AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Jeg trenger eksempler på hva du som har gått ned med lavkarbo spiser gjennom en dag. Ikke hva slags matprodukter man skal spise, men hva du har spist gjennom en dag. Anonymkode: ff54a...a16
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trenger eksempler på hva du som har gått ned med lavkarbo spiser gjennom en dag. Ikke hva slags matprodukter man skal spise, men hva du har spist gjennom en dag. Anonymkode: ff54a...a16 Spiser ikke Lk nå, men når jeg gjorde det så kunne det se feks sånn ut: lunsj: omelett av 2-3 egg, smør og litt fløte. Toppet med ost, spekeskinke. Og sammen med salat ved siden av. middag: tacosalat med kjøttdeig (tips, Helios tacokrydder), agurk, salat, seterrømme og ost trengte jeg noe utenom så feks kaffe med fløte, baconsvor, noe osteskiver eller skinke. spiste også en del Coop sine frø-knekkebrød med diverse pålegg. Anonymkode: b54d2...1ed
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Spiser ikke Lk nå, men når jeg gjorde det så kunne det se feks sånn ut: lunsj: omelett av 2-3 egg, smør og litt fløte. Toppet med ost, spekeskinke. Og sammen med salat ved siden av. middag: tacosalat med kjøttdeig (tips, Helios tacokrydder), agurk, salat, seterrømme og ost trengte jeg noe utenom så feks kaffe med fløte, baconsvor, noe osteskiver eller skinke. spiste også en del Coop sine frø-knekkebrød med diverse pålegg. Anonymkode: b54d2...1ed Takk. Hva slags smør. Jeg bruker melange og lurer på om det er derfor jeg ikke går ned for jeg ser at det er mye kalorier i den. Eller er det masse kalorier i uansett hva man bruker. Anonymkode: ff54a...a16
anon01 Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai (endret) Frokost/lunsj: Eggerøre/omelett bestående av egg og vann, av og til brukte jeg bittelitt lett matfløte, men sjeldent. Blandet eggeblandingen med skinke, kalkun pålegg eller lignende. Så mye grønnsaker jeg ønsker som agurk, tomat, salat, løk, reddik osv. Middag: rødt kjøtt typ ytrefilet Av svin eller storfe, karbonadedeig eller kjøttdeig, så mye rotgrønnsaker jeg bare vil eller salat. En sjeldent gang litt ris/eller potet. Ingen saus, men til nød litt smeltet smør for eks. Søtsaker om jeg får lyst på: LITT frukt. YT yoghurt, YT kakaomelk. Koser meg litt ekstra med vanlig godis/ekstra kosete tilbehør til middag som fløtegratinerte poteter eller lignende av og til, men ikke hver dag. Endret 25. mai av anon01
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk. Hva slags smør. Jeg bruker melange og lurer på om det er derfor jeg ikke går ned for jeg ser at det er mye kalorier i den. Eller er det masse kalorier i uansett hva man bruker. Anonymkode: ff54a...a16 Men hvorfor prøver du ikke å kutte ut smør i en periode for å se da? Smør er fett, det er mye kalorier i smør uansett.. Anonymkode: 7529c...4ff 1
harma Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai Lunsj: 2 tynne skiver lavkarbobrød (f.eks. proteinbrødet til Funkygine) med to kokte egg, 2-3 rugsprø med div pålegg, salat eller eggerøre og laks eller spekeskinke med grønnsaker ved siden av Middag: som vanlig, men kuttet ut poteter/pasta/ris og heller økte mengden grønnsaker Hvis jeg ble fysen på jobb: litt nøtter eller et par ruter mørk sjokolade. Bruke så rene produkter som mulig, f.eks. smør fremfor margarin. Fett er ikke farlig på lavkarbo! Frokost spiser jeg stort sett bare i helgene, da er det gjerne et par stekte egg på ei tynn skive lavkarbobrød med litt grønnsaker. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor prøver du ikke å kutte ut smør i en periode for å se da? Smør er fett, det er mye kalorier i smør uansett.. Anonymkode: 7529c...4ff Det er nok der jeg har tabbet meg ut visstnok. Jeg har tolket melange og berelett som fett, og spist/drukket flere skjeer. Jeg har løpt og gått som en galning og sett at jeg ikke går ned. Anonymkode: ff54a...a16
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai Smoothie bestående av mandelmelk, avokado, bær. Jeg bruker mye mandler i mandelmelken, så veldig rik på kalorier. Stort beger yoghurt (fullfett) Variasjon av kjøttdeig, kylling, fet fisk, og torsk, med grønnsaker og meieri som ost, creme fraiche, eller cottage cheese. Bruker smør, aldri margarin. Noen ganger et ekstra måltid med avokadosalat tilsatt kaldpresset olivenolje. Kaloriinntaket mitt ligger nok på rundt 1800-2000, altså helt normalt. Anonymkode: b6167...c37
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk. Hva slags smør. Jeg bruker melange og lurer på om det er derfor jeg ikke går ned for jeg ser at det er mye kalorier i den. Eller er det masse kalorier i uansett hva man bruker. Anonymkode: ff54a...a16 Bruker alltid vanlig meierismør. Men bruker det i mat (f.eks. en ss til omelett, eggerøre osv..) ikke i voldsomme mengder.. på knekkebrød brukte jeg mest majones. Ekte. Du bør se på innholdslista og hva som inneholder minst karb. men husk at lavkarbo er kaloririk mat, så kanskje du bør telle kcal helt i begynnelsen for å se kaloriinnhold også. Jeg gjorde det og kom raskt inn i det. hvis ikke: spis lavkarbo kombinert med periodisk faste. Ikke overdriv smør/fett. Proteiner og fett er bra, men prøve å sette deg litt inn i hva ting inneholder, og hva som funker for deg. Lykke til! Anonymkode: b54d2...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk. Hva slags smør. Jeg bruker melange og lurer på om det er derfor jeg ikke går ned for jeg ser at det er mye kalorier i den. Eller er det masse kalorier i uansett hva man bruker. Anonymkode: ff54a...a16 Du må sette deg inn i dette og ikke hoppe på en trend uten å forstå den. Melange liksom... det er ikke mat uansett hva slags diett du er på. Anonymkode: 07774...060 4 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 23.14): Det er nok der jeg har tabbet meg ut visstnok. Jeg har tolket melange og berelett som fett, og spist/drukket flere skjeer. Jeg har løpt og gått som en galning og sett at jeg ikke går ned. Anonymkode: ff54a...a16 Du trenger ikke pøse på med ekstra fett selv om.du spiser LK. Margarin er dessuten ikke LK, det inneholder frøoljer som man skal unngå på LK. Som AB over her skriver, så må du sette deg inn i dette. Foreslår boka "Lavkarbo for begynnere" som du finner som.e-bok her:https://ebok.no/eboker/helse-og-livsstil/lavkarbo-for-nybegynnere-lars-erik-litsfeldt-9788283115987/ Anonymkode: 869e3...658 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #12 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 23.14): Det er nok der jeg har tabbet meg ut visstnok. Jeg har tolket melange og berelett som fett, og spist/drukket flere skjeer. Jeg har løpt og gått som en galning og sett at jeg ikke går ned. Anonymkode: ff54a...a16 Du må jo telle kalorier og ha oversikt over mengdene du har i deg uansett. Det er fryktelig lett å overspise på lavkarbo, når en erstatter matvarer med kaloritette ting som smør, ost, bacon, fløte osv uten å justere mengden mat en spiser, Du er garantert i kalorioverskudd. Anonymkode: ab19f...46e 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #13 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du må jo telle kalorier og ha oversikt over mengdene du har i deg uansett. Det er fryktelig lett å overspise på lavkarbo, når en erstatter matvarer med kaloritette ting som smør, ost, bacon, fløte osv uten å justere mengden mat en spiser, Du er garantert i kalorioverskudd. Anonymkode: ab19f...46e Dette er jo også matvarer som det på generell basis anbefales å begrense dersom man skal ned i vekt på lavkarbo. Olivenolje, kokosolje, avocado, nøtter og fet fisk er bedre fettkilder😊 Anonymkode: 869e3...658
AnonymBruker Skrevet 29. mai #14 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette er jo også matvarer som det på generell basis anbefales å begrense dersom man skal ned i vekt på lavkarbo. Olivenolje, kokosolje, avocado, nøtter og fet fisk er bedre fettkilder😊 Anonymkode: 869e3...658 Og disse er også fryktelig energitette og lett å overspise kalorier på, selv om fettet i dem er sunnere, så er det fryktelig lite som skal til for å gå på en kaloriesmell - en stor avokado kan inneholde 350 kalorier f.eks Anonymkode: ab19f...46e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du må jo telle kalorier og ha oversikt over mengdene du har i deg uansett. Det er fryktelig lett å overspise på lavkarbo, når en erstatter matvarer med kaloritette ting som smør, ost, bacon, fløte osv uten å justere mengden mat en spiser, Du er garantert i kalorioverskudd. Anonymkode: ab19f...46e Jeg tror man bare må bytte diett om man synes det er lett og overspise på lavkarbo. grunnen til at mange lykkes med lavkarbo og ikke lavkalori , er jo at en spiser mat som gjør en mett og holder blodsukkeret stabilt, så man slipper og gå sulten og å telle kalorier. Anonymkode: 8a7bd...d7d 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #16 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og disse er også fryktelig energitette og lett å overspise kalorier på, selv om fettet i dem er sunnere, så er det fryktelig lite som skal til for å gå på en kaloriesmell - en stor avokado kan inneholde 350 kalorier f.eks Anonymkode: ab19f...46e Ingen som sier at man skal spise ubegrenset av disse heller, men de er sunnere fettkilder. Den enkelte må finne riktig balanse mellom proteiner, fett og den mengden karbohydrater man velger å legge seg på. Lavkarbo gjort riktig handler ikke om å bøtte innpå med fett. Anonymkode: 869e3...658
AnonymBruker Skrevet 29. mai #17 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror man bare må bytte diett om man synes det er lett og overspise på lavkarbo. grunnen til at mange lykkes med lavkarbo og ikke lavkalori , er jo at en spiser mat som gjør en mett og holder blodsukkeret stabilt, så man slipper og gå sulten og å telle kalorier. Anonymkode: 8a7bd...d7d For min del er det å spise nok proteiner og fett det som er viktig for å holde meg mett. Jeg er også nøye med å i meg nok salt og kalium, både fra mat og ekstra tilskudd fra pulver. Vi får økt behov for dette på lavkarbo, og får kroppen for lite så kan det også føre til sultfølelse. Husker jeg holdt på å bli tullete av sult i begynnelsen, men løste seg med elektrolytter. Anonymkode: b6167...c37
Chiubi Skrevet 29. mai #18 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 0.01): Takk. Hva slags smør. Jeg bruker melange og lurer på om det er derfor jeg ikke går ned for jeg ser at det er mye kalorier i den. Eller er det masse kalorier i uansett hva man bruker. Anonymkode: ff54a...a16 Man teller ikke kalorier på lavkarbo. Det er fysisk umulig å spise mer fett, og samtidig tro at man må spise mindre kalorier. Det ER kalorier i fett
test1e Skrevet 29. mai #19 Skrevet 29. mai (endret) AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 22.44): Jeg trenger eksempler på hva du som har gått ned med lavkarbo spiser gjennom en dag. Ikke hva slags matprodukter man skal spise, men hva du har spist gjennom en dag. Frokost - Kaffe og ett glass vann jeg skylder ned vitaminer og omega3 (Jeg har aldri vårt noen frokostperson) Har også med meg kaffe på bussen til Oslo. Lunsj - Salat i kantina på jobb. Blander inn litt kjøttpålegg. Kjører alltid på med noen pakker pepper for å gjøre salaten litt interessant. Te og vann med kullsyre. Av og til har de kjøtt eller kylling. Da tar jeg det med salat ved siden samt litt rømmedressing. Middag - Kjøtt/fugl/fisk. Grønnsaksblanding i ovn. (Toro sjysaus) Ellers noen faste, wok (Uten ris), Laks i folie med grønnsaksblanding med litt olje og chilikrydder. Stekt diverse kjøtt med salat og rømme og litt dressing. Biff med salat og bearnaisesaus (Min egen Taco-rett. Heller saus over kjøttdeigen i panna(Som kjøttsaus) Gjerrig som jeg er har jeg litt vann i glasset for å få ut alt som jeg også heller over. Lar det småsteke litt. Heller alt over i form, kjører 10 min i ovn med ost på toppen. Spises med salat og rømme til) Helga/kveld: Coop frøknekkebrød er god erstatning til brød. Helga spiser jeg frokost Utskeielser : Peanøtter og nutrilettbarer (Atkins hadde vært førstevalget men har blitt vanskelig å få tak i i Norge) Min tommelregel er prøv å hold deg til 5 karb pr. 100 på uansett hva du kjøper. Og jeg er stor fan av og legge kostholdet så langt opp mot normalen som mulig. Rettene nevnt over kan du lage til hele familien, men de kan få poteter/ris/pasta ved siden av. Jeg har gått ned 20 kg på et år på Endret 29. mai av test1e 1
test1e Skrevet 29. mai #20 Skrevet 29. mai (endret) Tillegg. - Lettbrus. - Til fest tørr hvitvin eller brunt. (Gin & Tonic med lett tonic) (Når jeg startet prosjektet ned i vekt kjøpte jeg lavkarbo brødmix og pizzamix fra tights no. Jeg kan ikke lage mat eller bake. Enkelt er bra) Endret 29. mai av test1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå