Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg var sykemeldt fra januar-oktober ifjor

jeg hadde et vikariat i det offentlige frem til kontrakten gikk ut 1.juni 2024. 
( denne perioden av jeg sykemeldt og fikk utbetalt sykepenger direkte av min arbeidsgiver)

når kontrakten gikk ut stod jeg som arbeidsledig og det var nav som utbetalte sykepenger fra 1.juni til oktober. 

Betaler nav meg feriepenger fra 1.juni perioden da? 
ser det står som kommende utbetaling fra NAV feriepenger kr 0

men det står også ovenfor at de har tekniske problemer.. 

jeg ringte å snakket med ei dame på NAV på fredag, hun hørtes så fjern og lei ut og sa at NAV har overført feriepengene mine til arb giver å at de utbetaler dem til meg 

Men er det ikke fra 1.juni 2024 jeg skal få fra NAV? 

Anonymkode: b3a48...5e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei!

jeg var sykemeldt fra januar-oktober ifjor

jeg hadde et vikariat i det offentlige frem til kontrakten gikk ut 1.juni 2024. 
( denne perioden av jeg sykemeldt og fikk utbetalt sykepenger direkte av min arbeidsgiver)

når kontrakten gikk ut stod jeg som arbeidsledig og det var nav som utbetalte sykepenger fra 1.juni til oktober. 

Betaler nav meg feriepenger fra 1.juni perioden da? 
ser det står som kommende utbetaling fra NAV feriepenger kr 0

men det står også ovenfor at de har tekniske problemer.. 

jeg ringte å snakket med ei dame på NAV på fredag, hun hørtes så fjern og lei ut og sa at NAV har overført feriepengene mine til arb giver å at de utbetaler dem til meg 

Men er det ikke fra 1.juni 2024 jeg skal få fra NAV? 

Jeg er foressten i ny jobb nå, som jeg startet i nov 2024.

Skrevet (endret)

Du får feriepenger fra arbeidsgiver 2 måneder 10.2% også får du 48 dager av de 10 månedene du var sykemeldt fra NAV.

Så dagssatsen din på sykemelding x 48 dager x10.2% = Penger fra NAV.

Arbeidsledighet gir også maks 12 uker med feriepenger vet ikke om det kommer i tillegg til 48 dager, men det er antagelig mindre penger siden du går ned til 62.3% lønn på arbeidsledighet

De resterende dagene sykemeldt får du ingenting i feriepenger.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (12 minutter siden):

Du får feriepenger fra arbeidsgiver 2 måneder 10.2% også får du 48 dager av de 10 månedene du var sykemeldt fra NAV.

Arbeidsledighet gir også maks 12 uker med feriepenger vet ikke om det kommer i tillegg til 48 dager, men det er antagelig mindre penger siden du går ned til 62.3% lønn på arbeidsledighet

Hadde dagsats på 1400 kr.  Kan du hjelpe meg å regne ut vær så snill? Har dyskalkuli 😞

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hadde dagsats på 1400 kr.  Kan du hjelpe meg å regne ut vær så snill? Har dyskalkuli 😞

Ca 8000kr i feriepenger fra nav. 

Anonymkode: 35996...a97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ca 8000kr i feriepenger fra nav. 

Ok, men jeg vurderer å sykemelde meg i ferien ( i juli)  i sommer pga kreft i nær familie og stor påkjenning samt nylig dødsfall i familie vil jeg da bli trekt av sykepengene jeg får da? ( er ikke i stand til å reise på noe ferie slik som jeg har det nå) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, men jeg vurderer å sykemelde meg i ferien ( i juli)  i sommer pga kreft i nær familie og stor påkjenning samt nylig dødsfall i familie vil jeg da bli trekt av sykepengene jeg får da? ( er ikke i stand til å reise på noe ferie slik som jeg har det nå) 

Jeg får lønn forskuddsvis 12.hver mnd foressten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke sånn det fungerer at man bare kan sykemelde seg i ferien. 

Anonymkode: 2a242...742

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sykemelding er det legen som vurderer.

Du burde avtalt med ny arbeidsgiver angående ferie når du ikke har fullt opptjent med feriepenger.  Man kan ikke pålegges mere ferie enn man har feriepenger til å dekke lønnstrekk ved ferie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sykemelding er det legen som vurderer.

Du burde avtalt med ny arbeidsgiver angående ferie når du ikke har fullt opptjent med feriepenger.  Man kan ikke pålegges mere ferie enn man har feriepenger til å dekke lønnstrekk ved ferie. 

Om bedriften har stengt kan man pålegges ferie.

Anonymkode: bb29c...f8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sånn det fungerer at man bare kan sykemelde seg i ferien. 

Anonymkode: 2a242...742

Det er legen min som har foreslått at det kanskje kan være greit å sykemelde meg , han vet alt jeg har vært igjennom å står i.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart utbetaling stod 22 mai, fortsatt ikke kommet noe. 
sum står som 0 og er utbetalt til mitt kontonr

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes det er rart utbetaling stod 22 mai, fortsatt ikke kommet noe. 
sum står som 0 og er utbetalt til mitt kontonr

Gubben fikk før helga.

Men hvis arbeidsgiver har forskudd betalt sykepenger, så får en ikke feriepenger fra nav. Da kommer det fra arbeidsgiver 

Anonymkode: 013c9...410

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gubben fikk før helga.

Men hvis arbeidsgiver har forskudd betalt sykepenger, så får en ikke feriepenger fra nav. Da kommer det fra arbeidsgiver 

Anonymkode: 013c9...410

Ikke for perioden 1 juni til oktober heller? Da var jeg ikke lenger ansatt på sykehuset

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enda en tråd om dette men med litt annen vri. Det er legen som sykmelder deg, ikke du. 

Anonymkode: 6a3fe...130

Annonse
Skrevet
NakenPanda skrev (10 timer siden):

Hvor får du disse 2 månedene fra? Januar til 1 juni er 5 måneder, de fleste offentlige arbeidsgivere betaler feriepenger for hele perioden man var sykemeldt. 

Jeg tror ikke du får noe fra NAV, ts, for de har forskuttert for de 48 første dagene til din arbeidsgiver. De gir ikke dobbelt bare fordi du underveis byttet til sykepenger fra NAV. 

merk, jeg er ikke helt sikker, men det er sånn jeg forstår reglene. 

Skrevet
NoaideBiehtar skrev (12 minutter siden):

Hvor får du disse 2 månedene fra? Januar til 1 juni er 5 måneder, de fleste offentlige arbeidsgivere betaler feriepenger for hele perioden man var sykemeldt. 

Jeg tror ikke du får noe fra NAV, ts, for de har forskuttert for de 48 første dagene til din arbeidsgiver. De gir ikke dobbelt bare fordi du underveis byttet til sykepenger fra NAV. 

TS jobbet jo bare 2 måneder men det er jo arbeidsgiver periode på 16 dager ekstra så kanskje litt til.

I de første 16 dagene av et sykefravær (arbeidsgiverperioden) betaler arbeidsgiver sykepenger, og skal følgelig også dekke feriepenger for denne perioden. Etter arbeidsgiverperioden betaler folketrygden feriepenger for inntil 48 sykemeldingsdager hvert opptjeningsår, jf folketrygdloven § 8-33 og ferieloven § 10 nr. 4.

Er ikke så sikker på at feriepenger dekkes ut over 16 dager med såpass langstids sykemelding uansett arbeidsgiver. Kommunene/stat sparer der de kan også

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (17 minutter siden):

Her er fasit

Anonymkode: 3d488...7b2

Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

TS jobbet jo bare 2 måneder men det er jo arbeidsgiver periode på 16 dager ekstra så kanskje litt til.

I de første 16 dagene av et sykefravær (arbeidsgiverperioden) betaler arbeidsgiver sykepenger, og skal følgelig også dekke feriepenger for denne perioden. Etter arbeidsgiverperioden betaler folketrygden feriepenger for inntil 48 sykemeldingsdager hvert opptjeningsår, jf folketrygdloven § 8-33 og ferieloven § 10 nr. 4.

Er ikke så sikker på at feriepenger dekkes ut over 16 dager med såpass langstids sykemelding uansett arbeidsgiver. Kommunene/stat sparer der de kan også

Hvor får du 2 måneder fra? Hun jobbet januar-1. juni i 2024. 

Skrevet (endret)

Fikk det fra TS:

Hei!

jeg var sykemeldt fra januar-oktober i fjor

Feriepenger er basert på siste år og Nov+Des = 2 måneder

Det er en litt forvirrende post fra TS egentlig

Endret av NakenPanda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...