invandrere som går på bekostning av andre innvandrere. Og du mener det samme gjelder for trygd. Men når jeg bruker en metafor om folk som jobber i hagen og får til det meste bortsett fra å jobbe, så er jeg idiot når jeg insinuerer at det finnes noen i Norge som også snylter på systemet. Her tolker du "får til det meste" som å jobbe litt i hagen. Men det og få til det meste, er et mye videre begrep, og kan omfatte tungt hagearbeid, snekring, oppussing, sport og trening, og mange andre aktiviteter som ofte kan være hardere enn arbeid. Og jeg sier på ingen måte at det å kunne uføre enkelte oppgaver er forenlig med å kunne gå i full jobb, men at det er mange som hadde kunne jobbet, det er det ikke tvil i. Og med verdens beste trygdesystem så er det viktig at det ikke blir utnyttet for at det også skal være bærekraftig i fremtiden. 1
PeeWee Skrevet tirsdag kl 15:26 #114 Skrevet tirsdag kl 15:26 Kapt.Chat skrev (1 time siden): i første omgang så innrømmer du glatt at der er folk som utnytter systemet i USA De ulovlige innvandrerne i USA får nok ikke mye offentlig støtte. De utfører jobber til lavere betalt enn hva man strengt tatt trenger for å leve der borte. Kapt.Chat skrev (1 time siden): Men når jeg bruker en metafor om folk som jobber i hagen og får til det meste bortsett fra å jobbe, så er jeg idiot når jeg insinuerer at det finnes noen i Norge som også snylter på systemet. Ja, du er idiot når du hevder det på det grunnlaget. Forøvrig er vel de jeg kjenner på trygd i den situasjonen de ikke har noen hage. Og hvis de har det så bor de så avsidens ingen kan se dem jobbe i hagen. Kapt.Chat skrev (1 time siden): Men det og få til det meste, er et mye videre begrep, og kan omfatte tungt hagearbeid, snekring, oppussing, sport og trening, og mange andre aktiviteter som ofte kan være hardere enn arbeid. Spørs hvor reelt det her da? Er vel ikke så mange som driver sport og trening som er uføre. Mange unge uføre er vel heller den typen som aldri diver med sport eller trening
Kapt.Chat Skrevet tirsdag kl 17:15 #115 Skrevet tirsdag kl 17:15 PeeWee skrev (1 time siden): De ulovlige innvandrerne i USA får nok ikke mye offentlig støtte. De utfører jobber til lavere betalt enn hva man strengt tatt trenger for å leve der borte. Ja, du er idiot når du hevder det på det grunnlaget. Forøvrig er vel de jeg kjenner på trygd i den situasjonen de ikke har noen hage. Og hvis de har det så bor de så avsidens ingen kan se dem jobbe i hagen. Spørs hvor reelt det her da? Er vel ikke så mange som driver sport og trening som er uføre. Mange unge uføre er vel heller den typen som aldri diver med sport eller trening OK, da summerer jeg opp hva du sier, må nesten det for å få sammenhengen: Du sier først: det er de andre på trygd som snylter så det blir mindre på det fortjendne mindretall. (USA) Uføre kan ikke jobbe i hagen, for de har ikke hage, og hvis de har det, så bor de så avsides at ingen kan se dem. Uføre driver ikke med sport eller trening. Du baserer dine analyser på kun det du kan se fra ditt eget hus, eller de du kjenner. Og de som påstår noe annet er en idiot. Jo det er mange som driver med sport på høyt nivå selv om de har funksjonsnedsettelser, men mange av disse er i jobb i tillegg, selv om de sikkert kunne vært ufør med god grunn. Det er bare å se på våre paralympic deltagere. "Ja, det er mange paralympiske utøvere som jobber ved siden av idretten. Flere utøvere har deltids- eller fulltidsjobber i tillegg til treningen og konkurransene (hentet fra nettet)." Det jeg prøver og si er at det ofte sitter i hodet hva man klarer og få til og ikke. Med det så betyr det at flesteparten av de som er uføre er det med god grunn, og flesteparten av de som er sykemeldt er det med god grunn. Men så har du de som er i randsonen, som sikkert kunne utført et arbeid, men velger å ikke gjøre det av ulike årsaker. Og denne gruppen blir stadig yngre og større, så da må vi som samfunn motivere de som ligger i randsonen til å velge arbeid fremfor trygd.
PeeWee Skrevet tirsdag kl 19:03 #116 Skrevet tirsdag kl 19:03 Kapt.Chat skrev (1 time siden): Jo det er mange som driver med sport på høyt nivå selv om de har funksjonsnedsettelser, men mange av disse er i jobb i tillegg, selv om de sikkert kunne vært ufør med god grunn. Det er bare å se på våre paralympic deltagere. Dette blir jo bare tull egentlig. Når man driver med toppidrett er man da ikke ufør. Poenget er at man kan jobbe med noe annet hvor de fysiske begrensningene ikke er en hindring. Dette er folk som enten kan jobbe med hodet eller har gode sosiale evner. De som har samme lidelser blir trygdet fordi de ikke har den intelligens eller sosiale evnene. Kapt.Chat skrev (1 time siden): Men så har du de som er i randsonen, som sikkert kunne utført et arbeid, men velger å ikke gjøre det av ulike årsaker. Og denne gruppen blir stadig yngre og større, så da må vi som samfunn motivere de som ligger i randsonen til å velge arbeid fremfor trygd. Det som er saken er er nok heller at dette er personer ingen vil ansette. Det er jo i noen tilfeller nok at man er "litt rar" for at man skal komme i en situasjon hvor ingen ønsker å ansette deg. Det å få noen til å ansette deg er ikke nødvendigvis så grusomt lett.
Kapt.Chat Skrevet tirsdag kl 19:25 #117 Skrevet tirsdag kl 19:25 PeeWee skrev (10 minutter siden): Dette blir jo bare tull egentlig. Når man driver med toppidrett er man da ikke ufør. Poenget er at man kan jobbe med noe annet hvor de fysiske begrensningene ikke er en hindring. Dette er folk som enten kan jobbe med hodet eller har gode sosiale evner. De som har samme lidelser blir trygdet fordi de ikke har den intelligens eller sosiale evnene. Det som er saken er er nok heller at dette er personer ingen vil ansette. Det er jo i noen tilfeller nok at man er "litt rar" for at man skal komme i en situasjon hvor ingen ønsker å ansette deg. Det å få noen til å ansette deg er ikke nødvendigvis så grusomt lett. Det er helt riktig som du sier at man ikke nødvendigvis er ufør om man driver toppidrett og sitter i rullestol, eller mangler bein og armer, ikke bare driver de toppidrett, men mange jobber ved siden av også. Men det er mange som kan bli ufør av et vondt kne, men det krever at man står på litt og ønsker det selv, og såvidt jeg vet så er det ingen sammenheng mellom kneet, intelligensen og sosiale evner.
PeeWee Skrevet tirsdag kl 19:36 #118 Skrevet tirsdag kl 19:36 Kapt.Chat skrev (11 minutter siden): Men det er mange som kan bli ufør av et vondt kne, men det krever at man står på litt og ønsker det selv, og såvidt jeg vet så er det ingen sammenheng mellom kneet, intelligensen og sosiale evner. Det er ikke lett å "stå på litt" når ingen vil ha deg. Har du gode sosiale evner og/eller intelligens vil du ikke ha en jobb hvor du er avhengig av et godt kne.
bullehurk Skrevet tirsdag kl 20:05 #119 Skrevet tirsdag kl 20:05 PeeWee skrev (På 22.6.2025 den 7.50): Også i USA er det stadig flere og flere arbeiderklasseidioter som stemmer på Republikanerne. Du prater mye vrøvl, men dette er det mest fornuftige du har sagt på evigheter. Bravo 👏
Kapt.Chat Skrevet tirsdag kl 20:46 #120 Skrevet tirsdag kl 20:46 PeeWee skrev (1 time siden): Det er ikke lett å "stå på litt" når ingen vil ha deg. Har du gode sosiale evner og/eller intelligens vil du ikke ha en jobb hvor du er avhengig av et godt kne. Sorry, gidder ikke denne ørkesløse polemikken...du vinner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå