AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Jeg skal ha pass. Har ikke gammelt pass å vise til. Ikke har jeg førerkort og banken slutten med bildet på bankkort for en stund siden. Jeg skal nå ha pass, og plutselig tenkte jeg på at jeg ikke har noe legitimasjon. Jeg har et adgangskort for jobben med bilde av meg selv, navnet mitt står der, men ikke fødselsnummer. Jeg har ikke min egen fødselsattest og det tar for mange dager før den kommer i posten. Hva gjør jeg? Anonymkode: 2209c...427
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg skal ha pass. Har ikke gammelt pass å vise til. Ikke har jeg førerkort og banken slutten med bildet på bankkort for en stund siden. Jeg skal nå ha pass, og plutselig tenkte jeg på at jeg ikke har noe legitimasjon. Jeg har et adgangskort for jobben med bilde av meg selv, navnet mitt står der, men ikke fødselsnummer. Jeg har ikke min egen fødselsattest og det tar for mange dager før den kommer i posten. Hva gjør jeg? Anonymkode: 2209c...427 Ser ut til at adgangskortet fra arbeidsgiver kan være godtatt. Mangler du gyldig legitimasjon med fødselsnummer og bilde? Da må du ta med annen dokumentasjon som kan bidra til å bekrefte identiteten din. Dette kan for eksempel være en bekreftelse fra arbeidsgiver eller skole. https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/om-pass-og-id-kort/#gyldig-legitimasjon-for-aa-faa-pass-og-id-kort Anonymkode: 2dbf0...ed6
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Hvordan kan du ikke ha gammelt pass?! Anonymkode: b26e0...c46
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan kan du ikke ha gammelt pass?! Anonymkode: b26e0...c46 Fordi jeg leverte det inn for mange år siden da det var gått ut, og bestilte ikke nytt den gangen. Den gangen hadde jeg id me bankkort. Har ikke reist på mange år. Anonymkode: 2209c...427
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du bankId? Førekort etc? Anonymkode: bdda5...69b Bankid som å logge seg inn i nettbanken liksom? Ja logger meg jo inn sånn, men har ikke noe bilde der. Anonymkode: 2209c...427
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ser ut til at adgangskortet fra arbeidsgiver kan være godtatt. Mangler du gyldig legitimasjon med fødselsnummer og bilde? Da må du ta med annen dokumentasjon som kan bidra til å bekrefte identiteten din. Dette kan for eksempel være en bekreftelse fra arbeidsgiver eller skole. https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/om-pass-og-id-kort/#gyldig-legitimasjon-for-aa-faa-pass-og-id-kort Anonymkode: 2dbf0...ed6 Selvom det ikke er fødselsnummer på kortet, bare fullt navn? Anonymkode: 2209c...427
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Selvom det ikke er fødselsnummer på kortet, bare fullt navn? Anonymkode: 2209c...427 Ja og evt fødselsdato. Lønnslippen pleier vel også å ha fødselsnummer? Du kan jo printe ut den seneste og ta den med. Hvis du har hatt pass tidligere vil de søke deg opp i registeret og finne deg. Regner med at du er født og oppvokst her og er norsk statsborger? Anonymkode: 2dbf0...ed6 1
Fighter83 Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal ha pass. Har ikke gammelt pass å vise til. Ikke har jeg førerkort og banken slutten med bildet på bankkort for en stund siden. Jeg skal nå ha pass, og plutselig tenkte jeg på at jeg ikke har noe legitimasjon. Jeg har et adgangskort for jobben med bilde av meg selv, navnet mitt står der, men ikke fødselsnummer. Jeg har ikke min egen fødselsattest og det tar for mange dager før den kommer i posten. Hva gjør jeg? Anonymkode: 2209c...427 Du kan bestille deg en ny fødselsattest, om du ønsker deg det👍 https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/fodselsattest/ 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Bankid som å logge seg inn i nettbanken liksom? Ja logger meg jo inn sånn, men har ikke noe bilde der. Anonymkode: 2209c...427 Hva med den BankID-appen? Anonymkode: 1e2c2...1af
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva med den BankID-appen? Anonymkode: 1e2c2...1af Man må scanne pass for å ta i bruk appen som ID. Anonymkode: d86f0...96f
AnonymBruker Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai Bostedsattest, fødselsattest. Flaks at de nå tar fingeravtrykk, så det blir lettere i fremtiden. Anonymkode: b8f6e...d59
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Skrevet 26. mai Du viser til fødselsattest. Om du ikke finner det heller, så kan myndighetene hjelpe til med å få avklart din identitet. Jeg synes tråden virker rart. For ikke så lenge siden måtte alle legitimere seg ovenfor banken eller så ble bank-id sperret. Hvordan fikk du gjort det uten pass eller europeisk id-kort? Anonymkode: 28707...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #15 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg skal ha pass. Har ikke gammelt pass å vise til. Ikke har jeg førerkort og banken slutten med bildet på bankkort for en stund siden. Jeg skal nå ha pass, og plutselig tenkte jeg på at jeg ikke har noe legitimasjon. Jeg har et adgangskort for jobben med bilde av meg selv, navnet mitt står der, men ikke fødselsnummer. Jeg har ikke min egen fødselsattest og det tar for mange dager før den kommer i posten. Hva gjør jeg? Anonymkode: 2209c...427 Les på passkontoret / politiets nettsider og du finner svar på det meste. Finner du ikke svar, løft opp telefonen og ring passkontoret. Du må jo og gå inn på disse sidene når du skal bestill time, så slå to fluer i en smekk. Anonymkode: 61794...65e
Adrenalina1 Skrevet 26. mai #16 Skrevet 26. mai (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har du bankId? Førekort etc? Anonymkode: bdda5...69b Det står at h*n ikke ikke har førerkort. Leste du ikke hele innlegget? Endret 26. mai av Adrenalina1 1 1 1
Druid Skrevet 26. mai #17 Skrevet 26. mai Dette er resultatet av at vi har latt identitetsdokumenter bli så dyrt: folk velger det vekk, og så blir kvaliteten dårligere over tid, for grunnlaget for ID-en nødvendigvis må bli dårligere når folk ikke har kontinuitet av ID. Jeg har hatt offentlig godkjent id siden jeg var 13, bare fordi den opp til jeg måtte ha eget pass fikk dem utstedt gratis, og etter jeg tok sertifikat, har kunnet basere meg på det. Nå er det bare betalt id igjen: pass og ID-kort, selv om bank id kansje blir anerkjent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå