Gå til innhold

Datter med utfordringer tisser på gulvet

Anbefalte innlegg

Kjære alle sammen. Før dere leser dette ønsker jeg ikke noe shaming eller pekefinger osv. Jeg trenger gode råd og jeg trenger å få ut litt frustrasjon. 

Vår eldste datter har en del utfordringer, men foreløpig ingen diagnose annet enn en diagnose om at hun er Sen i utviklingen motorisk. Jeg driver å jobbe med for å få satt en endelig diagnose da dette vil hjelpe oss foreldre til å vite hva vi skal jobbe med og for å gi henne og oss selv en enklere og bedre hverdag.  

Men vi har et problem. Den siste tiden har hun begynt med en skikkelig stygg uvane. Hun tisser på gulvet, gjerne i esker til lekene og på lekene. Hun sluttet med Bleie for en god stund siden, og har vært kjempeflink med å gå på do når hun kjenner at hun må. Vi må og minne henne på dette med jevne mellomrom.  Men likevel så tisser hun på seg, på gulvet osv. Vi blir kjempe kjempe frustrert og vet ikke vår arme råd mer. Jeg skal med henne til legen snart og kommer til å ta dette opp da. Vi har prøvd med å si at hun skal få en belønning dersom hun ikke tisser mer på gulvet. Når hun gjør dette så sier hun ingenting om det som regel, og hun nekter på det dersom vi spør henne om det. Dette er da i tillegg til en del andre utfordringer hun som sagt har så dette er utrolig slitsomt. Er det noen her som kjenner seg igjen som kanskje er i en lignende situasjon? Mvh frustrert mor.

Fortsetter under...

Hvor gammel er hun? Gjør hun dette for å få oppmerksomhet? Er det en bevisst handling?

Ofte kan slike uvaner bli verre om dere gir barnet mye oppmerksomhet rundt det. Oppmerksomhet er oppmerksomhet, uansett om det er positivt eller negativt. 

Anonymkode: 5ced9...06f

• Liker 1

Vi hadde et barn på skolen der jeg jobber som drev på slik. Det ble til slutt en kompleks autismediagnose som jeg ikke husker hva heter. Da var det ikke bare tiss involvert, men også bæsj som ble klint utover. Dette barnet kunne utad bare virke "sen", men det var noe langt mer enn dette, skulle det vise seg. 

Kanskje kan dere få fortgang i utredning av datteren deres? Hvis du mistenker at dette skyldes en diagnose, så må hun ikke straffes for det hun gjør. Prøv å søk på nett etter info om dette? Bruk gjerne AI til å grave frem lenker til relevant stoff. 

• Liker 2

Hvor gammelt er barnet? Og hvilke reaksjoner får hun på denne oppførselen? I og med at det skal utredes en diagnose, kan det være at denne tissingen er gjort med vilje for å fremprovosere reaksjoner? Ler barnet, eller later det som ingenting når det oppdages?

Anonymkode: 5e8ff...5e0

Hvorfor slutter dere med bleie på barnet når barnet helt tydelig ikke er moden og klar for det? Bare bestemte dere at DERE ville ha slutt på bleiene, uten å se på barnets modenhet og innstilling til bleieslutt?

Har hun språk? Hvor gammel er hun?

Anonymkode: e6856...327

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor slutter dere med bleie på barnet når barnet helt tydelig ikke er moden og klar for det? Bare bestemte dere at DERE ville ha slutt på bleiene, uten å se på barnets modenhet og innstilling til bleieslutt?

Har hun språk? Hvor gammel er hun?

Anonymkode: e6856...327

Les en gang til hva TS skriver.

Gi beskjed om du ikke forstår det så skal jeg tyde det for deg.

Anonymkode: 62b93...f7c

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...