AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:41 #21 Del Skrevet mandag kl 10:41 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det der kjenner jeg og igjen. Og her eksploderte senter for epilepsi på møtte på skole - de sa vi er ikke lege nr1, vi er ikke sykehus nr 1, vi er ekspertene, vi er eksperter på hva disse barna og ungdommen trenger og enda tror dere at dere kan alt. Kan si ble anmeldelse fra sse om at skolen ikke var trygg og ikke en plass som læringsarena. Jo endte med skolen og kommunen fikk bot. Men hjelpen kom ikke. Byttet til privat skole fra dag èn ble det 1 til 1, spesped satt inn og det var ikke i grupper som på offentlig skole, spesoeden satt med barnet i klasserommet å hjalp til med å få terpet det som skulle inn. Desverre for vår del hadde den skolen ikke ungdom skole, så måtte over i offentlig, da falt alt bort 1 til 1 borte for de var jo 2 lærere i klasserommet, spesped i grupper. Eneste som reddet situasjonen var at hovedlærer gjorde mer en det trengte, læreren sa flere ganger i mot ledelsen, sa måtte inn mer ressurser fikk nei hver gang. Som da endte med ho laget egene hefter, tok barnet i storefri for å være sikker på at det hadde fått med seg deg faglige i timene Anonymkode: 5f90e...b7c Vi har også skikkelig dårlig erfaring med lærer som ikke tilrettela selv etter starter smakt knyttneven i bordet, det førte til et barn som satt mer under pulten fordi han ble så sliten , og det verste var at hun nektet å bruke lærer med ekstrem kompetanse på feltet også, vel vi fikk heldigvis ny lærer etter hvert og alt ble bra, men det er utrolig at enkelte lærere får holde på som de vil og samtidig klage over urolige barn🤦🏻♀️ Anonymkode: c6b9c...dba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjelmesett Skrevet mandag kl 10:43 #22 Del Skrevet mandag kl 10:43 Få tilbake slik det var med hard disiplin. det blir det folk av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:44 #23 Del Skrevet mandag kl 10:44 Druid skrev (4 timer siden): Vi har enda mindre påvirkningskraft enn dere. Det er ikke flertallet av elevforeldre som har tatt fra dere handlingsrommet i klasserommet: det er fagfolk som har skapt politisk konsensus om at dette er riktig. Vi VET at mange av elevene er rasshøl. Det er ikke vi som kjempet for at spesielle elever skulle inn i det ordinære skoleløpet, igjen fagfolk. Men selv de ble lurt, for forutsetningen var at det skulle komme penger og folk… på samme måte som det skulle komme penger og folk og tilpasset læreplan til 6 åringene. Hvis dere føler dere misforstått så er det fordi foreldre tilnærmer seg skolen som hvilken som helst bedrift : DERE er kontaktflater, hele hierarkiet over dere opp til kommunestyret, går gjennom dere. Vi FORTSETTER at dere får støtte fra ledelse, hjelpeapparat eller system, på lik linje som en hvilken som helst annen bedrift. For foreldre er skolen en tjeneste de synes de betaler mye for, og der de fleste føler de ikke har noen vurderingsmuligheter over verdien. Det er også et produkt mange oppfatter som svært personavhengig. Men vi lærere blir ikke hørt vi heller. Det er nettopp det som er problemet. Det kommer nye politiske føringer årlig som vi må forholde oss til. Ofte skrevet og sagt av politikere, skrivebordspedagoger og andre «eksperter» som aldri har satt sine ben i ett klasserom. Og det må vi forholde oss til, uten ett snev av opplæring eller veiledning, med livet som innsats. Det nye om at lærere kan gripe fysisk inn er ett eksempel på det, vi skal nå gripe fysisk inn ovenfor aggressive og utagerende elever, helt uten kompetanse og erfaring, med livet som innsats. Går det ordentlig skeis har vi ikke krav på erstatning fra arbeidsgiver eller nav, men vi kan gripe inn 🤦🏻♀️ Det er absolutt alle andre enn lærerne som er eksperter på norsk skole. Lærerne er de siste som blir spurt når reformene formes. Anonymkode: bffce...cac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:44 #24 Del Skrevet mandag kl 10:44 Jeg er mamma til et av disse barna. Vi skal i møte nå om et par timer angående nettopp en slik hendelse. Vi er helt fortvilet. Far er allerede langtidssykemeldt, jeg ligger ikke langt bak i løypa. Vi får NULL hjelp. Barnet vårt har en diagnose. Sannsynligvis vil flere diagnoser komme til. Vi gjør alt vi kan. Vi er fullstendig utslitte. Det er systemet som svikter oss også, i enda større grad enn lærerne. De kan i alle fall gå hjem om ettermiddagen og ha fri. Skru av PC og mobil. Vi står i dette 24/7, uten hjelp og avlastning. Hva mener du foreldrene skal gjøre? Anonymkode: ee128...4cb 1 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:45 #25 Del Skrevet mandag kl 10:45 Dagens foreldre stiller ikke nok krav til barna/ ungdommene . De får lov å styre foreldrene dit de vil, og foreldrene tror at det aller viktigste er at barna får bestemme mest mulig selv. Resultatet er at barna tåler ikke å innrette seg etter regler, å få et nei eller at de takler ikke motgang fordi de aldri har tilegnet seg lærdom og «verktøy» til å løse utfordringene de møter. De trenger å lære seg selvstendighet og det å ta hensyn Anonymkode: b6011...997 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:49 #26 Del Skrevet mandag kl 10:49 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo ganske så begrenset hva vi foreldre egentlig kan gjøre. Hovedproblemet slik jeg ser det som har barn som fungerer godt i skolen og aldri har hatt atferdsproblemer er at vi må få de utagerende elevene vekk fra den vanlige skolen. Vi må tilbake til slik det var før når man enten hadde egne avdelinger på skolene som tok seg av de eller helt egnet skoler for de med større utfordringer. Tenker ikke bare de som er utagerende og fulle av diagnoser, tenker og på de som har skolevegring og slikt. Er overbevist om at hvis vi hadde gått tilbake til det så hadde ting ordnet seg. Og vi hadde fått flere av de tilbake i den ordinære skolen etter at de hadde fått hjelpen de trengte. Vi har hatt elever som sliter fra 1 klasse til 10 klasse og ingenting blir gjort. De er til fare for vanlige elever men allikevel skal de komme på normal skole som ikke fungerer for de, ryktet deres blir ødelagt og de får ingen sjanse av andre til slutt for de er redde. Hovedgrunnen for at ingenting blir gjort er fordi mange av disse som utagerer kommer fra ressurssterke familier som hele tiden takker nei til utredninger og henvisninger og så går det ut over alle andre. Anonymkode: c1634...825 Enig med deg der. Så er det også slik at spesialskoler og egne avdelinger for barn med alvorlige adferdsproblemer koster mye penger. Det er mye billigere å ha alle på vanlige skoler og kalle det «inkludering». I helt spesielle tilfeller der det eskalerer ekstremt så setter man inn en stakkars ufaglært 19 åring med friår fra vgs som «assistent» til disse. Anonymkode: bffce...cac 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:53 #27 Del Skrevet mandag kl 10:53 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er flere år siden det gav mer enn det tok. Spesielt for oss som fungerer godt, og som derfor får mer av utfordringene. Det er akkurat slik jeg føler det også. Det koster mer enn det smaker. Og hvis det fortsatt er slik etter neste skoleår, så må jeg se meg om etter en annen jobb. Slik mange andre i yrket har gjort. Det er ikke verdt det hvis det går utover familien din og din fritid. Anonymkode: bffce...cac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:57 #28 Del Skrevet mandag kl 10:57 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er mamma til et av disse barna. Vi skal i møte nå om et par timer angående nettopp en slik hendelse. Vi er helt fortvilet. Far er allerede langtidssykemeldt, jeg ligger ikke langt bak i løypa. Vi får NULL hjelp. Barnet vårt har en diagnose. Sannsynligvis vil flere diagnoser komme til. Vi gjør alt vi kan. Vi er fullstendig utslitte. Det er systemet som svikter oss også, i enda større grad enn lærerne. De kan i alle fall gå hjem om ettermiddagen og ha fri. Skru av PC og mobil. Vi står i dette 24/7, uten hjelp og avlastning. Hva mener du foreldrene skal gjøre? Anonymkode: ee128...4cb Jeg har to voksne barn med diagnoser. Det som reddet meg var at jeg var veldig tidlig på ballen og ba om hjelp via fastlegen og BUP. Begge er i jobb og fungerer bra. Nå var de aldri utagerende, men sleit å tilpasse seg skolesystemet. Men om jeg hadde ikke hadde reagert selv så hadde vi vel hatt mye større problemer. Jeg gjorde det jeg kunne for å tilegne meg kunnskap og råd. En ser gjerne allerede i barnehagen om det noe som ikke henger på greip. Rutiner, faste regler og at dette går i repetisjon er viktig. Mange begynner alt for seint med tiltak Anonymkode: b6011...997 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:04 #29 Del Skrevet mandag kl 11:04 Hele greia er fallitt. Slik det er blitt i skolen nå til dags er omtrent irreversibelt, uten en enorm reform. Og da mener jeg enorm. Dette skjer nok ikke. Anonymkode: 66554...07d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:14 #30 Del Skrevet mandag kl 11:14 Dessverre er det ikke bare lærere som går- det gjør elevene også. Valget her sto mellom hjemmeundervisning og en liten kristen privatskole. Vi ga privatskolen en sjans, og det er vi glad for. 10 elever i klassen og det er arbeidsro og vennlige elever og lærere. 💕 Eneste jeg er lei for er at vi ikke byttet før… Mobbing, kronisk hodepine og skolevegene er som blåst bort hos vårt barn. Skole blir som alle andre områder; de som har penger får bedre vilkår. For privatskoler koster..! Anonymkode: 567b5...324 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:15 #31 Del Skrevet mandag kl 11:15 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dessverre er det ikke bare lærere som går- det gjør elevene også. Valget her sto mellom hjemmeundervisning og en liten kristen privatskole. Vi ga privatskolen en sjans, og det er vi glad for. 10 elever i klassen og det er arbeidsro og vennlige elever og lærere. 💕 Eneste jeg er lei for er at vi ikke byttet før… Mobbing, kronisk hodepine og skolevegene er som blåst bort hos vårt barn. Skole blir som alle andre områder; de som har penger får bedre vilkår. For privatskoler koster..! Anonymkode: 567b5...324 *skolevegring Anonymkode: 567b5...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:20 #32 Del Skrevet mandag kl 11:20 Mangler disiplin, autoritet og struktur. Så enkelt er det. Barn skal ikke bestemme eller ha autoritet i et klasserom. De skal også rette seg etter krav og beskjeder ikke utfordre dem eller tøye grensene fordi "Jeg vil sånn og sånn" - ekstremt viktig at foreldrene da støtter skolen og ikke "gullungen" Det er der det svikter, så enkelt er det faktisk. Anonymkode: ccb04...cfb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:24 #33 Del Skrevet mandag kl 11:24 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er mamma til et av disse barna. Vi skal i møte nå om et par timer angående nettopp en slik hendelse. Vi er helt fortvilet. Far er allerede langtidssykemeldt, jeg ligger ikke langt bak i løypa. Vi får NULL hjelp. Barnet vårt har en diagnose. Sannsynligvis vil flere diagnoser komme til. Vi gjør alt vi kan. Vi er fullstendig utslitte. Det er systemet som svikter oss også, i enda større grad enn lærerne. De kan i alle fall gå hjem om ettermiddagen og ha fri. Skru av PC og mobil. Vi står i dette 24/7, uten hjelp og avlastning. Hva mener du foreldrene skal gjøre? Anonymkode: ee128...4cb Betale for avlastning og ta barnet ut av skolen og finn annen løsning, pleiepenger osv. Anonymkode: b78d7...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:25 #34 Del Skrevet mandag kl 11:25 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har to voksne barn med diagnoser. Det som reddet meg var at jeg var veldig tidlig på ballen og ba om hjelp via fastlegen og BUP. Begge er i jobb og fungerer bra. Nå var de aldri utagerende, men sleit å tilpasse seg skolesystemet. Men om jeg hadde ikke hadde reagert selv så hadde vi vel hatt mye større problemer. Jeg gjorde det jeg kunne for å tilegne meg kunnskap og råd. En ser gjerne allerede i barnehagen om det noe som ikke henger på greip. Rutiner, faste regler og at dette går i repetisjon er viktig. Mange begynner alt for seint med tiltak Anonymkode: b6011...997 Her er tiltak begynt i skole/bhg for lenge siden. Han og BUP er involvert. Men vi foreldre får ingen hjelp. Vi skal liksom bare klare alt selv. Det er dårlig økonomi å slite ut foreldre, men det ser ikke ut som at kommune/stat skjønner dette. Anonymkode: ee128...4cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:25 #35 Del Skrevet mandag kl 11:25 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dessverre er det ikke bare lærere som går- det gjør elevene også. Valget her sto mellom hjemmeundervisning og en liten kristen privatskole. Vi ga privatskolen en sjans, og det er vi glad for. 10 elever i klassen og det er arbeidsro og vennlige elever og lærere. 💕 Eneste jeg er lei for er at vi ikke byttet før… Mobbing, kronisk hodepine og skolevegene er som blåst bort hos vårt barn. Skole blir som alle andre områder; de som har penger får bedre vilkår. For privatskoler koster..! Anonymkode: 567b5...324 Ja, som kollega ofte sier. I dag har vi en skole for de 10% elevene som utagerer og ikke fungerer. Vi går langt for å tilrettelegge og tilpasse oss de, mens en del «normale» elever får mindre undervisning og oppfølging. Jeg har sett at enkelte elever blir skolevegerere fordi uroen i klasserommet tar knekken på dem. Og uroen er der fordi det er 3-4 elever der som ikke hører hjemme i et vanlig klasserom. Anonymkode: bffce...cac 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:25 #36 Del Skrevet mandag kl 11:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er tiltak begynt i skole/bhg for lenge siden. Han og BUP er involvert. Men vi foreldre får ingen hjelp. Vi skal liksom bare klare alt selv. Det er dårlig økonomi å slite ut foreldre, men det ser ikke ut som at kommune/stat skjønner dette. Anonymkode: ee128...4cb *hab, ikke han Anonymkode: ee128...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:27 #37 Del Skrevet mandag kl 11:27 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betale for avlastning og ta barnet ut av skolen og finn annen løsning, pleiepenger osv. Anonymkode: b78d7...e63 Finn en annen løsning? Hva da tenker du, hjemmeskole? Da blir vi i alle fall utslitt. 😒 Ikke er det en god løsning for barnet heller, vi er ikke spesialpedagoger. Høres ut som et typisk svar fra noen som aldri har vært i situasjonen selv. Anonymkode: ee128...4cb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:27 #38 Del Skrevet mandag kl 11:27 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er tiltak begynt i skole/bhg for lenge siden. Han og BUP er involvert. Men vi foreldre får ingen hjelp. Vi skal liksom bare klare alt selv. Det er dårlig økonomi å slite ut foreldre, men det ser ikke ut som at kommune/stat skjønner dette. Anonymkode: ee128...4cb Hva slags hjelp ønsker dere? Veiledning i forhold til hvordan dere skal hjelpe barnet hjemme? Avlastning? Pårørende kurs? Her er det viktig å henvende seg til riktig instans og få hjelp. Anonymkode: bffce...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:29 #39 Del Skrevet mandag kl 11:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags hjelp ønsker dere? Veiledning i forhold til hvordan dere skal hjelpe barnet hjemme? Avlastning? Pårørende kurs? Her er det viktig å henvende seg til riktig instans og få hjelp. Anonymkode: bffce...cac Detaljene i dette for vår del var ikke poenget, poenget er at systemet svikter disse barna, gjennom å la familiene seile sin egen sjø så langt det går, og å ikke legge nok ressurser til skole/barnehage. DET er årsaken til problemene i skolen også. Anonymkode: ee128...4cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet mandag kl 11:33 #40 Del Skrevet mandag kl 11:33 Jeg syns ALLE skoleansatte skulle sagt opp samtidig. Nei. Jeg spøker ikke. Så massive problemer de står overfor. Stadig økte krav og arbeidsoppgaver som skal utføres av stadig færre lærere? På stadig større skoler, i større klasser? Der stadig flere elever har større behov og dårligere forutsetninger? Nei. Vi trenger skoleopprør. Skolerevolusjon. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå