Millimani Skrevet 27. mai #21 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 18.30): Hei! Vi mistet vår kjære datter i dødfødsel i august 2023. Vi tok deretter en avgjørelse om å legge henne i minnelund. Dette var en avgjørelse som ble tatt da vi ikke tenkte klart, og det føltes helt ærlig ut som om det ble presset på oss. Jeg angrer så mye at jeg blir fysisk uvel av tanken. Jeg ønsker så at jeg hadde valgt egen barnegrav til min lille engel. Jeg har nå sendt mail til gravstedet og spurt om det er mulig å gjøre noe med. Hva tror dere er sjansene for at det kan gå? Jeg kjenner inni meg at jeg rett og slett ikke kan godta avslag på dette. Jeg føler jeg MÅ ha en egen grav å gå til. Har noen erfaringer med dette? Anonymkode: e389b...8e6 Som flere nevner så er det ikke lov å flytte urner og kister fra en kirkegård til en annen. Det er derimot fullt mulig å søke om å få overført navnet på den avdøde fra en gravstein til en annen. Jeg er dog litt usikker på hvordan det er når det er snakk om fra minnelund til vanlig gravsted. Jeg kjenner ei som ventet tvillinger på begynnelsen av 1980-tallet, og det ene barnet døde under fødsel. Hun vet ikke en gang hvor den dødfødte er gravlagt. Den gang fikk ikke dødfødte barn egen grav, men ble lagt i kiste med en død, enslig voksen person. Familien til den døde babyen fikk aldri vite hvem babyen ble gravlagt sammen med, og de fikk knapt se babyen. Familien til den døde voksne fikk heller aldri vite hvorvidt det lå x antall dødfødte babyer under kistelokket til sin kjære. Dette var en skikk norske sykehus hadde fram til midten av 1980-tallet i den hensikt å spare plass på kirkegårdene. Helt grusomt, men sånn var det den gang. Jeg skriver ikke det forrige avsnittet for å være "slem", men det var slik det var den gangen. Prøv å fokusere på at dere i det minste har et sted å gå til for å minnes jenta, og at hun alltid vil leve i deres hjerter. 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #22 Skrevet 27. mai Kan oppdatere igjen! Jeg fikk det innvilget!!! Jeg er helt i ekstase! De skal flytte urnen å legge den på egen gravplass! Dette fordi det er særlige tungtveiende grunner for å flytte siden hun er et barn. Takk for alle svar uansett❤️ Anonymkode: e389b...8e6 14
AnonymBruker Skrevet 27. mai #23 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Kan oppdatere igjen! Jeg fikk det innvilget!!! Jeg er helt i ekstase! De skal flytte urnen å legge den på egen gravplass! Dette fordi det er særlige tungtveiende grunner for å flytte siden hun er et barn. Takk for alle svar uansett❤️ Anonymkode: e389b...8e6 Åh, så flott at det ordnet seg likevel! ❤️ Anonymkode: e9bab...d6c
AnonymBruker Skrevet 27. mai #24 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan oppdatere igjen! Jeg fikk det innvilget!!! Jeg er helt i ekstase! De skal flytte urnen å legge den på egen gravplass! Dette fordi det er særlige tungtveiende grunner for å flytte siden hun er et barn. Takk for alle svar uansett❤️ Anonymkode: e389b...8e6 Så bra for deg ❤️ Tror det varierer fra hvilken gravplassmyndighet man har med å gjøre. Jeg fikk beskjed at det er kun politiet i forbindelse med en kriminalsak, som kan beordre åpning av grav. Anonymkode: 4cc72...441
AnonymBruker Skrevet 27. mai #25 Skrevet 27. mai Millimani skrev (7 timer siden): Det er slik det hovedsakelig er i dag. Gravsteinen settes skrått i forhold til kiste/urne. Den dagen en annen skal ved siden av den som først er gravlagt, blir de liggende med steinen "mellom seg". Hvis du synes det er uverdig at folk tråkker over urnen, så skal du tenke på at det er mange andre urner og kister som blir "tråkket over" på en kirkegård/minnelund. Det å tråkke over graver er vel det vanligste? Her er det hovedsti, og noen sidestier. Så du går jo sidelengs rett over graver når du skal bort til den du skal besøke. Anonymkode: 73b19...3e2
Millimani Skrevet 28. mai #26 Skrevet 28. mai (endret) AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 20.32): Det å tråkke over graver er vel det vanligste? Her er det hovedsti, og noen sidestier. Så du går jo sidelengs rett over graver når du skal bort til den du skal besøke. Anonymkode: 73b19...3e2 Det å tråkke over gresset er jo vanlig når man nærmer seg graven, og det gjør jeg jo "hele tiden". Hvorfor den jeg siterer synes at det er uverdig har jeg vanskeligheter med å forstå. Man må jo tråkke over graver når man går på en kirkegård. Så lenge man går i rolig tempo er det jo greit. Begynner man derimot med løping og herjing er det respektløst. Endret 2. juni av Millimani 1
Melus Skrevet 1. juni #27 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 21.32): Takk for alle svar! Det er nok ikke svarene jeg håpet på nei, men dersom det er slik det er så må man vell bare forsone seg med det. Min lille jente ble født i uke 22, etter jeg fikk morkakeløsning. Grunnen til at jeg angrer på minnelund er fordi jeg ikke føler noe personlig tilknytning når jeg besøker den. Jeg føler ikke jeg besøker min datter. Føler jeg bare ser på en stein med mange navn, deriblant min datters. Syns dette er så forferdelig tungt, og føler meg som en elendig mamma som ikke valgte grav til min lille engel. Jeg savner henne så inderlig, og ønsker bare å ha en egen plass og gå til, for å føle meg nærmere henne. Er så lei meg over dette, at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Den største feilen jeg har gjort i hele mitt liv💔 Anonymkode: e389b...8e6 Hei! Send meg en pm! Det går an å søke om å få flyttet urnen.
Melus Skrevet 1. juni #28 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 16.12): Kan oppdatere igjen! Jeg fikk det innvilget!!! Jeg er helt i ekstase! De skal flytte urnen å legge den på egen gravplass! Dette fordi det er særlige tungtveiende grunner for å flytte siden hun er et barn. Takk for alle svar uansett❤️ Anonymkode: e389b...8e6 Godt å høre at det ordnet seg. ❤️
Eva-Lena Skrevet 8. juni #29 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 18.30): Hei! Vi mistet vår kjære datter i dødfødsel i august 2023. Vi tok deretter en avgjørelse om å legge henne i minnelund. Dette var en avgjørelse som ble tatt da vi ikke tenkte klart, og det føltes helt ærlig ut som om det ble presset på oss. Jeg angrer så mye at jeg blir fysisk uvel av tanken. Jeg ønsker så at jeg hadde valgt egen barnegrav til min lille engel. Jeg har nå sendt mail til gravstedet og spurt om det er mulig å gjøre noe med. Hva tror dere er sjansene for at det kan gå? Jeg kjenner inni meg at jeg rett og slett ikke kan godta avslag på dette. Jeg føler jeg MÅ ha en egen grav å gå til. Har noen erfaringer med dette? Anonymkode: e389b...8e6 Min mamma ligger i minnelund. Dette var noe hun ønsket selv og pappa skal også ligge der den dag han ikke er noe mer. Jeg var imot minnelund, men mamma fikk ønsket sitt oppfylt. Jeg ønsket en vanlig grav å gå til og pynte. Det gikk en lang tid før jeg klarte å forsone meg med det. Nå er det helt greit å besøke henne der. Jeg rydder og pynter på en liten flekk avsatt til blomster og lys. Jeg er godt voksen og du synes kanskje det jeg skriver nå er helteit. Jeg ble faktisk til slutt glad for at mamma ligger i minnelund, hun ligger ikke alene. Det trøster meg når jeg tenker på henne. Babyen din ligger heller ikke alene. Jeg regner med at minnelunden er stelt hele tiden med både blomster og lys. Babyen din har det fint, så prøv å forson deg med det. Jeg ønsker deg alt godt og ta tiden til hjelp 🥰 2
Eva-Lena Skrevet 8. juni #30 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 16.12): Kan oppdatere igjen! Jeg fikk det innvilget!!! Jeg er helt i ekstase! De skal flytte urnen å legge den på egen gravplass! Dette fordi det er særlige tungtveiende grunner for å flytte siden hun er et barn. Takk for alle svar uansett❤️ Anonymkode: e389b...8e6 Åh, så ikke dette innlegget før nå etter å ha svart på hi. Det er jo fantastisk at du fikk det innvilget. Veldig glad på dine vegne ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #31 Skrevet 8. juni Eva-Lena skrev (4 timer siden): Min mamma ligger i minnelund. Dette var noe hun ønsket selv og pappa skal også ligge der den dag han ikke er noe mer. Jeg var imot minnelund, men mamma fikk ønsket sitt oppfylt. Jeg ønsket en vanlig grav å gå til og pynte. Det gikk en lang tid før jeg klarte å forsone meg med det. Nå er det helt greit å besøke henne der. Jeg rydder og pynter på en liten flekk avsatt til blomster og lys. Jeg er godt voksen og du synes kanskje det jeg skriver nå er helteit. Jeg ble faktisk til slutt glad for at mamma ligger i minnelund, hun ligger ikke alene. Det trøster meg når jeg tenker på henne. Babyen din ligger heller ikke alene. Jeg regner med at minnelunden er stelt hele tiden med både blomster og lys. Babyen din har det fint, så prøv å forson deg med det. Jeg ønsker deg alt godt og ta tiden til hjelp 🥰 Hun fikk ønsket sitt oppfylt Anonymkode: 4cc72...441
Eva-Lena Skrevet 8. juni #32 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hun fikk ønsket sitt oppfylt Anonymkode: 4cc72...441 Ja, jeg så det etter første innlegget mitt. Skrev nytt innlegg rett etterpå 😊
Maskinfører Skrevet 8. juni #33 Skrevet 8. juni Som tidligere graver på kirkegård så er sjansene små dessverre spørs om det er urne eller kiste det er en makaber jobb men hadde dere spurt meg pent så skulle jeg nok fått det til men det er noe som heter gravfred på en måte når graven en lukket igjen men det er noe som heter Symbolsk flytting av gravminnet det gjør de nok men graven blir der den er og det hjelper lite for dere og bare flytte steinen 1
Maskinfører Skrevet 8. juni #34 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 16.12): Kan oppdatere igjen! Jeg fikk det innvilget!!! Jeg er helt i ekstase! De skal flytte urnen å legge den på egen gravplass! Dette fordi det er særlige tungtveiende grunner for å flytte siden hun er et barn. Takk for alle svar uansett❤️ Anonymkode: e389b...8e6 Bra det ordnet seg så snille folk du var heldig der ❤️
Millimani Skrevet 8. juni #35 Skrevet 8. juni Eva-Lena skrev (15 timer siden): Min mamma ligger i minnelund. Dette var noe hun ønsket selv og pappa skal også ligge der den dag han ikke er noe mer. Jeg var imot minnelund, men mamma fikk ønsket sitt oppfylt. Jeg ønsket en vanlig grav å gå til og pynte. Det gikk en lang tid før jeg klarte å forsone meg med det. Nå er det helt greit å besøke henne der. Jeg rydder og pynter på en liten flekk avsatt til blomster og lys. Jeg ønsker å ligge i minnelund selv. Men håper det blir mange år til enda, siden jeg bare er i 40-årene. Det er viktig at de gamle får oppfylt sine ønsker om begravelse/bisettelse, og hvor de vil ligge, - hvis de har kommet med ønsker om det. Det er godt å tenke på at da viser du respekt for deres siste ønsker/siste vilje. Det som er så godt er at du kan ta vare på mange gode minner. De lever videre i hjertet ditt, og det er det viktigste. Sånn ser iallfall jeg på det
AnonymBruker Skrevet 8. juni #36 Skrevet 8. juni Maskinfører skrev (3 timer siden): Som tidligere graver på kirkegård så er sjansene små dessverre spørs om det er urne eller kiste det er en makaber jobb men hadde dere spurt meg pent så skulle jeg nok fått det til men det er noe som heter gravfred på en måte når graven en lukket igjen men det er noe som heter Symbolsk flytting av gravminnet det gjør de nok men graven blir der den er og det hjelper lite for dere og bare flytte steinen Det er urne og ts fikk den flyttet. Anonymkode: 4cc72...441 1
Maskinfører Skrevet 8. juni #37 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er urne og ts fikk den flyttet. Anonymkode: 4cc72...441 Det er bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå