Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overskriften sier alt - hva var din beste ferie som ikke kostet skjorta? Har ikke så mye å rutte med i år, så trenger inspirasjon til en fin ferie der jeg ikke blakker meg helt.

Anonymkode: 52ff6...ce8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pakke telt, sovepose, mat osv ned i en bil og kjør til et sted du aldri har vært før og overnatt ute. Vi bruker bare å kjøre etter sola :) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig avhengig av hva du liker da, men å rusle i Praha, Krakow eller Riga, dra seg på stranda i Kroatia, Bulgaria eller Tyrkia (ikke Tyrkia hvis du er singel dame), en flerdagers togtur med fint landskap, telttur i Norge, Skottland eller Østerrike, billigere cruise på 2-3 dager... Dette er noe av det jeg har gjort på mindre budsjett og kost meg hver gang

Anonymkode: 83d2d...102

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drømmer om en liten sydentur, men vet ikke om det er mulig med bare 12 000 i budsjett

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg drømmer om en liten sydentur, men vet ikke om det er mulig med bare 12 000 i budsjett

ts

Kommer litt an på hva du mener med Syden. Mener du sånne typiske Syden-steder som Gran Canaria osv., eller bare et sted der det er varmt? 

Hvis det er det siste, går det helt sikkert helt fint. Tenk litt utenfor boksen, det er jo varmt de aller fleste steder i Mellom-/Sør-Europa om sommeren. Og hvis du kan reise på litt ugunstige tider på døgnet, kan du jo få til et skikkelig kupp.

Finn rimelige flyvninger – Bestill lavpris og billige billetter | SAS

AnonymBruker
Skrevet

Mest for pengene: 1 uke i Hellas i luksus family suite, totalt 2000kr for to personer for fly tur/retur + hotellet

Anonymkode: 7bf80...93a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mest for pengene: 1 uke i Hellas i luksus family suite, totalt 2000kr for to personer for fly tur/retur + hotellet

Hvordan i alle dager fikk dere det så billig?

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan i alle dager fikk dere det så billig?

ts

Uspesifisert tur på restplass som kostet 1500kr. Når man kommer frem får man ofte spørsmål om man ønsker å oppgradere når man får vite hotellet man er tildelt, men man får ikke vite til hva/hvor før man eventuelt har svart ja og betalt. Vi fikk spørsmålet og beskjed om at det isåfall kostet 50 euro. Takket ja. Havnet dermed på Family luksus suite. Sier alltid ja når de spør om en vil oppgradere når jeg reiser uspesifisert :D Ikke alltid jeg er like heldig som jeg var her, men ofte er det en ganske stor oppgradering man får. 

• Liker 1
Skrevet

DNT-hytter rundt om i det ganske land. Det er billig, men gir en naturopplevelse som lagrer seg i hjerterota. Jeg kan anbefale rabbothytta om du bor i nord-eller midt-Norge.

https://www.dagsturhelgeland.no/rabothytta/

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

ts

Per person går det nok å finne sydentur til 12000. Kan spare mye på å finne overnatting selv eller å ta en restplass på en chartertur. Er oftest flybilletten som koster.

Anonymkode: 24fa9...c3f

AnonymBruker
Skrevet

12000 inkl alt av overnatting, mat, fly, aktiviteter, transport?

Anonymkode: 21d61...868

Skrevet

Telttur med båt i sørlandsskjærgården.

Kanonvær i ti dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var en liten gjeng som dro på kjøretur innom noen land i Europa. Delte da på en leiebil. Tok fly til en by (sjekket at starby hadde billige flybilletter), og fly hjem fra et annet land/by. 

Dette var ikke så bærekraftig, men vi kjøpte to telt og diverse i utlandet. Det var billigere enn å måtte betale for ekstra baggasje. Telt og utstyret vi ikke fikk plass til på hjemveien ble donert til noen vi ble kjent med på festivalen. 

Vi sov i telt noen steder, andre steder bodde vi på rimelige hotell. Og i ene byen leide vi en Airbnb. Hvis vi spiste ute fant vi restauranter som lå litt avsides, ikke mitt i turistfellene. Kjøpte også en del mat fra butikk / rimelige kiosker/kafeteria langs veien.

Vi hadde ikke kjørerute og plan helt klar, kun start og slutt - by/land. Sjekket priser på overnatting underveis. Og vi var fri til å kjøre ulike ruter og få med oss ulike opplevelser. 

Men i dag ville nok en sånn tur ikke vært budsjettvennnlig, med mindre man faktisk har en del tusenlapper til rådighet. 

Tror nok det rimeligste alternativet kan være å kjøre i Norge eller fra Norge. Kanskje til Sverige, kanskje over bruen til Danmark eller hurtigbåt til Danmark. Pakk med telt. Følg med på værmelding og kjør etter været. Nå er feks Danmark dyrt, men man kan jo kjøre videre til feks Polen. Men man må huske på ulike avgifter som bompenger og sikkert diverse avgifter i andre land. Og drivstoff. Mat er dyrt noen steder, men man må ikke spise ute. Ta med primus og grill. Og sjekk regler for telting. Man må jo ikke bo på campingplasser hvis det er lov å telte andre steder i naturen. Og man må ikke til utlandet. Mye fine plasser i Norge. Hytte til hytta via dnt feks. Eller leie rimelige hytter via Finn/Airbnb. Gå noen fine turer, sjekke opp i rimelige aktiviteter i området man overnatter. Tar man med fiskestang kan man være heldig å få gratis middag.

Ellers gikk jeg opp forslag til en gruppe på Facebook hvor hundeinteresserte tilbød pass i hundeeiers hjem, mot at de fikk bo gratis. Slik kan man kanskje være heldig å få rimelig overnatting i utlandet, og kun fly og kost som kostnad. Men mulig det er mange om beinet. 

Anonymkode: 07380...961

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

ts

Kan du reise før 12. juni eller etter 15. august? Ser du kan reise for en billig penge, ca 2500kr fra Oslo til Alicante søndag 8. juni med Norwegian, tilbake to uker senere. Da har du to uker i "syden". Det kan bli litt utfordring å finne sted å bo i 14 dager til en akseptabel pris, men ikke umulig. Da ville jeg prioritert et sted hvor jeg kunne lage mat selv, i allefall kjøleskap, mikro og vannkoker.

Omtrent samme pris kan du finne uti august. Jeg vil anbefale lavpriskalender til Norwegian og AirBnb eller Finn for overnatting

AnonymBruker
Skrevet

De er for mange til å nevne. Men husker da jeg var i Irland og bodde på b&b til ca 15 irske pund natten (ja, i gamle dager før euro), og aktivitetene besto av fotturer på dagtid, og lytte til folkemusikk på puben på kveldene (uten å drikke). Hadde det ikke vært for at flybillettene den gangen kostet minst det dobbelte av i dag, ville turen vært nesten gratis. 

Anonymkode: 9b939...c34

• 3 uker senere...
Skrevet

Følger 

AnonymBruker
Skrevet

Vi ( 2 voksne og en 12 åring) skal 2 uker til Kreta. Reiser førstkommende fredag. Flyr rutefly, og booker hotell direkte/lokalt. Leiligheten betaler vi 85€ for pr døgn. (Lønner seg å være nære venner med hotelleier 😄) Vi beregner 200€ pr dag til mat og drikke samt buss/taxi. Vi spiser frokost i leiligheten før vi går på stranden. Gratis solsenger, mot kjøp av litt mat/drikke. Har såpass romslig budsjett at dersom vi vil shoppe litt, så er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 450a3...735

AnonymBruker
Skrevet

Bor i nord så rimelige flybilletter er ikke lett, men i fjor reiste vi til London. Betalte 5000,- for 2 personer med fly (SAS lavpriskalender) og betalte 1200,- for hotell i 4 dager. Shabby hotell, men på storbyferie er man uansett ikke så mye på hotellet ;)

Rimeligste vi har feriert er teltturer :) Finland, Sverige og Norge. Litt penger i drivstoff og mat. Resten av utstyr har vi allerede. 

Anonymkode: 6b6e9...bab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 21.50):

ts

Det koster å reise med charter når man reiser alene siden man betaler en satt pris for rommet. Jeg fant en billig reise og da var det avreise morgenen etter. 

Anonymkode: cf771...825

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...