Gå til innhold

Forbudt å kaste hageavfall i naturen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis man har litt kunnskap om natur og vet hva man har i hagen er ikke det noe problem. Kvist og naturlig smårot er dessuten koselige overnattingssteder for insekter og pinnsvin og stålormer.

Anonymkode: ba9c1...e17

Så du mener at litt kunnskap om natur og oversikt over hagen er alt som skal til for å kunne artsbestemme de flere hundre svartelistede artene vi har i Norge samt håndtere dem riktig? Og du mener at hagen din er et lukket system og at verken vind, fugler, biler som kjører forbi eller annet kan spre noe inn i den? Kvister er ok, så lenge du er helt sikker på hva slags trær de stammer fra. "Smårot" er ofte helt krise, biologisk sett. Som jeg skrev over: dette er et av verdens mest komplekse fagfelter, og de aller fleste vet absolutt ikke hva de driver med, men alle tror de gjør det. Det er så å si hele årsaken til problemet, samtidig som at ingen gidder å ta tak i seg selv eller i det hele tatt tenke at "dette kan jeg ikke, best å høre på noen som kan". Og så klager folk på at skattepengene deres blir brukt til "tull" når utallige millioner går til å desperat forsøke å rette opp i fremmedartsproblemet vi står overfor.

For oss som jobber med dette er det f.. meg helt håpløst og til å gråte over😭 VÆR SÅ SNILL, HØR PÅ DE SOM VET TING SOM DU IKKE VET SELV!!! MENIG MANN SKJØNNER IKKE ØKOLOGI OG KASKADEEFFEKTER, OG KAN IKKE ARTSBESTEMME ALLE DE BITTEBITTESMÅ PLANTENE OG PLANTEDELENE I HAGEN OG PÅ PLENEN SIN!!

Anonymkode: 74683...272

• Nyttig 3

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så du mener at litt kunnskap om natur og oversikt over hagen er alt som skal til for å kunne artsbestemme de flere hundre svartelistede artene vi har i Norge samt håndtere dem riktig? Og du mener at hagen din er et lukket system og at verken vind, fugler, biler som kjører forbi eller annet kan spre noe inn i den? Kvister er ok, så lenge du er helt sikker på hva slags trær de stammer fra. "Smårot" er ofte helt krise, biologisk sett. Som jeg skrev over: dette er et av verdens mest komplekse fagfelter, og de aller fleste vet absolutt ikke hva de driver med, men alle tror de gjør det. Det er så å si hele årsaken til problemet, samtidig som at ingen gidder å ta tak i seg selv eller i det hele tatt tenke at "dette kan jeg ikke, best å høre på noen som kan". Og så klager folk på at skattepengene deres blir brukt til "tull" når utallige millioner går til å desperat forsøke å rette opp i fremmedartsproblemet vi står overfor.

For oss som jobber med dette er det f.. meg helt håpløst og til å gråte over😭 VÆR SÅ SNILL, HØR PÅ DE SOM VET TING SOM DU IKKE VET SELV!!! MENIG MANN SKJØNNER IKKE ØKOLOGI OG KASKADEEFFEKTER, OG KAN IKKE ARTSBESTEMME ALLE DE BITTEBITTESMÅ PLANTENE OG PLANTEDELENE I HAGEN OG PÅ PLENEN SIN!!

Slutt å bruk ordet svarteliste, det heter fremmedartslista. Dette burde du vite dersom du jobber med det. 

Anonymkode: acda6...c03

• Liker 1
  • Nyttig 3

Kommer vel veldig an på hvordan man bor. I tettbygde strøk blir det fort et problem å lagre masse hageavfall. 

Men med stor hage er det ikke et problem å lempe greiner fra trær og gressavfall. 

Så kan man heller gjøre en innsats i å ikke ha fremmedartlista planter i hagen. Lupiner og tromsøplantw feks. Grusomme arter. De ville jeg levert inn

Anonymkode: cb352...459

• Liker 1
  • Nyttig 1

Om vekstene står i jorda i hagen eller blir kastet 20 meter unna og blir til kompost, blir jo akkurat det samme!

Kompostering blir det jo når alt blir lagt oppå hverandre, og da blir det ofte varmgang som dreper frø. 

Anonymkode: c160c...3b4

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du gått i skogen på steder der noen har dumpet hageavfall og sett de økologiske og biologiske konsekvensene av det? Tror ikke det... Og det har ikke de aller fleste, fordi de ikke har artskunnskapen som skal til for å faktisk se hva som skjer. For oss som jobber innen feltet, ser vi hvordan den norske naturen dør... "Bare gress" er det ingenting som heter, med mindre du ikke vet hva du snakker om... Det er flaut å lese at folk tror de vet alt de trenger å vite for å gjøre gode vurderinger innen et av verdens mest komplekse fagfelter. Det blir like dumt som om jeg skulle insistert på at jeg vet hvordan hjernekirurgi utføres - ja bedre enn ekspertene til og med....

Her snakker du om hageavfall dumpet i skogen. Det er noe helt annet enn det de andre her skriver om, de skriver om å kompostere hageavfall i hagen. 

Anonymkode: 89e0e...acd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Slik du roper på internett, har du mentale problemer?

Anonymkode: fc362...9f5

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å bruk ordet svarteliste, det heter fremmedartslista. Dette burde du vite dersom du jobber med det. 

Anonymkode: acda6...c03

Der tar du feil, man kan bruke begge begrepene

Anonymkode: 0156a...c68

• Liker 1
  • Nyttig 2

Du gjør hva du vil på egen eiendom. Jeg hadde flira deg rett i ansiktet om du kom bort til meg og prøvde å fortelle meg hva jeg kunne gjøre på min eiendom.

Anonymkode: 59c62...b6b

Ta å les innlegget før du kommenterer å dummer deg ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Slik du roper på internett, har du mentale problemer?

Anonymkode: fc362...9f5

Høres ut som det er du som har mentale problemer som kan høre folk rope på internett

• Liker 3

Her snakker du om hageavfall dumpet i skogen. Det er noe helt annet enn det de andre her skriver om, de skriver om å kompostere hageavfall i hagen. 

Anonymkode: 89e0e...acd

Verken forstår folk ivaretakelse av naturen eller sammenligning mellom hage og skog. Det har like stor innvirkning å kaste i en hage og i skogen. Det er to forskjellige økosystemer som forandres pågrunn av forurensning eller påvirkning av forsøpling. Hageavfall er død natur. Hvis vi spiser muggen mat blir vi påvirket av det, det samme blir naturen. At det er så vanskelig å forstå. Det viser nivået til samtlige her

• Liker 2

Om vekstene står i jorda i hagen eller blir kastet 20 meter unna og blir til kompost, blir jo akkurat det samme!

Kompostering blir det jo når alt blir lagt oppå hverandre, og da blir det ofte varmgang som dreper frø. 

Anonymkode: c160c...3b4

Kompostering er mer organisert i enten en lukket boks eller kaldkompost uten lokk. Men å hive hageavfall i en stor haug/flere hauger er forsøpling/forurensning av annen natur under, ved siden av osv. Bidrar bare til at man forflytter problemet til et annet sted istedenfor å gjøre det på en ordentlig måte. 

• Liker 2

Annonse

Ingen som sorterer ut hageavfallet på søppelfyllinger, det går rett i komposten der som de selger ut for dyre penger. 
Her må det betales for hver gang vi leverer også, så helt uaktuelt å kjøre til dynga hver gang vi slår gresset eller luker i blomsterbedet vårt. 

Anonymkode: 94b29...ed4

• Liker 1
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. 
Har sett at de andre leietakerne har ryddet og stelt i hagen, som er veldig fint. Men ser at de har plassert hageavfallet bak huset. Er det innafor å gi beskjed om at det må leveres på fyllinga? Eller skaper det ufred?

Det står i loven at det er forbudt å kaste hageavfall på egen eiendom og generelt i naturen. Det regnes som forsøpling. Jeg skulle selv ha fjernet det, men har ikke bil og det har de. 

Forstår ikke hvorfor det er forbudt. Hageavfall er jo fra naturen og blir til jord. Det forurenser jo ikke.

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen som sorterer ut hageavfallet på søppelfyllinger, det går rett i komposten der som de selger ut for dyre penger. 
Her må det betales for hver gang vi leverer også, så helt uaktuelt å kjøre til dynga hver gang vi slår gresset eller luker i blomsterbedet vårt. 

Joda, det er mange i mitt nabolag som kjører det bort. Men jeg er helt enig, at man må betale for å levere avfall har motsatt effekt. Så det virker ikke helt gjennomtenkt. Syns heller de burde innført naturavgift i forhold til utbygging enn at man må betale for å levere avfall. Eller de burde skilt avfallstypene, der hageavfall burde vært gratis. Ville bidratt til å vedlikeholde naturen rundt hus, bygninger osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Forstår ikke hvorfor det er forbudt. Hageavfall er jo fra naturen og blir til jord. Det forurenser jo ikke.

Enda et eksempel på manglende kunnskap. Les deg opp

• Liker 2
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Joda, det er mange i mitt nabolag som kjører det bort. Men jeg er helt enig, at man må betale for å levere avfall har motsatt effekt. Så det virker ikke helt gjennomtenkt. Syns heller de burde innført naturavgift i forhold til utbygging enn at man må betale for å levere avfall. Eller de burde skilt avfallstypene, der hageavfall burde vært gratis. Ville bidratt til å vedlikeholde naturen rundt hus, bygninger osv. 

Det er mange som gjør det, nå mente jeg at ingen avfallsdeponier her som sorterer ut hageavfallet. Det går rett i komposten og blir jord som de selger for dyre penger til oss som har betalt for å levere det. 
Mange som ikke har plass eller har steder de kan legge slikt avfall i egen hage, de leverer så klart det. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du mener hele skauen skal komposteres? Mener du også at dette er lovpålagt?

Skal jeg ta deg seriøst her?

Jeg er seriøst interessert i svaret ditt og forsøker ikke å drite deg ut.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...