Gå til innhold

Hadde det endret synet på vennskapet om han/hun stiller for FOR, partiet for fred og rettferdighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært en dealbreaker for deg om du fant ut at en nær kompis stiller på valgliste for FOR,  partiet for fred og rettferdighet?

Med tanke på kontroversielle tema som Ukraina/Russland?

Anonymkode: 5690b...0df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Har et par FB-venner som ryker snart. De sprer "reklame" for disse Putin-vennene.

Anonymkode: e3740...6e7

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ser nok ikke på FOR som det mest stabile partiet..

Jeg har en del folk jeg ikke er så mye med, fordi verdiene våre ikke samsvarer, og folk som lener seg på FOR er på den listen sammen med Rødt, Mdg og KrF. 

Skrevet

Enhver politisk interessert person hadde vært en dealbreaker for meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Å støtte opp et parti ledet av en som lirer av seg russisk propaganda og sier hun håper Ukraina «taper krigen», finansiert av en russisk-bosatt fyr som kommenterer «gode bombemål» når han ser bilder fra Ukraina, innebærer at man har grunnverdier som er helt uforenlige med mine. 

Anonymkode: 2c3f9...731

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker, har venner og slekt som inkluderer både dypt blodrøde og miljøhysteriske og freppere. De er jo vanlige folk, men brenner for en del saker som jeg ikke bruker så mye tid på. Jeg er i grunnen svært tolerant så det meste går. 😁

Og så anerkjenner jeg at det finnes flere måter å løse en konflikt på, og at det finnes tilhengere av ulike løsninger.

Anonymkode: 654f9...389

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok heller sett på dette som er grønt flagg :D 

Anonymkode: f3435...62c

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ville selvfølgelig ikke vært en dealbreaker, jeg kan fint ha venner med andre meninger enn meg selv. Ser jo rundt meg hvordan mange i Norge forsøker å undertrykke andres meninger. Det er intet mindre enn skummelt.

Anonymkode: 077f7...4aa

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke. En kunne fått mange intr diskusjoner her.

Anonymkode: 42684...b1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke taklet noe veldig radikalt. Kollega; null stress. Venn; nei.

Anonymkode: 988f3...0e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Tror det kunne ført til mange spennende diskusjoner. Jeg dømmer ikke folk basert på deres politiske overbevisning (ok, kanskje litt inni meg av og til, da 😅), men heller ut ifra hvordan de oppfører seg mot meg og andre mennesker. Folk kan ha gode poeng selv om det strider mot de tingene jeg ønsker å ta hensyn til.

Anonymkode: aabc3...0b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Nei, det ville ikke forandret et vennskap, men jeg synes generelt de som tilhører ytterkantene i en sak har problemer med å se ting fra begge sider.

FOR mener den mainstream tankegangen de fleste har om Ukrainakrigen er lite nyansert. Da ødelegger de for seg selv når de er like lite nyanserte som sine meningsmotstandere.

Å si at NATO og USA har skylden for krigen, er like galt som å se helt bort fra at de har påvirket situasjonen.

Trist at viktige debatter blir polarisert, så viktige diskusjoner aldri finner sted. Hvorfor kunne ikke Debatten invitert noen med et mer nyansert syn på krigen? Først da ville det blitt en konstruktiv debatt.

Å invitere en motpol til den politiske «riktige» meningen, kommer kun de som har den politiske «riktige» meningen til gode. Det fører ikke til en konstruktiv debatt der man faktisk kunne sett at ting kanskje kunne vært løst på en bedre måte. Men det er kanskje meningen at ingen skal mene noe annet, og heller ikke stille spørsmål ved noe.

Å mene at kriger slutter ved en eller annen form form for diplomati, og ikke med våpen, er ikke å tilhøre en ytterkant. Det er heller ikke å være Putin-tilhenger.

Jeg tror mange som sympatiserer med FOR, kun er enig i en del av det de mener, men ikke ser så mange mer moderate alternativer til dem

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hadde det vært en dealbreaker for deg om du fant ut at en nær kompis stiller på valgliste for FOR,  partiet for fred og rettferdighet?

Med tanke på kontroversielle tema som Ukraina/Russland?

Anonymkode: 5690b...0df

Jeg hadde påpekt ovenfor en "FOR"-venn (hvis jeg hadde hatt det) at dette er ikke tiden å splitte venstresiden på, og at slik det ser ut nå, så er hver eneste stemme til "FOR" til fordel for høyresiden ettersom "FOR" stemmene kan ende opp med å ødelegge for Rødt sin oppslutning, mange av velferdssakene som både SV, "FOR" og Rødt deler. 

Fokuset bør nå være på innenriks, altså velferd og drite i utenrikspolitikk. Det har man ikke råd til å markere seg rundt nå.

Jeg hadde også påpekt ovenfor en potensiell "FOR"-venn (hvis jeg hadde hatt det) at det er så selvmotsigende når "FOR" tar imot penger fra en milliardær. Sånn bør det ikke være, selv om milliardæren er pro-Russland, så hadde jeg påpekt at milliardærer er generelt sett problemet her i samfunnet, uansett om de er pro-USA eller pro-Russland. 

Jeg ville enkelt og godt påpekt at grunnen til at milliardæren støtter "FOR" er fordi han har lyst at sanksjoner fjernes slik at han kan tjene enda mer penger og bli enda rikere enn han allerede er. 

Jeg viser ingen nåde mot dritten som stakk av til Sveits og det samme gjelder denne milliardæren som er pro-Russland. 

For meg er pro-USA milliardær og pro-Russland milliardær samme dritt og det vil det alltid være, på samme måte som både USA-regimet, inkludert Trump-regimet, og Putin-regimet er dritt begge to. 

En stemme til "FOR" er dermed en stemme til høyresiden, sånn indirekte. 

Det beste og nylige eksempelet er fra Tyskland. Selv om partiet "Die Linke" på venstresiden gikk frem til 8,8%, så kunne det vært betydelig mer. Venstresiden splittet seg opp, og det ble dannet "Sahra Wagenknecht og hennes parti som heter "BSW", oversatt til engelsk " Reason and Justice", som kan oversettes til norsk om til "Fornuft og Rettferdighet", fikk 4,98% oppslutning, men siden sperregrensa i Tyskland er på 5%, så greide de akkurat ikke sperregrensa på 5%.

Dette tapte venstresiden mye på, og de høyreradikale rasistene i AfD, sammen med andre ekstreme kapitalister i CDU fikk for mange seter i "parlamentet" ut av det som følge av dette. 

Anonymkode: b531c...63a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Abra skrev (35 minutter siden):

Enhver politisk interessert person hadde vært en dealbreaker for meg. 

De fleste er opptatt av hva som skjer i samfunnet, og har noe meninger de identifiserer seg med, opp mot en form for parti-tilhørighet, selv om de kanskje ikke er medlemmer av partiet. Du vil ikke være venner med slike mennesker du da? Har du i det hele tatt noe sosialt liv, eller velger du deg bare venner som er uinteresserte i verden omkring seg, slik som deg selv? 

• Liker 2
Skrevet
Gaia skrev (2 minutter siden):

De fleste er opptatt av hva som skjer i samfunnet, og har noe meninger de identifiserer seg med, opp mot en form for parti-tilhørighet, selv om de kanskje ikke er medlemmer av partiet. Du vil ikke være venner med slike mennesker du da? Har du i det hele tatt noe sosialt liv, eller velger du deg bare venner som er uinteresserte i verden omkring seg, slik som deg selv? 

Ja, min kone er like uinteressert. Og mine 2 venner er også like uinteressert. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har allerede kuttet ut alle raddiser. Livet er for kort til å bruke på folk som er opptatt av konspirasjoner og politikk.

Anonymkode: 96e1a...294

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orka å omgås folk som surra med tullekonspirasjoner på nettet og det høyrevridde mørket, nei. Og så orker jeg ikke folk som roter med begrepene, og som ikke skjønner at "fred" betyr noe helt annet enn å la okkupantene kjøre på uhindret i en sak.

Egentlig er det et hypotetisk problem, for jeg kjenner ikke sånne folk i utgangspunktet. Jeg blir jo ikke venner med folk som er helt uenige med meg i verdier og verdensbilde.

Anonymkode: 266a7...74c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei absolutt ikke. Tvert imot. 

Anonymkode: 60ac5...5d8

Skrevet

Man er vel ofte klar over sine gode venners politiske ståsted fra før, så tror neppe det hadde betydd noe om jeg var i en situasjon der jeg hadde venner med slike tilbøyligheter. 

Om jeg hadde møtt en person som fremmet slike synspunkter, ville jeg neppe involvert meg med vedkomme

nde.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ikke orka å omgås folk som surra med tullekonspirasjoner på nettet og det høyrevridde mørket, nei. Og så orker jeg ikke folk som roter med begrepene, og som ikke skjønner at "fred" betyr noe helt annet enn å la okkupantene kjøre på uhindret i en sak.

Egentlig er det et hypotetisk problem, for jeg kjenner ikke sånne folk i utgangspunktet. Jeg blir jo ikke venner med folk som er helt uenige med meg i verdier og verdensbilde.

Anonymkode: 266a7...74c

Høyre🤣 Du vet lederen dem er fra RØDT eller? 

Også er det lurt å...eh... sjekke ting selv fremfor å kalle fakta for tullekonspirasjoner. Lykke til. 

Anonymkode: 60ac5...5d8

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...