AnonymBruker Skrevet 26. mai #41 Skrevet 26. mai Druid skrev (4 timer siden): Jeg reflekterer over at jeg faktisk er gammel : Med «spesielle behov», mener jeg ikke funksjonsnedsettelser ( i datidens forståelse) , da tenker jeg på de spesialskolene som ble brukt på elever som ikke fungerte i ordinære klasserom, og gjorde skoledagen utrygg for andre elever og lærere, og som vi i dag i større grad beskriver med diagnoser. Jeg tror at vi med barn som har diagnoser ofte står mer på og følger opp enn "min prins/prinsesse er perfekt, og jeg tåler ikke kritikk av ham/henne"- foreldre. Hvilket det er blitt sørgelig mange av. Anonymkode: 4e6c6...1a3 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #42 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg er mamma til et av disse barna. Vi skal i møte nå om et par timer angående nettopp en slik hendelse. Vi er helt fortvilet. Far er allerede langtidssykemeldt, jeg ligger ikke langt bak i løypa. Vi får NULL hjelp. Barnet vårt har en diagnose. Sannsynligvis vil flere diagnoser komme til. Vi gjør alt vi kan. Vi er fullstendig utslitte. Det er systemet som svikter oss også, i enda større grad enn lærerne. De kan i alle fall gå hjem om ettermiddagen og ha fri. Skru av PC og mobil. Vi står i dette 24/7, uten hjelp og avlastning. Hva mener du foreldrene skal gjøre? Anonymkode: ee128...4cb Vi skulle selvfølgelig gått tilbake til slik det var før. Spesialklasser/skoler for barn med diagnoser og behov for en annen type skolehverdag. Det hadde vært lettere for foreldrene også, da de vil være rundt foreldre i samme situasjon. Det er vanskelig for foreldre med "A4" barn å sette seg inn i hvordan det er å ha barn som ikke passer inn noe sted. Anonymkode: 18e4e...3e5 9
HMK Skrevet 26. mai #43 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mangler disiplin, autoritet og struktur. Så enkelt er det. Barn skal ikke bestemme eller ha autoritet i et klasserom. De skal også rette seg etter krav og beskjeder ikke utfordre dem eller tøye grensene fordi "Jeg vil sånn og sånn" - ekstremt viktig at foreldrene da støtter skolen og ikke "gullungen" Det er der det svikter, så enkelt er det faktisk. Anonymkode: ccb04...cfb Nei. Så enkelt er det ikke. Det er et langt større og mer komplekst problem. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #44 Skrevet 26. mai Jeg elsker jobben min som lærer, og har god relasjon til de fleste... Men jeg har nå fått en av de tøffeste sakene noen gang, med en elev som har store psykiske og emosjonelle utfordringer. En elev som har slått til flere lærere, tatt tau rundt halsen på en, hatt med kniv i klasserommet og truet barna til de som setter grenser. Kjenner at akkurat når barna mine begynner å bli truet er min grense nådd. Jeg har ingenting å stille opp med, og eleven har "krav" på å være i kasserommet i følge PPT, og eleven ønsker det selv, så jeg må bare "tilrettelegge bedre" for å få det til. Dette er snakk om øvre trinn på BARNESKOLEN. Anonymkode: 0bb90...879 1 10 1
k4ren Skrevet 26. mai #45 Skrevet 26. mai De må sendes vekk de som ødelegger for de andre. Hadde 4 i klassen min som lagde for mye levende og bøll, de endte opp i å bli P klassen, med egen lærer og langt borte fra oss andre. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #46 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg elsker jobben min som lærer, og har god relasjon til de fleste... Men jeg har nå fått en av de tøffeste sakene noen gang, med en elev som har store psykiske og emosjonelle utfordringer. En elev som har slått til flere lærere, tatt tau rundt halsen på en, hatt med kniv i klasserommet og truet barna til de som setter grenser. Kjenner at akkurat når barna mine begynner å bli truet er min grense nådd. Jeg har ingenting å stille opp med, og eleven har "krav" på å være i kasserommet i følge PPT, og eleven ønsker det selv, så jeg må bare "tilrettelegge bedre" for å få det til. Dette er snakk om øvre trinn på BARNESKOLEN. Anonymkode: 0bb90...879 Det verste her er at dette ikke sjokkerer meg i det hele tatt. Det du beskriver er i ferd med å bli «hverdagskost» for lærere. Ikke uvanlig at elever oppfører seg slik du beskriver og heller ikke uvant at PPT sier de har krav på å være i klasserommet og at du må «tilrettelegge for et trygt skolemiljø for den eleven, slik at han ikke truer andre med vold». Anonymkode: bffce...cac 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #47 Skrevet 26. mai Foreldre må bli flinkere til å klage, men ikke til læreren. De må klage til rektor, til statsforvalter til skoleledelsen i kommunen og til politikerne. OM ditt barn ikke har det trygt på skolen, på grunn av utagerende elever, ikke godta det. Bruk stemmen deres, hold barna hjemme og klag. krev endring og lag avisinnlegg. Det tar tid å snu et grunnstøtt isfjell, men når man ikke gjør noe, vil det aldri bli en endring. Anonymkode: 8f542...2b3 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai #48 Skrevet 26. mai HMK skrev (9 minutter siden): Nei. Så enkelt er det ikke. Det er et langt større og mer komplekst problem. Forklar Anonymkode: ccb04...cfb 1
Snublefot62 Skrevet 26. mai #49 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg elsker jobben min som lærer, og har god relasjon til de fleste... Men jeg har nå fått en av de tøffeste sakene noen gang, med en elev som har store psykiske og emosjonelle utfordringer. En elev som har slått til flere lærere, tatt tau rundt halsen på en, hatt med kniv i klasserommet og truet barna til de som setter grenser. Kjenner at akkurat når barna mine begynner å bli truet er min grense nådd. Jeg har ingenting å stille opp med, og eleven har "krav" på å være i kasserommet i følge PPT, og eleven ønsker det selv, så jeg må bare "tilrettelegge bedre" for å få det til. Dette er snakk om øvre trinn på BARNESKOLEN. Anonymkode: 0bb90...879 Og hva sier du når du klager til arbeidsgiver og henviser til §4-3 i arbeidsmiljøloven?
AnonymBruker Skrevet 26. mai #50 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Foreldre må bli flinkere til å klage, men ikke til læreren. De må klage til rektor, til statsforvalter til skoleledelsen i kommunen og til politikerne. OM ditt barn ikke har det trygt på skolen, på grunn av utagerende elever, ikke godta det. Bruk stemmen deres, hold barna hjemme og klag. krev endring og lag avisinnlegg. Det tar tid å snu et grunnstøtt isfjell, men når man ikke gjør noe, vil det aldri bli en endring. Anonymkode: 8f542...2b3 Halleluja! 👏 Det er egentlig dette vi må gjøre! Som foreldre, som samfunnsborgere og ansvarlige voksne. Vi må klage til skoleledelsen, kommunen, statsforvaltningen og de rette instansene. Lærerne på gulvet har lite de skulle ha sagt, jeg kan ikke bestemme en døyt. Anonymkode: bffce...cac 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #51 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Halleluja! 👏 Det er egentlig dette vi må gjøre! Som foreldre, som samfunnsborgere og ansvarlige voksne. Vi må klage til skoleledelsen, kommunen, statsforvaltningen og de rette instansene. Lærerne på gulvet har lite de skulle ha sagt, jeg kan ikke bestemme en døyt. Anonymkode: bffce...cac Det heter jo å utsette problemet eller pisse i buksa. Klag gjerne til statsforvalteren som har ekstremt lang behandlingstid, og hvis de får 40 saker til, nei jøss, enda lenger behandlingstid og sløsing av ressurser. Hvorfor ikke begynne før? Hvorfor ikke jobbe med at FORELDRENE må stille krav, være forelder og ikke venn og ta skikkelig tak hvis "gullungen" er en drittunge. Hvorfor skal vi alltid vente til problemet allerede er der? Anonymkode: ccb04...cfb 1 1
Snublefot62 Skrevet 26. mai #52 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det heter jo å utsette problemet eller pisse i buksa. Klag gjerne til statsforvalteren som har ekstremt lang behandlingstid, og hvis de får 40 saker til, nei jøss, enda lenger behandlingstid og sløsing av ressurser. Hvorfor ikke begynne før? Hvorfor ikke jobbe med at FORELDRENE må stille krav, være forelder og ikke venn og ta skikkelig tak hvis "gullungen" er en drittunge. Hvorfor skal vi alltid vente til problemet allerede er der? Anonymkode: ccb04...cfb Jeg er enig med deg i at dette kan løse noen av utfordringene for noen. Men det er ikke ALLE som fikses med dette. Det er nok av av de som har forelder som setter grenser, følger opp ungene, er tilstede, og ALLIKEVEL får problemer på skolen og utagerer. Men hvordan får en til dette egentlig? Hjelper det at andre foreldre snakker med de foreldrene de tror ikke gjør nok? Skal de melde bekymringsmelding? Fryse de ut av klassen? Se stygt på de på butikken? Skrive "omsorgssvikt" på postkassen deres? 2
HMK Skrevet 26. mai #53 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Forklar Anonymkode: ccb04...cfb For store skoler. For store klasser. For få voksne. For mangfoldig elevmasse, altså for mange ulike behov som skal dekkes av lærer/assistent/miljøterapeut. For mye jevnalderorientering og påvirkning fra sosiale medier. For mye mobbing. For mange arbeidsoppgaver og krav til lærere. Osv. At noen foreldre er dårlige foreldre er kun en del av problemet. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #54 Skrevet 26. mai Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Jeg er enig med deg i at dette kan løse noen av utfordringene for noen. Men det er ikke ALLE som fikses med dette. Det er nok av av de som har forelder som setter grenser, følger opp ungene, er tilstede, og ALLIKEVEL får problemer på skolen og utagerer. Men hvordan får en til dette egentlig? Hjelper det at andre foreldre snakker med de foreldrene de tror ikke gjør nok? Skal de melde bekymringsmelding? Fryse de ut av klassen? Se stygt på de på butikken? Skrive "omsorgssvikt" på postkassen deres? Helt åpenbart retoriske vanskelige store spørsmål vi alle stiller her. Finnes jo ikke fasitsvar. Men det jeg vet er at jeg som forelder hadde aldri i verden uansett grunn eller hva som helst akseptert at MITT skolebarn hadde ødelagt skolehverdagen til andre. Hadde jeg fått greie på det så hadde det blitt månelyst herfra og til helvete. DET er poenget mitt, er flust av åndssvake foreldre som unnskylder det med "Ja men de er bare barn" eller de har diagnoser. MITT barn har også diagnoser men oppfører seg. Er så utrolig mye foreldre som skal finne noe å legge skyld på når ansvaret kommer fra dem selv. Anonymkode: ccb04...cfb 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #55 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det heter jo å utsette problemet eller pisse i buksa. Klag gjerne til statsforvalteren som har ekstremt lang behandlingstid, og hvis de får 40 saker til, nei jøss, enda lenger behandlingstid og sløsing av ressurser. Hvorfor ikke begynne før? Hvorfor ikke jobbe med at FORELDRENE må stille krav, være forelder og ikke venn og ta skikkelig tak hvis "gullungen" er en drittunge. Hvorfor skal vi alltid vente til problemet allerede er der? Anonymkode: ccb04...cfb Jeg har hatt et sånt barn som har terrorisert skolen. Jeg er ikke redd for å være forelder, sette grenser eller oppdra mitt barn. Dessverre kom barnet mitt med en del ekstra utfordringer og det var ikke noe andre alternativer for han. Han burde aldri gått i vanlig skole. Vi fikk faktisk plass på en spesialskole, men kommunen nekta å betale taxi. Dermed var det ikke mulig å få han dit. Vi hadde ikke økonomi til å dekke 1.5 time reise hver vei pr dag. Innen barnet begynte på ungdomskolen var vi foreldre helt utslitt av å kjempe mot et system som ikke viker. Vi så hvor skadelig dette var for andre, men uten hjelp, uten ressurser uten i fra, ble dette for stort for oss alene. Jeg gremmes over hva han utsatte lærerne og noen av medelevene sine for. Jeg tilbød med en periode å være med på skolen. Men fikk ikke lov av personvernhensyn til de andre barna. De satte heller en 19 åring uten faglig kompetanse til å ivareta han. Det måtte jo gå galt det. De andre foreldrene klagde til meg og til læreren, men ingen gikk videre forbi. Selv om jeg oppfordret til det. Det var ingen som meldte til barnevernet, eller politiet, selv om jeg oppfordret til det også. Anonymkode: 8f542...2b3 2 7 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #56 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt et sånt barn som har terrorisert skolen. Jeg er ikke redd for å være forelder, sette grenser eller oppdra mitt barn. Dessverre kom barnet mitt med en del ekstra utfordringer og det var ikke noe andre alternativer for han. Han burde aldri gått i vanlig skole. Vi fikk faktisk plass på en spesialskole, men kommunen nekta å betale taxi. Dermed var det ikke mulig å få han dit. Vi hadde ikke økonomi til å dekke 1.5 time reise hver vei pr dag. Innen barnet begynte på ungdomskolen var vi foreldre helt utslitt av å kjempe mot et system som ikke viker. Vi så hvor skadelig dette var for andre, men uten hjelp, uten ressurser uten i fra, ble dette for stort for oss alene. Jeg gremmes over hva han utsatte lærerne og noen av medelevene sine for. Jeg tilbød med en periode å være med på skolen. Men fikk ikke lov av personvernhensyn til de andre barna. De satte heller en 19 åring uten faglig kompetanse til å ivareta han. Det måtte jo gå galt det. De andre foreldrene klagde til meg og til læreren, men ingen gikk videre forbi. Selv om jeg oppfordret til det. Det var ingen som meldte til barnevernet, eller politiet, selv om jeg oppfordret til det også. Anonymkode: 8f542...2b3 Klem til deg ❤️ klart skal ikke skjære alle over en kam, det finnes også uten tvil gode foreldre som deg som gjør alt de kan. Du er til stor inspirasjon! Anonymkode: ccb04...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #57 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg elsker jobben min som lærer, og har god relasjon til de fleste... Men jeg har nå fått en av de tøffeste sakene noen gang, med en elev som har store psykiske og emosjonelle utfordringer. En elev som har slått til flere lærere, tatt tau rundt halsen på en, hatt med kniv i klasserommet og truet barna til de som setter grenser. Kjenner at akkurat når barna mine begynner å bli truet er min grense nådd. Jeg har ingenting å stille opp med, og eleven har "krav" på å være i kasserommet i følge PPT, og eleven ønsker det selv, så jeg må bare "tilrettelegge bedre" for å få det til. Dette er snakk om øvre trinn på BARNESKOLEN. Anonymkode: 0bb90...879 Samme her. Har blitt slått i ansiktet og magen gjentatte ganger av en 7 klassing i full pubertet. Har også fått høre "jeg vet hvor gutten din går på *idrett*" som en trussel overfor ham. Likevel skal vi ønsker eleven velkommen inn i klasserommet og jobbe med relasjonen. De andre elevene og deres foreldre er i harnisk, men det er jo ikke annet å gjøre enn å tenke at det er 5 uker igjen av skoleåret, og da blir eleven noen andres problem... Anonymkode: e5824...d4d 1 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #58 Skrevet 26. mai Altså, foreldrene til disse barna sitter jo uansett ikke på forumet her og leser. Ønsker du å nå ut med budskapet ditt til de det gjelder så må du oppsøke de der de er. Anonymkode: 7bae1...9d3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #59 Skrevet 26. mai Løsningen er spesialskoler. Må et barn ha ørten assistenter, så får han gå på en slik skole. En annen skole for de med adferdsproblemer. Du skal se at svææært mange foreldre og barn tar tak i oppdragelsen/oppførsel hvis det står en alternativ skole og venter på dem... og de som virkelig har adferdsproblemer grunnet diverse, får faktisk hjelp. Det er det eneste som vil hjelpe slik jeg ser det. Anonymkode: 56239...44b 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai #60 Skrevet 26. mai Jeg skjønner ikke hva TS mener foreldre skal gjøre? Skal vi ule i kor? ..om hva? Det må bli strenge regler for oppførsel, og de som mislykkes må inn i et program. Da får vi orden på ting. Anonymkode: 56239...44b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå