Gå til innhold

Kjære foreldre – vi trenger at dere hører dette!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke gitt at de samme elevene utøver vold på skolen. Jeg møter elever som er eksemplariske på skolen som jeg vet er gatas skrekk på fritiden. 

Anonymkode: 8f542...2b3

Igjen, hva er det som får folk til å tro at sine erfaringer er allmenngyldige? Vi har data på dette! Vi vet hva de generelle trendene er, og de endres ikke av at Turid i Sandefjord har møtt noen unger som var litt atypiske.

Gatas skrekk, som du kaller det, er som regel ungdomskriminelle, og vi vet at dette er en gruppe barn og unge som gjør det svært dårlig på skolen. De har høyt fravær, dårlige karakterer, og mye atferdsproblematikk.

Folk som ikke forstår hva en enkel sannsynlighetsfordeling er, med på gj.snitt og standardavvik, burde ikke få lov til å uttale seg om samfunnsproblemer.

Anonymkode: 06c91...104

• Liker 2

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er mamma til et av disse barna. Vi skal i møte nå om et par timer angående nettopp en slik hendelse. Vi er helt fortvilet. Far er allerede langtidssykemeldt, jeg ligger ikke langt bak i løypa. 
Vi får NULL hjelp. Barnet vårt har en diagnose. Sannsynligvis vil flere diagnoser komme til. Vi gjør alt vi kan. Vi er fullstendig utslitte. Det er systemet som svikter oss også, i enda større grad enn lærerne. De kan i alle fall gå hjem om ettermiddagen og ha fri. Skru av PC og mobil. Vi står i dette 24/7, uten hjelp og avlastning. Hva mener du foreldrene skal gjøre? 

Anonymkode: ee128...4cb

Jeg mener at om man har så utagerende barn som ditt, så burde man rett og slett holde barnet sitt hjemme, for å gjøre skoledagen levelig for lærerne og de andre elevene.

For øvrig burde spesialskoler igjen opprettes, og man burde innføre en "three strikes and you are out"-modell i norsk skole. Dvs at om en elev f.eks utagerer mot medelever/lærere 3 ganger i løpet av en måned, så er det rett ut av den vanlige, offentlige skolen, og over på spesialskolen, hvor de kan håndtere slik atferd. Og ikke ødelegge for andre enn seg selv og sine likesinnede.

Anonymkode: a8130...455

• Liker 6
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Igjen, hva er det som får folk til å tro at sine erfaringer er allmenngyldige? Vi har data på dette! Vi vet hva de generelle trendene er, og de endres ikke av at Turid i Sandefjord har møtt noen unger som var litt atypiske.

Gatas skrekk, som du kaller det, er som regel ungdomskriminelle, og vi vet at dette er en gruppe barn og unge som gjør det svært dårlig på skolen. De har høyt fravær, dårlige karakterer, og mye atferdsproblematikk.

Folk som ikke forstår hva en enkel sannsynlighetsfordeling er, med på gj.snitt og standardavvik, burde ikke få lov til å uttale seg om samfunnsproblemer.

Så vi som møter disse ungdommene i skolen, har ingen rett til å uttale seg om hvordan de oppfører seg? Det er jo litt snedig og ikke så rart man ikke får gjort noe med kjernen i problemet da. En letter på feil sted. 

Naboskolen vår var et helvete på 90-tallet, og jeg husker foreldrene våre snakket om at de hadde begynt med foreldrevakter i klasserommet for å bedre situasjonen. Dette var barneskolen. Elevene mobbet lærere ut av klasserommet og fikk halve staben til å slutte. 

Anonymkode: 2d0ac...c7d

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så vi som møter disse ungdommene i skolen, har ingen rett til å uttale seg om hvordan de oppfører seg? Det er jo litt snedig og ikke så rart man ikke får gjort noe med kjernen i problemet da. En letter på feil sted. 

Uttal deg så mye du vil, men om du tror dine personlige anekdoter motbeviser de generelle og statistiske trendene, så dummer du deg ut. Det er et faktum at ungdomskriminelle i de fleste tilfeller har innvandrerbakgrunn (rundt 60-80% ut fra type kriminalitet og sted).

• Nyttig 1

Skriver dere avvik HVER GANG det burde gjøres? Hver gang du gjør feil skal det skrives avvik. Hver gang du eller en elev blir kalt noe stygt skal det skrives avvik. Hver gang en forelder truer dere lærere. Hver gang et barn slår seg e.l. pga lekeapparat som egentlig ikke er ivaretatt. Hver gang... noe som kan meldes som avvik, så melder du og dere avvik. 

Ikke jobb mer enn de betalte timene i året. Ikke gjør mer for å være snill med barna. Rakk du ikke deadlinen? Gå til leder og forklar at det ikke går. Dersom ALLE på arbeidslassen er ærlige og realistiske med arbeidsgiver og ikke gjør gratisarbeid så vil de måtte ta tak i det oppover i systemet. 

Anonymkode: 3997d...c37

• Liker 2
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi vet jo alle hvem som står bak 70-80% av volden i skolen. Det er innvandrerungdom som har foreldre som oppmuntrer til en slik atferd (må aldri vise svakhet, bror!), som overhodet ikke følger med på hva barna gjør, eller som er kriminelle selv. Lykke til med å få disse menneskene til å plutselig skjerpe seg og bli integrerte i samfunnet.

Jeg kan love deg at skrekkhistoriene er like ille fra skolene der de eneste brune er de som var adopterte fra Colombia. 

Anonymkode: ee469...605

• Liker 1
  • Nyttig 3
Druid skrev (11 timer siden):

Men dette er jo ikke noe nytt.

Statistisk vil du se 1 eller 2 i alle klasser: det som er nytt er at læreren ikke har handlingsrom i eget klasserom for å ivareta disiplin og læremiljø.

Vi hadde 2 i klassen vår på ungdomsskolen , men lærer hadde kapasitet og muligheter til å dempe dem og få dem løst: i en annen klasse mobbet de en lærer ut av yrket: barn har ikke endret seg : handlingsrommet og innsatsen vi bruker for å ivareta barn har.

Og en ting vi nå bør ha tatt innover oss med alle de nye diagnosene: mange av ungene som hadde spesielle behov før, var ikke resultatet av dårlig oppdragelse, de krevde mer kompetanse på barn enn man får av å ha ubeskyttet knull i fylla.

Problemet er at det ikke er en eller to. Det var noen få da vi gikk på skolen. I dag er det mange flere.

Brunello skrev (1 time siden):

Problemet er at det ikke er en eller to. Det var noen få da vi gikk på skolen. I dag er det mange flere.

Du har dessverre rett her. Problemet er at det nå er for mange elever med adferdsproblemer/diagnoser/ psykiske plager, kanskje 4-5 i hver klasse, eller fler. Og fremdeles den ene læreren som skal ivareta alle. 

Anonymkode: bffce...cac

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samme her. Har blitt slått i ansiktet og magen gjentatte ganger av en 7 klassing i full pubertet. Har også fått høre "jeg vet hvor gutten din går på *idrett*" som en trussel overfor ham. Likevel skal vi ønsker eleven velkommen inn i klasserommet og jobbe med relasjonen. De andre elevene og deres foreldre er i harnisk, men det er jo ikke annet å gjøre enn å tenke at det er 5 uker igjen av skoleåret, og da blir eleven noen andres problem... 

Anonymkode: e5824...d4d

Og igjen, jeg er dessverre ikke sjokkert eller overrasket i det hele tatt. Dette er «normalen» i norsk skole. Det du beskriver er hverdagskost for oss lærere. Jeg jobber selv på barneskole og det er flere elever der som vi har sendt videre til ungdomsskolen med en klump i halsen, og det som du sier  vi kaster ballen videre i systemet. Eleven får 3 nye år med manglende grensesetting og lærerne på ungdomsskolen får igjen beskjed om å bygge bedre relasjoner til eleven for at han skal slutte å true, slå og trakassere. Det er fascinerende hvordan elevers utagerende oppførsel blir forklart med at «læreren ikke har greid å bygge en god nok relasjon til eleven». Det legitimerer ofte volden, at relasjonen var utrygg. Ofte er det ikke mer utrygt enn at læreren vil ha ro i klasserommet til å undervise eller setter noen tydelige grenser. 

• Liker 4

Skriver dere avvik HVER GANG det burde gjøres? Hver gang du gjør feil skal det skrives avvik. Hver gang du eller en elev blir kalt noe stygt skal det skrives avvik. Hver gang en forelder truer dere lærere. Hver gang et barn slår seg e.l. pga lekeapparat som egentlig ikke er ivaretatt. Hver gang... noe som kan meldes som avvik, så melder du og dere avvik. 

Ikke jobb mer enn de betalte timene i året. Ikke gjør mer for å være snill med barna. Rakk du ikke deadlinen? Gå til leder og forklar at det ikke går. Dersom ALLE på arbeidslassen er ærlige og realistiske med arbeidsgiver og ikke gjør gratisarbeid så vil de måtte ta tak i det oppover i systemet. 

Jeg har ikke alltid gjort det, gjennom mine 10 år som lærer. Men de siste årene har jeg vært nøye på akkurat dette. Jeg skriver avvik for vold, trakassering og trusler, rettet både mot meg og medelever. Også når lekeapparater svikter og doene er i ustand. Og tendensen er at doene og lekeapparatene blir raskt reparert, mens elever som utøver vold gjerne får holde på. Ofte blir volden forklart med at jeg som lærer ikke har greid å bygge en god nok relasjon eller at barnet var voldelig fordi hen var utrygg. Men jeg skriver likevel avvik fordi jeg vet at dette er god dokumentasjon til den dagen jeg går på en smell😅 Da vet vi hvorfor 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan love deg at skrekkhistoriene er like ille fra skolene der de eneste brune er de som var adopterte fra Colombia. 

Som lærer kan jeg bekrefte det. Det er like mye stygg språkbruk, vold og trakassering fra etnisk norske som fra utenlandske barn. Jeg vil faktisk si at foreldrene til de utenlandske barna ofte kommer med hatten i hånda når skolen innkaller til møte, mens de etnisk norske får oftere i strupen på både lærere og ledelse og legger skylda på oss for at ungen oppfører seg dårlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 5

Grovt naivt hilsen lærer som også er tillitsvalgt

Anonymkode: ccb04...cfb

• Liker 3

Annonse

Uttal deg så mye du vil, men om du tror dine personlige anekdoter motbeviser de generelle og statistiske trendene, så dummer du deg ut. Det er et faktum at ungdomskriminelle i de fleste tilfeller har innvandrerbakgrunn (rundt 60-80% ut fra type kriminalitet og sted).

Du vil at det skal være sånn. Det er derfor du viser til statistikk som ikke handler om de vi snakker om her. vi snakker om ungdommer, vanlig ungdommer som ikke kan oppføre seg av ulike grunner. De er ikke kriminelle, de er for unge til å komme i den statistikken. De fleste av dem blir heller ikke kriminelle, det blir folk av de fleste, men noen bruker lenger tid. 

Du må gjerne si at jeg dummer meg ut, men min sannhet er ikke dummere en din. Den er i det minste ikke full av fordommer. Behovet for å skylde på en gruppe elever, gjør at vi ikke får bukt med problemene i skolen. Det dekker over det som faktisk skjer. De etniske norske foreldrene som skyller på alle andre "mitt barn ville aldri..." 

• Nyttig 5
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Grovt naivt hilsen lærer som også er tillitsvalgt

Anonymkode: ccb04...cfb

Jeg er tildels enig i at avvikene ofte er bortkastet tid og ressurser, med tanke på at du får ikke den hjelpa du trenger i klasserommet pga avvikene. I beste fall får du en stakkars 19 åring som assistent til den svært utagerende eleven. Men jeg skriver avvik like mye pga dokumentasjon til når det smeller for meg, tenker det er god dokumentasjon til den dagen jeg brenner ut lyset i begge ender. Da har jeg hvert fall dokumentasjon på hva PTSD skyldes. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

På arbeidsplassen min har fem(!) lærere sagt opp bare i år. To av dem er nyutdannede. De orker rett og slett ikke å være lærere mer, og hovedgrunnen er vold.

Jeg jobber på et ekstremt krevende trinn, og har gjort det i fire år nå. De jeg har samarbeidet med har falt fra én etter én, utslitt av slag, spark, spytting, verbale og fysiske trusler, krevende foreldresamarbeid og manglende støtte. Vikarer slutter. Assistentene byttes ut jevnlig. Sykemeldinger er hverdagskost.

Jeg er her fremdeles. Ikke fordi det er lett, men fordi det ikke er like ille lenger som de første årene. Jeg har selv blitt forsøkt kvalt, befølt flere ganger, sparket, slått, truet med kniv, fått klærne mine ødelagt, blitt lagt i bakken og fått drapstrusler. Foreldrene svarer gjerne med “det er sånn gutter er”, “hva trigget han?”, eller “han hadde en vanskelig dag”.

Og en ting er meg. Jeg er voksen, jeg har verktøy og erfaring,men hva med de andre elevene som også blir utsatt for dette? Eller som ser på dette hver dag? Jeg har søkt meg bort flere ganger. Fått tilbud om jobber, men har takket nei... fordi det kjennes som et nederlag. Jeg har tatt en master i et yrke jeg brenner for, og det gjør vondt å kjenne at det kanskje ikke er nok..

Anonymkode: b6618...94e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du vil at det skal være sånn. Det er derfor du viser til statistikk som ikke handler om de vi snakker om her. vi snakker om ungdommer, vanlig ungdommer som ikke kan oppføre seg av ulike grunner. De er ikke kriminelle, de er for unge til å komme i den statistikken. De fleste av dem blir heller ikke kriminelle, det blir folk av de fleste, men noen bruker lenger tid. 

Du må gjerne si at jeg dummer meg ut, men min sannhet er ikke dummere en din. Den er i det minste ikke full av fordommer. Behovet for å skylde på en gruppe elever, gjør at vi ikke får bukt med problemene i skolen. Det dekker over det som faktisk skjer. De etniske norske foreldrene som skyller på alle andre "mitt barn ville aldri..." 

Det er ikke noe som heter min eller din sannhet. Det er noe dumme folk sier. Det er kun én sannhet. Det er et empirisk faktum at utlendinger er overrepresentert negativt på de indikatorene jeg nevnte: vold, fravær, karakterer osv.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Igjen, hva er det som får folk til å tro at enkelthistorier fra sin hjemplass motbeviser generelle statistiske trender på populasjonsnivå? Er du virkelig så dum at du ikke forstår enkelt statistikk?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er tildels enig i at avvikene ofte er bortkastet tid og ressurser, med tanke på at du får ikke den hjelpa du trenger i klasserommet pga avvikene. I beste fall får du en stakkars 19 åring som assistent til den svært utagerende eleven. Men jeg skriver avvik like mye pga dokumentasjon til når det smeller for meg, tenker det er god dokumentasjon til den dagen jeg brenner ut lyset i begge ender. Da har jeg hvert fall dokumentasjon på hva PTSD skyldes. 

Nettopp. Og da er det litt trist når vedkommende du svarte signerer med "tillitsvalgt". Og samtidig viser mangelfull forståelse for de mange grunnene til at en bør skrive avvik. Selv om en føler at de like godt kunne vært makulert rett etter at de var skrevet ut.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...