Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Står ved et veiskille i ammingen og hører gjerne erfaringer fra dere

Ammingen går foreløpig problemfritt, baby er 6 uker, frisk og fin vektoppgang. "Problemet" er at jeg er veldig sliten av søvnmangelen og jobber hardt for å unngå barseldepresjon. Planen er derfor at barnefar skal ta mer ansvar i x antall timer på kvelden slik at jeg får sovet mer. Alternativene er derfor pumpe ila dagen og gi morsmelk på flaske, eller gi MME når jeg er utilgjengelig.  

Stemmer min antagelse at MME er mer praktisk om far skal ta barnet ut ila dagen, mtp oppvarming/oppbevaring sammenlignet med MME?
Hva gjør dere med pumpemelk om dere er ute/på reise/biltur etc? Hvordan oppbevare og varme opp?  Ser også for meg at det er mer arbeid om jeg fullammer/pumper enn å gi MME??

Hva er deres erfaringer?? 

Anonymkode: d6d78...b24

AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok variere veldig. 

Personlig syntes jeg at morsmelk er mye lettere enn MME, for det er helt spiseklart når det kommer ut, slipper å blande og styre på med å ha vann til rett temperatur ol. Også slipper man at melkeproduksjonen synker av at baby får flaske. 

Noen opplever også magebesvær ved overgang fra MM til MME. 

Men det vil nok være individuelt. Noen synes det er slitsomt å vaske og sterilisere pumpeutstyr oppå flasker, noen har ikke bryster som pumpes like lett, eller får overproduksjon av det. 

Anonymkode: 756fc...856

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å begynne å gi mme og flaske kan raskt rote til og ødelegge ammingen. Det er bare tullete når amming fungerer. Legg deg sammen med baby. Denne nyfødttiden går fort over. 
Ikke gi babyen din ultraprossesert mat når du kan gi morsmelk! Himmelvid forskjell på de to. Far kan avlaste med bleieskift, husarbeid, trille baby så du får sove på dagen osv. Babyen er og skal være ditt ansvar nå. Best for deg og best for baby

Anonymkode: f3fe1...9ab

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Amming og produksjon av melk kan også være forebyggende mot depresjon. Hold på det hvis du får hentet seg inn samtidig. Far kan kanskje komme inn med babyen så kan du amme liggende? Hvis du pumper og fryser vil far ha melk tilgjengelig alltid.
På reise anbefaler jeg ferskpumpa, minns den holder lengst ? Dette har ammehjelpen god kål på, les deg opp på holdbarhet osv. MME er en god erstatning for de som må ha det, melken du lager er unik og umulig å produsere, den har stamceller liksom 🏆🏆🏆 Så anbefaler å prioritere den 👌🏼 Mest sannsynlig vil babyen din få et mønster fra 3 mnd mtp søvn, mat og våkentid, da blir det lettere for deg å hente deg inn regelmessig i tillegg til at far kan ta barnet etter jobb (hvis det er mulig). Lykke til :) 

Anonymkode: 1af58...3d0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du amme liggende? Mamma sa baby og jeg måtte øve på å amme liggende, og jeg er så takknemlig for det. Har aldri sovet så godt i livet som etter vi fikk til det! Men hvis baby ikke får det til har jeg dessverre ikke så mye erfaring å komme med. Lykke til uansett hva du velger😊

Anonymkode: f5c29...7a8

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde prematurt barn som ikke klarte å få sugetak. I graviditet nr 2 har jeg allerede bestemt meg klart og tydelig for å pumpe + mme. Etter hvert x uker blir det bare mme når jeg ikke orker mer. Det er utrolig praktisk med mme og du får MYE mer fritid og fleksibilitet. ALLE kan håndtere baby og du kan ta deg så mye fri du trenger til egen helse. En skikkelig velsignelse. Og ja, jeg er klar over at melk er best, men man må tenke på seg selv også. At barnet får melk de første mndene er supert, spiller ingen rolle hvordan de får det bare de får tilgang til næringen så kan man supplere eller gå over til mme.

Jeg er så utrolig glad jeg ikke ammer. Det føltes som jeg var konstant fanget til ett tidskjema og baby når jeg pumpet og det tæret så inderlig på meg. Etter at jeg begynte med mme så fikk jeg mye mer energi, kom ut av depresjon og klarte å bonde mye bedre med baby.

Anonymkode: cf821...a07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde prematurt barn som ikke klarte å få sugetak. I graviditet nr 2 har jeg allerede bestemt meg klart og tydelig for å pumpe + mme. Etter hvert x uker blir det bare mme når jeg ikke orker mer. Det er utrolig praktisk med mme og du får MYE mer fritid og fleksibilitet. ALLE kan håndtere baby og du kan ta deg så mye fri du trenger til egen helse. En skikkelig velsignelse. Og ja, jeg er klar over at melk er best, men man må tenke på seg selv også. At barnet får melk de første mndene er supert, spiller ingen rolle hvordan de får det bare de får tilgang til næringen så kan man supplere eller gå over til mme.

Jeg er så utrolig glad jeg ikke ammer. Det føltes som jeg var konstant fanget til ett tidskjema og baby når jeg pumpet og det tæret så inderlig på meg. Etter at jeg begynte med mme så fikk jeg mye mer energi, kom ut av depresjon og klarte å bonde mye bedre med baby.

Litt ekstra om det praktiske:
på reiser er det fantastisk med ferdiblanda mme som du får kjøpt på butikken. Trenger ikke varme de opp. Bare å ta med reine flaske så ordner det seg selv.
Lager x antall flasker som settes i kjøleskapet, og kan taes ut ved behov + settes i varmt vannbad. Ferdig veldig fort. Null stress. Tips: ha alltid minst 1 ferdigblandet nan/mme fra butikken i tilfelle "kriser" hvis du ikke har forberedt noe på forhånd.
Flaskene vaskes lett i maskin (Uten såpe) eller eventuelt ved håndvask så steriliserer du de i kokende vann i noen minutter. KJEMPELETT! Tips: kjøp inn minst 5 flasker så du har å rulere. Helst slik at du har flasker som rekker gjennom hele døgnet før du må vaske/koke igjen. Da er det veldig lite jobb om du masse-vasker alt på en gang etc.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarer du amme liggende? Mamma sa baby og jeg måtte øve på å amme liggende, og jeg er så takknemlig for det. Har aldri sovet så godt i livet som etter vi fikk til det! Men hvis baby ikke får det til har jeg dessverre ikke så mye erfaring å komme med. Lykke til uansett hva du velger😊

Dette reddet nattesøvnen min!! Nå sover baby med fri bar ved siden av meg. Er aldri våken-våken om natten, kun i et par minutter for å dytte puppen i munnen når baby er urolig. Jeg legger meg samtidig som baby da. I dag var klokken 20:00. 😂

Anonymkode: 6fc16...3ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte delamme. Det gikk i 3 mnd før babyen brått fant ut at flaska ga mer mat fortere, og ble deretter illsint om jeg la han til brystet. Forsøkte å få det på rett kjøl igjen men det endte opp med mme 100%. Så det er en risiko du må være kjent med. 

Anonymkode: 1905c...f52

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg deg tidligere på kvelden, og samsov med baby og amme mens du sover 😊 Jeg holdt på å bli gal av søvnmangel i starten fordi baby ikke kunne amme liggende (pga prematur) og fordi han hadde sonde så jeg måtte amme sittende først i 30 min til hvert måltid og så måtte jeg pumpe i 15 min samtidig som jeg gav påfyll på sonden. Det gjentok seg hver 3 time fra start til start, så bare 2 timer pause mellom hver gang døgnet rundt. 

Så det ble en gamechanger å amme liggende. Jeg har pysjamasoverdel med knepping foran, og så ligger jeg med dyna pakket godt rundt meg nede ved hoftene, så ligger baby inntil meg og sover. Så ligger jeg i en C-form og har fri bar hele natten. Må snu meg og baby en gang eller to ila natten da for at han skal die på begge brystene. Jeg er veldig glad jeg holdt ut med å fullamme de tøffeste ukene. Det er så godt å slippe MME og det styret med flasker osv, spesielt når man er på farten!! Er så fort gjort hvis man begynner med MME at baby kun vil ha det, og at man mister melka.

Anonymkode: 04431...bc9

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette reddet nattesøvnen min!! Nå sover baby med fri bar ved siden av meg. Er aldri våken-våken om natten, kun i et par minutter for å dytte puppen i munnen når baby er urolig. Jeg legger meg samtidig som baby da. I dag var klokken 20:00. 😂

Anonymkode: 6fc16...3ad

Haha slik er det ofte her og. Aner ikke hvor mange ganger jeg har ammet ila natten 🤣 Det er så herlig. Og når jeg trenger å sove litt lengre på morgenen så ligger han og kose-ammer en god stund, så som regrl får jeg sovet til 07:30-tiden nå 🥰

Anonymkode: 04431...bc9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Baby fortjener en tilstedeværende mor. Hvis det er lettere for deg og dere med mme så går det helt fint. 

Da får far også bidratt mer og knyttet bånd til baby som er gull verdt for dere alle.

Anonymkode: 1cbe3...954

• Liker 3
Skrevet

Dumt å begynne å rote med mme når ammingen fungerer, morsmelk er mye bedre for baby. ❤️

Klarer du å amme liggende? Jeg har knapt vært våken om natten fordi vi samsover og ammer liggende. Sovner selv under amming. Så lenge man ligger riktig, ikke har puter eller voksendyne ved baby og leser seg litt opp på trygg samsoving, så er det ikke noe problem. I tillegg er det veldig enkelt om du sover litt imens baby er våken, og far bare legger baby inntil deg om h*n er sulten, og følger med selv. Mannen min gjør det når jeg sover igjennom migreneanfall - jeg ville ikke visste at jeg har ammet engang om jeg ikke ble fortalt det.

Når far er på tur og har med pumpemelk, så har han poser med melk oppi en termos med isbiter (isbitene er altså rundt posene, ikke oppi med melka). Skal han et sted det er stikkontakt har han med flaskevarmer, ellers har han med en termos med varmt vann og en kjele til vannbad. Dersom ungen liker det, så kan melka gis kald også. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig kort erfaring med delamming, men gjorde det i starten siden det tok litt tid før melkeproduksjonen tok seg opp og babyen hadde litt dårlig sugetak. For vår del var det absolutt enklest med fullamming, men har gitt MM eller MME på flaske som backup dersom jeg har vært borte fra baby noen timer.

Helsenorge har mye informasjon samt videoer om hvordan blande mme for et døgn, oppvarming, hvordan ha det med seg på farten etc. Verdt å ta en titt. Vil og anbefale å ta en titt på sakte flaskemating. Nå er jo baby enda veldig liten, og dersom det i starten gjelder hovedsakelig kveldene så du får sovet litt så ville jeg kanskje heller gitt pumpet melk for å se hvordan det går, samt for å holde oppe produksjonen. Da kan dere jo se det litt an hvordan det fungerer for dere og for babyen. Dersom dere tenker at det fungerer best for dere med MME så går dere for det istedet. 

Som flere andre vil jeg forsåvidt også anbefale liggende amming. Det kan ta litt tid å få dreisen på det, men søvnen bedret seg betraktelig når vi fikk det til, vi kunne starte dagen senere eller bare ta oss en lur midt på dagen når jeg trengte det.

Anonymkode: 466e6...492

Skrevet

Og anbefaler forresten Phillips Avent natural response flaske om det skal gis pumpet MM (eller MME), da den reduserer risikoen for at baby ikke vil die etterpå. ❤️

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke til amming, så ble en kombinasjon av pumpet morsmelk og MME på flaske. Pumping tar selvsagt tid deg også, men om du har nok melk og kan pumpe så ville jeg prøvd det. MEN, det er slitsomt å drive med pumping og vasking av utstyr og flasker. Angrer på at jeg ikke kjøpte sterilisator, men vasket alt for hånd + kokvask. Flaskevarmer er også helt gull, og de kommer i ulike varianter, som du kan ha med på farten osv. 

Hva som er best for dere, må du finne ut av, men jeg er tilhenger av MAMMING før amming! 

Anonymkode: 6380d...eb5

• Nyttig 1
Skrevet

Ikkje stor forskjell i kva som er mest praktisk i bruk av MME og pumpemjølk; MME kan blandast frå pulver så lenge du har kokande vatn, pumpemjølka må varmast anten i vatnbad eller i mikro. Det verkeleg upraktiske med flaskemating er all den ekstra oppvasken, steriliseringa og at halve kjøkkenbenken blir brukt til flasketørking. Viss du pumpar, så må pumpa óg vaskast og steriliserast. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd samsoving og liggende amming? Her sover vi lenge hver natt, babyen ammes i søvn og ligger inntil meg, og får da 7-9 timers søvn hver natt.

Anonymkode: e1846...0f5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan amme I sideleie, det går helt fint. Er bare litt redd for at jeg ruller over baby i søvne så er alltid våken ved amming og flytter baby til siden i sengen etterpå. Baby er fryktelig bråkete om natten og en fordel om jeg legger meg alene er at jeg faktisk får sovet i fred om baby er med far i x timer. Pluss bråkete baby gjør at jeg alltid er usikker på om han er våken eller bare i lett søvn, da kan det jo bli amming hele tiden, og det+vekkes av hans lyder =lite søvn på meg...😔

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kan amme I sideleie, det går helt fint. Er bare litt redd for at jeg ruller over baby i søvne så er alltid våken ved amming og flytter baby til siden i sengen etterpå. Baby er fryktelig bråkete om natten og en fordel om jeg legger meg alene er at jeg faktisk får sovet i fred om baby er med far i x timer. Pluss bråkete baby gjør at jeg alltid er usikker på om han er våken eller bare i lett søvn, da kan det jo bli amming hele tiden, og det+vekkes av hans lyder =lite søvn på meg...😔

Ts

Les om å sove sammen med baby hvis du er bekymret for å rulle over. Ligger du i en C? Sånn med beina trukket opp og armen under hodet eller ovenfor baby? Det blir som et stabilt sideleie og er nettopp veldig stabilt😊 Ammehjelpen har en nyttig artikkel, og du kan google James McKenna. Helen Ball kommer snart med en bok som virker bra. Og Amanda Ruggeri har skrevet en veldig informativ artikkel for bbc. Men hvis du har drukket alkohol, tatt sløvende medisiner eller røyker må babyen sove i egen seng. Men så lett du våkner av baby sone lyder virker det ikke som du er påvirket av noe. 😊

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...