AnonymBruker Skrevet 26. mai #1 Skrevet 26. mai For meg er det noen som er det pga deres personlighet. Tror godt om folk og går seg på smell etter smell. Selvsagt lærer de litt etterhvert men uansett jeg ser ikke ned på noen som beskrives som naiv og godtroende. Da ha jeg heller hjulpet til så de ikke ble lurt av noe hvis jeg ser de holder på å bli lurt av noe. Men ja opplever at man beskriver noen som er godtorende og naiv som noe man ser ned på. Anonymkode: f8e6a...18c
AnonymBruker Skrevet 26. mai #2 Skrevet 26. mai Det beste er å være hverken kynisk eller godtroende, men balansert. Anonymkode: 7b16f...be7
AnonymBruker Skrevet 26. mai #3 Skrevet 26. mai Det er på en måte fint å tro godt om folk. Samtidig blir man jo på et tidspunkt dum. Det er vel den lavere intelligensen man ser ned på. Om du stadig sender penger til "prinser i Nigeria" e.l., og blir svindlet om igjen og om igjen - man tenker ikke det er såååå flott at du tror alle bare trenger penger, og skal betale deg tilbake det trippelte hele tiden. Man tenker jo at hallo, nå har jeg lært deg alle tegnene du skal se etter, og fremdeles biter du på. Finansierer kriminalitet og terrorisme med idiotien din. Anonymkode: d708a...7e8 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #4 Skrevet 26. mai Det er typisk victim blaming, og tegn på et sykt sykt samfunn. Det er ikke den som gjør andre vondt som er problemet, det er offeret som er problemet. Jeg kan bli oppgitt over naive mennesker ja, men skyld og skam burde legges på de som utnytter dem. Anonymkode: 4094f...caf 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (32 minutter siden): For meg er det noen som er det pga deres personlighet. Tror godt om folk og går seg på smell etter smell. Selvsagt lærer de litt etterhvert men uansett jeg ser ikke ned på noen som beskrives som naiv og godtroende. Da ha jeg heller hjulpet til så de ikke ble lurt av noe hvis jeg ser de holder på å bli lurt av noe. Men ja opplever at man beskriver noen som er godtorende og naiv som noe man ser ned på. Anonymkode: f8e6a...18c Jeg vet at jeg blir sett på som naiv og godtroende av veldig mange, og at de ser på meg som dum av den grunn. Men dum er jeg ikke. Jeg har blitt lurt! Ikke av svindlere, men av de jeg har sett på som venner. Mange ganger har jeg blitt skuffet av mennesker som har utnyttet min tillit, og ledd av det etterpå. Og jeg vet jeg blir sett ned på av den grunn, og det er greit. For det de ikke har forstått er at min godtroenhet er delvis bevisst, og har en grense. Og hvis den grensen blir brutt er vennskapet over. Hvis tilliten først er borte må de jobbe virkelig hardt for å få den tilbake igjen, og det gidder de selvsagt ikke. Som sagt, jeg er kanskje naiv i deres øyne, men jeg er ikke dum. Anonymkode: 78aae...4a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #6 Skrevet 26. mai Fordi godtroende innebærer lettlurt Anonymkode: d2371...66c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai Å være for naiv og godtroende tyder vel på litt lav sosial kompetanse. Eller manglende evne til å sette sunne grenser. Naive og godtroende kvinner havner ofte i forferdelige forhold med menn. Ikke noe jeg hadde ønsket for min datter Anonymkode: f9db9...257 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai De aller fleste av oss går selvsagt på ett par smeller i løpet av livet, men så tar vi jo lærdom av det. Man får jo livserfaring og større evne til å reflektere, som igjen bidrar til større evne til å tenke kritisk. Jeg tenker at mange av de som mangler helt evnen til kritisk tenking enten har opplevd ganske lite i livet eller er veldig enkle mennesker. Eller så har se veldig stort selvbilde, og tror at de er den personen som skal klare å endre/redde en annen person som egentlig ikke er bra for hverken dem eller andre, eller er alt for omsorgsfull og vil være den som forbarmer seg over mennesker som ikke har så mange av andre (av svært gode grunner). Noen finner også i seg mye dritt fra andre mennesker, pga tidligere opplevelser fra feks. foreldre. Da handler det ikke om mangel på kritisk tenking, for de vet gjerne innerst inne at dette ikke er bra for dem, men heller mangel på selvtillit. Jeg ser ikke ned på dem, men kan selvsagt bli litt oppgitt når noen går på den samme smellen gang på gang. Men det er selvsagt ikke bra å være for kynisk og tro at de aller fleste vil deg vondt heller. Man må finne en balanse. Anonymkode: 7bb5d...7fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå