Gå til innhold

Hvordan ordne flytteprosessen til Oslo best for alle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har to barn og en tredje på vei. Vi har de siste tre årene bodd i Finnmark grunnet mannen min sin jobb. Han har også familie her, men moren hans døde nettopp og tilknytningen til stedet er dermed blitt mye dårligere for oss. Før dette bodde vi 10 år i Oslo. Nå har mannen min blitt spurt om å endre arbeidssted til Oslo igjen og vi tenker vel egentlig at vi begge har lyst til å flytte tilbake.

Men hvordan løser vi dette med tanke på barnehageplass og skolestart?

Eldste begynner på skolen nå til høsten, mellomste går i barnehage. Hvordan ville du gjort flytteprosessen best for alle? Selge huset vi har her først eller kjøpe et hus i Oslo først? Vi må jo søke om barnehageplass til de to minste før 1. mars i Oslo tror jeg, så da må vi jo vite hvor vi skal bo.

Jeg synes hele denne prosessen virker ganske uoversiktlig og takker for alle innspill eller erfaringer fra andre som har flyttet langt med flere barn :) sist vi flyttet trengte vi kun barnehageplass, men det ordnet seg fint med timing. Og å selge leiligheten vi hadde da i Oslo var jo gjort på en dag. Å selge et hus i Nord-Norge kan straks ta noe lengre tid 😱

Jeg tar gjerne i mot tips til steder å bo i Oslo også med tre barn. Vi blir nok å kjøpe et rekkehus i utkanten av Oslo eller kanskje Bærum, så lenge det er nært t-bane med tanke på pendling inn til sentrum på jobb for oss begge.

Anonymkode: 8d267...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde gjort alt for at 1.klassingen kunne fått startet fra første skoledag. I tillegg ville jeg forsøkt å få dratt på før skoledagen eller innskrivingsdagen (mulig det kalles ulikt) nå før sommeren. Med mindre den har vært. Rett og slett for at barnet skal føle tilhørighet og overgangen bli lettere. Dere må vel bare ringe skolene og høre? Høre om noen har ledig plass? Og søke? Skolene kan nok svare på det og Oslo kommune sin nettside. Men når dere ikke vet hvor dere skal bo er det selvsagt ikke så lett. Vet dere spesifikt område kan dere vel gjerne se om dere kan leie noe mens dere er på jakt etter bolig. Igjen, jeg hadde gjort alt for at barnet kunne blitt værende på skolen. Barnehagen må jo da også bli i samme område. Her må dere også sjekke kommunen sin nettside og evt ringe rundt om det finnes noe ledig eller sette på venteliste. 

Det å kunne gå på skole med de som bor i nabolaget/i nærheten og kunne gå på fritidsaktiviteter med de samme er fint for barnet. Med tre barn blir det fort mye logistikk fremover og da er det fint at barna ikke må kjøres til/fra skole hele tiden, må kjøres til venner og aktiviteter fordi en bosatte seg for langt unna skolen barnet opprinnelig startet på (med mindre barnet kan håndtere et bytte av skole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde gjort alt for at 1.klassingen kunne fått startet fra første skoledag. I tillegg ville jeg forsøkt å få dratt på før skoledagen eller innskrivingsdagen (mulig det kalles ulikt) nå før sommeren. Med mindre den har vært. Rett og slett for at barnet skal føle tilhørighet og overgangen bli lettere. Dere må vel bare ringe skolene og høre? Høre om noen har ledig plass? Og søke? Skolene kan nok svare på det og Oslo kommune sin nettside. Men når dere ikke vet hvor dere skal bo er det selvsagt ikke så lett. Vet dere spesifikt område kan dere vel gjerne se om dere kan leie noe mens dere er på jakt etter bolig. Igjen, jeg hadde gjort alt for at barnet kunne blitt værende på skolen. Barnehagen må jo da også bli i samme område. Her må dere også sjekke kommunen sin nettside og evt ringe rundt om det finnes noe ledig eller sette på venteliste. 

Det å kunne gå på skole med de som bor i nabolaget/i nærheten og kunne gå på fritidsaktiviteter med de samme er fint for barnet. Med tre barn blir det fort mye logistikk fremover og da er det fint at barna ikke må kjøres til/fra skole hele tiden, må kjøres til venner og aktiviteter fordi en bosatte seg for langt unna skolen barnet opprinnelig startet på (med mindre barnet kan håndtere et bytte av skole).

Tusen takk for gode innspill :) jeg tror nok at eldste må gå et år på skolen her vi bor nå for å få logistikken til å gå opp. Vi får jo ikke barnehageplass nå uansett når søknadsfristen er i mars? Og rekker heller ikke å selge/kjøpe før skolestart. Jeg har derfor bare lagt til grunn at vi må vente til nærmere nyttår før vi kan begynne prosessen ordentlig på en måte. Men som sagt, jeg tar gjerne erfaringer fra andre siden dette er en kabal som vi aldri har lagt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for gode innspill :) jeg tror nok at eldste må gå et år på skolen her vi bor nå for å få logistikken til å gå opp. Vi får jo ikke barnehageplass nå uansett når søknadsfristen er i mars? Og rekker heller ikke å selge/kjøpe før skolestart. Jeg har derfor bare lagt til grunn at vi må vente til nærmere nyttår før vi kan begynne prosessen ordentlig på en måte. Men som sagt, jeg tar gjerne erfaringer fra andre siden dette er en kabal som vi aldri har lagt før.

Veldig usikker på reglene. Men om en barnehage har ledig plass og ingen på venteliste så er det gjerne mulig. Private barnehager har kanskje andre muligheter enn kommunale. Men igjen, jeg har ikke noe kunnskap om dette. 
Hvis dere skal vente til nyttår eller senere så må barnet selvsagt starte på skolen der dere bor nå ja. Fordelen er at dere kanskje kan ha falt på bydel/mer spesifikt område og evt kjøpt/inngått leiekontrakt i grei tid før skolestart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...