Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt er felles her.

Anonymkode: 2d589...911

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt klare inntrykk er at hvis mannen tjener mest har de delt økonomi.

Om dama tjener mest, noe som er relativt sjelden pga hvem kvinner velger som partner, da er det mine og dine penger. Deler på faste utgifter, resten er mitt og ditt.

Kvinner er stort sett veldig lite interessert å forsørge en mann, menn er stort sett inneforstått at de forventes at de bidrar mest som familiens forsørger i forhold. Noe annet vil være egoistisk og gjerrig. Forventninger til kvinner og menn er forskjellig der..

Så til deg på 23, det har du fasiten for de fleste forhold. Hvor mye dine kommende mann tjener i forhold til deg bestemmer hvordan deres økonomiske samarbeid som partnere blir.

For vil du egentlig være sammen med en mann som ikke bidrar minst like mye.

Hvis du vil på en ferie han ikke har råd til? Vil du spandere på han eller vil dere reise på en ferie innenfor hans budsjett. Hva med bil, hytte, hus osv. Hvis din kommende mann tjener mer enn deg? Vil du egentlig være sammen om ikke deler sin høye inntekt med deg slik at du kan få finere ferier, dyrere bil, finere hus.

Anonymkode: 9b7df...c6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 15.58):

Alt er felles her.

...og mannen din tjener mest.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært samboere i 13 år og har et barn sammen og har helt separat økonomi. 

Vi eier bolig 50/50, betalte EK 50/50 og hver av oss betaler inn direkte på boliglånet 50/50 hver måned.

Felles utgifter deler vi også 50/50. Jeg regner ut en gang i året hvor mye samboerens del utgjør og han overfører den summen fast til meg hver måned og jeg sørger for å betale alle felles regninger og jeg kjøper også generelt inn maten. Dersom samboer kjøper inn mat bruker han et av mine kredittkort.

Vi har en felles konto hvor vi setter inn like mye og fra den trekker vi for felles ting vi har lagt ut for.

Bortsett fra dette ordner vi alt av egne inntekter/utgifter, sparing, investeringer osv helt selv.

Tidligere da mine særkullsbarn bodde hjemme gjorde vi det på samme måte. Alle utgifter knyttet til mine barn tok jeg 100 %.

Anonymkode: 7e342...cad

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1 felles barn sammen og har ikke felles økonomi. Han eier huset og så eier vi den ene bilen sammen. Jeg betaler han 4000 i måneden. Det er husleie og bilen. Jeg betaler også barnehagen men mottar barnetrygden. 

Betaler også mine egne regninger som mobil,personlige forsikringer. 

begge betaler mat og klær for barnet.

jeg mottar også 10 000 i måneden av min min som jeg skal ha som lommepenger eventuelt fornøyelse når mannen er ute på jobb.

fungerer fint for oss. Har også skrivd en avtale om at frafaller min mann så kan jeg bo i huset frem til mitt barn fyller 25 

Anonymkode: a7e3a...dcc

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid delt utgiftene og eid bolig likt med samboere. Orker ikke drive kronetelling heller da, men sånn ca likt. I starten tjente jeg mindre, så gikk jeg forbi og tjener nå mest. Har brukt samme metodikk uansett hvem som har mest på konto/i lønn.

Har litt felles og litt separat økonomi. Det vil si at vi oppretter felles kontoer som vi setter inn avtalte summer på hver måned. Skulle ikke det strekke til enes vi om å sette inn mer. Det som er igjen av lønn etter det, har man på sin egen konto. Alt til hus, bil, barn, mat, kjæledyr, kommunale ting, strøm, alarm, tv/internett, strømmetjenester, forsikring, ferie osv går fra felles. Hobby, klær til oss selv og annen personlig shopping går ikke fra felles.

Dette har fungert fordi vi har hatt omtrentlig like krav til levestandard og ikke er altfor langt fra hverandre i lønn. Hvis den ene har mer penger, og ønsker en høyere levestandard på hus, bil, ferier osv. Da må selvfølgelig den med mest bidra mer også.

Anonymkode: dbfd7...d7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

...og mannen din tjener mest.

Nix. Jeg tjener over 2 mill, han «bare» 1,5.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alt felles, jeg hadde særkullsbarn da vi ble sammen og så har vi felles barn. Alltid hatt felles konto og felles lån. Vi har hele tiden tjent omtrent det samme, jeg litt mer enn han i mange år, nå han litt mer enn meg. Har aldri vært noe problem for oss dette, vi har gått all in fra første stund.

Anonymkode: 536f1...5d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler prosentvis etter inntekt.

Jeg er ufør, eier huset vi bor i, han tjener 1.6 mill. med høy formue.

Særkullsbarn, jeg en, han to. Vi har begge barna 100%.

Vi har en regningskonto, matkonto og "familieaktiviteter"konto.

Der putter vi inn en fast sum hver måned.

Klær, fritidsaktiviteter etc har vi foreløpig betalt hver for oss, men vi skal gifte oss innen et år og økonomien vil nok smelte mer og mer sammen.

I tillegg kjøper han seg inn i min bolig med oppussing, vedlikehold og annet som må oppgraderes som øker boligens verdi. 

Utover det sparer jeg i fond.

Jeg er nok hakket mer opptatt av rettferdighet enn han er. Men han ønsker vi skal ha samme levestandard og han anser oss som en samlet familie og vi gjør ingen forskjell på barna. De er "våre" barn. 

Uansett så har vi like grunnleggende verdier og syn på økonomi så hittil har økonomi ikke vært noe stort tema.

Anonymkode: fe382...e6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...