Gå til innhold

Forbudt å kaste hageavfall i naturen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutt å bruk ordet svarteliste, det heter fremmedartslista. Dette burde du vite dersom du jobber med det. 

Anonymkode: acda6...c03

Det heter forbudslista. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der tar du feil, man kan bruke begge begrepene

Anonymkode: 0156a...c68

Nei. Svartelista er et utdatert begrep. 

Anonymkode: 66dd9...e20

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du trenger ikke å være frekk fordi du ikke viste til spesifikk paragraf.

Du nevner heller ikke paragrafen i svaret ditt, hvorfor ikke det?

Linken du kommer med sier heller absolutt ingenting om at det er ulovlig å oppbevare hageavfall i egen hage, den sier derimot dette:

Sitat

Hageavfall, som ikke inneholder fremmede plantearter, kan du enten levere til din nærmeste gjenvinningsstasjon eller kompostere selv. 

• Liker 4
Skrevet
enkefru skrev (5 timer siden):

Ja! Jeg har nesten 3 mål tomt og det er bare rundt huset det er noe plen, ellers er det ganske naturlig, men det må jo holdes nede så jeg ikke gror fast. Dumper masse i et hjørne på tomta hver vår.

Vi har samme greia, dumper det i ett hjørne av tomten, der ligger det i skjul under noen store trær 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg sendte en link der dere selv kunne gå inn å lese lovverket, men ser jo at dere mangler evne til det også. Viser til paragraf 28 og paragraf 30. 

For de mer lettleste kan dere lese her. Kalles hagevettregler 😉 

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/arter-naturtyper/fremmede-arter/unnga-spredning-av-fremmede-arter-fra-hagen-din/

Men leste du der det står det ikke gjelder om man komposterer det ved kilden, altså i egen hage?

Sitat

"Plikten i første ledd gjelder ikke utsortert matavfall og park- og hageavfall som komposteres ved kilden."

Har kompost selv, men fremmedarter jeg ikke vil spre er ikke oppi den, feks lupinene går i restavfall. Selv om de i teorien ikke skal overleve varmkompost. 

Endret av Sjonkel-Donkel
.
  • Liker 2
Skrevet
Bålkaffe skrev (7 minutter siden):

Linken du kommer med sier heller absolutt ingenting om at det er ulovlig å oppbevare hageavfall i egen hage, den sier derimot dette:

Ser tråstarter beskylder oss for og ikke klare lese loven, tror nok TS sliter mest med det selv. 😄 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (8 minutter siden):

Komme her å forlange meg til å belære deg kunnskap som du selv kunne søkt opp selv blir for dumt. Du er et voksent menneske, ta litt ansvar for eget liv. Hvis du ser kommentaren over ser du hvilken paragraf (siden du ikke klarer å søke eller lese det opp selv)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Komme her å forlange meg til å belære deg kunnskap som du selv kunne søkt opp selv blir for dumt. Du er et voksent menneske, ta litt ansvar for eget liv. Hvis du ser kommentaren over ser du hvilken paragraf (siden du ikke klarer å søke eller lese det opp selv)

Hersketeknikker lenge leve 👍👍🙄

Anonymkode: e9359...f43

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du trenger verken å bli frekk eller bruke hersketeknikker fordi jeg spør deg etter kildene dine og du ikke klarer å produsere dem.

Du er ett voksent menneske, oppfør deg som ett.

Skrevet
Sjonkel-Donkel skrev (12 minutter siden):

Ser tråstarter beskylder oss for og ikke klare lese loven, tror nok TS sliter mest med det selv. 😄 

Ja, beskyldningene og hersketeknikkene hagler nå, ass.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hersketeknikker lenge leve 👍👍🙄

Er vel mer et direkte svar enn en hersketeknikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Du trenger verken å bli frekk eller bruke hersketeknikker fordi jeg spør deg etter kildene dine og du ikke klarer å produsere dem.

Du er ett voksent menneske, oppfør deg som ett.

Det er både meg og flere andre som har vist til kilder og lover. At du ikke følger med i tråden, ikke kan lese det folk skriver, lese deg opp eller søke blir for dumt. Og det er ikke en hersketeknikk, det er en direkte kommentar. Men kan man egentlig forvente noe mer? 

• Liker 1
Skrevet

Er vel mer et direkte svar enn en hersketeknikk.

Nei, ett direkte svar hadde vært at du gav meg paragrafen.

Det du kom med var hersketeknikker og personangrep.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er både meg og flere andre som har vist til kilder og lover. At du ikke følger med i tråden, ikke kan lese det folk skriver, lese deg opp eller søke blir for dumt. Og det er ikke en hersketeknikk, det er en direkte kommentar. Men kan man egentlig forvente noe mer? 

Vis meg de kildene og hvor de spesifikt sier at det ikke er lov å ha hageavfall på egen tomt, for det er det absolutt ingen av de kildene du hittil har produsert som har vist oss.

Du kan få meg til å holde kjeft, du kan drite meg loddrett ut ovenfor absolutt alle i denne tråden og smelle med avsnittet i bordet, kom ann.

Endret av Bålkaffe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Nei, ett direkte svar hadde vært at du gav meg paragrafen.

Det du kom med var hersketeknikker og personangrep.

Nei, har svart deg flere ganger. Du får selv leve i uvitenheten siden du ikke evner å søke det opp selv eller følge med i tråden 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, har svart deg flere ganger. Du får selv leve i uvitenheten siden du ikke evner å søke det opp selv eller følge med i tråden 

Jeg ser at du fremdeles ikke klarer å hoste opp verken en paragraf eller noe avsnitt fra de sidene du har linka til som beviser det du sier, jeg venter spent!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnehage oppførsel, herregud 😂

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du gått i skogen på steder der noen har dumpet hageavfall og sett de økologiske og biologiske konsekvensene av det? Tror ikke det... Og det har ikke de aller fleste, fordi de ikke har artskunnskapen som skal til for å faktisk se hva som skjer. For oss som jobber innen feltet, ser vi hvordan den norske naturen dør... "Bare gress" er det ingenting som heter, med mindre du ikke vet hva du snakker om... Det er flaut å lese at folk tror de vet alt de trenger å vite for å gjøre gode vurderinger innen et av verdens mest komplekse fagfelter. Det blir like dumt som om jeg skulle insistert på at jeg vet hvordan hjernekirurgi utføres - ja bedre enn ekspertene til og med....

Anonymkode: 74683...272

😂😂 Jo det har jeg. Der jeg bodde før hadde boligfeltet egen dunge i skolen hvor man kjørte gress og hageavfall. Vi gikk dit for å hente kompost og mark faktisk. Ingenting i området rundt komposten var annerledes enn resten av skogen gitt. Den kompostplassen eksisterer den dag i dag, og jaggu ser det helt likt ut nå som for 25 år siden. 

Anonymkode: 70ba9...d4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du i det hele tatt satt deg inn i det før du kommenterer? Du skal heller ikke klippe gresset for ofte heller med tanke på insekter. Men selvfølgelig velger folk den enkleste løsningen med å hive det bak huset og klipper gresset to ganger for estetikken sin skyld. Tror dere lover er laget på gøy og for å gjøre livene våre kjipe? Kan vi ikke vri snuten litt utover oss selv? 

Jeg vet ikke med resten, men jeg klipper ofte for å unngå skadedyr. Det estetiske driter jeg i. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

😂😂 Jo det har jeg. Der jeg bodde før hadde boligfeltet egen dunge i skolen hvor man kjørte gress og hageavfall. Vi gikk dit for å hente kompost og mark faktisk. Ingenting i området rundt komposten var annerledes enn resten av skogen gitt. Den kompostplassen eksisterer den dag i dag, og jaggu ser det helt likt ut nå som for 25 år siden. 

*skogen, ikke skolen 

AnonymBruker
Skrevet

Strør mesteparten av hageavfallet bak hekken. Gjødsler hekken meget godt. Gidder ikke kjøre hageavfall på fyllinga når det kan komposteres eller tørkes til opptenningsved.

Anonymkode: 39904...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...