Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På fredag fikk vi beskjed om at enda en av lærerne på skolen der jeg jobber slutter. Dette var en veldig dyktig og flink lærer. Det er veldig synd at hun gir seg som lærer, men dette har vært tendensen de siste årene, flere av kollegaene mine har gitt seg som lærere og begynt i andre yrker . Jeg er i tenkeboksen selv og usikker på min fremtid som lærer. 

Jeg synes det er kjempetrist at flere av mine venner og kollegaer, tenker det samme som meg. Det er mange som sier de ikke orker mer, at jobben ikke er det den en gang var. Og tendensen i samfunnet er at vår yrkesgruppe ikke respekteres, hverken av foreldre, politikere eller elevene. Den økende volden i skolen er ett eksempel, lønn og avskilting av lærere et annet eksempel.

Og hvem går dette utover? I bunn og grunn våre barn. Hvem sitter igjen som lærere tilslutt? Blir det de gamle traverne som er i 50 årene og ikke tør å bytte beite? Eller de nyutdannede som jobber noen år, før de går på den berømte smellen? 

Er dette noe som bekymrer folk flest i samfunnet? For vi er mange foreldre der ute, både med barn i skolen og barn som skal begynne på skolen. Skolen er ett av de viktigste institusjonene vi har i samfunnet, det er der vi utdanner nye borgere som skal være fremsiden vår. Hva skjer med et samfunn når skolen er i fritt fall? Når stadig flere lærere søker seg vekk fra skolen og de som blir igjen også vurderer å slutte? 

Jeg har bestemt meg for å gi læreryrket ett år til. Neste skoleår har jeg bedt om å få være faglærer og slippe kontaktlærer ansvaret. Og hvis det koster meg mer enn det smaker, så går jeg også. Som min kollega sa: dette er ikke en jobb, men en livsstil og den livsstilen gidder jeg ikke lenger. 

Anonymkode: c12b8...3a4

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvem gidder å være lærere i det hele tatt, ville jeg heller spurt… Jeg bestemte meg i 1. klasse på barneskolen at jeg aldri i livet skulle bli lærer. Lærerne våre var sure, grinete og lite engasjerte, og manglet ofte kunnskap. De fleste virket som de mislikte jobben sterkt. Dette var på 90-tallet.

Jeg har ikke hatt en eneste lærer på barne-, ungdoms- eller videregåendetrinnet der jeg i ettertid har tenkt «jøss, han/hun var flink!». De flinke lærerne/professorene møtte jeg først på høyskolenivå. 

Så nei, jeg er ikke bekymret. Det blir som regel folk av barna uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (30 minutter siden):

Hvem gidder å være lærere i det hele tatt, ville jeg heller spurt… Jeg bestemte meg i 1. klasse på barneskolen at jeg aldri i livet skulle bli lærer. Lærerne våre var sure, grinete og lite engasjerte, og manglet ofte kunnskap. De fleste virket som de mislikte jobben sterkt. Dette var på 90-tallet.

Jeg har ikke hatt en eneste lærer på barne-, ungdoms- eller videregåendetrinnet der jeg i ettertid har tenkt «jøss, han/hun var flink!». De flinke lærerne/professorene møtte jeg først på høyskolenivå. 

Så nei, jeg er ikke bekymret. Det blir som regel folk av barna uansett. 

Så trist å høre om din erfaring med lærere. Jeg gikk på Steinerskole og har var så heldig å ha kjempegode lærere som jeg fremdeles har kontakt med i dag - 20 år etter jeg gikk ut av videregående. 

Anonymkode: 13eae...5b6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tror jeg. I fremtiden gidder nesten ingen å bli sykepleier heller. Det er de 3 yrkene som kanskje blir borte: lærer, barnehagelærer og sykepleier. 

Anonymkode: 235fb...ea7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ingen tror jeg. I fremtiden gidder nesten ingen å bli sykepleier heller. Det er de 3 yrkene som kanskje blir borte: lærer, barnehagelærer og sykepleier. 

Anonymkode: 235fb...ea7

I motsetning til lærer og barnehagepedagog er det økning i folk som ønsker å bli sykepleiere. Om flere står løpet ut, eller fortsetter å være sykepleier etter et par år i yrket, gjenstår å se, men sykepleie er populært. 

Anonymkode: 2a206...a54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på lærermangel og barnehagelærermangelen (og personell generelt i skolen og barnehagen), er det blant en av mange gode grunner til å ikke få barn. 

Anonymkode: f10c4...eba

AnonymBruker
Skrevet

Det var vel økning i søkere til lærerutdanningene i år. Men ikke til barnehagelærer. Noe som er kjempetrist. Vi trenger gode folk i barnehagen, så viktig jobb ❤️ jeg synes det er kjekt å være lærer fortsatt, men noen arbeidsoppgaver føles unødvendige og spiser av tiden vi kunne brukt til det viktige - elevene og å planlegge undervisning. Jeg liker også å være kontaktlærer, jeg synes ikke det er like gøy uten den nære kontakten med elevene. Jeg synes det mest utfordrende er å samarbeide med mange og diverse bestillinger som kommer ovenfra. Har ofte lyst til å bare kjøre mitt eget løp, da jeg vet jeg har mye bra å komme med 😛 og selvfølgelig kunne noen elever trengt mer oppdragelse hjemmefra, men de fleste er veldig greie. Krevende foreldre er verre enn krevende ungdommer for å si det sånn 😬 og så er det mye nedskjæringer og dårlig økonomi om dagen, noe som er frustrerende. Litt mer penger (til skolen, ikke til meg personlig), og rom for individuell frihet og å få bruke mesteparten av tiden til planlegging og elever, så er jeg fornøyd. Når det gjelder lønn; jeg har 5 års utdanning, er i 30-åra, og tjener nesten 700 000. Synes det er helt fint. 

Anonymkode: c762f...2b6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

AI kommer uansett å gjøre mange lærere overflødige om ikke alt for lang fremtid. AI lærer allerede meg noen ting bedre enn professorene på universitetet. Så, en kontaktperson for utdanningen, pensum og læringsmål og AI vil være alt som trengs. Det beste med AI er at den kan justere individuelt hvilket ikke en lærer med 30 elever kan gjøre i samme grad. 

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Eller kanskje for de som ikke får en jobb å gå til. Det vil være en overgangsperiode med mye arbeidsledighet, men det vil også løse seg etterhvert. 

Anonymkode: b4f2a...b19

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

AI kommer uansett å gjøre mange lærere overflødige om ikke alt for lang fremtid. AI lærer allerede meg noen ting bedre enn professorene på universitetet. Så, en kontaktperson for utdanningen, pensum og læringsmål og AI vil være alt som trengs. Det beste med AI er at den kan justere individuelt hvilket ikke en lærer med 30 elever kan gjøre i samme grad. 

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Eller kanskje for de som ikke får en jobb å gå til. Det vil være en overgangsperiode med mye arbeidsledighet, men det vil også løse seg etterhvert. 

Jeg gleder meg til å se hvordan AI skal greie å motivere og undervise 25-30 barneskoler alene.  Skal de få en pille til å roe seg ned først tenker du? Slik at de faktisk greier å sitte stille og følge med på instruksjoner fra AI? Eller hvordan skal dette gjennomføres i praksis? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

AI er ren terrorisme. Sterke ord, men må sies, og verre skal det bli inntil vi kommer til det punktet - som begynner å nærme seg - der folk med både en og to mastergrader, og gjerne også PhD begynner å få sparken because of "Muuuh AIIII".  Det var ikke dette vi ble tutet i ørene for 20 - 25 år siden da både politikere og ledere sa at alt AI-relatert er bra for mennesker og jo "mer AI, jo bedre blir det". 

Minner meg litt om feminismen som fortalte menn at jo mer "feminisme menn støtter, jo bedre blir det også for mennene". Uten at jeg mener noe kvinnefiendlig, kun en kommentar med tanke på at mange menn har tiltet hardt til høyre politisk sett og det er her jeg koblet inn AI-hypotesen også, nemlig at mennesker som opplever hele tiden stress, usikkerhet, stadig nye og uoppnåelige krav, være seg økonomiske- og akademiske krav (eller hva det måtte være), vil knekke til slutt og bli radikalisert. 

Nå har AI-en ingen greser ser det ut som, "alle områder av samfunnet" skal infiseres av AI, på en planet som heter Jorda der vi har godt over 8 MRD mennesker og vi runder 9 MRD mennesker om vel 11 eller 12 år. Helt syke tall dette, og det går bare ikke opp i opp matematisk sett. Man trenger ikke være Einstein for å forstå at en verden med et sted mellom 8 - 9 MRD mennesker (som ellers fortsetter å øke) og der AI herjer fritt og knuser jobbene (tar flere jobber enn det lager) er oppskrift på ren og total katastrofe. 

Du sier at det vil være en "overgangsperiode med MYE arbeidsledighet", og at dette vil "løse seg", ifølge deg, men det vil ikke det og det er ekstremt naivt og farlig å mene det med tanke på alle historiske hendelser. Det finnes ikke stabile samfunn som har mye arbeidsledighet og det finnes heller ikke mye til stabile samfunn der klasseforskjellene har nådd ekstreme ulikheter. 

Så jo, du burde absolutt være bekymret for de som ikke har en jobb å gå til. Det er folk som har stemmerett som de kan bruke på ekstremistiske partier, eller at de også la vær å bruke stemmeretten om de har mistet "troen" på det systemet som er ment å gi dem muligheter, så kjører de heller direkte voldspotensial i stedet for. 

Anonymkode: a9c7e...db9

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AI er ren terrorisme. Sterke ord, men må sies, og verre skal det bli inntil vi kommer til det punktet - som begynner å nærme seg - der folk med både en og to mastergrader, og gjerne også PhD begynner å få sparken because of "Muuuh AIIII".  Det var ikke dette vi ble tutet i ørene for 20 - 25 år siden da både politikere og ledere sa at alt AI-relatert er bra for mennesker og jo "mer AI, jo bedre blir det". 

Glemte å legge til her at vi ble også hjernevasket og lurt til å høre på at "AI kommer angivelig til å bare få bort de kjipe og fysisk harde jobbene". Helt klare signaler på dette for en ørten år siden. Men se på situasjonen nå. Nå sitter man og babler om at man må "omhavne AI og at den skal inn i alle samfunnets hjørner". Det verste er at man tillater dette politisk sett, for AI-utvikling er ikke noe som bare går av seg selv. Det er noe politikere i form av juridiske lover tillater at AI-utviklere skal holde på med, nemlig å forske på alt mulig som de vil, dra ut maksimal profitt som de vil uten noe som helst hensyn til det øvrige samfunnet. 

Minner veldig mye på manglende forskning på antibiotika. Det er ikke "penger" i den forskningen, så da gidder man liksom ikke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at lærere ikke har lyst til å være lærere mer, men det er flere som får en brutal oppvåkning når de "bare" får 4-5 ukers ferie og den ikke nødvendigvis er i fellesferier mer osv. Ja, jeg har selv jobbet i skolen og noen får litt hard medfart utenfor skolen, mens andre igjen er lettet over totalt endring i arbeidslivet. Jeg tror mange yrkesgrupper vil bli helt eller delvis erstattet av AI og roboter i løpet av det neste tiåret. Sykepleiere og lærere vil nok være innenfor denne yrkesgruppen. Ut i fra det som kommer fra dette forumet så får en nesten si heldigvis og desto før desto bedre. Ansatte i barnehagen er nok det som bekymrer meg mer enn selve lærermangelen etter robotisering.

Anonymkode: 3b244...9e9

AnonymBruker
Skrevet

De som gadd det før, vil i stor grad være i samme gruppe som de som gidder det fremover.

Endringer skjer, men slik har det vært over tid. Tror ikke endringene per nå skremmer så alt for mange bort, som ikke ville blitt skremt av det meste. De som virkelig vil, de kommer fremdeles til å gå inn i yrket, slik det "alltid" har vært.

Terskelen er mulig noe høyere enn før, men det er også i endring.

Anonymkode: c28a4...004

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner godt at lærere ikke har lyst til å være lærere mer, men det er flere som får en brutal oppvåkning når de "bare" får 4-5 ukers ferie og den ikke nødvendigvis er i fellesferier mer osv. Ja, jeg har selv jobbet i skolen og noen får litt hard medfart utenfor skolen, mens andre igjen er lettet over totalt endring i arbeidslivet. Jeg tror mange yrkesgrupper vil bli helt eller delvis erstattet av AI og roboter i løpet av det neste tiåret. Sykepleiere og lærere vil nok være innenfor denne yrkesgruppen. Ut i fra det som kommer fra dette forumet så får en nesten si heldigvis og desto før desto bedre. Ansatte i barnehagen er nok det som bekymrer meg mer enn selve lærermangelen etter robotisering.

Anonymkode: 3b244...9e9

Ferien og fri hver jul osv er kjekt når man har små barn. Men når barna mine blir store nok til å være alene hjemme når de har fri, så kommer jeg til å søke en annen jobb. Lærer er ikke et yrke å bli gammel i. Hvordan i huleste skal en 70 åring klare seg i et klasserom? Jeg er 36 og er sliten hver dag etter jobb. 

Anonymkode: 68b69...444

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ferien og fri hver jul osv er kjekt når man har små barn. Men når barna mine blir store nok til å være alene hjemme når de har fri, så kommer jeg til å søke en annen jobb. Lærer er ikke et yrke å bli gammel i. Hvordan i huleste skal en 70 åring klare seg i et klasserom? Jeg er 36 og er sliten hver dag etter jobb. 

Anonymkode: 68b69...444

Jeg er 34 og tenker det samme som deg 😅 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...