Gå til innhold

Blir syk av for mye sosial kontakt, hvor mye daglig svarer du via tlf?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner at det er helsefarlig for meg å være «på» hele dagen. Jobben er krevende, har små barn og hektisk ettermiddag og når kvelden kommer er jeg utslitt.

Er heldig og har mange venner og bekjente og flere er flinke til å ta kontakt. Selv har jeg kuttet ut bruk av sosiale medier som Instagram og Facebook, har jeg Snapchat - for mange bruker det som meldingskanal i tillegg til messenger. 

Men daglig får jeg jeg mange meldinger og telefoner. Jeg svarer på telefoner og meldinger som kommer som sms så fort jeg får mulighet. Men messenger og snap tar fryktelig energi. Og det hoper seg opp. Lange meldinger føler jeg at jeg må ta en dag jeg har bedre tid og er i form til det.

Føler alle det slikt? Hvor mange meldinger hver dag får dere svart på og når prioriterer dere å få det gjort?

Anonymkode: cecf8...956

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også slik. Derfor sluttet jeg å svare på mye meldinger, særlig det som ikke var viktig. Meldte meg ut av gruppechatter, det var det verste. Utrolig mye unødvendig som folk spammer ned andre med. 

Anonymkode: 533d0...32f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Svarer kun på viktige ting som krever et svar. 

Og alle rundt meg vet at jeg er en person som ikke liker svada eller unødvendig kontakt. 

Det blir respektert og ingen blir sure. På gode dager er jeg mer på. 

Anonymkode: ad878...e57

• Liker 1
Skrevet

Det er du som har en sunn reaksjon på det. Det konstante maset som folk driver med er ikke i nærheten av noe normalt eller bra. Folk har gjort seg til slaver av konstant "underholdning".

Jeg hadde blitt sprø av det du nevner, og har heldigvis ikke slike kommunikasjonsplattformer og har heller aldri hatt det. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har FB og Insta, men er sjelden på Insta. 
SJekker aldri e-post som har med jobb å gjøre utenom når jeg faktisk er på jobb. 
Prioriterer SMS når det kommer til meldinger. Meldinger på Messenger kan vente. Gruppemeldinger dropper jeg ut av. 
Folk vet at jeg er innom Snap ca. 1-2 ganger pr. dag, og sender aldri vanlige meldinger som det forventes at jeg skal svare på der. 
Svarer på telefoner hvis de er relevante. Andre lar jeg være å svare på (er sikkert telefonslag). Hvis de virkelig vil ha kontakt, kan de sende en sms, og så ringes vi når det passer. 

Så lenge man har et avslappet forhold til ting man ikke trenger å gjøre, så må det være greit? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun SMS og e-post. Ikke messenger, snap, whatsapp osv. Det hjelper veldig. 

Anonymkode: f3bd9...d45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også sånn. Derfor har jeg ikke snapchat, kun messenger og tekstmeldinger. Dvs. jeg har instagram også, men uten varsling.

Dette fungerer ok for meg, for jeg slipper de fleste "morsomme tullemeldingene". Dvs. jeg får en del på instagram, men det fungerer ok siden jeg ikke har varsel, så jeg går inn og sjekker der når jeg har overskudd. De viktige meldingene får jeg på sms og messenger, og det er i et håndterbart omfang.

Anonymkode: 1850e...f20

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekker epost en gang om dagen ( som jeg før sjekket postkassen). Meldingene jeg får ( enten det er sms eller messenger) er relevante beskjeder. Får aldri lange meldinger. Har man mye på hjertet, bør man ringe, eller komme innom.

Anonymkode: 3e40d...adb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner at det er helsefarlig for meg å være «på» hele dagen. Jobben er krevende, har små barn og hektisk ettermiddag og når kvelden kommer er jeg utslitt.

Er heldig og har mange venner og bekjente og flere er flinke til å ta kontakt. Selv har jeg kuttet ut bruk av sosiale medier som Instagram og Facebook, har jeg Snapchat - for mange bruker det som meldingskanal i tillegg til messenger. 

Men daglig får jeg jeg mange meldinger og telefoner. Jeg svarer på telefoner og meldinger som kommer som sms så fort jeg får mulighet. Men messenger og snap tar fryktelig energi. Og det hoper seg opp. Lange meldinger føler jeg at jeg må ta en dag jeg har bedre tid og er i form til det.

Føler alle det slikt? Hvor mange meldinger hver dag får dere svart på og når prioriterer dere å få det gjort?

Anonymkode: cecf8...956

Jeg kommuniserer mye via Snapchat med venner og familie. Har ikke kapasitet til å prate så mye i tlf. Heldigvis så er de såpass aktive på snap at vi har en veldig god forbindelse og forståelse med hverandre. 

Anonymkode: 210f1...902

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også slik, og derfor har jeg også organisert livet slik at jeg ikke mottar alle disse henvendelsene. Det høres sinnsykt slitsomt ut å ha folk som ringer og sender melding hver eneste dag. Da har du for mange venner i forhold til behovet ditt, tenker jeg...

Anonymkode: 31986...190

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt i orden å sette grenser for hvor mye du vil bruke mobilen. 

Det kan være lurt å si noe til vennene dine om du begynner å svare sjeldnere/seinere, så de ikke begynner å tro du er sur på dem, ikke vil være venner, osv. 

Et hyggelig "Jeg kjenner at jeg ikke har overskudd til å bruke så mye tid på mobilen, så det kan hende jeg ikke svarer så raskt/ofte/mye som jeg pleier. "

Du kan sette av en fast tid til å svare på meldinger, så du slipper å trykke på den hele tiden. 

Jeg blir kjempesliten om jeg "bombarderes" med meldinger og folks om vil ha mer kontakt enn hva jeg har kapasitet til. Nå har jeg "heldigvis" Ikke dette problemet, da alle jeg kjenner/kjente har forsvunnet i småbarnsbobla. Men jeg har hatt det litt før, og da har jeg sagt fra på det jeg håper var en hyggelig måte at jeg ønsket å begrense egen skjermtid, og derfor kun svarte på meldinger på kveldstid. 

Anonymkode: fab40...db1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg telte over en dag, og det var over 500 henvendelser totalt (jobb og privat). Det går fint. 

Jeg har alle apper som nevens i tråden. Samt jobbmail, chat, og at vi kan tagge hverandre i dokumenter. Og snapgruppe med familie på begge sider av familien, og venninner. 

Om noe er viktig får folk ringe, og det er det eneste jeg har "push" på. Jobber jeg så tar jeg en runde med mail og chat ca en gang i timen, og lar alt privat ligge. Som regel tar jeg også en jobb-runde utpå kvelden, og søndag kveld, men følger ikke løpende med. På samme måte setter jeg meg ned og svarer ut snap, chat, messenger, whatsapp, face, og alt mulig annet, ca to ganger om dagen. Er det noe som helst som jeg forstår at blir svar og  spørsmål frem og tilbake, så ringer jeg. 

For meg er dette en god balanse mellom å ikke være "på" hele tiden, og samtidig være ajour og svare ut. 

Anonymkode: c337c...f06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg telte over en dag, og det var over 500 henvendelser totalt (jobb og privat). Det går fint. 

Jeg har alle apper som nevens i tråden. Samt jobbmail, chat, og at vi kan tagge hverandre i dokumenter. Og snapgruppe med familie på begge sider av familien, og venninner. 

Om noe er viktig får folk ringe, og det er det eneste jeg har "push" på. Jobber jeg så tar jeg en runde med mail og chat ca en gang i timen, og lar alt privat ligge. Som regel tar jeg også en jobb-runde utpå kvelden, og søndag kveld, men følger ikke løpende med. På samme måte setter jeg meg ned og svarer ut snap, chat, messenger, whatsapp, face, og alt mulig annet, ca to ganger om dagen. Er det noe som helst som jeg forstår at blir svar og  spørsmål frem og tilbake, så ringer jeg. 

For meg er dette en god balanse mellom å ikke være "på" hele tiden, og samtidig være ajour og svare ut. 

Anonymkode: c337c...f06

Har du sett på hvor mye tid du bruker på dette to ganger om dagen da? For det tar vel neppe 5 minutter? Så lenge det gir deg noe så er det jo greit, men tipper at du ikke har barn og sånt?

For meg høres det ut som et mareritt å måtte forhold meg til så mye konstant. Og etter jobb er det jo bare slitsomt å snakke i telefonen for de fleste om det ikke er noe som kan sies raskt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater å snakke i telefonen, så det gjør jeg så og si aldri. 

Anonymkode: 7f5c0...862

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis svært få som ringer. Jeg synes ringing er en uting, da dette forstyrrer. Meldinger kan man besvare når det passer en selv.

Anonymkode: e7816...43b

Skrevet

Introvert vs ekstrovert. Introverte blir slitne av mye sosial kontakt, har større behov for alenetid og for å trekke seg tilbake og bare være alene eller med den nærmeste familien og minimerer derfor sosial kontakt utover jobb/familie. Ekstroverte lader batteriene i sosialt lag og har ikke det samme behovet for alenetid og for å trekke seg tilbake. Du befinner deg nok i den første kategorien.

• Liker 1
Skrevet

Her er det motsatt- foretrekker telefonsamtaler. Svarer på det jeg får av meldinger og telefoner. Mail kan det ta tid før jeg leser og svarer på. 

Er godt voksen uten barn. Har en kompis og et par venninner som jeg prater ofte og lenge med på telefon- blir gjerne noen timer tilsammen i løpet av ei vanlig uke. Antar at det er en av grunnene til at vi fortsatt har tett tilknytning til tross for at vi ikke har bodd på samme kant av landet di siste 30 årene 😊.

• Liker 2
Skrevet

Selv så har jeg skrudd av varsler på sms, og sjekker det sjeldent, noe folk vet om meg. Det er kun telefonsamtaler jeg tar. Nå er det maks 2 stk jeg har kontakt med noen dager i uken. Men har vurdert å bytte telefonnummeret så jeg slipper opphopningen i innboksen.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke snap, whatsapp, twitter eller insta. Har aldri hatt det. Det er helt bevisst. Orker ikke. Har FB. Og spond.

Privat: Jeg svarer på sms og messenger og når noen ringer. Tipper jeg får ca 3 henvendelser i snitt pr dag.

På jobb: jeg svarer på chat umiddelbart dersom jeg ikke sitter i møte. Svarer på mail når det passer, innen rimelig tid selvsagt. Får aldri telefoner, men det hender noen ringer via teams.

Har barn, men de er tenåringer så jeg trenger ikke organisere så mye for dem, de ordner det selv. Spond er sykt irriterende, da. Myyyye irrelevante varsler. Jeg trenger da ikke å vite at Thea blir forsinket til trening!. Men kan ikke skru av varslene heller, for noen ganger er det ting jeg bør vite om.

Anonymkode: cc5ce...4f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så meg nødt til å kutte Messenger, var der det var verst. Chattegruppe for kolleger, chattegrupper for klasseforeldre, chattegrupper for vennekonstelasjoner. Det ble for mye for meg å takle visse menneskers tanker/følelser/meninger som absolutt måtte (over)deles, så da kuttet jeg likså godt alt. Har hatt mer ro i hodet etter det.

Kan jo også legge til at jeg mistet noen venner/relasjoner etter Messenger-kuttet. Noen baserer jo hele relasjonen over SoMe og chatting.

Anonymkode: 390c6...6f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...