Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber tredelt turnus og nettopp funnet ut jeg er gravid. Skal ikke ha nattevakter før om en måned. Men bør jer snakke med sjefen om dette allerede nå? Snakker jeg mer jordmor først? Er en stund til ends men samtidig greit for arbeidsgiver å planlegge?

Og hvordan fungerer dette får jeg svangerskapspenger for nattevaktene? Hva skjer isåfall med tilleggene? eller blir jeg skiftet til kveld/dag? Hva er mest vanlig? Jobber på sykehus. Håper egentlig på det siste for man får ganske likt kveldstillegg som nattillegg. Da kan jeg bare jobbe som en normal todelt turnus. 

Anonymkode: 43b9e...a60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du allerede nå bestemt at du ikke kan jobbe om natten?

Jeg jobbet tredelt til 7 mårned.

Anonymkode: 8c0c3...7de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ps: Nei, du får ikke kompensasjon for tillegg du går glipp av.

Nattillegg er fordi man faktisk er på jobb om natten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi jeg ikke vil ha 30% økt risiko for spontanabort? Har ikke jordmor og lege fortalt deg risikoen knyttet til nattarbeid som gravid? Er jo tidlig i svangerskapet det er høyest risiko for spontanabort og så det ned "allerede nå" gir faktisk veldig mye mening om man ikke vil utsette seg for unødig risiko. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ps: Nei, du får ikke kompensasjon for tillegg du går glipp av.

Nattillegg er fordi man faktisk er på jobb om natten.

Men likevel får man tillegg når man er sykemeldt så lurte på om det gjaldt svangerskapspenger og. Er jo litt urettferdig hvis ikke.  Man skal gå glipp av det fordi man er gravid men er man sykemeldt får man det??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sikkert fordi det øker sjansen for spontanabort. Er ikke alle som er villige til å ta sjansen 

Anonymkode: 18652...b7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sikkert fordi det øker sjansen for spontanabort. Er ikke alle som er villige til å ta sjansen 

Nettopp dette.. har vært gjennom spontanabort før. Vil ikke øke risikoen. 

Og er ikke fordi jeg ikke vil jobbe, forrige graviditet jobbet jeg helt til slutten av svangerskapet. Noe som ikke er så normalt i min sektor, de fleste blir sykemeldte på et tidspunkt (pga høy arbeidsbelastning). Men det var da todelt, den arbeidsgiveren nektet faktisk gravide og jobbe natt i det hele tatt.  Så jobber gjerne todelt hele graviditeten, gjerne det over svangerskapspenger om det lar seg gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts snakk med sjefen først. 

Tilrettelegging fra arbeidsgiver er første steg, hvis ikke det funker så samtale med jordmor om svangerskapspenger. 

Anonymkode: c7812...594

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp dette.. har vært gjennom spontanabort før. Vil ikke øke risikoen. 

Og er ikke fordi jeg ikke vil jobbe, forrige graviditet jobbet jeg helt til slutten av svangerskapet. Noe som ikke er så normalt i min sektor, de fleste blir sykemeldte på et tidspunkt (pga høy arbeidsbelastning). Men det var da todelt, den arbeidsgiveren nektet faktisk gravide og jobbe natt i det hele tatt.  Så jobber gjerne todelt hele graviditeten, gjerne det over svangerskapspenger om det lar seg gjøre. 

Skjønner deg veldig godt jeg hadde gjort det samme. Jobber selv tredelt på en avdeling som er høy arbeidsbelastning på.  Absolutt ikke verdt å ta sjansen på å miste pga nattevakter. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men likevel får man tillegg når man er sykemeldt så lurte på om det gjaldt svangerskapspenger og. Er jo litt urettferdig hvis ikke.  Man skal gå glipp av det fordi man er gravid men er man sykemeldt får man det??

Som gravid har du krav på at de tilrettelegger ved å ta deg bort fra natt OG du beholder nattillegget. Er ulovlig å ta bort tillegget. 

Anonymkode: 0e988...4af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er da gravid, ikke syk og kan fint jobbe andre vakter. 

Anonymkode: df3fb...7fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...