Gå til innhold

Trenger alle utekatter ormekur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten til mine foreldre tar mus og fugl, men de gir han ikke ormekur fordi de ser ikke at han har makk i rumpen eller i avføringen, sier de.

Kan katter ha makk selv om man ikke ser noe i rumpen/avføring?

Anonymkode: a5070...9a2

AnonymBruker
Skrevet

Min har aldri hatt synlig makk i rumpa eller avføringen, men han har derimot kastet opp makk flere ganger. Så ja, de kan ha makk selv om du ikke ser det i avføringen.

Anonymkode: eadf2...6e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan de ha. Jeg har hørt at alle utekatter får orm, spesielt hvis de fanger mus/fugler og at man derfor bør gi ormekur. Dyrlegen sa tre ganger i året til meg. 

Anonymkode: 8851f...7f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lært i min jobb på dyreklinikk at katter alltid har makk, men kurer får ned mengden og fjerner noen typer.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir kun kur når kattene faktisk har orm. Å forebygge ved å gi flere ganger i året kan gjøre katten resistent og det er nettopp derfor man nå må til dyrelegen for resept på ormekur. Fordi katteeiere overforbruket uten behov 

Anonymkode: 8980a...c39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gir kun kur når kattene faktisk har orm. Å forebygge ved å gi flere ganger i året kan gjøre katten resistent og det er nettopp derfor man nå må til dyrelegen for resept på ormekur. Fordi katteeiere overforbruket uten behov 

Hvordan merker du at katten har orm?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Katten blir ikke resistent, det er det ormen som blir.

Anonymkode: 445aa...b59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan merker du at katten har orm?

Ts

Mange merker det når ormen kryper rundt i senga. 

Anonymkode: e4ab6...730

AnonymBruker
Skrevet

Katten kan ha kastet opp bendelorm uten at noen har sett det, det er ikke alltid en ser det i rumpa eller avføringen. Så en ormekur er nok på sin plass om den ikke har fått det.

Anonymkode: 131e8...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...