Gå til innhold

Barnefordeling i retten

Anbefalte innlegg

Om 3 uker ca så skal jeg i rette, domstolen. 
Jeg gruer meg sån og vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Min eks som er far til mine 2 barn har tatt meg til retten, han fikk ikke gjennomslag for sine ønsker i tingretten og har derfor tatt det videre. 
Han har historikk med grov vold mot meg og barna, men har har litt samvær med ene barnet og null med det andre barnet.( største hater faren og har kuttet kontakten, minste misliker også faren,  ønsker ikke å være hos han, men føler seg tvunget til å være der innimellom)  
De er 17 og 14 år, min advokat er sjokkert over at han velger å ta det til domstolen siden barna er så store. 
Men jeg føler jeg ikke er sterk nok mentalt til å stå i dette, dette har pågått i over 1,5 år nå, jeg er utslitt, eksen har meldt meg mange ganger til BV, anmeldt meg, jeg har vært i flere avhør, sist avhør grått jeg uavbrutt under hele avhøret for jeg var så utmattet av hele greia. 
Saken ble henlagt men det er tøft å stå i det. 
Hvordan skal jeg klare å stå i dette? Hvordan psyke meg opp? 

Anonymkode: fd959...34c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1842762-barnefordeling-i-retten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å si til deg selv at han er en voldelig dust som kan herje i vei, ta deg til retten og bråke på - men du kan stå med rak rygg og lar deg ikke knekke. Og at du er der for barna. 

Anonymkode: c983a...af6

• Liker 2
  • Nyttig 1

Dette klarer du! Du må prøve å legge følelsene til side den dagen. Du vet det du vet, og barna har sagt hva de vil. Han kommer aldri til å vinne denne saken så lenge barna har sagt sitt ønske. Jeg har full forståelse for at du har hatt det tøft og at du er sliten. Har vært gjennom ganske lignende sak selv. Og det er brutalt når det står på. Men prøv å hold ut litt til. ❤️

Anonymkode: f068f...7fd

• Liker 1

Fyfaen har ikke ord. Ønsker deg alt godt og masse styrke til deg. Helt grusomt at folk har så lite selv innsikt, grov vold mot deg og barna og likevel så prøver han seg 🫣❤️ Må være så forferdelig å stå i.

Anonymkode: b37ff...db6

• Liker 1

Du har klart deg helt til nå, så du er sterk.  Du klarer de siste 3 ukene. Vil tro han mister alt samvær etterpå. Deretter søker du om besøkelsesforbud for deg selv. Sender deg styrkeklemmer og varme tanker. Barna dine er heldige som har deg. 

Anonymkode: 6e5b9...03c

• Liker 1

Annonse

Du klarer det. Tiden i retten kommer til å gå uansett. Bare se på klokka di og tell ned tiden. Det er en tidsbegrenset tid du må være der i retten med han. Sist jeg var i retten, trodde pulsklokka at jeg trente, så den loggførte nesten 6 timer sammenhenger trening pga den høye pulsen min. Men det går over. Det er fryktelig ubehagelig, men tiden går og det vil gå over. 

Ungene er så store at hva de sier er så å sånn det vil bli. Enig med advokaten din at det er mest sjokkerende at bf’en tar det så langt. Han kommer til å tape igjen. 14-åringen din trenger ikke å føle på noe tvang. Om h*n ikke ønsker å være med faren, må det ikke gjennomføres. Vis ungen barneloven som sier: 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7

§ 31.Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege forhold for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Eit barn som er fylt sju år, og yngre barn som er i stand til å danne seg eigne synspunkt, skal få informasjon og høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd om personlege forhold for barnet, mellom anna om foreldreansvaret, kvar barnet skal bu fast og samvær. Meininga til barnet skal bli vektlagt etter alder og modning. Når barnet er fylt 12 år, skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

Anonymkode: 2972a...07d

• Liker 1
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om 3 uker ca så skal jeg i rette, domstolen. 
Jeg gruer meg sån og vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Min eks som er far til mine 2 barn har tatt meg til retten, han fikk ikke gjennomslag for sine ønsker i tingretten og har derfor tatt det videre. 
Han har historikk med grov vold mot meg og barna, men har har litt samvær med ene barnet og null med det andre barnet.( største hater faren og har kuttet kontakten, minste misliker også faren,  ønsker ikke å være hos han, men føler seg tvunget til å være der innimellom)  
De er 17 og 14 år, min advokat er sjokkert over at han velger å ta det til domstolen siden barna er så store. 
Men jeg føler jeg ikke er sterk nok mentalt til å stå i dette, dette har pågått i over 1,5 år nå, jeg er utslitt, eksen har meldt meg mange ganger til BV, anmeldt meg, jeg har vært i flere avhør, sist avhør grått jeg uavbrutt under hele avhøret for jeg var så utmattet av hele greia. 
Saken ble henlagt men det er tøft å stå i det. 
Hvordan skal jeg klare å stå i dette? Hvordan psyke meg opp? 

Skal en samværs sak til Lagmannsretten, med barn på 14 og 7 år?! 
Du skriver nemlig innledningsvis at han ikke fikk gjennomslag i Tingretten. 
At en slik sak slipper inn i Lagmannsretten, gjør jo dette høyst spesielt. 
Så spesielt at det er utrolig, hvor er media? Har de ikke fanget opp dette, så er det enda mer utrolig. 

Anonymkode: 2d4fb...3dc

• Liker 1
  • Nyttig 1

Dette klarer du for barna, det blir jo en bagatell i forhold til alt det andre du har vært ute for og nå er barna så store at de selv kan gi beskjed. Akkurat i dette tilfellet så hadde ikke jeg kjent på mye stress for saken er jo klar og han fikk ikke gjennomslag forrige gang og han vil ikke få det nå.

Du må lære barna dine at de ikke skal føle seg tvunget til å være hos noen uansett årsak. De skal gjøre det som er best for seg selv ikke de voksne. Angrer selv på tiden jeg sløste vekk på ubrukelig foreldre på grunn av misforstått lojalitet.

Uansett, minste blir myndig om 4 år, da er du kvitt han, du har holdt ut så lenge og du vil klare den siste tiden og. Alt for barna.

Anonymkode: 265af...c01

• Liker 1
  • Nyttig 1

Min eks var ikke fysisk voldelig, men han holdt det gående i mange år med å ødelegge min datters barndom. Mye trakassering og brøling. Snakket stygt om meg når barnet var på samvær. Dette gjør han fortsatt. Du må bygge deg opp og tåle det. Barna trenger at du er sterk. Tren og spis. Det går bra!

Anonymkode: 7b575...646

• Liker 1
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skal en samværs sak til Lagmannsretten, med barn på 14 og 7 år?! 
Du skriver nemlig innledningsvis at han ikke fikk gjennomslag i Tingretten. 
At en slik sak slipper inn i Lagmannsretten, gjør jo dette høyst spesielt. 
Så spesielt at det er utrolig, hvor er media? Har de ikke fanget opp dette, så er det enda mer utrolig. 

Ja han får det, er han som bestemmer dette selv, ikke lagmannsretten som avgjør om han får ta det opp eller ikke. Ts

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja han får det, er han som bestemmer dette selv, ikke lagmannsretten som avgjør om han får ta det opp eller ikke. Ts

Enten er dette en tulletråd, eller en problemstilling uten virkelighetsforståelse. 

Lagmannsrettene slippe rikke inn hva som helst av saken. Når en sak er behandlet i Tingretten kan den ankes/klages videre til Lagmannsretten. Men før den slipper inn i Lagmannsretten gjør dommerne en helhetsvurdering av om det er en prinsipielt viktig sak å få prøvet på nytt. Om saken er viktig for menneskene i saken, og om det er sannsynlig at en ankebehandling vil gi et annet resultat enn i Tingretten. De ser og på om det er saksbehandlingsfeil, feil lovanvendelse osv. 

Når de så har gjennomgått hele saken, sier de enten ja, her kan en ny domstolsbehandling gi et annet resultat, vi slipper saken inn. Eller som de sier i 99,9 % av denne typen saker, nei, saken har fått en god nok behandling i Tingretten lite sannsynlig en ny rettsbehandling vil gi e5 anne5 resultat. 
En rettssak koster ganske mye for samfunnet. Dommere og lokaler koster, advokater koster og de menneskelige omkostningene koster. Å få meg til å tro at det sakskomplekset ts fremlegger i hi skal gi en ny behandling i Lagmannsretten, det får du ikke. 
Som du skriver at det er barnefar som her bestemmer, det er så langt bak mål, som det er mulig å komme. Har du ikke advokat i saken? Da har ikke advokaten vært i nærheten av å gjøre jobben sin med å forklare, eller ts har ikke hørt etter, ikke lest et eneste prosess skrift eller noe annet. 
Å tulle med denne typen lett avslørbare ting for oss som kjenner rettssystemet er ikke  greit. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Enten er dette en tulletråd, eller en problemstilling uten virkelighetsforståelse. 

Lagmannsrettene slippe rikke inn hva som helst av saken. Når en sak er behandlet i Tingretten kan den ankes/klages videre til Lagmannsretten. Men før den slipper inn i Lagmannsretten gjør dommerne en helhetsvurdering av om det er en prinsipielt viktig sak å få prøvet på nytt. Om saken er viktig for menneskene i saken, og om det er sannsynlig at en ankebehandling vil gi et annet resultat enn i Tingretten. De ser og på om det er saksbehandlingsfeil, feil lovanvendelse osv. 

Når de så har gjennomgått hele saken, sier de enten ja, her kan en ny domstolsbehandling gi et annet resultat, vi slipper saken inn. Eller som de sier i 99,9 % av denne typen saker, nei, saken har fått en god nok behandling i Tingretten lite sannsynlig en ny rettsbehandling vil gi e5 anne5 resultat. 
En rettssak koster ganske mye for samfunnet. Dommere og lokaler koster, advokater koster og de menneskelige omkostningene koster. Å få meg til å tro at det sakskomplekset ts fremlegger i hi skal gi en ny behandling i Lagmannsretten, det får du ikke. 
Som du skriver at det er barnefar som her bestemmer, det er så langt bak mål, som det er mulig å komme. Har du ikke advokat i saken? Da har ikke advokaten vært i nærheten av å gjøre jobben sin med å forklare, eller ts har ikke hørt etter, ikke lest et eneste prosess skrift eller noe annet. 
Å tulle med denne typen lett avslørbare ting for oss som kjenner rettssystemet er ikke  greit. 

Dette er en barnefordelingssaken, er litt andelenes enn en straffesak,  så jo han har nå fått det da. Ts

Annonse

Snakk med advokaten din - MÅ du være i retten hele tiden? Holder det at du er der når du skal forklare deg? 

Husk - nå er det snart over! ❤️ Ingen tvinger barn på 14 og 17 til å bo hos en forelder de ikke vil bo hos. 

Anonymkode: 1155d...5a0

• Liker 1
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Barnefordelingssaker er helt annerledes enn straffesaker. Der har de veldig lav terskel for å slippe saker gjennom. Min bf leverte nytt søksmål få måneder etter dom. De tar alt inn. 

Det samme når det kommer til å saksomkostninger. Det skal utrolig mye til for at den tapende part, selv om det var den som leverte søksmålet, må betale den andre partens kostnader. Det er sjeldent det skjer. Har brukt så mange 100k på saksomkostninger, og har vunnet alle sakene. Ikke fått dekket en krone selv om motparten er millionær og jeg kun en vanlig arbeidstaker med under median inntekt. 

Anonymkode: 2972a...07d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...